PDA

View Full Version : Nieuwe top/cab... welke?



Bart1981
22 december 2005, 18:58
Hallo mede-forummers,

Ik heb al heel wat topics doorgepluisd in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn Cube 60.

Waarom bevalt de Cube niet meer?
- clean gaat crunchen op hogere volumes
- geen degelijke distortion uit te krijgen (altijd zo'n lelijk digitaal randje erbij)
- maar één EQ voor beide kanalen
- red het niet bij kleine optredens zonder PA
- red het soms net niet als monitor bij optredens met PA

Mijn situatie:
gitarist in een bandje dat eigen nummers maakt. Genre... ehm.. pop, rock, vleugje punk, vleugje ska... geen metal.

Nu zoek ik dus een vervanger voor de Cube. Op een of andere manier gaat mijn voorkeur uit naar een top+cab. Een buizentop past niet in mijn budget. En ik ben ook niet eens iemand die perse buizen wil. Ik wil een geluid waar ik tevreden over ben. En voor zo'n 650 tot 800 euro max. wil ik klaar zijn (top + cab). Qua tops heb ik over de volgende al een en ander gelezen/gevonden.

** Fender FM100 ** (449,- incl 412 Fender cab bij Feedback)
Gisteren op gespeeld, met bijbehorende Fender cab. Geluid viel me tegen. Heel droge sound, geen lekkere distortion. Aardige reverb. Podmeters voelen overigens erg.. ehm.. speelgoedachtig/plastic aan. Niet heel degelijk. Valt dus af.

** Marshall MG100HFDX ** (649,- incl. Marshall 412 cab bij Musicstore.de)
Nog niet op gespeeld. Die wordt door het hele gitaarforum volledig afgeraden. Ik ga over 2 weken naar Musicstore, dan ga ik er eens op spelen. Dan horen jullie mijn mening wel.

** Marshall AVT50H ** (380 excl. cab bij Musicstore.de)
Nog niet op gespeeld. Wisselende reacties op 't forum. Vraag: gaat deze 50Watter uberhaupt harder dan mijn Cube 60? (Ik ga over 2 weken naar Musicstore, dan ga ik er eens op spelen. Dan horen jullie mijn mening wel.)

** Randall RH100G2 ** (rond de 400??)
Nog niet op gespeeld. Heel veel positieve reacties over gelezen op dit forum, en de mogelijkheden spreken me wel aan. Ik vraag me alleen af of hij niet te veel "metal" voor mij is. Ik zoek namelijk meer een goeie rock distortion, soms punk en een clean die ook clean blijft op hogere volumes.

Algemen vraag: welke (niet TE dure) cab raden jullie me aan? In principe zoek ik 4*12", liefst met wieltjes ;-)

Jullie lezen het, ik ben niet helemaal zonder voorkennis aan dit bericht begonnen ;-) Dus ik hoop dat er een aantal collegae willen reageren.

Alvast hartelijk dank en ik zal zelf ook uiteraard actief aan het topic deelnemen.

Bart

Nocki
22 december 2005, 19:06
hoi,

wat dacht je van mijn bedrock?

2 kanaals. eigen geluid. goedkoop in onderhoud vanwege de el84 buizen en heel veelzijdige toneregeling.

heb je ene top met cab. en alsje later meer wilt kan je een 4x12 kopen en die in de oefenruimte ztten en je top thuis op je 1x12 zetten .

Nocki

AART
22 december 2005, 19:24
:-D

maar als ik jou was zou ik zeker voor buizen gaan, moet zeker lukken met dat budget.

Wat dacht je van een Marshall JCM 800 of JCM 900 met 2x12 cab?

gaat veel harder dan een transistor met 4x12 en heeft een prachtige distortion vergelekn met de meeste transistor dingen.

vester86
22 december 2005, 19:43
die randall blijft op hoge volume's zeker clean, ik heb um zelf een jaar gehad, en in die tijd is ie onder andere naar een tuinfeest in de polder gegaan waar een bevriende gitarist de amp een beetje open trok.... zeg maar gerust alles op 10. niet dat ie toen nog clean was, maar het ging echt teringhard, dus iets zachter en dan clean moet zeker lukken!
de 2 gainkanalen kun je heel verschillend zetten, en ook voor overdrive en britrock is de versterker prima inzetbaar. maar een echt warme buizenscheur haal je er niet uit. wel een heel lekker soundje, en die zou ik ZEKER gaan testen over 2 weken

Bart1981
22 december 2005, 20:07
Reactie op "Ga voor buizen": ik zie geen JCM top's voor onder de 1000 euro nieuw.


