PDA

View Full Version : Waar de mic?



Punt
21 december 2005, 20:47
In mijn 2 x 12 Bogner cab zit 1 Vintage 30 en 1 Classic lead 80.
Ik speel Classic Rock en Blues (lead) en vraag me af voor welke speaker ik bij optredens de mic het best zou kunnen zetten. Ik heb thuis al wel eens opnames gemaakt met verschillende plaatsingen, maar live is het toch weer anders.

Suggesties?

ijff
21 december 2005, 22:25
Gewoon voor allebei een mic zetten :-D

vester86
22 december 2005, 00:42
mee eens

Wormaap
22 december 2005, 02:29
En lekker faseverschil tussen de mics krijgen waardoor al het laag uit je overall sound verdwijnt. Ja dat gaat lekker werken mensen ;)

Gewoon thuis uitproberen, wat daar het lekkerst klinkt zal dat vaak in de zaal ook doen :)

Kim Wilson
22 december 2005, 08:30
En lekker faseverschil tussen de mics krijgen waardoor al het laag uit je overall sound verdwijnt. Ja dat gaat lekker werken mensen ;)


:???:

Als het goed is, staan beide speakers gewoon in fase. Dus dit gaat natuurlijk niet op...

imlikeajungle
22 december 2005, 09:04
Dat de speakers in fase staan zegt niks... Wormpje bedoelt de afstand van de speaker tot de microfoon, denk ik. Maar als je close-mic'd zou dat geen probleem mogen zijn.

Je moet luisteren naar je cab, en dan beslissen wat jij het mooist vindt. Zuiver theoretisch is het waarschijnlijk slimmer de speaker te nemen die het best door de mix snijdt, maar als je de kans hebt om ze alletwee te versterken zou ik dat zeker doen, ze bepalen samen je geluid natuurlijk.

imlikeajungle
22 december 2005, 09:06
Dat de speakers in fase staan zegt niks... Wormpje bedoelt de afstand van de speaker tot de microfoon, denk ik. Maar als je close-mic'd zou dat geen probleem mogen zijn.

Je moet luisteren naar je cab, en dan beslissen wat jij het mooist vindt. Zuiver theoretisch is het waarschijnlijk slimmer de speaker te nemen die het best door de mix snijdt, maar als je de kans hebt om ze alletwee te versterken zou ik dat zeker doen, ze bepalen samen je geluid natuurlijk.

vester86
22 december 2005, 11:45
enige waar je op moet letten is als de ene speaker harder gaat dan de ander. dat moet je namelijk met de zaalmix dan weer rechttrekken tot jij het lekker vind klinken...

ijff
22 december 2005, 13:56
Met een goed mengpaneel (waar je de fase kan omdraaien) hoeft dit geen probleem te zijn. Dan kan je de mic's zo neer zetten dat ze precies in fase staan.

Slowhand41
22 december 2005, 14:02
In mijn 2 x 12 Bogner cab zit 1 Vintage 30 en 1 Classic lead 80.
Ik speel Classic Rock en Blues (lead) en vraag me af voor welke speaker ik bij optredens de mic het best zou kunnen zetten. Ik heb thuis al wel eens opnames gemaakt met verschillende plaatsingen, maar live is het toch weer anders.

Suggesties?

Even off-topic: hoe bevalt deze combinatie van verschillende speakers, ik speel zelf op vintage 30 speakers en heb ze een tijdje gecombineerd met G12H Greenbacks maar vond het niet zo lekker klinken (klonk ook veel zachter).
Wat voegt de classic lead naar jouw idee toe aan het vintage 30 geluid??

