PDA

View Full Version : Foutjes



moretel
7 oktober 2002, 09:55
Tijdens optredens maken we allemaal foutjes die het normale publiek niet opmerken.
Als gitarist kijk je altijd anders naar andere muzikanten en speciaal gitaristen.

Nu zie je soms professionele gitaristen die in mijn ogen alles perfect spelen en geen enkel foutje lijken te maken. Maar nobody is perfect en in het kader van iedereen maakt fouten zou ik weleens willen weten wat voor soort fouten professionele gitaristen maken? Iemand een idee?

RadiuS
7 oktober 2002, 19:00
nou op de dvd van dream theater (metropolis 2000) zijn de paar foutjes die john petrucci maakt dat ie in alle chaos soms een nootje te laat speelt, maar ja wat zil je met zo'n tempo :razz:

Ibanez
7 oktober 2002, 19:05
Joe satriani pakte bij het concert een nieuwe gitaar, begon te spelen had alleen geen geluid. Niet echt een foutje van hem, maar wel een foutje van de technici.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ibanez op 2002-11-13 20:32 ]</font>

sebass
7 oktober 2002, 19:05
Of net heel even te laat het effect intrapt. Het lijkt allemaal goed te gaan maar als je goed luisterd merk je overal wel fouten. Vooral timingsfouten maar een foute noot spelen ze bijna nooit. Soms maken ze grove fouten terwijl iedereen denkt dat het zo hoort. Bij layla akoestisch zit er een luister maar eens.

Kitaarhiero
7 oktober 2002, 20:15
Op het snoer gaan staan... zodat ie uit de versterker schiet... een dure gitaar van de nek van de gitarist trekken en in het publiek gooien....

Pickslide
7 oktober 2002, 20:15
Op 2002-10-07 19:05, schreef sebass:
Bij layla akoestisch zit er een luister maar eens.


Daar vergeet hij zn bottleneck van zn wijsvinger af te doen toch?

Pickslide
7 oktober 2002, 20:18
O ja wat dachten jullie van uit de hand vliegende plectrums???

pimmetje
8 oktober 2002, 01:28
Ik heb vaak genoeg prof blues-gitaristen gezien waarbij je soms bijna zeker weet dat iets een fout is (en geen gekozen dissonant)... maar dan lossen ze 't weer zo mooi op dat 't je eigenlijk niet meer kan schelen :grin:.

Vaak zijn dat dan uiteindelijk de mooiste stukken muziek.

Harry
8 oktober 2002, 09:32
Op 2002-10-08 01:28, schreef pimmetje:
Ik heb vaak genoeg prof blues-gitaristen gezien waarbij je soms bijna zeker weet dat iets een fout is (en geen gekozen dissonant)... maar dan lossen ze 't weer zo mooi op dat 't je eigenlijk niet meer kan schelen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">.

helemaal stoer is dan dat ze de fout nog eens herhalen, zodat het lijkt alsof het zo hoort
Vaak zijn dat dan uiteindelijk de mooiste stukken muziek.

Rutger
8 oktober 2002, 11:36
Ha ha, ja ,dat deed ik laatst ook. Echt een hele fout noot in een improvisatie. Om het publiek te verzekeren dat ie doordacht was gewoon nog een keer die noot erdoor gegooid!

Of gewoon zeggen dat het jazz is, dat gelooft ook iedereen. :smile:

MikeDirnt
10 november 2002, 13:01
Kijk maar eens naar System of a Down live op lowlands, kan alle fouten geneens opnoemen, gitaar valt uit, speelt verkeerde noten in solo, enz enz.

Kitaarhiero
10 november 2002, 21:11
Ik had vrijdag een optreden... van de zenuwen was mijn solo veel korter dan ik gepland had.... mede omdat de saxofonist niet hoorde waar ik was en weer met het Thema begon toen ik een Wes Montgomery-achtige octaafsolo ging spelen... die ik dus weer moest omzetten in het gewoon spelen van het normale rifje...