Probleem van die RH100G2 is dat niet op veel plaatsen verkocht wordt. Musicstore.de heeft 'm niet. Feedback ook niet (meer).

Bart1981
22 december 2005, 20:07
Reactie op "Ga voor buizen": ik zie geen JCM top's voor onder de 1000 euro nieuw.


Probleem van die RH100G2 is dat niet op veel plaatsen verkocht wordt. Musicstore.de heeft 'm niet. Feedback ook niet (meer).

AART
22 december 2005, 20:12
ga 2ehands dan.

nieuw is geldverspilling.

als ik mijns etup nieuw had gehaald had ik 6000 euro moeten dokken.

nu heb ik in totaal nog geen 3000 betaald.

jorrit
24 december 2005, 20:06
pff 3000 euro uitgeven aan apperatuur als je in een punk speelt ;)

Shifty
24 december 2005, 21:44
Probeer 's een Fender Hot Rod Deville. Ff een lekkere analoog overdrive effect erop aansluiten... :lol: ik vind persoonlijk alleen de reverb iets minder mooi, maar dat kan ook smaak zijn

Of een Koch Twintone? ... das een topper ;-) Zit je alleen wel op ca 900 2ehands. Die Hot Rod Deville staan 2ehands wel voor ca 500 euro.

Een twintone heeft twee kanalen (nieuwe versie 3) met een goede clean en overdrive... best of both worlds :lol:

Succes ermee!

AART
24 december 2005, 22:18
pff 3000 euro uitgeven aan apperatuur als je in een punk speelt ;)

Punk is dood.

EpiCenturiesAWAy
24 december 2005, 22:21
HARDCORE :evil:

casper innosence
24 december 2005, 22:50
pff 3000 euro uitgeven aan apperatuur als je in een punk speelt icon_wink.gif

Dat geld geef je niet alleen uit omdat je in een band speelt, maar ook omdat je et gewoon gaaf vind om vette apparatuur te hebben....

ik heb ook een triple recto en een jcm 2000 (gebruik maar 1 kanaal, dus eigenlijk zijn beide amps veel te uitgebreid, maar BOEIE) voor punkrock icm een ESP viper, wat eigenlijk voor een redelijk metal geluid zorgt...

AART
24 december 2005, 22:58
pff 3000 euro uitgeven aan apperatuur als je in een punk speelt icon_wink.gif

Dat geld geef je niet alleen uit omdat je in een band speelt, maar ook omdat je et gewoon gaaf vind om vette apparatuur te hebben....

ik heb ook een triple recto en een jcm 2000 (gebruik maar 1 kanaal, dus eigenlijk zijn beide amps veel te uitgebreid, maar BOEIE) voor punkrock icm een ESP viper, wat eigenlijk voor een redelijk metal geluid zorgt...

the same hierzo, gebruik alleen lead channel.

maar het geeft zo'n ongelofelijk lekker geluid.

Ritch
24 december 2005, 23:19
In je openingspost heb je het alsmaar over top + cab. Ga eerst eens na of je dat nu wel echt wilt. Zoals eerder is gezegd kun je een Koch Twintone op de kop tikken voor een schamele 800 euro, tweedehands. Je hebt dan een:
- TOP-sound
- 50W buizen (Geloof me, gaat al véél te hard)
- Compact ding (No need je een hernia te veroorloven d.m.v die 4x12's)
- Top-service (Koch is de beste, zit bovendien in ons eigen land (Amersfoort))
- Als je de amp zelf weer verkoopt, verkoop je hem voor dezelfde prijs mits je hem goed verzorgt.
- En geloof me, daarna wil je nooit meer anders :wink:

Overtuigt? :)

Ritch
24 december 2005, 23:19
2x :x

jorrit
25 december 2005, 09:45
@ casper & aart.... zag ik geen knipook achter mn zin? :-D

Ritch
26 december 2005, 12:23
Alvast hartelijk dank en ik zal zelf ook uiteraard actief aan het topic deelnemen.

Bart

Ritch
26 december 2005, 12:24
Alvast hartelijk dank en ik zal zelf ook uiteraard actief aan het topic deelnemen.