Greetz, Hans

Wormaap
22 december 2005, 18:05
Faseverschil komt júist voor bij close-micing, en een 180 graden faseverdraaing op je mixer zal het probleem bij lange na niet altijd oplossen.

vester86
22 december 2005, 19:30
Faseverschil komt júist voor bij close-micing, en een 180 graden faseverdraaing op je mixer zal het probleem bij lange na niet altijd oplossen.

dat mag je ff uitleggen als je wilt, want dat snap ik niet

Wormaap
22 december 2005, 19:38
Omdat je je mics nooit _precies_ op dezelfde afstand krijgt, krijg je een verschil van de fase tussen de 2 mics. Veel mixers hebben een 180 graden fase-draai knop, maar die is in dit geval niet praktisch, omdat het faseverschil tussen de mics geen 180 graden is, maar quasi-willekeurig.

Voor het volledige verhaal moet je degenen die hier wat meer verstand van hebben even aantikken (Han S ofzo :) )

Negative K3 fan
22 december 2005, 19:41
het faseverschil is frequentie afhankelijk, vandaar dat de fase omdraaien op je mixer absoluut geen oplossing is, eerder een slechte vorm van symptoombestrijding.

maargoed, je kunt er leuk mee spelen om er juist iets interessants mee te krijgen.

Wormaap
22 december 2005, 19:43
het faseverschil is frequentie afhankelijk, vandaar dat de fase omdraaien op je mixer absoluut geen oplossing is, eerder een slechte vorm van symptoombestrijding.
Dat ook nog ja ;)

Punt
22 december 2005, 20:33
Even off-topic: hoe bevalt deze combinatie van verschillende speakers, ik speel zelf op vintage 30 speakers en heb ze een tijdje gecombineerd met G12H Greenbacks maar vond het niet zo lekker klinken (klonk ook veel zachter).
Wat voegt de classic lead naar jouw idee toe aan het vintage 30 geluid??

Greetz, Hans

De combinatie bevalt op zich goed. De ene speaker lijkt op laag volume wat harder te klinken en de andere bij hoger. Dus bij solo's (waarbij ik harder ga) gaat de (Ik denk) CL80 wat meer de overhand krijgen bij begeleiding (crunch) de V30.

De cab is zo standaard door Bogner geleverd, die combinatie gebruikt hij wel meer.

Ik voel niet zo veel voor 2 mics, dat is te veel gehannes bij een gig in een stampvolle kroeg of de tennisvereniging oid omdat we zelf het geluid doen en geen geluidsman hebben. Gewoon alles aansluiten en spelen. Mixertje naast de toetsenist die zo nu en dan wat bij regelt. Voor grotere zalen of openlucht met een geluidsman erbbij lijkt het me wel wat, maar dat komt minder vaak voor.

LPplayer
23 december 2005, 12:05
Waarom geen DI-box???

Dat vraag ik me af wat is eigenlijk beter?

DI-box verpest toch de klankleur van je geluid heb ik gehoord.

DI-box lijkt me juist dat je beide speakers goed hebt toch??

imlikeajungle
23 december 2005, 15:30
Faseverschil komt júist voor bij close-micing, en een 180 graden faseverdraaing op je mixer zal het probleem bij lange na niet altijd oplossen.

Not... Sorry hoor, maar als je deftig close-miced dan is het faseverschil 9/10 keer verwaarloosbaar, anders verplaats je de microfoon. Wat is dit voor een discussie anyway, er zijn miljarden mensen die multiple micing techniques gebruiken icm close micing. Het wiel is al uitgevonden, doe rustig.

Liefs,

Jungle

Wormaap
23 december 2005, 16:46
Faseverschil komt júist voor bij close-micing, en een 180 graden faseverdraaing op je mixer zal het probleem bij lange na niet altijd oplossen.

Not... Sorry hoor, maar als je deftig close-miced dan is het faseverschil 9/10 keer verwaarloosbaar, anders verplaats je de microfoon. Wat is dit voor een discussie anyway, er zijn miljarden mensen die multiple micing techniques gebruiken icm close micing. Het wiel is al uitgevonden, doe rustig.

