PDA

View Full Version : Vox AC15CC uitgeprobeerd



Les Paul
22 december 2005, 16:04
Disndag de Vox AC15CC uitgeprobeerd. Mooie warme clean en een hele fijne overdrive. Typisch Britse sound, met een heel eigen karakter.

Vandaag heb ik hem opgehaald :) Nog wel even vergeleken met de AC30CC. De AC15 klinkt warmer. Ik kan er erg makkelijk een erg mooie toon uitkrijgen. Eigenlijk kan je er bijna geen slechte toon uitkrijgen. Ik vond hem net iets prettiger klinken dan de AC30 (die absoluut ook erg goed is). Ik denk dat dit de versterker is die mijn collectie nog nodig had.

Negative K3 fan
22 december 2005, 16:44
ik denk dat de 15 interessanter is als je niet vies bent van een randje, of als je hem voor overdrive wilt gebruiken, een ac30 gaat heel hard, maar overstuurt dan ook vrij snel, de 15 zal dus wat eerder oversturen (en ook nog steeds wel hard gaan).

Negative K3 fan
22 december 2005, 16:44
ik denk dat de 15 interessanter is als je niet vies bent van een randje, of als je hem voor overdrive wilt gebruiken, een ac30 gaat heel hard, maar overstuurt dan ook vrij snel, de 15 zal dus wat eerder oversturen (en ook nog steeds wel hard gaan).

hoofd
22 december 2005, 17:47
Gefeliciteerd man! Het is ook de amp waar ik de laatste tijd erg op zit te GASsen...

Hoe groot is jouw collectie kleine buizenamps nou? Er is die Marshall, die Epi, en nu die Vox...ik ben benieuwd :)

Les Paul
22 december 2005, 17:57
Gefeliciteerd man! Het is ook de amp waar ik de laatste tijd erg op zit te GASsen...

Hoe groot is jouw collectie kleine buizenamps nou? Er is die Marshall, die Epi, en nu die Vox...ik ben benieuwd :)

Marshall Studio 15
Marshall Silver Jubilee
Marshall DSL201
Marshall 4203 Artist
Marshall 6101LE (30th anniversary)
Fender Blues Jr.
Vox AC15CC
Epiphone Valve Jr.
ZVex Nano amp

Het is een beetje een verslaving. Hoe minder vermogen, hoe beter thuis te spelen. En voor opnames zijn die kleintjes vaak veel makkelijker dan 4x12's

AART
22 december 2005, 18:01
he, gaat die 6100 mee naar de meeting :wink:

en hoe is dat 3e kanaal nou? echt als een mesa of milder?

Mitch
22 december 2005, 19:47
Tof man ! Welke uitgang zit er nou op ? Ik bedoel, voor een extra cab ?
Ik zag laatst wat specs, maar daar kwam ik niet helemaal uit.

hoofd
22 december 2005, 19:52
En en en en heb je nog de duurdere speakerversie uitgeprobeerd???

ieme
22 december 2005, 21:11
ey robbert!

nice hoor!

Daniël_san
22 december 2005, 22:03
Gefeli, :wink: effe brutaal. Wat kost zoiets nou?

Les Paul
23 december 2005, 00:47
he, gaat die 6100 mee naar de meeting :wink:

en hoe is dat 3e kanaal nou? echt als een mesa of milder?

Eigenlijk was ik niet van plan iets mee te nemen naar de meeting. En zeker de 6101 niet. Die is echt loodzwaar ;)

Het 3e kanaal heeft erg veel gain. Maar heeft toch een andere voicing dan een mesa. Eindtrap is ook EL34, Mesa heeft meestal 6L6.
Ik gebruik het 3e kanaal zelden. Meestal gebruik ik het 2e kanaal op de A of B voorkeuze. Deze klinken wat meer vintage en daar speel ik toch het liefste mee.

Les Paul
23 december 2005, 00:49
En en en en heb je nog de duurdere speakerversie uitgeprobeerd???

Nee, ik vond deze al zo goed klinken dat ik daar niet op wilde wachten. De Blue Alnico versie was nog niet op voorraad.

Les Paul
23 december 2005, 00:55
Gefeli, :wink: effe brutaal. Wat kost zoiets nou?

Streetprice ligt tussen de 650 en 700 euro. En hij is echt elke cent waard!