Darklight
13 november 2002, 19:37
Het geeft mij altijd wat meer zelfvertrouwen als ik een goede gitarist z'n solo niet helemaal perfect zie spelen :smile:

delphiro
27 november 2002, 09:31
Een klassiek concert waarbij de gitarist op de helft ineens vergeten was wat ie nu moest spelen (en geen bladmuziek voor z'n neus).. toen ging ie snel nog een keer naar het begin van het stuk zodat het nog wat leek maar dat lijkt me erg pijnlijk :smile:

Mac-F
27 november 2002, 19:55
Helaas, ik ben niet echt professioneel.
Maar de grootste fout was wel; samen met de bassist heen en weer rennen over het podium. Staat wel stoer, maar... een botsing was niet meer te voorkomen. En dan dus stemknopjes tegen stemknopjes. Als jij en de bassist samen 5 valse snaren hebben, dan wordt het onmogelijk om al doorspelend de boel weer te stemmen.

Nocki
27 november 2002, 21:33
eenfoute noot in een solo is op te lossen met een slide naar boven of beneden.
en vooral als je theorie uit je vingers stroomt kan je m mooi oplossen later in het stuk...
verde zijn soms dingen die jij niet mooi vind wel kloppend.
mijn gitaarleraar vind dorische ladder geweldig. ik vind het soms te wrang (licht eraan waar...)
dus muzikaal gezien is iemand beschuldigen van een foute noot best moeilijk.
maar je haalt ze er wel uit iigeval.

nocki

Ic3gl0vE
30 november 2002, 23:44
ach ja, ik moest keyboard spelen bij een bruiloft maar als de bruid binnenkwam zou een trompettist dat 'daar komt de bruid' stuff spelen.. maar dat kon 'ie niet! DAT was pas erg voor hem, omdat 'ie het gewoon 4 keer opnieuw probeerde maar hij kon het ècht niet

dirkw83
11 december 2002, 23:16
ja maar dat kan ik ook niet op zo'n trompet hoor :smile:

GuitarMaster
18 december 2002, 20:22
Op 2002-11-10 13:01, schreef MikeDirnt:
Kijk maar eens naar System of a Down live op lowlands, kan alle fouten geneens opnoemen, gitaar valt uit, speelt verkeerde noten in solo, enz enz.

Dat was idd wel heel erg, vooral die foute noten, klonk voor geen meter. Af en toe was ie ook een tel te laat met een noot, en dan haalde hij dat weer in door ff sneller te spelen. Ik zag laatst een oud concert van Doe Maar, toen bleek dat ze de capo's waren vergeten. Toen ze even later aan het optreden waren hadden ze een prachtige capo van een potlood en een elastiekje gemaakt. niet echt fout, maar wel grappig

Rutger
19 december 2002, 09:18
vorig jaar hoorde ik mijn bluesheld BB King een paar foutje noten soleren

ik was enigszins teleurgesteld

t zal de leeftijd wel wezen

vulvasonic
19 december 2002, 23:35
Foute noten bestaan niet zolang je ze kunt oplossen. Klinkt logisch en misschien een beetje flauw, maar het is heel serieus bedoeld.
Als je de rust kan vinden om te luisteren naar wat je aan het doen bent, weet je gelijk wanneer je 'fout' zit. Het enige dat je moet proberen te doen is die toon een onderdeel te laten worden van een frase waarin je je 'targettoon' omspeelt.




ja.....zo klinkt het eigenlijk nog niet serieus....(???).

moretel
20 december 2002, 14:35
Toch zijn sommige noten fouter dan andere.

vulvasonic
21 december 2002, 00:06
Niet als je hem oplost.

Heel simpel voorbeeld?

vulvasonic
21 december 2002, 00:15
Niet als je hem oplost.

Heel simpel voorbeeld?
Laat de 2e gitarist of de toetsenman een A(majeur) spelen, waarbij hij de C# duidelijk benadrukt. Voor mijn part speelt de bassist een arpeggioloopje in (dus) A(majeur).

