PDA

View Full Version : Hulp gevraagd voor zelfbouw Fuzz Face (NPN Ge)



Speeddemon
22 december 2005, 13:35
:-(

Speeddemon
22 december 2005, 13:38
Ik dacht, ik post dezelfde post hier, aangezien hier meer zelfbouwers zitten.

Intro:
Ik heb een Fuzz Face nagebouwd, maar de NPN (negative ground variant).
Niks bijzonders aan gedaan verder, de originele waardes aangehouden van deze site:
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface.html

Pots zijn 1k Lineair (Alpha) voor Fuzz en 500k log voor volume.

Het probleem is als volgt:


Ik heb vandaag Germanium NPN transistoren binnen (AC141) met redelijk ideale hFE's (83 en 141), die er in gezet, 8k2 eruit gehaald en met een 10k potmeter de juiste bias bepaald. Bleek HOGER te liggen dan 10k (met 10k mat ie maar 3.97V). Heb er een 12k weerstandje in gezet (in voetjes, dus zou ook nog naar 15k kunnen switchen), en nu is ie ge-biased op 4.69V. Best netjes dacht ik zo.

Maar het probleem blijft wel 't zelfde;
Als ik de Fuzz knop van 0 tot 10 draait, gaat ie van zeer subtiele fuzz naar lekker smerig Iron Butterly, maar verliest wel flink aan volume.
Zo erg, dat ie boven '3 uur' eigenlijk niet bruikbaar is (terwijl ie daar qua fuzz het vetste klinkt).
Zet ik 'm op 2 uur met volume voluit, dan klinkt ie aardig harder dan unity gain. Maar voorbij 3 uur duikt ie onder unity gain.

Ik heb dus echt geen flauw idee waar dit aan kan liggen. Al m'n verbindingen gecheckt en dat lijkt me allemaal in orde.
Ik heb er dus het volgende aan weerstanden in:
100k
33k
470 ohm
12k (bias)

caps:
2.2uF (elco)
22 uF (elco)
0.01uF MKT

Ik ben uitgegaan van deze layout:
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface/fuzzfacelayout.gif

Waarbij ik de + en - van de elco's heb omgedraaid en de -9 is +9V (voor de NPN variant).
Hij werkt dus normaal, (knoppen geven minder effect counter-clockwise), geen brom of ruis verder, maar dat verlies aan volume is erg klote.

Iemand een idee?
(die Germaniums klinken idd ietsje beter, maar niet zo wereldschokkend zoals men soms doet geloven. Ik denk dat de 'magic' meer zit in goed biasen)

Negative K3 fan
22 december 2005, 16:59
hmm remco, misschien ligt het eraan dat je de log potmeter verkeerd om hebt gesoldeerd, misschien onwaarschijnlijk in jouw geval, maar het is me wel eens gelukt :)

Speeddemon
22 december 2005, 20:46
de log potmeter is de gene van de volume, en die werkt gewoon goed.

Maar ik zal de 2 draden van de Fuzz pot eens omdraaien (al heb ik me netjes gehouden aan: 1=ground, 2=to FX return, 3=to board).

aad
22 december 2005, 22:37
Intro:
Ik heb een Fuzz Face nagebouwd, maar de NPN (negative ground variant).
Niks bijzonders aan gedaan verder, de originele waardes aangehouden van deze site:
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface.html

Pots zijn 1k Lineair (Alpha) voor Fuzz en 500k log voor volume.

Het probleem is als volgt:


Ik heb vandaag Germanium NPN transistoren binnen (AC141) met redelijk ideale hFE's (83 en 141), die er in gezet, 8k2 eruit gehaald en met een 10k potmeter de juiste bias bepaald. Bleek HOGER te liggen dan 10k (met 10k mat ie maar 3.97V). Heb er een 12k weerstandje in gezet (in voetjes, dus zou ook nog naar 15k kunnen switchen), en nu is ie ge-biased op 4.69V. Best netjes dacht ik zo.

