PDA

View Full Version : Zelfbouw Fuzz (foto!) + vraagjes



Speeddemon
21 december 2005, 17:57
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/fuzzworkorange.jpg

Nielsje
21 december 2005, 18:00
Goeie finish!!

serieus goed man! lekker met die creme knopjes!

punt voor jou! ik vind dit er lekker uit zien !

Speeddemon
21 december 2005, 18:00
Momenteel zit er een Fuzz Face circuitje in (NPN) met 2 2N3904 transistors (hFE rond de 240-245).

Mijn vragen zijn als volgt:
-hoort een fuzz helderder/duidelijker/fuzzier te worden als je je tone-knop dichtdraait (bij singlecoils)
-hoort een Fuzz Face in de laatste 15% van de Fuzz potmeter (bij mij 'Milk') volume te verliezen, maar harder te fuzzen?
-Hoort een Fuzz Face met Fuzz minimaal toch al een beetje te oversturen (maar wanneer je je volumeknop 30% dichtdraait, ie wel helemaal clean is)?

Ik weet niet of ik nu m'n Q1 nog zou moeten biasen of niet, maar hij klinkt me iets te 'ge-gate'. Sustain is best behoorlijk, maar op een gegeven moment dondert 't in elkaar.

Speeddemon
21 december 2005, 18:02
Goeie finish!!

serieus goed man! lekker met die creme knopjes!

punt voor jou! ik vind dit er lekker uit zien !
dank je! De decals zijn te duidelijk zichtbaar vanwege het TL-licht, maar in werkelijkheid ziet 't er bijna gezeefdrukt uit.

Verder, die finish; dat is gepoederlakt. Als je 'm vast hebt, is 't net een mandarijnen/sinaasappel-huid.

robert-gitarist
21 december 2005, 18:19
Damn Speedy :D
Dat ziet er weer fruitig uit :D :P

Nee zonder gein echt goed gemaakt!je bent goed op weg laatste tijd:

Ivoren Mexicaantje :D
Die boss Clone
....
...
..
.

en nu deze..echt ziet er goed uit!!

Nielsje
21 december 2005, 18:20
ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik de blauwe led hierbij iets minder geslaagd vindt...


misschien iets geels? (omdat het toch beetje orange is ..)

DREAMMACHINE
21 december 2005, 18:29
germanium fuzz pedaal dus, dan is het wel interessant! 8-)

ziet er erg goed uit!

Rock&Roll
21 december 2005, 18:46
Sexy!

Mitch
21 december 2005, 18:48
Nee, een groen ledje natuurlijk, als 'navel' :D
Ik herken dat typenummer niet, maar is dat germanium of silicium ?

Om je vragen te beantwoorden:

hoort een fuzz helderder/duidelijker/fuzzier te worden als je je tone-knop dichtdraait (bij singlecoils)

Zou voor mij nieuw zijn. Het wordt juist meestal wat ronder i.p.v. echt doffer, dat wel.


hoort een Fuzz Face in de laatste 15% van de Fuzz potmeter (bij mij 'Milk') volume te verliezen, maar harder te fuzzen?
Nee, er zit meestal wel een aardige portie extra compressie in (die ik persoonlik niet echt bruikbaar vind), maar echt volume verlies lijkt me iets te veel van het goed.


-Hoort een Fuzz Face met Fuzz minimaal toch al een beetje te oversturen (maar wanneer je je volumeknop 30% dichtdraait, ie wel helemaal clean is)?
Afhankelijk van de trannies/bias zou ik zeggen. Een beetje por heb je wel snel, maar hier zijn flinke verschillen per fuzz in mijn ervaring.

jero
21 december 2005, 18:59
-nee
-nee
-ja, een fuzz face gaat bij terugdraaien van je volume erg snel van fuzz naar overdrive naar clean. er zijn fabrikanten die dit hebben opgelost (bjf bijvoorbeeld), maar bedenk dat er ook gebruikers zijn die dit juist een van de charmes van de fuzz vinden.

robzilla
21 december 2005, 18:59
Ziet er prima uit Remco! :)

Je hebt een pm op HC trouwens :)

Nielsje
21 december 2005, 19:04
Speedy, wat vraagjes..

transistor in sockets?
biastrimpot?

prijs?

ik moet zeggen van dergelijke creaties krijg ik wel een beetje een harde plasser ... :oops:

Speeddemon
21 december 2005, 19:11
Tja, deze is nog "PTP", en de torren zijn Silicium.

