PDA

View Full Version : Les paul standard en les paul studio



Ynnick
22 december 2005, 12:22
Is er eigenlijk een groot verschil van sound tusse een Gibson Les paul standard en een Gibson les paul Studio?

vester86
22 december 2005, 12:54
nee, als ze tenminste dezelfde pickups hebben

Orpheo
22 december 2005, 13:05
nee, als ze tenminste dezelfde pickups hebben

+1 t enige verschil is dat de standard een mooie top heeft, en binding om toets en body. thats it. oh ja, en andere pickups.

BartL
22 december 2005, 13:20
Wehehe...ikke over 2 weken een lekkere Gibson LP Studio 8-) voor een heel zacht prijsje. Kan niet wachten :-D :-D

piezo
22 december 2005, 13:35
nee, als ze tenminste dezelfde pickups hebben

+1 t enige verschil is dat de standard een mooie top heeft, en binding om toets en body. thats it. oh ja, en andere pickups.

Aanvulling voor iemand die 2ehands gaat kopen:
Standards van vóór 2000 hebben wel dezelfde pups als Studio's. Studio's van begin jaren 90 hebben een ebben toets i.p.v. rosewood. Nieuwe Studio's hebben ook vaak een dunnere body.

vester86
22 december 2005, 13:42
@orpheo: was het verschil van sound, niet uiterlijk ;-)

BartL
22 december 2005, 15:39
Dus in principe is een Standard een gepimpte Studio....


Leuk om te horen :-D

BartL
22 december 2005, 15:43
@orpheo: was het verschil van sound, niet uiterlijk ;-)
Lijkt me dat de standard iets duidelijker/scherper klinkt ofzo...aangezien deze meestal een maple top hebben. Correct me i.i.w.

bram123
22 december 2005, 15:50
you are wrong indeed, de studios hebben gelukkig ook een maple top. Anders zou je ook echt wel verschil gaan horen.

BartL
22 december 2005, 15:52
LoL...wist ik niet. Maar goed, maakt t alleen maar beter :-D


omfg...k kan echt niet wachten :lol:

V!N
22 december 2005, 17:53
Studio's van begin jaren 90 hebben een ebben toets i.p.v. rosewood.

En deze vroege modellen wegen een ton ! :-D :-D :-D

Och, in de studio kun je er wel even bij gaan zitten. 8-)

piezo
22 december 2005, 18:19
Ze wegen wat een echte Les Paul woog toen mahonie nog verkrijgbaar was in een kwaliteit die licht genoeg was om niet uit te hoeven hollen.

bram123
22 december 2005, 18:33
dus is goed mahomie lichter?

ACSlater
22 december 2005, 18:50
Ik heb nooit geweten dat er een ook op studio's een ebben toets zit? In dat geval het volgende: Dit is toch wel een toonbepalende factor. Het schijnt een iets fellere toon te veroorzaken maar weer niet zo fel als een toets van esdoorn. Dit moet je niet zien als een nadeel ofzo aangezien ook op de duurdere LP Customs een ebben toets zit.

Orpheo
22 december 2005, 20:07
Ik heb nooit geweten dat er een ook op studio's een ebben toets zit? In dat geval het volgende: Dit is toch wel een toonbepalende factor. Het schijnt een iets fellere toon te veroorzaken maar weer niet zo fel als een toets van esdoorn. Dit moet je niet zien als een nadeel ofzo aangezien ook op de duurdere LP Customs een ebben toets zit.

dat is soms zo, nu hebben de studio's rosewood.


dus is goed mahonie lichter?

nee. hoeft niet. goed mahonie kan ook loodzwaar zijn. geeft mijns inziens een meer gefocusde tone, meer punch, en lichter mahonie geeft mijns inziens een maar airy-tone, transparanter. pickups helpen natuurlijk ook. maar dit is imo wel simpel gezegd het verschil.

ik heb nl eens een LP getest die LOODzwaar was, en een andere lp met dezelfde specs en pups, die weer lichter was. vandaar dat ik dit zo vind en beschrijf...

De Beer
22 december 2005, 20:18
Ik heb nooit geweten dat er een ook op studio's een ebben toets zit? In dat geval het volgende: Dit is toch wel een toonbepalende factor. Het schijnt een iets fellere toon te veroorzaken maar weer niet zo fel als een toets van esdoorn. Dit moet je niet zien als een nadeel ofzo aangezien ook op de duurdere LP Customs een ebben toets zit.Op de oudere zit Ebben, tegenwoordig is het rosewood.
volgens "Piezo" sinds 2000.

als ik op de Gibson site kijk zie ik dat er ook nog wat verschil zit in bepaalde uitvoeringen. toets geweis dan.

Ik heb zelf een ebony studio, met (oude) ebben toets, en die is nagenoeg zwart(zoals de gehele gitaar). Ik zag laats een zelfde gitaar, met rosewood toets die veel bruiner is. klonk (acoustisch) wel iets anders maar dat zal eerder aan de snaren hebben gelegen en mijn 1/2 step downtune dus daar durf ik niks over te zeggen.
Hij was ook wel iets minder zwaar had ik het idee.