Liefs,

Jungle
En nu moet ik ineens rustig doen... Er zijn inderdaad genoeg mensen die close-micing toepassen met meerdere mics, er zijn ook genoeg mensen die faseverschillen helemaal niet opvallen, het publiek geeft sowieso geen ruk om je sound, dus wat blijft er dan over?
Het is echt niet zo makkelijk als jij't nu stelt hoor, hoe zeer je ook je gelijk wil krijgen. En miljarden mensen lijkt me een béétje overdreven hè ;)

Punt
23 december 2005, 22:23
Kunnen we er even vanuit gaan dat ik 1 mic gebruik? :)

AART
23 december 2005, 22:51
is het bij opnemen ook zo dat je kans hebt op faseverschilen als ik bijvoorbeeld van een take twee sporen maak van twee verschillende speakers?

ijff
23 december 2005, 23:00
En nu moet ik ineens rustig doen... Er zijn inderdaad genoeg mensen die close-micing toepassen met meerdere mics, er zijn ook genoeg mensen die faseverschillen helemaal niet opvallen, het publiek geeft sowieso geen ruk om je sound, dus wat blijft er dan over?
Het is echt niet zo makkelijk als jij't nu stelt hoor, hoe zeer je ook je gelijk wil krijgen. En miljarden mensen lijkt me een béétje overdreven hè ;)

Goed.. nog een keer uitleggen dan.. niet dat't simpel is overigens: Als je de fase kan omdraaien.. dan kan je (liefst met koptelefoon) de mic's zo plaatsen dat ze precies uit fase staan.. je hebt dan vrijwel geen geluid. Als je de mic's zo hebt staan en je draait de fase weer om, dan zouden ze precies in fase moeten staan. Ik geef toe dat't nogal wat gedoe geeft als je dat elke keer moet doen als je live speelt... maar goed. Met opnames gaat het in ieder geval prima.

dml
26 december 2005, 02:05
Om het eventuele faseverschil "op te heffen" pan je heel simpel op de mixer de ene mic links en de andere rechts.
Daarbij komt dat dit faseverschil, ook al pan je beide signalen in het midden, prima kan klinken. Laat je niet gelijk afschrikken omdat mensen direct "faseverschil!!" roepen, gewoon proberen. Live gebruik ik soms drie mic's voor een enkele combo: 1 in de achterkant (pan op volledig links), 1 op de voorkant (closed mic'ed, pan op volledig rechts), en nog 1 op de voorkant (pan in het midden), maar deze laatste op bijna 30 cm. afstand. Faseverschillen? Jazeker!! Klinkt het? Jazeker!!
De meeste geluidstechnici zullen je bij het bovenstaande bij voorbaat uitlachen en zeggen dat het fout is of nooit kan werken, maar trek je daar niets van aan, het gaat immers om het eindresultaat. Hoe je daar komt maakt geen bal uit.

zjanke
26 december 2005, 10:58
En vervolgens loop ik op het veel te kleine podiumpje tegen een van de statieven aan :-D

armageddon
26 december 2005, 11:03
Bij twee mics zal je toch altijd comb-filtering hebben?
Als je puur kijkt naar een enkele toon, namelijk de A = 440Hz, dan zal die boventonen hebben op 880HZ, 1320Hz etc (n*440). De sinusvorm van 880 hz past 2x in die van de 440hz en de 1320hz past 3x in de 440hz.
De 880hz en de 1320hz gaan elkaar dus storen in dat gebiedje en dus krijg je het geluid (met alle andere boventonen erbij) dat het timbre definieert van een gitaarsnaar.
Maar, door die enkele snaar heb je nog steeds dat er 440 keer per seconde een punt in zit waar de geluidsgolf (en dus ook alle bovernharmonische tonen) de 0-lijn kruist. Bij 1 enkele toon is het dus mogelijk om hem makkelijk te dubbel mic'en. Je moet namelijk gewoon de microfoons een golflengte uit elkaar zetten (of een halve golflengte en dan eentje op fasereverse).
Maar bij meerdere tonen is gaan andere tonen ook interfereren met elkaar waardoor de geluidsgolf niet zo makkelijk te definieren is. De samengevoegde tonen hebben geen gedefinieerde golflengte, dus als je twee mics plaatst zullen ze altijd een deel van het geluidsspectrum uitdoven of versterken (comb-filtering). Bij sommige geluiden werkt dit goed, maar ik ben er nog steeds niet achter wat voor truukje ze gebruiken om het goed te laten klinken (meer dan 2 mics?).

