PDA

View Full Version : Hoe maak ik mijn gitaar 'lichter'



lekkaut
6 oktober 2002, 23:00
hoi mensen,

ik heb van de week nu eindelijk mijn eerste elek. gitaar gekocht. Het is een Epiphone Genesis. Ik vind het een goede gitaar maar er zit 1 nadeel aan. Ik moet heel hard op de fretten drukken om er een fatsoenlijk geluid er uit te krijgen. Ik heb wel eens op andere gitaren gespeeld en daar is een lichte druk net voor de fret genoeg. Of zelf drukken midden op de fret geeft een goed geluid. Dit is bij mij niet het geval.

Weet iemand misschien of ik hier iets aan kan doen of eraan moet wennen?

blimb
6 oktober 2002, 23:22
t hangt een beetje vanaf van wat je bedoelt .. staan je snaren ook erg ver van je toets af? Als dat zo is dan kan je de "action" zo heet dat volgens mij wat laten afstellen of zelf doen .. zodat je snaren dichter op de toets komen ..dat zou het spelen lichter kunnen maken... als dat niet zo is (de snaren liggen dus al heel dicht op je toets) .. hmm dan weet ik het niet precies .. misschien moet je er dan maar aan wennen ...

Anders Destium
7 oktober 2002, 00:01
Klopt is waarschijnlijk de actie, als je hem in een winkel hebt gekocht kan je vragen of ze hem iets lager afstellen, dus de snaren wat dichter op de hals.
Tenzij het super-eikels zijn zullen ze dat wel doen, en anders weet je waar je de volgende keer niet meer moet komen :wink:

guvnor
7 oktober 2002, 09:43
Kijk even naar de dikte van de snaren. Ik heb net zelf bij mijn nieuwste aanwinst 0.11 snaren erop gezet. Er zaten 0.08 op en dat is een heeeeeeel groot verschil. Dunne snaren spelen lichter maar klinken ook lichter, ieler. Is dus een keuze die je moet maken. Bij een eerste gitaar zou ik kiezen voor dunne snaren om te wennen...

Marc Oblivian
7 oktober 2002, 11:50
Het kan ook liggen aan de spanning op je snaren.
Het kan nl. zijn dat je op andere gitaren hebt gespeeeld waarbij deze spanning (strakte)van de snaren lager is. Heeft te maken met de dikte van de snaren, maar ook met de afstand van je brug naar het einde van de hals. Des te groter deze is, des te strakker moet je de snaar spannen om de gewenste toonhoogte te krijgen.