Ow en hij koste in euro's wat ik er in guldens voor heb betaald(nieuw)
:razz:

ACSlater
22 december 2005, 20:51
ik heb nl eens een LP getest die LOODzwaar was, en een andere lp met dezelfde specs en pups, die weer lichter was. vandaar dat ik dit zo vind en beschrijf...

Hehe hoe ist met je eigen Custom LP dan? Ik heb een uit '78 en het is nog steeds de zwaarste LP gitaar die ik ooit heb bespeeld.[/quote]

V!N
22 december 2005, 22:52
Ik win, mijn ex Les Paul Custom (begin jaren '70) was bijna 8 kilo ! 8-)

Geen twee gitaren zijn gelijk en puur op gewicht kun je niets zeggen. Ik heb meer Lesters in handen gehad dan ik me kan herinneren en daar zaten geweldige en waardeloze lichte tussen en ook geweldige en waardeloze zware.

Uitproberen, luidt het devies.

LPplayer
22 december 2005, 23:05
Studio waren toch beetje lowbudget les pauls.
Ik bedoel niet lowbudget, omdat dat beetje denigrerend is voor die toch super goede mooie gitaren.
Maar ik wil wel de Gibson studio Fadded halen bij feedback: 799 valt wel mee :) en lekker geluidje :)

Tja voorderest weet ik niet waarvan de hals gemaakt is en body, van mahonie zal wel maar hij klinkt in ieder geval goed en speelt lekker :)

Punt
22 december 2005, 23:23
Wordt voor de studio niet het mindere tonewood gebruikt, net als bij de customshops?

V!N
23 december 2005, 00:10
Het gros der muzikanten uit de door Gibson beoogde doelgroep voor de Studio-modellen zal het verschil in hout niet zo snel horen. Die zullen al zielsgelukkig zijn met het feit dat ze voor een schappelijke prijs een échte Les Paul van Gibson in handen hebben gekregen.

En geef ze eens ongelijk ? :wink:

Orpheo
23 december 2005, 00:13
ik heb nl eens een LP getest die LOODzwaar was, en een andere lp met dezelfde specs en pups, die weer lichter was. vandaar dat ik dit zo vind en beschrijf...

Hehe hoe ist met je eigen Custom LP dan? Ik heb een uit '78 en het is nog steeds de zwaarste LP gitaar die ik ooit heb bespeeld.[/quote]

de mijne is mediumgewicht denk ik. hij hangt tegen de 6 a 7 kilo, als ik goed gewogen heb. mijn unster gaf echter 10 kilo aan, dus wat het nu precies is??? hij is in ieder geval de zwaarste, of een van de zwaarsten tot nu toe. wat ik over de tone kan zeggen; mijn stelling dat zwaar mahonie resulteert in een gefocusdere tone, komt bij mn lp helemaaaaal tot uitdrukking. er zit zoveel punch achter, helemaal op mijn amps (die ik bijna alleen maar uitkies op de voorwaarde: klinkt MIJN les paul erop). dan is de druk eigenlijk immens, ondanks dat ik maar een 212 en 112 cab heb.

Agent_Smith
23 december 2005, 08:17
Dus in principe is een Standard een gepimpte Studio....



Nee, andersom. Een Studio is een uitgekleedde Standard.

De vroege jaren 90 Studio (ja, idd, die met ebony toets) zijn veelal hele goeie LPs!

V!N
23 december 2005, 09:37
wat ik over de tone kan zeggen; mijn stelling dat zwaar mahonie resulteert in een gefocusdere tone, komt bij mn lp helemaaaaal tot uitdrukking. er zit zoveel punch achter

In vergelijking met wat, als ik vragen mag ? Voordat je alles op "zwaar mahonie" schuift, tot eind '76 of '77 zat er in de body een laag esdoorn tussen twee lagen mahonie, je ziet duidelijk de randen door de lak heen. Die van jou kan een late met, of een vroege zonder esdoorn zijn.
De hals op je gitaar bestaat uit drie delen van (hoogst waarschijnlijk) Esdoorn en het bovenblad kan tussen de drie en tien delen esdoorn bestaan. Voor een burst werden altijd drie gebruikt, maar onder de dikke zwarte laklaag gebruikten ze wat ze maar in de werkplaats hadden liggen.

"Only a Gibson is glued enough."

Tot slot hebben de zware Nashville-brug en het eveneens zware staartstuk ook een enorme invloed op het geluid.

Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar ervaring is dat deze jaren '70 Customs - en gitaren in het algemeen met veel esdoorn en zwaar metaal - erg helder zijn en elke noot los van de andere zetten.
Ideaal voor zwaar scheurwerk, maar voor wat lagere gains (oude rock en alles wat qua gain daaronder zit) vind ik persoonlijk de warmte van veel mahonie, weinig lijm en lichtmetalen onderdelen prettiger.