Bart

Bart1981
27 december 2005, 10:46
Zo ben ik weer, na een halve kerstmis in bed te hebben gelegen...

De reacties neem een 2ehands buizencombo had ik wel verwacht, uiteraard. Ik heb ook geen argumenten om ze te weerleggen eigenlijk. Alleen vraag ik me af: zijn buizencombo's zoals JCM800 en 900 (wat hier meestal meteen geroepen wordt) werkelijk zo onverslaanbaar als men hier vaak doet overkomen. Ik ben van het type "er is meer onder de zon", wellicht...

Daarnaast vind ik een top + cab misschien ook wel iets aantrekkelijker uitzien. Ik geef toe: geen argument, het gaat om het geluid, maar 't speelt misschien wel mee. En tja, het tillen van die cab's... daar hebben jullie een punt ;-) Al hoop ik met onze band ooit over roadies te beschikken haha!

AART
27 december 2005, 11:22
ja, die JCM's zijn superieur in die prijsklasse(500-600 2ehands).

Wil je iets hebben dat ze wegblaast zit je al gauw op een 5150(700 euri) of hoger...

Voor een 2ehands engl of mesa ben je al zo 1200 kwijt voor alleen een top.

Een JCM 800 of 900 is dus zeker wel superieur aan zo'n lullig transistorstackie.

Wabbie
27 december 2005, 13:20
Als je niet per se buizen wilt hebben, probeer dan eens een van de oudere marshall valvestate series. Die zie je vrij regelmatig voor vrij weinig voorbijkomen op marktplaats ed. Ik heb zelf bijna 9 jaar langs met een VS100 head en een 1x12' gespeeld en opgetreden. Ik heb nooit problemen gehad om door de mix heel te komen met dat ding. Voordeel is ook dat de VS100 heads tegenwoordig niet heel erg duur meer zijn tweedehands. In mijn mening zeker beter dan de nieuwe valvestate combos, die missen serieus power.

Bart1981
27 december 2005, 18:10
Ik heb de mogelijkheid een VS100 top voor 100 euro te kopen, incl. footswitch. Eigenaar heeft hem 4 jaar, en heeft hem destijds tweedehands gekocht in een muziekwinkel. Is dit een aantrekkelijk aanbod?

Vraag 1: ''Welke functies heeft de footswitch allemaal?''
Vraag 2: ''Hoeveel ohm is de speakeruitgang/welk cabinet kan ik er het beste op aansluiten?''

Wabbie
27 december 2005, 19:06
Ik heb de mogelijkheid een VS100 top voor 100 euro te kopen, incl. footswitch. Eigenaar heeft hem 4 jaar, en heeft hem destijds tweedehands gekocht in een muziekwinkel. Is dit een aantrekkelijk aanbod?

Vraag 1: ''Welke functies heeft de footswitch allemaal?''
Vraag 2: ''Hoeveel ohm is de speakeruitgang/welk cabinet kan ik er het beste op aansluiten?''


1: met de footswitch kun je schakelen tussen de 3 kanalen op de VS100.
2: achterop mijn vs100 head staat bij loudpeakers : warming total load may not be less then 4 Ohms.

een footswitch kost je iets van 25 euro geloof ik, dus dan heb je een vrij goede transistor bak voor 75 euro, kun je je niet echt een buil aan vallen. Ik heb mijn VS100 altijd gebruikt over een 1x12" marshall cab, dat klonk prima. Maargoed, er zijn vast wel betere cabs te krijgen tweedehands dan die kleine marshall cab.

Wabbie
27 december 2005, 19:11
Ik heb de mogelijkheid een VS100 top voor 100 euro te kopen, incl. footswitch. Eigenaar heeft hem 4 jaar, en heeft hem destijds tweedehands gekocht in een muziekwinkel. Is dit een aantrekkelijk aanbod?

Vraag 1: ''Welke functies heeft de footswitch allemaal?''
Vraag 2: ''Hoeveel ohm is de speakeruitgang/welk cabinet kan ik er het beste op aansluiten?''


