PDA

View Full Version : Meer volume uit 5F1 Tweed Champ?



Antoon
22 december 2005, 13:31
Ik heb een '56 5F1 Champ met een Weber AlNiCo Sig 8S speaker, die ik gebruik om met een bandje op relatief laag volume muziek te maken. De tweede gitarist en bassist spelen op een SF Champ met Weber Ceram Sig 8 speaker en een Ampeg B-15-N respectievelijk.

Ik kom als lead-gitarist nét wat volume te kort met m'n 5F1 dus ik wil er zonder grote modificaties wat meer volume uit halen. Ik dacht zelf aan:

-5V4 (GZ32) ipv 5Y3 (tip uit het Weber boek)
-Apart 12" cabinet met 4 ohm speaker
-5881 of 6L6 met een kleinere kathode-weerstand ipv 6V6
-Andere (grotere) uitgangstrafo

De voedingstrafo zou een 6L6 ipv een 6V6 moeten kunnen trekken lijkt me (?). Iemand nog commentaar of andere suggesties? Ervaringen?

matto
22 december 2005, 21:18
Als je een keer zo hard wil dan moet je 10 x zoveel vermogen hebben.(50 watt?)
Een half keer zo hard dan 5 x zoveel vermogen(25watt?)
Een kwart keer zo hard dan 2.5 x zo veel vermogen (12,5Watt?)
Misschien een sf Princeton (reverb) (15 Watt)op de kop zien te tikken een idee? :P

nicoverduin
22 december 2005, 21:26
Je kan er wat meer uitpersen door de spanning te verhogen mbv. andere gelijkrichter met lagere interne weerstand (beetje meer headroom).
Je zou ipv. de gelijkrichter diodes kunnen gebruiken
De 6L6 optie geeft ook wat meer.
een aparte kast met grotere speaker zal inderdaad wat meer herrie geven. Of een speaker met een groter rendement.
Maarr....de vraag is wel of die trafo het er nog fatsoenlijk uitgooit. Als je alle bovenstaande opties hebt geprobeert, zou je nog een grotere trafo kunnen proberen om wat meer clean te krijgen.

Maar verwacht geen wonderen. De andere buis, hogere spanningen zullener hooguit een (1) watt meer uitpersen.
Nico

jacky
22 december 2005, 23:01
DAs leuk ik heb ook zon champje heb gewoon een 6L6 geplaats waardoor hij wat cleaner blijft.

Ben wel aan het rommelen geweest met verschillende speakers .
Ik zou gewoon een wat grotere 10 of 12 inch speaker of zelfs een heel cabinet er aan hangen scheelt enorm in volume.

Gebruik zelf de champ nu met een 10 inch weber alnico maar heb ook een set 12 inch webers er aan gehad en dan gaat hij echt hard

Succes

Antoon
23 december 2005, 15:42
Bedankt voor alle tips. Net een beetje meer geluidsdruk ik eigenlijk wat ik zoek. Gelijkrichter en speaker ga ik proberen. Maar als je een ding verandert wordt het volgende weer limiterend. Eindtrafo vervangen gaat me misschien iets te ver hoewel daar zeker qua headroom veel te winnen is. Is men het met mij eens dat een 6L6 ipv een 6V6 eigenlijk alleen zin heeft als ik ook de kathode weerstand verander?

Antoon
23 december 2005, 15:42
Bedankt voor alle tips. Net een beetje meer geluidsdruk ik eigenlijk wat ik zoek. Gelijkrichter en speaker ga ik proberen. Maar als je een ding verandert wordt het volgende weer limiterend. Eindtrafo vervangen gaat me misschien iets te ver hoewel daar zeker qua headroom veel te winnen is. Is men het met mij eens dat een 6L6 ipv een 6V6 eigenlijk alleen zin heeft als ik ook de kathode weerstand verander?

nicoverduin
23 december 2005, 17:37
Eerst gewoon erin prikken. Doe ik ook

Nico

jacky
23 december 2005, 17:47
Ik denk dat het niet zoveel scheelt 6V6 tov 6L6 electrisch gezien gewoon inprikken en lekker testen.

Bij amps met grotere vermogens zou ik het niet zomaar doen

Bij mij gaf het in ieder geval geen problemen.



Succes

heavy-metal-thunder
31 december 2005, 00:07
Als je een keer zo hard wil dan moet je 10 x zoveel vermogen hebben.(50 watt?)
Een half keer zo hard dan 5 x zoveel vermogen(25watt?)
Een kwart keer zo hard dan 2.5 x zo veel vermogen (12,5Watt?)
Misschien een sf Princeton (reverb) (15 Watt)op de kop zien te tikken een idee? :P

Er bestaan nogal wat misverstanden over "eens zo hard", omdat decibels verlopen volgens een logaritmische schaal (10de macht). Hij bedoelt wellicht met eens zo hard : wat het menselijk gehoor als eens zo luid ervaart. Het menselijk gehoor ervaart iets als eens zo luid wanneer een puntbron (in casu de gitaarversterker) 6 dB(A) meer produceert. Puur technisch gezien bereik je dit door dezelfde puntbron erbij te plaatsen.

Opties :
- een Princeton Reverb (de gewone versie gaat amper luider dan een vibrochamp), maar die zijn duur.
- 2 champs, maar is ook duur
- 3de en imo de beste een goedkoopste oplossing : zoek een cabje met daarin een goede 1x 12inch speaker of nog beter eentje met 2x10 of 2x12 .

Deze laatste optie heb ik al uitgeprobeerd en mensen lieve deugd, this is heaven!!!!!! Je kan echt niet geloven dat dit uit zo'n klein bakje komt. Niet alleen kun je veel luider spelen, maar ook je toon verbetert gigantisch.