Misschien dat ie heel anders reageert met Ge torren (die een lagere hFE hebben).

Verder heb ik gewoon een 8k2 weerstandje ipv een trimpot erin gezet.

Maar toch, afgezien daarvan vind ik 't wel vreemd ja, dat ie helderder/mooier wordt als je je tone-control dichtdraait.

Overigens, klopt het wel dat een fuzz nogal van intensiteit verspringt als je tussen je elementen schakelt? Met singlecoils lijkt ie ineens wat harder te kunnen fuzzen, terwijl ie bij een humbucker wat mellower wordt.

Speeddemon
21 december 2005, 19:14
Speedy, wat vraagjes..

transistor in sockets?
biastrimpot?

prijs?

ik moet zeggen van dergelijke creaties krijg ik wel een beetje een harde plasser ... :oops:
Dank je! :)

Yep, ze zitten in sockets,
bias-trimpot wordt aan gewerkt.
Prijs: nog te bepalen. Minder dan 100 euro i.i.g. Ik weet nl. nog niet welke torren ik 't best kan gebruiken en NPN Ge torren zijn vaak prijzig en zeldzaam.

Nielsje
21 december 2005, 19:18
goed, houd ons maar op de hoogte :wink:

ik heb al eens overwogen om een migboost te nemen, maar goed.. dit doet mij echt kriebelen ..


bah, ik haat het om gas te hebben.....


:wink:

Dirk_Hendrik
21 december 2005, 20:19
Speedy, wat vraagjes..

transistor in sockets?
biastrimpot?

prijs?

ik moet zeggen van dergelijke creaties krijg ik wel een beetje een harde plasser ... :oops:


Yep, ze zitten in sockets,


Mooi.
Een paar keer hard met je pedalboard smijten en je fuzz fuzzt niet meer maar rammelt een beetje.


Los daarvan,

puik werk speedy. :o

Robbert
21 december 2005, 20:24
Waarom zou je smijten met je fuzz..? :???:


Ziet er gelikt uit Speedy :D

Speeddemon
21 december 2005, 20:38
Yep, ze zitten in sockets,


Mooi.
Een paar keer hard met je pedalboard smijten en je fuzz fuzzt niet meer maar rammelt een beetje.


Los daarvan,

puik werk speedy. :o
thanks!

En ze zitten HEEL erg verankerd in die sockets die ik gebruik. Kost me zelf al wat moeite ze er met de hand uit te trekken.

Maar dat terzij, heb jij misschien een idee waarom die fuzz niet zo fuzzt zoals ie zou moeten?

Heb de originele waardes weerstanden en caps gebruikt (ok 22uF ipv 20), en 1k Lineair fuzz pot en 500k log volume pot...

Dirk_Hendrik
21 december 2005, 21:17
Waarom zou je smijten met je fuzz..? :???:
Bijvoorbeeld omdat je om half 2 klaar bent met een optreden in maastricht en nog terug moet naar Amersfoort? Hoe sneller die auto is ingeladen (en ik schreef pedalboard Robje) hoe beter.

Los daarvan,
Transistorsockets v.n.l. uitgevonden om oververhitting van germaniumtorren (met als gevolg defect raken of specverandering) tijdens het solderen tegen te gaan. Met Siliciumtorren en een ervaren soldeerder is het absolute nutteloze mojo-factor.

@ Speedy,
Zoals je al weet ben ik een absolute 0 in ervaring met fuzz faces in zowel bouw als speelperspectief. Dump (met een nieuwe nick ofzo) die vraag (met symptoombeschrijving) even op DIYstomp etc... .com. Daar bouwen ze niet anders. (zoo saai :roll: )

Nielsje
21 december 2005, 21:23
Los daarvan,
Transistorsockets v.n.l. uitgevonden om oververhitting van germaniumtorren (met als gevolg defect raken of specverandering) tijdens het solderen tegen te gaan. Met Siliciumtorren en een ervaren soldeerder is het absolute nutteloze mojo-factor.



jaaa, maar ik heb dus wel intresse in sockets, want ik zoek namelijk een fuzz met germaniums (vandaar de sockets) en wellicht iets andere sounds mogelijk (vandaar de sockets)
vandaar dat ik de sockets wel interessant vindt (vandaar de sockets)

compris? :wink:

Speeddemon
21 december 2005, 21:23
Waarom zou je smijten met je fuzz..? :???:
Bijvoorbeeld omdat je om half 2 klaar bent met een optreden in maastricht en nog terug moet naar Amersfoort? Hoe sneller die auto is ingeladen (en ik schreef pedalboard Robje) hoe beter.