1: met de footswitch kun je schakelen tussen de 3 kanalen op de VS100.
2: achterop mijn vs100 head staat bij loudpeakers : warming total load may not be less then 4 Ohms.

een footswitch kost je iets van 25 euro geloof ik, dus dan heb je een vrij goede transistor bak voor 75 euro, kun je je niet echt een buil aan vallen. Ik heb mijn VS100 altijd gebruikt over een 1x12" marshall cab, dat klonk prima. Maargoed, er zijn vast wel betere cabs te krijgen tweedehands dan die kleine marshall cab.

Bart1981
28 december 2005, 23:29
Zo, ik heb vanmiddag in de muziekwinkel een tijdje (niet heel lang/intensief) wat gespeeld op de volgende amps:

- Randall RH-100G2 met een RA412XL cabinet
- Randall RG-100G2 stereo-chorus
- Randall RG-50 TC
- Hartke Piggyback 60W halfstack

Over die Hartke kan ik snel zijn (verkoper zei: probeer die eens anders...): sucks big time. Clean is gaat vies crunchen als je hem op z'n staart trapt, en die distortion is walgelijk. Naast de Hartke stond een Marshall MG100HDX top+cab, die heb ik niet eens getest, gebeurt volgende week wel. Wil toch weten waarom hij zo afgebrand wordt op dit forum.

Dan de Randall's. Eerst de RH100 top+cab. Ik schrok van het formaat van die RH100G2 met z'n cab. Wat een joekel! Maar toen ging 'ie aan. Ik was natuurlijk al vol verwachting gezien de vele positieve reacties hier. En die reacties zijn terecht. De clean is echt clean, gaat loeihard, en blijft clean als je het volume open draait. Dan de distortions. Gain2 zorgt inderdaad voor een hele heftige (metal-)distortion. Gain1 leek me erg veelzijdig gezien de verschillende soorten die eruit kwamen nadat je wat aan de contourknop draaide. Deze amp blijft echter wel altijd een "brutaal" geluidje houden, maar dat zal dan Randall eigen zijn? De reverb was niet geweldig, klonk redelijk fake en niet natuurlijk. De prijs van dit setje? Stond geprijst op 990,-, maar als ik mijn Cube 60 inruilde mocht ik het voor 690 meenemen.

Na de top+cab heb ik de combo variant (RG100G2 stereo chorus). De sound van deze amp kwam (uiteraard?!) overeen met de top/cab-versie (RH100G2)... al geeft de top/cab iets meer volume en veel meer "druk" doordat er een 4*12" onder hangt. De combo heeft dan wel die stereo chorus functie. Die klinkt erg lekker en geeft een lekker sprankelend geluid. Prijs ben ik kwijt van dit ding.

Tenslotte de RG-50 TC buizencombo van Randall. Ik verwachtte dat mijn mond openviel van verbazing gezien de vele "koop toch buizen" reacties in dit forum. Echter, hij viel me tegen: een erg schel en dun geluid, zowel clean als overdrive. Wellicht is dit gewoon geen beste buizencombo en ben ik na een JCM900 wel overtuigd, maar op dit moment bij lange na niet.

Kortom: die RH100G2 en RG100G2 SC, daar kun je wel wat mee (dat rijmt!). Alleen.. die top/cab is zo groot: in m'n Renault Twingo wordt dat nog proppen. Ik had echter zoiets: ik wil een top+cab. Het geeft toch een iets ruimer/gespreider geluid. En bij optredens zonder PA (in kroegen enzo) is dat wel erg prettig. Maar dat 't zo groot was viel me wel tegen, had hem meer in het formaat MG100HDFX verwacht, dat zou op zich wel een prettig formaat zijn.

Anyhow, volgende week eens op de AVT50 en MG100HDFX testen... wie weet ben ik het spoor dan nog meer bijster, of vind het weer terug.

Genoeg voor nu. Gegroet!

BartL
28 december 2005, 23:58
En toch blijf ik ook bij het punt dat je het beste voor een 2dehands buizen combo kan gaan...of voor de set die nocki je voorstelde. Alleen kan ik daar geen mening over geven.

Maar over een 50 watt buizencombo wel :-D

Heb er zelf ook een. Heb er nog een 1x12 extension cab aanhangen, maar die heb ik al een tijd niet gezien :razz: Staat in de kelder niets te doen, ik gebruik alleen mijn combo in de band. Gaat niet verder dan 1/3 open...is al (te) hard. Geluid spreid zich prima...geen probleem allemaal. OK; Het ziet inderdaad niet zo mooi uit als een halfstack ofzo, maar het is goedkoper, makkelijker te tillen en het geluid is stukken beter.