Iemand een idee?
(die Germaniums klinken idd ietsje beter, maar niet zo wereldschokkend zoals men soms doet geloven. Ik denk dat de 'magic' meer zit in goed biasen)

Ik snap niet waarom je dat wijzigen van de 8K2 weerstand "het aanpassen van de bias" noemt. Als je goed kijkt vormt de 330e weerstand samen met de 8K2 een spanningsdeler. Als je die zou vervangen door een potmeter en daaraan draait verandert je uitgangsvolume. Net als met de uiteindelijke volumepotmeter.
Zou je niet beter met de 33K weerstand kunnen varieren die in de collector van Q1 zit?

Speeddemon
23 december 2005, 12:07
Hey Aad, ik had begrepen dat die 8k2 meestal door een 10k trimpot wordt vervangen voor de bias van Q2. :???:

Enterprice
23 december 2005, 17:03
Ik heb in mijn fuzz die 33K weerstand vervangen door een instelpot van 100k, kun je toch nog wat bijregelen.

De volgende mod zou je eens kunnen proberen:
470 ohm weerstand vervangen door een 1K
8K2 weerstand vervangen door een 18K
1K pot vervangen door een 2K instelpot

aad
23 december 2005, 18:44
Hey Aad, ik had begrepen dat die 8k2 meestal door een 10k trimpot wordt vervangen voor de bias van Q2. :???:

Een bias zorgt ervoor dat de stuuringang (de basis dus) op het juiste potentiaal (spanningsniveau) komt om zijn werk goed te doen. De 8K2, samen met de 330e zijn de weerstanden waarover je signaal ontstaat en je volume pot en je versterker/effect zijn de belasting voor dit signaal.

Speeddemon
23 december 2005, 20:21
Hoe moet je volgens jou dan Q2 biasen om ong. 4,5V te meten over +9 en de collector? :???:

aad
23 december 2005, 23:22
Hoe moet je volgens jou dan Q2 biasen om ong. 4,5V te meten over +9 en de collector? :???:

ingang aan massa (om DC in te stellen).
Instelpot i.p.v. de 33K met een serieweerstand van bijv. 10K.

birt
28 december 2005, 15:18
ik kwam net een lijstje NPN germaniums tegen:

AC127
AC157
AC168
AC176
AC187
ASY28
ASY29
NKT713 to NKT781
OC139
OC140
OC141
2N797
2N1302
2N1304
2N1306
2N1308

Speeddemon
30 december 2005, 11:35
Die fuzz werkt ondertussen (zit nu 2x 2N3904 in).
Heb een printplaatje laten maken en daarmee doet ie niet raar.

Ik heb m'n ogen ook laten vallen op low-power NPN Silicium transistoren (hFE tussen de 60 en 120).

Jorikjet
5 januari 2006, 19:59
hoe moet je eigenlijk zoiets biassen? ik ga samen met een vriend ook een fuzz proberen te maken, maar we hebben niet echt veel (lees: bijna niks) verstand van electronica... solderen zelf lukt ons wel goed.

JoostBaksteen
5 januari 2006, 20:10
hoe moet je eigenlijk zoiets biassen? ik ga samen met een vriend ook een fuzz proberen te maken, maar we hebben niet echt veel (lees: bijna niks) verstand van electronica... solderen zelf lukt ons wel goed.

Hier staat het uitgelegd: http://www.physics.mcgill.ca/~grant/Stuff/fuzzface.txt

JoostBaksteen
5 januari 2006, 20:11
hoe moet je eigenlijk zoiets biassen? ik ga samen met een vriend ook een fuzz proberen te maken, maar we hebben niet echt veel (lees: bijna niks) verstand van electronica... solderen zelf lukt ons wel goed.

Hier staat het uitgelegd: http://www.physics.mcgill.ca/~grant/Stuff/fuzzface.txt

dejohan
10 januari 2006, 17:50
hoe moet je eigenlijk zoiets biassen? ik ga samen met een vriend ook een fuzz proberen te maken, maar we hebben niet echt veel (lees: bijna niks) verstand van electronica... solderen zelf lukt ons wel goed.

Bouw deze, makkelijke maar toch goeie face, zit een trimpotje in om te biasen en de handleiding geeft aan hoe je het doet.:
http://www.generalguitargadgets.com/index.php? option=content&task=view&id=44&Itemid=76

Een probleem is aan die germanium transistor geraken, ze zijn soms moeilijk te vinden (anders Banzai effects eens checken). Tip: koop er ineens een aantal, dan kan je de best klinkende uitkiezen.