Los daarvan,
Transistorsockets v.n.l. uitgevonden om oververhitting van germaniumtorren (met als gevolg defect raken of specverandering) tijdens het solderen tegen te gaan. Met Siliciumtorren en een ervaren soldeerder is het absolute nutteloze mojo-factor.

@ Speedy,
Zoals je al weet ben ik een absolute 0 in ervaring met fuzz faces in zowel bouw als speelperspectief. Dump (met een nieuwe nick ofzo) die vraag (met symptoombeschrijving) even op DIYstomp etc... .com. Daar bouwen ze niet anders. (zoo saai :roll: )
bOUW D'R DAN EENS EEN! :wink:
gewoon 'vorr 'ze lolll' :cool:

H.Manback
21 december 2005, 23:06
Waarom zou je smijten met je fuzz..? :???:
Bijvoorbeeld omdat je om half 2 klaar bent met een optreden in maastricht en nog terug moet naar Amersfoort? Hoe sneller die auto is ingeladen (en ik schreef pedalboard Robje) hoe beter.

Los daarvan,
Transistorsockets v.n.l. uitgevonden om oververhitting van germaniumtorren (met als gevolg defect raken of specverandering) tijdens het solderen tegen te gaan. Met Siliciumtorren en een ervaren soldeerder is het absolute nutteloze mojo-factor.

@ Speedy,
Zoals je al weet ben ik een absolute 0 in ervaring met fuzz faces in zowel bouw als speelperspectief. Dump (met een nieuwe nick ofzo) die vraag (met symptoombeschrijving) even op DIYstomp etc... .com. Daar bouwen ze niet anders. (zoo saai :roll: )

Bouw er eens een inderdaad!

Ik weet niet wat jij als sockets gebruikt... maar als je een fatsoenlijke hebt krijg je een transistor er echt niet uit met een schok. Een tor weegt nauwelijks wat, en met goeie voetjes zit ie echt wel vast. Maar los daarvan, ik denk dat je het nu ook voornamelijk om te testen hebt Speeddemon? Ik las in ieder geval genoeg transistor vragen :wink:

Wat heb je aan biasing gedaan? Heb je uberhaupt gebiast? Met silicium torren heb je toch wel wat andere weerstand waardes nodig. Wat Dallas Arbiter heeft gedaan was geloof ik een 330 ipv 470 en een 47k ipv de 33k. Hoe dan ook, biasen is het devies. Hier staat wel een goeie uitleg over hoe te werk te gaan met biasen. Werkt voor mij in ieder geval. http://www.physics.mcgill.ca/~grant/Stuff/fuzzface.txt

armageddon
21 december 2005, 23:12
[quote="Dirk_Hendrik"][quote=Robbert]
gewoon 'vorr 'ze lolll' :cool:

Vorrr ze lolll? Was dat niet van een Andre van Duin sketch? :razz:

Speeddemon
21 december 2005, 23:29
[quote=Dirk_Hendrik][quote=Robbert]
gewoon 'vorr 'ze lolll' :cool:

Vorrr ze lolll? Was dat niet van een Andre van Duin sketch? :razz:
volgens mij wel ja. Ik ken de sound (HOE ie precies werd gezegd) , maar kan niet meer precies herinneren.
Was 't Simone Kleinsma, vlak voor een soort lift ofzo?

armageddon
22 december 2005, 10:45
Iek doe voorrr de kost wat jij voor de lollllll doet :-D

strat58
22 december 2005, 11:28
Hoi ik heb enkele Dunlop Fuzz Face pedalen om laten bouwen.
1 met germanium trans. NKT275 en die kun je mooi clean zetten met je volumeknop en 1 met BC109 silicon trans. en die klinkt meer Hendrix uit de jaren 70. Ze zijn allebei erg goed van klank je moet er alleen niks voor zetten. Heb ook een Crest Audio Fuzz Face en die is eigenlijk het zelfde als de BC109 Fuzz klinkt alleen iets minder vol. Trouwens allebei de Fuzzen hebben trimpotmeters. De NKT275 2 en de BC109 1 zo kun je ze mooi afregelen. Van beide is de sustain perfect alleen silicon heeft meer vervorming en sustain. Germanium klinkt wat zachter meer ronder, en is ook waar ik het meest mee speel. Germanuim trans. zijn ontzettend temp. gevoelig dus je moet ze goed trimmen.
Ik hoop dat je er ites aan hebt.
Peace Strat58

gvink
22 december 2005, 13:05
Erg netjes hoor Rem..! Ennuh, oranje...??