Vraag aan jou: Als de Randall net zo mooi geklonken had, maar het was een 1x12" combo, zou je hem dan net zo vet vinden als de top & cab? :wink:

vester86
29 december 2005, 01:21
dat verhaal heb ik overigens vaker gehoord (o.a. op dit forum) dat de RG50TC (of de buizenrandalls over het algemeen) niet zo veel beter (zelfs slechter???) zijn dan de transistor versies.
die transistor heb ik zelf ook een dik jaar gehad, weggedaan omdat het niet het geluid was wat ik zocht, maar loeihard dat ie kon en de veelzijdigheid kan ik beamen

Bart1981
29 december 2005, 10:42
Hoi BartL (mede-zuid-limburger ;-),

Om op jouw vraag te antwoorden: als die Randall een 1*12" combo was, en hij klonk net zo goed als ik de RH100G2 vond klinken, dan zou ik dat zeker toegeven. Sterker nog, de RG100G2SC is de comboversie (weliswaar 2*12" stereo) en die klonk net zo goed. Alleen moet ik inderdaad toegeven dat ik "the looks" van zo'n combo minder vet vind. Én...de keren dat ik met combo's heb opgetreden, ging het geluid onder mij door.

Vraag: zijn er flightcases (op wieletjes) waar je die combo's in kunt vervoeren, en tijdens optredens op kunt zetten zodat ie pakweg een halve meter hoger komt te staan?

Squier4ever
29 december 2005, 11:26
ja hoor kun je voor een paar honderd euries laten maken, of het zelf maken en een hele hoop besparen

BLOK182
29 december 2005, 11:37
www.tools4tones.nl heeft een RH100 halfstack in de aanbieding, compleet voor 475! Scheelt je toch weer een smak bling :)

Bart1981
29 december 2005, 12:11
@BLOK182: dankje voor de tip. Is inderdaad een mooie prijs, maar het is de "oudere" RH100-serie, niet de RH100G2-serie. Maakt dat uit in mogelijkheden/geluid?

vester86
29 december 2005, 12:43
vrijwel geen verschil in geluid.....

Ritch
29 december 2005, 19:28
Vraag: zijn er flightcases (op wieletjes) waar je die combo's in kunt vervoeren, en tijdens optredens op kunt zetten zodat ie pakweg een halve meter hoger komt te staan?

Zie mijn sig. Goedkoop heb je een op maat gemaakte flightcase oor 250 euri > nogal prijzig dus.
Over jou dilemma: Ga naar een muziekzaak waar ook de duurdere amps staan en vergelijk dán eens een Randall trans. met een Laney VC50, Peavey Delta Blues of dergelijke in tweedehands prijsklasse 800/900 euri > Koch Twintone. Pas dán word het verschil duidelijk. Misschien krijg je straks dik spijt. "Ja, omdat het er stoerder uitziet en het gespreider klinkt."

For god's sake, TEST!

Groeten :wink: Richard

Bart1981
29 december 2005, 23:07
Zo mensen... een update van mijn status/situatie. Mijn Cube ben ik echt per direct beu en gaat de deur uit. Dus bij deze... te koop: Cube 60 incl. 3-weg footswitch.

Ben nu dus hopelijk snel amp-loos en zoek een veelzijdige meerkanaalse amp. Het wordt geen top/cab (te groot, log, zwaar, hernia, etc.), maar een combo.

Waarom meerkanaals? Ik ben geen effectengebruiker. En ik wil 1 goede clean en liefst 2 goede distortions die de amp zelf kan uitspugen zonder aan knoppen te draaien (onhandig tijdens optredens), dus een amp met clean, od1 en od2.

Ik heb heel wat topics over JCM800/900 gelezen. Het zullen zeker brute amps zijn en ik zal ze zeker onthouden voor in de toekomst, maar ze zijn voor zover uit de topics kan opmaken niet veelzijdig zonder veel met de knoppen te spelen. De Koch Twintone heb ik ook goede verhalen over gelezen, maar die valt buiten mijn budget.