Zoals ik niet kan en wil kiezen tussen alleen maar blues/rock spelen of alleen maar zwaar scheurwerk, kan en wil ik ook niet kiezen tussen Historics en jaren '70 Customs.
Twee totaal verschillende instrumenten die hun eigen plaats hebben in mijn arsenaal. :wink:

Wicked Willy
23 december 2005, 10:37
Ik heb ook een Studio van begin jaren negentig en moet zeggen dat de gitaar qua kwaliteit van geluid gelijk is aan een Standard.....het is alleen wel een ander geluid.

Verder hebben (oude) studio's een basic afwerking, geen binding enzo, maar volgens mij is dat inmiddels wel anders.

Ritch
23 december 2005, 11:21
ik heb nl eens een LP getest die LOODzwaar was, en een andere lp met dezelfde specs en pups, die weer lichter was. vandaar dat ik dit zo vind en beschrijf...

Hehe hoe ist met je eigen Custom LP dan? Ik heb een uit '78 en het is nog steeds de zwaarste LP gitaar die ik ooit heb bespeeld.

:-? :-D Een LP Custom gesignaleert binnen een straal van 10 km van mijn huis! Fototje? :oops:

piezo
23 december 2005, 12:41
Ik win, mijn ex Les Paul Custom (begin jaren '70) was bijna 8 kilo ! 8-).

Wauwieieiei!
Echt waar? Ik wist dat er verschillen waren, maar zóóó groot?
Vandaar dat ik nooit begreep dat mensen klaagden over het gewicht van een Les Paul. Die '93 Studio van mij weegt namelijk maar ongeveer 4,5 kilo.
Een gitarist in een vroegere band van mij heeft een geweldig klinkende originele '68 Custom die iets zwaarder is. En een kennis heeft zo'n meerlaags 70-er jaren LP, die inderdaad nog zwaarder is, maar ik weet niet hoeveel.

Leuk dat ik nog steeds versteld kan staan. :)

istari
23 december 2005, 13:43
Voor zover ik weet is de afwerking vand e hals van een Studio stukken minder goed dan een Standard. Je kan het vergelijken met een SG standard en een SG studio, een wereld van verschil.

provisus
23 december 2005, 13:57
hey ik heb een gibson les paul Studio sunburst en het is een geweldig ding!!! ik vond de standaart ietsie pietsie helderder klinken dan de studio. De studio die ik heb is uit 2003, en is 4,3 kilo ik kan het niet nauwkeurig meten dus tussen de 4 en de 4.5 kilo. Maar in iedergeval de studio is echt een geweldig ding!

provisus
23 december 2005, 13:57
hey ik heb een gibson les paul Studio sunburst en het is een geweldige gitaar!!! ik vond de standaart ietsie pietsie helderder klinken dan de studio. De studio die ik heb is uit 2003, en is 4,3 kilo ik kan het niet nauwkeurig meten dus tussen de 4 en de 4.5 kilo. Maar in iedergeval de studio is echt een geweldige gitaar!

bram123
23 december 2005, 13:58
Voor zover ik weet is de afwerking vand e hals van een Studio stukken minder goed dan een Standard. Je kan het vergelijken met een SG standard en een SG studio, een wereld van verschil.

precies! net zoals een sg studio :roll:

Punt
23 december 2005, 19:08
Ik vond mijn eerste Gibson, een LP Stdio lite, de beste gitaar ter wereld tot ik een '94 Classic kocht. Ondertussen is er niets beter dan een Historic :)

Toch allemaal top instrumenten in hun prijsklasse wat mij betreft.

Orpheo
24 december 2005, 00:45
Voor zover ik weet is de afwerking vand e hals van een Studio stukken minder goed dan een Standard. Je kan het vergelijken met een SG standard en een SG studio, een wereld van verschil.

ja, lekker duidelijke vergelijking dude. ik zal het zo zeggen; ik heb echt VEEL les pauls getest, ik ben echt de tel kwijt, en ik heb nooit een slechte studio gezien, en vaker een slechte standard. logisch; meer dingen " aan" een standard die mis kunnen gaan denk ik.

Mr.Bluesbreaker
24 december 2005, 15:01
Wat mij het meeste opviel is dat ik een studio uit 2000 naast mijn Standard heb gelegd. De studio had een balans met de hals van een zak aardappels. Constant met je linkerhand die hals ondersteunen, snel weggelegd. Was een kutgitaar, dat voor 2000 oude guldens ofzo.

ACSlater
24 december 2005, 16:54
Wat mij het meeste opviel is dat ik een studio uit 2000 naast mijn Standard heb gelegd. De studio had een balans met de hals van een zak aardappels. Constant met je linkerhand die hals ondersteunen, snel weggelegd. Was een kutgitaar, dat voor 2000 oude guldens ofzo.

Nou balans is iets waar ik totaal niet op let bij een gitaar. Als je speelt heb je toch sowieso je linkerhand om de hals? Klonk het ook nog eens nergens naar of is geen balans genoeg voor jou om iets tot een kutgitaar te bestempelen?

Volgens mij zijn Studio's qua geluid toch best goedm aar vind alleen het gebrek aan een binding niet mooi staan. Tis puur cosmetisch maarja het is maar wat jij belangrijk vind natuurlijk...