Wanneer komt mijn fatje-schatje?? :D


http://www.gvees.com/images/Gvees%20FA-1.jpg

Speeddemon
22 december 2005, 13:17
Hey G, als 't goed is morgen.

Update wat m'n Fuzz betreft:
Ik heb vandaag Germanium NPN transistoren binnen (AC141) met redelijk ideale hFE's (83 en 141), die er in gezet, 8k2 eruit gehaald en met een 10k potmeter de juiste bias bepaald. Bleek HOGER te liggen dan 10k (met 10k mat ie maar 3.97V). Heb er een 12k weerstandje in gezet (in voetjes, dus zou ook nog naar 15k kunnen switchen), en nu is ie ge-biased op 4.69V. Best netjes dacht ik zo.

Maar het probleem blijft wel 't zelfde;
Als ik de Fuzz knop van 0 tot 10 draait, gaat ie van zeer subtiele fuzz naar lekker smerig Iron Butterly, maar verliest wel flink aan volume.
Zo erg, dat ie boven '3 uur' eigenlijk niet bruikbaar is (terwijl ie daar qua fuzz het vetste klinkt).
Zet ik 'm op 2 uur met volume voluit, dan klinkt ie aardig harder dan unity gain. Maar voorbij 3 uur duikt ie onder unity gain.

Ik heb dus echt geen flauw idee waar dit aan kan liggen. Al m'n verbindingen gecheckt en dat lijkt me allemaal in orde.
Ik heb er dus het volgende aan weerstanden in:
100k
33k
470 ohm
12k (bias)

caps:
2.2uF (elco)
22 uF (elco)
0.01uF MKT

Ik ben uitgegaan van deze layout:
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface/fuzzfacelayout.gif

Waarbij ik de + en - van de elco's heb omgedraaid en de -9 is +9V (voor de NPN variant).
Hij werkt dus normaal, (knoppen geven minder effect counter-clockwise), geen brom of ruis verder, maar dat verlies aan volume is erg klote.

Iemand een idee?
(die Germaniums klinken idd ietsje beter, maar niet zo wereldschokkend zoals men soms doet geloven. Ik denk dat de 'magic' meer zit in goed biasen)

Speeddemon
22 december 2005, 13:24
EDIT werkt weer eens niet (KUTKANKERTERINGFORUM! :evil: )

Dus bij deze:
http://fuzzcentral.tripod.com/fuzzface.html

En dan naar beneden scrollen voor de Layout.

En als DIE kutlink ook niet werkt, dan toch wel
http://fuzzcentral.tripod.com
:-?

(voordat ik weer kunstmatig m'n postcount omhoog help, omdat dit schijtforum niet naar behoren werkt. Heb 't echt effe gehad... :x )

britsie
22 december 2005, 14:01
Effe diep ademhalen Speeddemon. Een blokje om gaan wandelen? een glaasje water drinken?
Maarrrr... vooral blijven posten, ik vind dit onwijs leerrijk en ik krijg er best wel GAS van. (Maak je toevallig nooit niks voor basgitaar? :wink: )

britsie
22 december 2005, 14:02
Effe diep ademhalen Speeddemon. Een blokje om gaan wandelen? een glaasje water drinken?
Maarrrr... vooral blijven posten, ik vind dit onwijs leerrijk en ik krijg er best wel GAS van. (Maak je toevallig nooit niks voor basgitaar? :wink: )

tofke
22 december 2005, 14:28
Hey Speeddemon,

In de link die H. Manback postte (http://www.physics.mcgill.ca/~grant/Stuff/fuzzface.txt) staat dat de 470ohm weerstand kan aangepast worden om het volume aan te passen
To make the pedal louder put the volume
on the pedal all the way up (the 500K pot), and increase the 470
Ohm resistor until it is about right.
Er wordt dan ook gezegd om er een trimpot in de plaats te zetten. Misschien kan je dat eens proberen.

