PDA

View Full Version : verschil in hout/materiaal



woogie
7 oktober 2002, 09:23
ik zie vaak dat het verschil tss sommige gitaren enkel het materiaal van de hals/body is. Ik snap wel dat het ene materiaal duurzamer is dan het andere, maar kan iemand me zeggen welke het beste/duurzaamste is, en zo van goed naar minder....

aub?
thx
gReETz

guvnor
7 oktober 2002, 09:31
Het is niet alleen een kwestie van duurzaamheid maar eigenlijk meer nog de klank. Klank is weer heel persoonlijk en bovendien is de ene houtsoort weer beter voor een bepaald type gitaar dan een andere.

Je zult dus wat meer details moeten geven. Wat voor soort gitaar, welke muziekstijl, enz.


PS volgens mij is het goedkope multiplex het meest duurzaam....klinkt echter naar nix.

woogie
7 oktober 2002, 09:49
oke dan stel ik de vraag anders
welk geeft de kwalitatief betere klank
ik snap dat dit verschilt van stijl tot stijl en smaak tot smaak maar als je bvb binne 1 stijl kijkt: rock en het iets hardere werk, en bvb bij 1 merk (ibanez of fender ofzo), welk is dan het beste?

michielv
7 oktober 2002, 17:23
Hout heeft meer toon dan multiplex, dit komt doordat bij multiplex de nerven haaks op elkaar staan en het hout niet echt kan trillen.

Helaas maakt elk merk gitaren van verschillende houtsoorten dus een Ibanez is nooit "altijd" van hetzelfde hout gemaakt als een andere Ibanez (zelfde geldt voor Fender, Gibson etc.)

Bovendien ligt het eraan wat je mooi vindt: de een wil een warme klank zoals van een Gibson, de volgende wil een felle klank zoals van een Fender..

Komt nog eens bij dat je versterker, effecten, elementen en andere factoren de klank eigenlijk meer bepalen dan een stuk hout (het doet wel iets, maar er speelt dus nog veel meer mee).

"Kwailtatief beter" bestaat dus niet, zeker niet in muziek waar smaak en voorkeur bepalen wat iemand mooi vindt :smile:

michielv
7 oktober 2002, 17:23
Hout heeft meer toon dan multiplex, dit komt doordat bij multiplex de nerven haaks op elkaar staan en het hout niet echt kan trillen.

Helaas maakt elk merk gitaren van verschillende houtsoorten dus een Ibanez is nooit "altijd" van hetzelfde hout gemaakt als een andere Ibanez (zelfde geldt voor Fender, Gibson etc.)

Bovendien ligt het eraan wat je mooi vindt: de een wil een warme klank zoals van een Gibson, de volgende wil een felle klank zoals van een Fender..

Komt nog eens bij dat je versterker, effecten, elementen en andere factoren de klank eigenlijk meer bepalen dan een stuk hout (het doet wel iets, maar er speelt dus nog veel meer mee).

"Kwailtatief beter" bestaat dus niet, zeker niet in muziek waar smaak en voorkeur bepalen wat iemand mooi vindt :smile:

Anders Destium
7 oktober 2002, 18:52
Ik ben nogal gecharmeerd van mahonie, lekker warme klank en geschikt voor vrijwel alles...zeker in combi met veelzijdige elementen

guitarmusicman
7 oktober 2002, 22:28
Ja ben ik zeker mee eens. De meeste gitaren zijn trouwens ook van deze houtsoort gemaakt. Gewoon niet echt bepaald voor een bepaalde stijl...wel heel goed hout, dat kan ik je verzekeren

sebass
7 oktober 2002, 22:35
Check even de faq die staat onder algemeen even ergens een linkje volgen en daar staat nog aardig wat info over hout.

srv-man
7 oktober 2002, 23:06
Op de site van Warmoth kun je veel info over hout vinden, bijv. http://www.warmoth.com/common/frames/guitarbodies.htm

Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur maar voor rock wordt volgens mij vooral mahonie (Les Paul), lindehout (=basswood, Ibanez, Peavey Wolfgang) en elzen (strat, hamer, etc.) gebruikt.
Het is van groot belang voor een gitaar of er goed hout is gebruikt, dit kun je oa horen door hem onversterkt te bespelen.