Kortom: op dit moment denk ik erover de Randall RG100G2 stereo chorus combo aan te schaffen. Zo heb ik voor een paar honderd euro (na verkoop Cube ;-)) in ieder geval een stuk betere amp dan momenteel. Later (als ik groot ben :p) zal ik dan heus wel ooit overstappen op een buizencombo.

vester86
30 december 2005, 00:58
lijkt me een prima keuze: goed clean, en 2 erg verschillende distortions met genoeg gain! veel plezier ermee alvast

Orpheo
30 december 2005, 15:16
een jcm800 combo of head (bv 2204, 2205, 2210, 2203 is redelijk duur onderhand) is echt grandioos. lekkere distortion, beetje goed afstellen lekker clean. top.

jcm900 vind ik ook lekker, heeft wel meer treble, is is imo iets rauwer, scheurender. je houdt ervan, of totaal NIET.

5150 is ook een goeie, maar heeft bagger clean. echt kut.

koch's zijn ook goed te pruimen voor t geld, nieuwe studiotone, of 2ehands twintone, of met een beeetje geluk een multi. ik ben geen (echte) fan van koch's kleinere amps, alleen de powertone vind ik ok. ik geef toe; ik heb de nieuwe multi2 nog niet getest! die ken ik dus nog niet. de studio vond ik wel lekker.

mesa's zijn duur. heel duur. onder de 1000 krijg je echt geen top en cab.

randalls, ik loop er met een grote boog omheen. ik vind er geen kloot aan. gaan wel hard hoor, maaar ik vind ze niet lekker klinken.

engl screamer, leuk ding. klinkt imo heel lekker (met les paul iig) zeker niet verkeerd. lekker rauw, en toch smooth wanneer je dat wilt.

dat zijn een beetje de opties denk ik? oh ja, vox ac30! ideaal voor alles op metal na (en punk kan met een pedaaltje, immers, punk is toch gewoon rag zo hard je kan? )

Bart1981
3 januari 2006, 19:29
Vandaag bij Musicstore in Keulen geweest, Marshall MG100HDFX uitgestest. En tja, dat setje wordt hier in zowat iedere topic tot op de grond afgebrand. Maar.. ik snap niet echt waarom. Voor het geld is het gewoon een hele aardige set: degelijk clean, een een distortion waar menig transistorcombo/stack nog wat van kan leren. Effecten heb ik niet zo naar gekeken. Kortom: voor het geld een hele leuke set. Nogmaals: geluid is een heel persoonlijke kwestie, blijkt nu weer.

En ik ben nu beetje in dubio: Randall RG100 combo of deze Marshall... haha. 't Is me wat, met die versterkers.

Bart1981
5 januari 2006, 00:06
Die Marshall stack valt toch af... heb achteraf gezien niet genoeg de tijd genomen om hem te testen en hij wordt hier zo finaal de grond in gebrand, dat er toch wel een kern van waarheid in MOET zitten ;-)

De "strijd" gaat nu ECHT tussen de Randall RG100SCG2 of de Randall RG50TC.

RG100SCG2:
- 100W (2*50W) transistor
- 2*12" speakers
- stereo chorus
- op elk kanaal een reverb
€ 435 op www.thomann.de

RG50TC:
- 50W buizen
- 1*12" speaker
- geen chorus
- alleen een master reverb
€ 555 op www.thomann.de

Voor het overige zijn ze qua functies/mogelijkheden overeenkomstig.

Ik hoop ze deze week naast elkaar te kunnen vergelijken, maar wellicht kunnen jullie me al helpen.

- Verschilt het geluid uberhaupt veel tussen die 2?
- Welke v/d 2 gaat harder?
- Welke heeft de beste clean (gaat niet crunchen op hogere volumes)?
- Welke is waardevaster mocht ik hem ooit verkopen?

En tenslotte: van beide amps komt binnenkort de G3 serie uit. Is dit het wachten waard? Is die serie revolutionair t.o.v. deze?

Bart1981
9 januari 2006, 15:05
Keuze is gemaakt: heb de Randall RG50TC gekocht. Op dit onderwerp kan een slotje, ik zal een nieuwe topic maken met mijn ervaring met deze nieuwe amp.

robert-gitarist
9 januari 2006, 16:19
Randall...

Goeie keus,join the club :D
Ik ben nog steeds zeer te spreken over deze versterkers :)
Ik heb een Marshall jcm900 top en die wil ik weg doen.Vind het geluid ronduit kut voor metal enzo dan.Voor goeie ouwe rock enzo is ie prima maar ik hoef hem niet meer.Ik gebruik me Randall's altijd :) die Marshall staat er nu nog bij voor de show :P maar veder ook niet.

