Inloggen

View Full Version : toets plakken, dan fretten?



Gitaarbouwer
22 december 2005, 21:05
Hoi,

Een vraagje over mijn dhz dreadnought gitaar:

Wat is erop tegen om éérst de toets te fretten en daarna pas de gefrette toets op de hals te plakken?
Bij mijn eerste gitaar heb ik het andersom gedaan (eerst plakken dan fretten), maar dat leverde met name tijdens het intikken van de fretten tussen de 12e en 16e posities wel een lastige, gemene situatie op (hals of toets zou kunnen bezwijken onder het getik indien e.e.a. niet goed ondersteund wordt). Andersom lijkt me wat safer en makkelijker.

Alvast bedankt

Johannes
22 december 2005, 21:46
Volgens mij is het niet te doen om eerst je toets te fretten en daarna op de hals te lijmen. Door het lijmen veranderd je toets namelijk lichtelijk van vorm, daardoor zal je heel veel werk hebben aan het vlakken van de frets.

Naar mijn idee gewoon eerst lijmen, dan de toets perfect in radius schuren of strak laten frezen (vox-humana kan je toets echt SUPERstrak frezen). Daarna is het fretten een fluitje van een cent en is vlakken en bijwerken van de frets amper nodig.

Het ondersteunen van de hals tijdens het fretten is (je hebt het zelf ook ondervonden) echt heel belangrijk, misschien is het de moeite waard om een soort verstelbare steun te maken die de hals op zo veel mogelijk plaatsen opvangt?

http://www.voxhumana.nl/nl/plaatjes/fretwerk2.jpg

zoiets?

Mattia
23 december 2005, 00:34
Hoi,

Een vraagje over mijn dhz dreadnought gitaar:

Wat is erop tegen om éérst de toets te fretten en daarna pas de gefrette toets op de hals te plakken?
Bij mijn eerste gitaar heb ik het andersom gedaan (eerst plakken dan fretten), maar dat leverde met name tijdens het intikken van de fretten tussen de 12e en 16e posities wel een lastige, gemene situatie op (hals of toets zou kunnen bezwijken onder het getik indien e.e.a. niet goed ondersteund wordt). Andersom lijkt me wat safer en makkelijker.

Alvast bedankt

Het kan op beide manieren. Neem eens een kijkje bij Kathy Matsushita's Amateur Luthier site (google gewoon op d'r naam, eerste hit), zij fret eerst, dan plakt ze 'm erop. Het is te doen, het heeft ook wellicht wat voordelen.

Ik fret altijd nadat de toets op de hals is, maar voordat de hals op de body is (en voordat de finish erop gaat, meestal). Kun je de fretboard extensie beter ondersteunen bij het intikken van frets.

Wat ik ook wel gezien heb is het gebruik van een 'auto body dolly', klein metalen ding wat bij het uithameren van deuken in auto bodywerk wordt gebruikt. Als goedkoop alternatief voor de Taylor Fret Buck, dan. Maargoed, zoals gezegd, liever met hals eraf fretten. En wellicht de hoogste fretposities iets breder uitzagen, en de frets er half inlijmen (secondnenlijm of epoxy in dit geval). Werkt ook, minder 'gevaar' bij het hameren over de body.

Verder, als je ZO HARD zit te hameren is het ook niet echt goed. Het moet erin GETIKT worden, niet gemept [;)]

Gitaarbouwer
25 december 2005, 19:59
@Hendrik: dat is inderdaad een goede reden om eerst te plakken en dan pas te fretten. Thanx!

@Mattia: Mede gezien het antwoord van Hendrik, zal ik toch maar eerst plakken en dan fretten. Jouw opmerking m.b.t. het eerst lakken en daarna pas fretten ('meestal') geeft me wel een nieuw inzicht. Bij mijn eerste gitaar bleek het lastig de afplaktape op de toets goed aan te brengen juist vanwege de aanwezigheid van de frets. Her en der zie je toch dat de lak door de kiertjes tussen de tape en de frets/toets op de toets terecht is gekomen. Dit heeft nogal wat extra werk gekost om alles weer clean te krijgen. Als ik nu die fretjob helemaal tot het eind uitstel, heb ik daar geen last meer van. Dus ook Mattia bedankt! (jaja, ik zit vol met bedankjes deze eerste kerstdag :-D )

Gitaarbouwer
25 december 2005, 20:00
@Hendrik: dat is inderdaad een goede reden om eerst te plakken en dan pas te fretten. Thanx!

@Mattia: Mede gezien het antwoord van Hendrik, zal ik toch maar eerst plakken en dan fretten. Jouw opmerking m.b.t. het eerst lakken en daarna pas fretten ('meestal') geeft me wel een nieuw inzicht. Bij mijn eerste gitaar bleek het lastig de afplaktape op de toets goed aan te brengen juist vanwege de aanwezigheid van de frets. Her en der zie je toch dat de lak door de kiertjes tussen de tape en de frets/toets op de toets terecht is gekomen. Dit heeft nogal wat extra werk gekost om alles weer clean te krijgen. Als ik nu die fretjob helemaal tot het eind uitstel, heb ik daar geen last meer van. Dus ook Mattia bedankt! (jaja, ik zit vol met bedankjes deze eerste kerstdag :-D )