LordRiffenstein
8 oktober 2002, 07:57
Op 2002-10-07 22:28, schreef guitarmusicman:
Ja ben ik zeker mee eens. De meeste gitaren zijn trouwens ook van deze houtsoort gemaakt (mahonie). Gewoon niet echt bepaald voor een bepaalde stijl...wel heel goed hout, dat kan ik je verzekeren

Dit klopt niet, als je even de 2 grote merken bekijkt Gibson en Fender dan neemt mahonie slechts een gedeelte van de gitaren voor zijn rekening. Gibson gebruikt mahonie voor vele gitaren maar bv ook Korina. Fender gebruikt bijna nooit mahonie maar meestal alder of ash. Kijk even nr de Builders FAQ op deze pagina en je vind veel info over houtsoorted: http://members.aol.com/wyzagtr/wyzagtr/docs.htm

Groeten,

Yoeri

Anders Destium
8 oktober 2002, 10:40
Er zijn meer merken dan Fender en Gibson...

LordRiffenstein
8 oktober 2002, 11:00
Op 2002-10-08 10:40, schreef Anders Destium:
Er zijn meer merken dan Fender en Gibson...


Uiteraard maar dan nog klopt het niet dat de meeste gitaren van mahonie zijn.

Yoeri

Anders Destium
8 oktober 2002, 11:23
Volgens mij zijn de meeste van multiplex zonder dat de eigenaar dit door heeft :smile:

Lacrymosa
8 oktober 2002, 12:07
wat zijn eigenlijk de nederlandse namen voor:
Maple, Basswood, Rosewood (palisander toch?), alder etc.

CheerS!!

Anders Destium
8 oktober 2002, 12:17
als je googlet kom je heel snel vertaalsites tegen

michielv
8 oktober 2002, 13:26
Maple = essen
Alder = elzen
Basswood = amerikaans lindenhout (anders dan europees lindenhout)
Rosewood = palisander

hth,
m.

Izegrim
17 juni 2003, 16:46
sorry dat ik deze topic omhoog schop, maar kunnen we bovenstaand lijstje completer maken? wat is ash en poplar? (tulpenbomenhout, tulpenhout, wat?!?) en het verguisde agathis (wat ik eerder ergens gelezen heb dat het een snelgroeiende boom is die door de grove structuur alleen gelamineerd als multiplex te gebruiken is, klopt dat?) iemand anders nog ideeën?

Soulflyhigh
17 juni 2003, 16:53
Maple = essen
Alder = elzen
Basswood = amerikaans lindenhout (anders dan europees lindenhout)
Rosewood = palisander

hth,
m.


Als Basswood amerikaans lindehout is wat is american basswood dan?

hugo
17 juni 2003, 21:05
Maple is esdoorn Ash is essen, fender gebruikte vroeger veel Swamp Ash voor de bodies. De neck wordt in de 95% gemaakt van esdoorn of mahonie, waarbij esdoorn veruit de favoriet is, naast fender wordt bijna alle superstrats (Jackson, Ibanez enz.) voorzien van een esdoorn hals, zeker als de hals dun moet zijn moet het hout erg sterk zijn om de krachten op te nemen. Tenzij je de hals gaat bewapenen met Koolstof zoals bijvoorbeeld Kritz of Vigier doen, is esdoorn de enige keus.

Mahonie halsen worden veel gebruikt door Gibson en PRS en heeft een wat warmer geluid.

Poplar is populieren en is volgens mij hetzelfde als tulpenhout wat veel wordt gebruikt voor beelden ed.

Negative K3 fan
17 juni 2003, 21:27
dus even goed op een rijtje:

ash = essen
swamp ash = een andere lichtere soort essen
alder = elzen
mahogany = mahonie (spreekt voor zich)
basswood = linden (wat ook in Japan schijnt te grroeien?)
rosewood = palissander
ebony = ebben
maple = esdoon
poplar = populier (spreekt voor zich)
plywood = multiplex

en dan hebben we het wel gehad of niet?