Veel geluk.

Kristof

strat58
22 december 2005, 15:14
Hoi Speedy ik weet wel dat mijn germanium trans. zijn gematched en zijn gekocht op Ebay.com voor schrik niet 50 euro per paar. :( Maar die germanium Fuzz is dan ook erg goed. :-D Alleen in combinatie met wah wah is het minder en ook de TS9 hoort er niet voor maar achter.
Toen ze mijn Fuzzen hebben omgebouwd zijn ze uitgegaan van het schema van Roger Mayer. Fuzz Face valt en staat met (gematched) germanuim trans. :cool:
Ik moet zeggen dat je produkten er erg proffessioneel uitzien en ik heb ook wel interesse in een Rangemaster dus als je een prijs weet geef maar een gil. :razz:
Peace Strat58

up-guitarman
22 december 2005, 15:52
Hey Speedy, prachtig ding. Ik ben eigenlijk echt benieuwd naar de sound van je pedaalkunsten !!!

Nu komt er een nieuwe gitaar aan, dus geen geld, ma wil ooit wel eens een pedaaltje proberen denk ik !!!

Heb je ergens een lijst van welke pedaaltjes je maakt, wat ze juist doen en je prijs ???

up-guitarman
22 december 2005, 15:52
Hey Speedy, prachtig ding. Ik ben eigenlijk echt benieuwd naar de sound van je pedaalkunsten !!!

Nu komt er een nieuwe gitaar aan, dus geen geld, ma wil ooit wel eens een pedaaltje proberen denk ik !!!

Heb je ergens een lijst van welke pedaaltjes je maakt, wat ze juist doen en je prijs ???

Ow ja, klinkt deze fuzz goe achter een ander pedaal, of is het hier ook het geval dat je'm beter vooraan plaatst ???

ewout
22 december 2005, 20:21
Ziet er gaaf uit!

Ben je al bezig met je website? Als je hulp nodig hebt mail je maar ;-) Ik vast morgen of overmorgen die fetboost proberen bij Gerard, ik laat je weten wat ik er van denk!

Speeddemon
22 december 2005, 20:58
Hoi Speedy ik weet wel dat mijn germanium trans. zijn gematched en zijn gekocht op Ebay.com voor schrik niet 50 euro per paar.
WTF?! :o
Handgemaakte NKT275's ofzo?! :o
OC44's kan ik vinden voor minder dan 15 euro gematched per paar, dus ik ben benieuwd wat voor transistoren dat dan wel niet zijn.

Verder, dank voor alle positieve reacties.

Ik heb net m'n Rangemaster in elkaar zitten (in een tijdelijke andere behuizing) en die klinkt ook dusdanig goed, dat ik 'm ga opnemen in 't assortiment. Al ga ik nog wel wat stoeien met de condensatoren, want de 'Full boost' is mij nog steeds te mid/high gericht.

't kan goed dat ik de eerste paar RM clones met een introductieprijsje verkoop om ze wat naamsbekendheid te geven (moet de mond-tot-mond reclame wel werken natuurlijk :wink: )

Les Paul-->Rangemaster--->Vox of ouwe Marshall=ROCK! \m/. 8-) .\m/

birt
23 december 2005, 00:47
Hoi Speedy ik weet wel dat mijn germanium trans. zijn gematched en zijn gekocht op Ebay.com voor schrik niet 50 euro per paar.
WTF?! :o
Handgemaakte NKT275's ofzo?! :o
OC44's kan ik vinden voor minder dan 15 euro gematched per paar, dus ik ben benieuwd wat voor transistoren dat dan wel niet zijn.

Verder, dank voor alle positieve reacties.

Ik heb net m'n Rangemaster in elkaar zitten (in een tijdelijke andere behuizing) en die klinkt ook dusdanig goed, dat ik 'm ga opnemen in 't assortiment. Al ga ik nog wel wat stoeien met de condensatoren, want de 'Full boost' is mij nog steeds te mid/high gericht.

't kan goed dat ik de eerste paar RM clones met een introductieprijsje verkoop om ze wat naamsbekendheid te geven (moet de mond-tot-mond reclame wel werken natuurlijk :wink: )

Les Paul-->Rangemaster--->Vox of ouwe Marshall=ROCK! \m/. 8-) .\m/

haha, je komt helemaal in mijn assortiment terecht :D

Speeddemon
23 december 2005, 00:59
@Birt: doe jij België, doe ik Nederland! :cool: :wink:

Na veel testen heb ik ook net de ideale condensator gevonden voor de 'full range boost': 33nF.