Ik heb het afgelopen jaar verschillende high-end/boutique amps uitgeprobeerd, maar nooit gevonden wat ik zocht. De AC15 geeft me dat wel (de AC30 ook wel, maar ik wilde liever de 15 hebben). Heb ik eindelijk eens niet zo'n dure smaak. :)

Toen ik hem uitprobeerde, stond hij tussen de Lonestars, Bogners, CS Fenders en Hiwatts. Ik vind de AC15 meer karakter hebben dan de Lonestars en Bogners. En het clean is warmer dan de Fenders en Hiwatts.

Mitch
23 december 2005, 19:06
Tof man ! Welke uitgang zit er nou op ? Ik bedoel, voor een extra cab ?
Ik zag laatst wat specs, maar daar kwam ik niet helemaal uit.

Robbert ?

:dontgeti:

Mitch
23 december 2005, 19:06
Tof man ! Welke uitgang zit er nou op ? Ik bedoel, voor een extra cab ?
Ik zag laatst wat specs, maar daar kwam ik niet helemaal uit.

Robbert ?

:dontgeti:

Les Paul
23 december 2005, 21:01
Tof man ! Welke uitgang zit er nou op ? Ik bedoel, voor een extra cab ?
Ik zag laatst wat specs, maar daar kwam ik niet helemaal uit.

Robbert ?

:dontgeti:

Ik was je niet vergeten hoor..... :)
Hij heeft 2 speaker uitgangen, waarvan er 1 gebruikt wordt voor de internet speaker. Verder 1 impedantie switch voor 16 of 8 ohm.

Mitch
23 december 2005, 21:47
Met een interne speaker van 16 ohm.... dan kun je alleen een cab van 16 ohm er extra op aan sluiten, anders kom je niet op 1/16 + 1/16 = 1/8 oftewel de parallelle optelsom.
Dat betekent dus geen mogelijkheid om een extra 8 ohm cab aan te sluiten :x Of gooi ik het nou weer door elkaar ?

Anyway, heb je nog geëxperimenteerd met de mengbare kanalen van de AC30CC ? Een vleugje top boost bij het normale kanaal lijkt me echt puur genieten....

Les Paul
23 december 2005, 22:00
Anyway, heb je nog geëxperimenteerd met de mengbare kanalen van de AC30CC ? Een vleugje top boost bij het normale kanaal lijkt me echt puur genieten....

Nee, zolang heb ik eigenlijk niet met de AC30 gespeeld. Ik had eigenlijk al voor de AC15 besloten. Ik wilde vooral weten of het verschil erg groot was en dat viel dus erg mee.....De AC30CC is bijna net zo goed als de AC15CC :-D

jacky
23 december 2005, 22:03
Kennen jullie ook de AC15 reissue uit engeland.
Heb deze namelijk recent getest en kreeg een enorme GAS.
Echter veel duurder dan de Chinese versie (1100 voor 2e hands).

Weet iemand de verschillen en is het het verschil waard ??

Arie Schurink
4 januari 2006, 22:01
Ik ben momenteel aan het sparen voor zo'n nieuwe vox ac30 cc, maar begin nu sterk te twijfelen of ik misschien toch ook niet voor een ac15 moet kiezen. De ac30 heeft meer mogelijkheden die erg verleidelijk zijn, maar de andere is thuis weer beter te handhaven qua geluidsniveau. En dat laatste is in mijn geval wel erg handig, aangezien ik de nieuwe versterker toch voornamelijk thuis zal gebruiken. Is het zo dat een ac30 je echt de toupet van je kop blaast als je hem een beetje opendraait, of valt dat nog wel enigszins mee? Ze staan hier in Groningen momenteel niet te koop, anders kon ik het wat makkelijker testen. Mvg Arie

Arie Schurink
6 januari 2006, 19:23
Donders...ze hebben ze wel; mooi uitproberen!

Nielsje
6 januari 2006, 20:13
Ik ben momenteel aan het sparen voor zo'n nieuwe vox ac30 cc, maar begin nu sterk te twijfelen of ik misschien toch ook niet voor een ac15 moet kiezen. De ac30 heeft meer mogelijkheden die erg verleidelijk zijn, maar de andere is thuis weer beter te handhaven qua geluidsniveau. En dat laatste is in mijn geval wel erg handig, aangezien ik de nieuwe versterker toch voornamelijk thuis zal gebruiken. Is het zo dat een ac30 je echt de toupet van je kop blaast als je hem een beetje opendraait, of valt dat nog wel enigszins mee? Ze staan hier in Groningen momenteel niet te koop, anders kon ik het wat makkelijker testen. Mvg Arie

westerhaven had er laatst nog een paar staan

volgens mij zag ik er ook 1 of 2 bij tonika..