Wilson
17 juni 2003, 21:30
eneeuhhh

eiken?
beuken?
kerstboomhout?
dennenhout?

of wordt dat nooit gebruikt??


nee ff serieus:
korina ben je nog vergeten

Negative K3 fan
17 juni 2003, 21:31
kersenhout = cherry wood, spreekt voor zich, die andere houtsoorten wordedn vrijwel nooit gebruikt bij solid bodies.

owja, kut korina en koa, die vergeet ik er altijd tussen te zetten ondanks dat ze vrij bekend zijn (ikw eet er ook niet zo heel veel van eigelijk :oops: )

Wilson
17 juni 2003, 21:33
ja maar wat zijn korina en koa dan voor houtsoorten?? in het nederlands dan

hugo
18 juni 2003, 09:22
Korina is een afrikaans hout soort ook wel limba genoemd, het is een soort afrikaans mahonie alleen wat lichter wordt niet echt veel gebruikt de originel flying v en explorers werden er van gemaakt.
Koa komt alleen van Hawaii het is vrij zware houtsoort met vaak een erg mooie tekening, ik heb een hamer slammer met een koa body zit er erg mooi uit alleen behoorlijk zwaar.

Theije
18 juni 2003, 09:40
Over het algemeen gezien is het zo dat hoe zwaarder de houtsoort hoe beter de 'sustain'
Mahony is hier een goed voorbeeld van, maar je tilt je ook gelijk een ongeluk, zeker als je bijv. een Les Paul hebt die een vrij dikke body heeft.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar linden of ceder wat vrijwel dezelfde sustain leverd maar een stuk lichter is.

Negative K3 fan
18 juni 2003, 12:30
ceder?? Dat is naaldhout toch?

Maarja, Koa is niet erg populair bij veel mensen, ed roman is er fan van en bij warmoth kun je ook veel koa krijgen. Het ziet er mooi uit, zijn verschillende soorten van, licht donker etc.

Izegrim
18 juni 2003, 12:59
poplar = populier (spreekt voor zich)
Volgens mij vergis je je. Iemand anders mag me verbeteren, maar volgens mij is een poplar een amerikaanse tulpenboom waarvan het hout vrijwel dezelfde eigenschappen heeft als elzen maar alleen voor gitaren met ondoorzichtige lak wordt gebruikt omdat het hout een beetje groen/grijs is (warmoth hèh hèh). Bla anyway. Ben ik nu een betweter?

Negative K3 fan
18 juni 2003, 15:06
nee hoor, ik kan me herinneren dat ik dat ergens heb gelezen, ik zoek het wel op, zien we wie er gelijk heeft.

bij tulpenboom hout op www.houtinfo.nl staat:



Bijzonderheden: Zoals aan de botanische naam is te zien, heeft deze houtsoort niets met populieren te maken, zodat gebruik van de naam populieren of poplar hier sterk is af te raden.

dus ik heb gelijk :p

Izegrim
18 juni 2003, 15:27
Hmmm... Ik twijfel nog. Als een amerikaanse gitaarbouwer refereert aan poplar zijnde een groenige houtsoort en daarom alleen geschikt voor ondoorzichtige lak, gaan wij dat dan letterlijk vertalen naar poplar in een europese context = populier? Je zult ongetwijfelt gelijk hebben dat 'poplar' populier BETEKENT. Maar of het dan gelijk ook populierenhout is? Bovendien geef je een in je qoute al een heel sterke aanwijzing voor je ongelijk, want het geeft aan dat de naam poplar onterecht voor tulpenboomhout wordt gebruikt. O ja, en op de site staat dat tulpenboomhout o.a. voor muziekinstrumenten wordt gebruikt. Bij populierenhout vind ik daar niets over.

Admit you're wrong! :-D

P.S.

Poplar (Liriodendron Tulipifera): This is another standard body wood having been used by many companies over the years. Due to the grey/green color, this wood is used only when solid color finishes are to be applied. It's weight generally runs about one half pound more than Alder. Tonally, it is similar to Alder as well. Poplar is a closed grain wood that accepts finish well.

Negative K3 fan
18 juni 2003, 16:04
je hebt gelijk, ik heb die pagina nog eens goed doorgelezen.

Izegrim
18 juni 2003, 16:07
Nobel van je :wink:

Negative K3 fan
18 juni 2003, 16:12
niks nobel, ik leg me neer bij mijn verlies! Ik geef mijn ongelijk toe! heftig ge0wn3d.