Er zat eerst een 6n8 in, en die klonk weliswaar goed, maar een tikkie nasaal.
Ik heb er toen een 10nF ingezet, maar die maakte 't nog nasaler.
Toen effe gewaagd 100nF, maar dat werd wel heel erg boomy/wooly/zompig. Daarna 47nF, nog steeds beetje te wollig, maar al minder erg. En daarna 33nF, en afgezien van een miniemen basboost (bruikbaar voor Strats!) is ie nagenoeg lineair.
Ik heb helaas geen 22nF liggen, anders had ik die ook nog getest.

Ik ben overigens van plan een Sprague Orange Drop cap te kopen, aangezien dat de enige goeie is, die de juiste originele waarde heeft (5,6nF) en die dan te combineren met 1,5nF of 22nF. Wordt dan Mid/Treble, Rangemaster, Full Range.

maar eh, Birt, heb je ook een website? Voordat ik straks teveel in je vaarwater zit?

Lucluc
23 december 2005, 12:33
Na veel testen heb ik ook net de ideale condensator gevonden voor de 'full range boost': 33nF

Goed idee! Ga ik ook eens proberen, want tot nu toe vind ik die Rangemaster nog niet veel soeps. Dus jij hebt ook die drie standen schakelaar en eerst een 3,3nF / 2,2nF / 6,8nF ingebouwd? Welke transistor heb je gebruikt? Ik een PNP EFT83 met een hfe van 50-60 (niet exact nagemeten).

Speeddemon
23 december 2005, 13:04
Na veel testen heb ik ook net de ideale condensator gevonden voor de 'full range boost': 33nF

Goed idee! Ga ik ook eens proberen, want tot nu toe vind ik die Rangemaster nog niet veel soeps. Dus jij hebt ook die drie standen schakelaar en eerst een 3,3nF / 2,2nF / 6,8nF ingebouwd? Welke transistor heb je gebruikt? Ik een PNP EFT83 met een hfe van 50-60 (niet exact nagemeten).
D'r zit nu een 'vintage' AC126 in. Al heb ik 't idee dat na 't biasen (3k9 is 4k7 geworden, zodat 't voltage van 5,5 naar 6,7V is gegaan. Schijnt ideaal te zijn tussen 6,5 en 7V) ietsje meer vervormt.

Die waardes zijn door Newtone gekozen zodat ie in de middelste stand (2,2nF) extra trebleboost is, in de bovenste stand (2,2nF + 3,3nF=5,5nF) de originele Rangemaster sound en in de onderste stand (2,2 + 6,8=9nF) een mid boost geeft.

Mijn idee is (aangezien ik die middenste stand echt useless dun vind) om in de middelste 4,7nF te zetten (of 5,6nF Sprague Orange Drop, dan heeft ie nog mojo ook :wink: ) en in de bovenste 3,3nF (voor de mid-stand) en dan onderin 22nF of 33nF (voor de fullrange boost.

Lucluc
23 december 2005, 13:21
Ok, dus de middelste condensator staat altijd aan. Ik ga het zo snel mogelijk ook proberen, want ik vind die middelste stand ook niet bruikbaar. De fullrange zoals ie nu is maar een klein beetje.

Negative K3 fan
23 december 2005, 13:38
heb je het trouwens over gewone orange drops of een soort vintage versie ofzo?

Speeddemon
23 december 2005, 13:48
heb je het trouwens over gewone orange drops of een soort vintage versie ofzo?
geen idee. Banzai verkoopt ze. Ongeveer 1 euro p.s.
Het is meer dat alleen Orange Drops één van de zeer weinige condensators zijn die er 5,6nF tussen hebben zitten.
Heb geen zin in keramische schijfcondensatoren voor een Rangemaster circuit. En de Mylar caps die die waarde ook hebben, zijn voor m'n FA-1 clones.

birt
23 december 2005, 17:15
@Birt: doe jij België, doe ik Nederland! :cool: :wink:

Na veel testen heb ik ook net de ideale condensator gevonden voor de 'full range boost': 33nF.