Dan begin je je solo en slaat keihard een C aan! Tenenkrommend....
Zorg dat je veel sustain hebt en laat die C goed doorklinken 3 hele maten lang, of nog langer voor mijn part. Het klinkt verschrikkelijk.
Maar in die laatste maat buig je die C heel langzaam op naar een bloedzuivere C#.

Dat effect wordt ervaren als een hemel die voor iedereen open gaat en de hele solo is gered.


DIT was het meest eenvoudige voorbeeld dat ik kon bedenken. Maar het werkt heel goed, zolang je niet schrikt van het feit dat je een 'foute' noot speelt en jezelf de tijd gunt om hem met alle vormen van zelfbewustheid op te lossen.
;]

Ic3gl0vE
5 januari 2003, 15:10
speel gewoon jazz, daar wordt elke noot omspeelt met een paar andere :smile:

moretel
6 januari 2003, 10:51
Afgelopen vrijdag wat staan jammen met het foute nootjes idee.

Op een leuk schematje alleen maar foute noten gespeeld. En als je het maar consequent blijft doen kom je ermee weg, maar of je veel luisteraars boeit weet ik niet maar dat is bij de meeste afwijkende muziek zo.

Is trouwens een erg goede oefening om te luisteren en te spelen. Je hoeft je geen zorgen te maken over posities en toonladders .

basswasp
12 januari 2003, 00:03
Foute noten los ik op door in 't ritme snel naar de goeie noot te gaan... klinkt een beetje half-gaar, maar er is iets mee te redden...

Trouwens klinken veel gitaarakkoorden met een andere basnoot erbij ook 'fout', maar als je 't lang speelt en de bas een paar octaven hoger speelt, blijkt het toch goed te zijn. D(gitaar) met F# (bas) enzo

burt
13 februari 2003, 14:17
De Night Of The Guitar, 2 december 2001 (al weer, geloof ik...) Vai speelde FtloG (uiteraard), en ging bij de herhaling zeg maar verder bij A in plaats van B. Na een paar maten had hij het in de gaten en speelde hij het wel weer aan elkaar. Waarschijnlijk alleen opgevallen voor de mensen die het nummer kennen (slechts pak 'm beet 99% van de aanwezigen ;-> )

Luke was die avond trouwens ook goed bezig, zat en verneukt alsie was: al z'n themaatjes gingen de mist in, pas alsie ging improviseren ging het weer lekker. Dan nog heeftie nogal wat noten gespeeld waarvan ik dacht 'was dat de bedoeling?'. Maar hij is d'r ook zoeen die een fout dan expres herhaalt om de luisteraar ervan te overtuigen dat het de bedoeling was. (-:

dumBASS
16 februari 2003, 23:23
amateurs oefenen tot ze iets kunnen spelen, professionals oefenen tot ze iets foutloos kunnen spelen....

Neals
16 februari 2003, 23:37
Ik speel zelf functioneel gitaar, dwz ten diensten van het vocaalgerichte lied, waarvan de aanhang vaak geen muzikanten zijn, en als ik de fout in ga, zorg ik dat voordat ik de noot aansla het zo zacht mogelijk doe.

burt
17 februari 2003, 01:25
Hmmm... ik merk soms dat ik 'voorzichtig' speel. En zodra ik mezelf daarop betrap word ik heel boos op mezelf! ;->

Als je met overtuiging speelt, en met zelf-vertrouwen vallen je fouten veel minder op, en klinken alle goeie noten die je speelt ook een stuk beter!

Neals
17 februari 2003, 22:18
Ik speel vooral zo enthausiast mogelijk...

Als er in het publiek een feestje ontstaat, dan nemen wij het op het podium ook over.. en krijg je een wisselwerking.

henksjaak
26 maart 2003, 16:02
Op 2002-10-07 19:05, schreef sebass:
Of net heel even te laat het effect intrapt. Het lijkt allemaal goed te gaan maar als je goed luisterd merk je overal wel fouten. Vooral timingsfouten maar een foute noot spelen ze bijna nooit. Soms maken ze grove fouten terwijl iedereen denkt dat het zo hoort. Bij layla akoestisch zit er een luister maar eens.