JanPieter
19 juni 2003, 08:54
even wat extra info
Amerikaans lindenhout: Een licht gewicht hout, date en vrij witte kleur heeft. De klank van deze houtsoort is mooi warm, maar de sustain is beduidend minder. Het is lastig af te lakken, doordat het nogal veel lak absorbeert.

Ebbenhout: Geeft een iets minder warm geluid, dan Pallisander, maar voelt een stuk gladder aan. Dit komt door de dichte structuur, waardoor het ook nog eens minder vatbaar is voor vuil. Kant tekening hierbij is wel, dat deze houtsoort snel uitdroogt en dus regelmatig in de wax gezet moet worden. Daarnaast is het één van hartste houtsoorten en daardoor moeilijk te bewerken. Wordt ook vaak gebruikt voor de fretboard.

Esdoorn: Deze houtsoort zorgt voor een goede sustain, wat inhoudt dat de klank/trilling door dit hout wat langer aanhoudt. Verder is de klank zeer helder en is een beetje aan de scherpe kant. Esdoorn wordt eigenlijk het meest gebruikt als toplaag van je body ( De bovenkant van je gitaar ) en is meestal niet dikker dan 12,8 mm. Er zijn verschillende soorten esdoorn en het ligt aan je eigen persoonlijke smaak welke je het beste kan nemen.

Essen: Een zware houtsoort, die een hele goede sustain oplevert en daarnaast ook een heldere klank afgeeft. Je hebt hierin de Harde Essen en moeras essen. De laatste is wat lichter van gewicht en heeft daardoor ook een wat lagere sustain. Houd er rekening mee, dat deze houtsoort lastig is af te werken met lak, omdat het grote groeven heeft, die je eerst met opvullen

Elzeboom: Een lichtgewicht hout, dat erg makkelijk te bewerken is. Het geeft een vul geluid af en wordt daarom ook vaak gebruikt voor de body van een gitaar. Het is een niet al te dure houtsoort, die goed af te werken is.

Mahonie: Heeft een warm geluid en een goede sustain. Het hout licht qua gewicht in het midden van de genoemde houtsoorten. Deze houtsoort is goed af te werken, maar is bij een transparantie lak afwerking minder mooi om te zien. Deze houtsoort wordt veel gebruikt voor de body van een gitaar en ook wel voor de neck.

Pallisander: Geeft een warm geluid, maar is erg ruw om te voelen. Deze houtsoort wordt meestal gebruikt voor de fretboard. Het bruin tot donkerbruin van kleur.

Walnut: Heeft eigenlijk de zelfde klank eigenschappen als Esdoorn. Alleen de helderheid is iets minder. Verder is het een schitterende houtsoort om blank af te werken.
:)

galguitarist
19 juni 2003, 09:35
als we het dan toch over hout hebben

de mahony neck van mijn les paul special is bij de kop gekraakt, hij wordt nu bij een professionele houtbewerker (voor gitaren) gelijmd...

gaat deze "onderbreking" in het hout het geluid van mijn gitaar drastisch beinvloeden?

mij is namelijk verteld dat de kwaliteit van de gitaar er niet op achteruit zal gaan

verder is ook nog gezegd dat de verbinding er alleen maar beter op kan worden...

bedankt!!!

Ronald
19 juni 2003, 12:12
de gitarist/zanger van foo fighters heeft een doorzichtige gitaar , dus die zal wel van een soort plastic of plexiglas zijn ofzo , maar is dat dan nie heel slecht voor het geluid? :-?

tja blijkbaar niet anders zou ie er niet op spelen natuurlijk

urezna
19 juni 2003, 13:21
Mahonie: (...) Deze houtsoort is goed af te werken, maar is bij een transparantie lak afwerking minder mooi om te zien.

minder mooi met transparante lak??? ehm, ik heb zelf twee gitaren met mahonie body en transparante lak (ibanez RG2027XVV en S2120XAV) maar ik vind ze schitterend om te zien!!!

Dus of het klopt niet, of smaken verschillen wel heeeel erg......

avril-fan
19 juni 2003, 13:26
veel verschil is er niet zowel in prijs als kwaliteit