Er zat eerst een 6n8 in, en die klonk weliswaar goed, maar een tikkie nasaal.
Ik heb er toen een 10nF ingezet, maar die maakte 't nog nasaler.
Toen effe gewaagd 100nF, maar dat werd wel heel erg boomy/wooly/zompig. Daarna 47nF, nog steeds beetje te wollig, maar al minder erg. En daarna 33nF, en afgezien van een miniemen basboost (bruikbaar voor Strats!) is ie nagenoeg lineair.
Ik heb helaas geen 22nF liggen, anders had ik die ook nog getest.

Ik ben overigens van plan een Sprague Orange Drop cap te kopen, aangezien dat de enige goeie is, die de juiste originele waarde heeft (5,6nF) en die dan te combineren met 1,5nF of 22nF. Wordt dan Mid/Treble, Rangemaster, Full Range.

maar eh, Birt, heb je ook een website? Voordat ik straks teveel in je vaarwater zit?

neen ik heb geen website hoor, daar heb ik geen tijd voor. ik hou me vooral bezig met m'n eigen versie van fuzz face, rangemaster en op aanvraag ook wel andere effecten. Dan ook nog de Kotamp ( http://sic.fotopic.net/p17170924.html ) en met reparaties en mods.

en ik maak er een punt van om altijd een speciale finish af te leveren :)

dus eigenlijk wel wat anders dan jij doet :wink:

Negative K3 fan
23 december 2005, 18:12
heb je het trouwens over gewone orange drops of een soort vintage versie ofzo?
geen idee. Banzai verkoopt ze. Ongeveer 1 euro p.s.
Het is meer dat alleen Orange Drops één van de zeer weinige condensators zijn die er 5,6nF tussen hebben zitten.
Heb geen zin in keramische schijfcondensatoren voor een Rangemaster circuit. En de Mylar caps die die waarde ook hebben, zijn voor m'n FA-1 clones.

hmm 5,6 zou je toch ook kunnen maken dmv het parallel schakelen van caps en orange drop is zeker niet top of the bill tegenwoordig, velen verkiezen bv. mallory boven orange drop en die zitten nog in dezelfde prijsklasse

Negative K3 fan
23 december 2005, 18:13
heb je het trouwens over gewone orange drops of een soort vintage versie ofzo?
geen idee. Banzai verkoopt ze. Ongeveer 1 euro p.s.
Het is meer dat alleen Orange Drops één van de zeer weinige condensators zijn die er 5,6nF tussen hebben zitten.
Heb geen zin in keramische schijfcondensatoren voor een Rangemaster circuit. En de Mylar caps die die waarde ook hebben, zijn voor m'n FA-1 clones.

hmm 5,6 zou je toch ook kunnen maken dmv het parallel schakelen van caps en orange drop is zeker niet top of the bill tegenwoordig, velen verkiezen bv. mallory boven orange drop en die zitten nog in dezelfde prijsklasse

Lucluc
2 januari 2006, 16:56
en ik maak er een punt van om altijd een speciale finish af te leveren :)

Geweldig gewoon :-D

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/DSC06641.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/DSC06449.jpg

Petje af, Birt. Ken je misschien ook Jessica Rylan? http://www.irfp.net/Machines.html

Speeddemon
2 januari 2006, 17:28
hmm 5,6 zou je toch ook kunnen maken dmv het parallel schakelen van caps en orange drop is zeker niet top of the bill tegenwoordig, velen verkiezen bv. mallory boven orange drop en die zitten nog in dezelfde prijsklasse
Volgens mij zijn Mallorys meer bedoeld voor in versterkers.
En daarbij, 2 van die grote axiale caps (want Mallorys zijn niet radial of in box-vorm te koop) of 1 kleinere box-vorm cap, tja, ruimte intern is een kostbaar goed. :wink:

birt
2 januari 2006, 18:53
bedankt LucLuc :)

fullorder
3 januari 2006, 12:42
en ik maak er een punt van om altijd een speciale finish af te leveren :)

Geweldig gewoon :-D



Petje af, Birt.

+1!

heb ook al eens birt zijn creaties zitten bewonderen. alleen nog niks besteld, sorry :oops:

bluegate
3 januari 2006, 17:31
Misschien een tip...?

Bij C's in serie of parallel zijn de formules precies anderom dan bij
R's.
Dus serie is 1/C + 1/C en parallel is C + C.