Althans...zo dacht ik altijd dat het was.

Wormaap
26 december 2005, 20:30
Niemand heeft ooit gezegd dat't niet kán met meerdere mics. Alleen dat't niet aan te raden is op'n podium (waar je toch met beperkte opbouwtijd zit) als je geen vage dingen wil doen.

Maar de TS vroeg dus al waar'ie het beste z'n mic kan plaatsen ervanuitgaande dat'ie 1 mic wil, en mijn advies blijft: Plaats hem gewoon thuis ervoor, verzin een manier om te luisteren (opnemen en afspelen, in'n andere kamer gaan zitten met'n monitor enz...) en ga ervanuit dat wat thuis werkt _meestal_ live ook zal werken qua mic-plaatsing (uitzonderingen daargelaten)

dml
26 december 2005, 20:33
Dat bedoel ik dus!! Niet denken, maar doen. Theoretisch klopt je verhaal, praktisch ook, maar het gaat om het eindresultaat. Als het goed klinkt zal het niemand iets uitmaken of je met kamfiltereffect of uit-fase te maken hebt? Mag ik bij mijn verhaal er nog aan toevoegen dat ik de EQ op de mixer helemaal neutraal kon houden?! Gebruikte mic's:
-Back: Sennheiser E604 (ja, zo'n klemding voor drums!!)
-Front: SM57
-Ambient: Beta 57a

Wormaap
26 december 2005, 20:41
Als je de EQ op de mixer niet neutraal kan houden ben je (mijns inziens!) verkeerd bezig. Een geluidsman die zich aktief met de EQ van mijn kanaal bezighoudt, en mijn sound verandert, zal ik dan ook een enorme holschop verkopen (tenzij het natuurlijk is om de overall sound aan te passen op de zaal ;) )
Als gitarist geef ik duizenden euro's uit aan mijn sound, en die zou de geluidsman dan met een paar knopjes op z'n mixer even volledig omgooien, nee bedankt :-D

armageddon
26 december 2005, 21:29
Als ik iets opneem wil ik wel graag een goede toon en dat lukt me gewoon niet met 2 microfoons, puur omdat ik daar niet genoeg ervaring voor heb denk ik :D

Overigens heb ik wel eens de tip gekregen (op tweakers.net wormaap ;)) de 1:3 regel te gebruiken, maar dat is complete onzin bij 1 geluidsbron. Die 1:3 regel geldt alleen als je twee afzonderlijke geluidsbronnen heb, een vleugel en een accoustische gitaar ofzo...dus dat was ook geen succes.

dml
27 december 2005, 18:02
Als je de EQ op de mixer niet neutraal kan houden ben je (mijns inziens!) verkeerd bezig. Een geluidsman die zich aktief met de EQ van mijn kanaal bezighoudt, en mijn sound verandert, zal ik dan ook een enorme holschop verkopen (tenzij het natuurlijk is om de overall sound aan te passen op de zaal ;) )
Als gitarist geef ik duizenden euro's uit aan mijn sound, en die zou de geluidsman dan met een paar knopjes op z'n mixer even volledig omgooien, nee bedankt :-D

Ook lekker kort door de bocht!! Je vergeet daarbij de karakteristiek van een microfoon, die kleurt namelijk ook je geluid. Niemand zal jou kunnen vertellen hoe jij je eigen geluid ervaart. En ik denk dat ik jou ook niet hoef uit te leggen dat een verandering van richting van de mic ook al grote (geluids)gevolgen kan hebben.