sorry maar in dat nummer raakt die Eric van Karton nee joh geintje Eric Clapton ook in zijn solo twee keer een andere snaar dus, omdat hij waarschijnlijk niet goed dempt en dat voor zo'n supergitarist!

henksjaak
26 maart 2003, 16:04
Op 2002-11-27 19:55, schreef Mac-F:
Helaas, ik ben niet echt professioneel.
Maar de grootste fout was wel; samen met de bassist heen en weer rennen over het podium. Staat wel stoer, maar... een botsing was niet meer te voorkomen. En dan dus stemknopjes tegen stemknopjes. Als jij en de bassist samen 5 valse snaren hebben, dan wordt het onmogelijk om al doorspelend de boel weer te stemmen.


das echt melig :grin:

henksjaak
26 maart 2003, 16:06
Op 2003-02-17 01:25, schreef burt:
Hmmm... ik merk soms dat ik 'voorzichtig' speel. En zodra ik mezelf daarop betrap word ik heel boos op mezelf! ;->

Als je met overtuiging speelt, en met zelf-vertrouwen vallen je fouten veel minder op, en klinken alle goeie noten die je speelt ook een stuk beter!


idd...
Ik vergeet soms bij een solo ook mijn volumepedaal ook maar komt ook vaak door bescheidenheid iets harder te zetten, zodat de solo dan iets zachter en dus minder overtuigend over komt dus dat is dan ook wel een soort van fout terwijl ik em wel goed kan

Shay
26 maart 2003, 17:12
Iets te laat inkomen door satriani bijvoorbeeld .. ik heb dat gezien in een dvd rip van een optreden in san fransisco nummer crush of love .. hij was in een trip en kwam iets te laat in .. maar een leek merkt dat bijna niet op .. hij camoufleerde dat weer uiterst proffie ... maar belangrijk is dat je niet moet uitstralen dat je een fout hebt gemaakt...

Ook een foutje is van eric clapton. De tune van (wonderfull tonight) .. hij speelde het tweede stukje als eerst .. best blunder .. sound was buitengewoon goed en tsja .. je ziet, het kan de beste overkomen!!

Mij gebeurd het iedere optreden en ik leef er gewoon mee .. maar blunders vergeet ik niet gauw van mezelf en heb deze vaker gemaakt in mijn beginjaren (speel live vanaf mijn 15e)

greetzz

?echo
27 maart 2003, 16:05
Zon geval van dat gitaristen een fout maken in een solo die niet klinkt (heb ik al vaak gezien)... om te bewijzen dat ze het dan bewust meenden doen ze nog ff goed het 3 keer over voor zichzelf af te straffen en nog es 3 keer om het publiek te irriteren, dit was es goed te merken toen brian may (Queen)met zijn red special op KONINGENDAG BY MTV / TMF ofzo een floeper maakte toen hij bijvoorbeel 1 noot te laag inviel of es lekker irritant zon verkeerde riff liet instorten.. nix aan de handa gewoon doorspelen.... zo hoort et toch ook.. en na de hand denkt iedereen, SUPER JAHHHH SUPER OLE hehe

Baker
27 maart 2003, 21:05
om even antwoord te geven op de vraag waarom profs geen fouten lijken te maken: Het antwoord is ROUTINE. Die lui doen ook niks anders dan spelen. Vind je het gek dat het dan zo gesmeerd gaat. En inderdaad, ook bij profs gaat er genoeg mis. Ik heb een DVD van de Chili Peppers waar bijna alle solo's mislukken en de zanger constant met z'n timing verkeerd gaat. (is eigelijk geen goed voorbeeld want de peppers zijn door de jaren heen kats verkloot door de drugs natuurlijk)

Neals
29 maart 2003, 14:21
idd, in de tijd dat wij ijverig studeren lopen zij lekker te spelen

funlovinme
30 maart 2003, 00:49
Op Garage Inc cd2 speelt Jaymz Hetfield ergens ineens even een maat lang een verkeerde noot. Ik geloof dat het Overkill is ofzo. En dat staat gewoon op cd! Dus zelfs de besten maken wel eens fouten.