hgrondel
6 januari 2006, 20:20
Ik ben momenteel aan het sparen voor zo'n nieuwe vox ac30 cc, maar begin nu sterk te twijfelen of ik misschien toch ook niet voor een ac15 moet kiezen. De ac30 heeft meer mogelijkheden die erg verleidelijk zijn, maar de andere is thuis weer beter te handhaven qua geluidsniveau. En dat laatste is in mijn geval wel erg handig, aangezien ik de nieuwe versterker toch voornamelijk thuis zal gebruiken. Is het zo dat een ac30 je echt de toupet van je kop blaast als je hem een beetje opendraait, of valt dat nog wel enigszins mee? Ze staan hier in Groningen momenteel niet te koop, anders kon ik het wat makkelijker testen. Mvg Arie

ik heb vandaag de ac 30 cc opgehaald, en er zit een master volume op, als je die niet teveel opendraait blijft je toupet wel zitten :P je kan de andere volumes (normal en top boost) dan lekker opendraaien voor een érg fraai randje, ik heb er nog even mijn semyour duncan booster erop gezet en dan krijg je gewoon een gave overdrive. je kan hem ook nog schakelen naar 22 watt, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.

Arie Schurink
7 januari 2006, 07:38
Mooi werk! Heb zin om ze uit te proberen met de Rickenbacker.

Punt
7 januari 2006, 10:24
Heel fijn dat de AC15 zo goed bevalt.
Zo'n amp met een Bogner vergelijken vind ik echter nergens op slaan.
Ik heb toevallig gisteren ook zo'n beetje alle combo's getest bij Feedback en de AC15 maakte totaal geen indruk in tegenstelling tot b.v. de Koch Studiotone of de ENGL screamer. De AC15 is een 1 trick pony en als dat nou net is wat je verzameling aanvult is dat prima. Overigens vind ik de AC30 veel beter klinken. Jij noemt de AC15 warmer, ik noem het doffer en minder dynamisch :) De poor mans AC30 ???

Zo zie je maar weer smaken verschillen.

P****Fred
7 januari 2006, 10:36
is het nu eigenlijk mogelijk om via een a/b pedaaltje te switchen tussen de twee inputs?

gefeliciteerd alvast!

Les Paul
7 januari 2006, 11:05
Heel fijn dat de AC15 zo goed bevalt.
Zo'n amp met een Bogner vergelijken vind ik echter nergens op slaan.
Ik heb toevallig gisteren ook zo'n beetje alle combo's getest bij Feedback en de AC15 maakte totaal geen indruk in tegenstelling tot b.v. de Koch Studiotone of de ENGL screamer. De AC15 is een 1 trick pony en als dat nou net is wat je verzameling aanvult is dat prima. Overigens vind ik de AC30 veel beter klinken. Jij noemt de AC15 warmer, ik noem het doffer en minder dynamisch :) De poor mans AC30 ???

Zo zie je maar weer smaken verschillen.

Ik heb de AC15 niet met een Bogner vergeleken.

Dat smaken verschillen is duidelijk. Een Koch Studiotone vind ik echt helemaal niets . Een Engl screamer klinkt goed als het je sound is. En dat is het bij mij duidelijk niet. Ik vind deze beide amps krasserig klinken.

De dynamiek van een versterker hangt mede af van het vermogen. Het lijkt me duidelijk dat een 15 watt versterker minder headroom heeft dan een 30 watt versterker. Het klankverschil met tussen de AC15 en AC30 vond ik niet zo heel groot. Voor mij is 15 watt perfect aangezien ik de versterker gebruik voor opnames en niet voor optredens (daar heb ik een Marshall DSL100 voor).

Ik heb qua amps gelukkig niet zo'n heel dure smaak. Daardoor kan ik een leuke collectie met uiteenlopende sounds verzamelen. Dat daar 1-trick pony's bij zitten is voor mij geen enkel probleem. Liever een aantal 1-trick pony's dan een schaap met 5 poten, die niet te vinden is.

Punt
8 januari 2006, 18:46
@Les Paul, mee eens :)

Jammer dat ze niet meer zo klinken als de echte.
Ik heb vroeger jaren op een oude AC30 gespeeld, die klonk toch anders..
Maar inderdaad beperkt, geen master volume en 1 toonknop ..

De ENGL en de Koch klonken met mijn gitaar absoluut niet krasserig.
Naast verschil in smaak is er ook verschil in gitaar.
Iedere gitaar klinkt weer anders.