Bart1981
9 januari 2006, 16:30
Dankje :-)

Ik wil een nieuw topic openen met mijn RG50TC ervaringen, maar forum heeft weer kuren.

Overigens: ik ben geen metal gitarist. In de band spelen we eigen werk in 't genre (alternatieve) pop/rock. Maar uit die RG50TC krijg je een prima rocksound...

Bart1981
9 januari 2006, 16:31
2x

Stitch
9 januari 2006, 16:41
congrats! Ik ben benieuwd naar soundclips, heb je de mogelijk tot opnemen?

Bart1981
9 januari 2006, 16:50
Dankje dankje ;-)

Ehm... de amp heeft geen line-out of iets dergelijks. Dus dan wordt 't met microfoon stoeien. Ik heb wel een aantal Samson microfoons met statieven, maar ik heb geen XLR --> mini-jack convertorplug.

Bovendien.. ehm... mijn gitaarspel op dit forum? :oops:

vester86
9 januari 2006, 19:40
och, er zijn genoeg mensen die veel minder goed spelen dan hun gear doet vermoeden... mij inclusief

ToTaL FaKe
9 januari 2006, 19:48
Dankje dankje ;-)

Ehm... de amp heeft geen line-out of iets dergelijks. Dus dan wordt 't met microfoon stoeien. Ik heb wel een aantal Samson microfoons met statieven, maar ik heb geen XLR --> mini-jack convertorplug.

Bovendien.. ehm... mijn gitaarspel op dit forum? :oops:

Ik denk dat als jij de moed heb om een soundclip te posten dat niemand ook maar DURFT iets over jou gitaarspel iets negatiefs te zeggen. Als je een beetje redelijk een paar rifjes kan spelen is het alleen maar gaaf om zoiets te horen!

en Vester86 heeft gelijk hoor, je hoeft niet altijd naar de mensen hun gear te kijken om dan te denken dat ze ook de sterren van de hemel spelen.

Kortom, als je de mogelijkheid hebt om het op te nemen doe het dan vooral, ik denk dat iedereen het kan waarderen als jij het in ieder geval probeert!

sucsess :wink: !

Bart1981
9 januari 2006, 21:43
Ik zal kijken of en zo ja hoe ik dat voor elkaar ga krijgen met opnemen. Ik zal dat dan wel in een nieuw topic posten, als ik dat geopend krijg. Onderstaand bericht had ik ook in een nieuw topic willen plaatsen, maar doe het nu maar hier:

=======

Nieuwe amp: Randall RG50TC

Na heel veel topics doorlezen, enkele gitaarwinkels bezoeken en lang nadenken heb ik een nieuwe amp gekocht: Randall RG50TC, een 50W buizencombo.

Op het laatste moment ging de keuze tussen de Randall RG100SC (100W transistor) en de genoemde buizencombo. Ik heb ze in de muziekzaak (Muziekhuis Lyana te Stein, Limburg) eens op mijn gemak naast elkaar kunnen zetten en vergelijken.

Op het cleane kanaal wordt het een moeilijke strijd. De RG100 blijft echt clean, de RG50TC krijgt vrij snel het hier welbekende "randje". Maar, als je het level van het cleane kanaal laag houdt, en de master ver open draait, dan is de clean van de RG50TC toch hard én clean genoeg naar mijn mening.

Op het distortion kanaal wordt de strijd glorieus gewonnen door de RG50TC. Waar de RG100 altijd het "neppe" transistor-distortion geluid heeft, blinkt de RG50TC uit in een heerlijke warme, vette, rauwe overdrive waar je de akkoorden nog in herkent. En zo hoort het naar mijn mening. Het verschil tussen gain 1 en gain 2 van de RG50TC is ook te horen, maar wordt pas echt leuk als je met de beide gain-settings speelt.

Ik heb de amp thuis nog niet goed kunnen testen vanwege tijdgebrek en het gebrek aan vrijstaande woning. Woensdag hebben we repetitie met de band. Dan ga ik hem eens op z'n staart trappen ;-)

Ik ben nu in ieder geval trotse bezitter van een heuse buizencombo... en ik denk dat ik de forumgebruikers die steeds roepen "neem toch een buizencombo" gelijk moet geven... ik ga het verschil met transistor steeds beter ervaren!