PDA

View Full Version : firefly/p1/champ zelfbouw ( lkkr orgineel:P)



Gerbren
21 december 2005, 16:49
okeej, heb wat rondgekeken op t forum, en een zelfbouw buizenamp lijkt mij wel wat, gwooon voor de lol en om het allemaal wat beter te begrijpen. een soort studie opject dus.

zelf lijkt de firefly mij wel wat, alleen ik bedacht mij net dat in de vs(waarie vandaankomt) de netspanning/frequentie wel eens anders zou kunnen zijn, en ik dus niet na t bouwen direct me amp naar god wil helpe, omdat k te lui was andere trafo's te kopen. heeft iemand ervaring met 1 van deze amps, en /of kan iemand mij helpen met de power&uitgangs transformatoren?

link firefly:
http://home.cfl.rr.com/dbhammond/ff.htm

link p1
www.ax84.com

link champ:
http://www.drtube.com/guitamp.htm#Fender

H.Manback
21 december 2005, 17:59
Nou, dat van de power trafo, met een beetje mazzel heeft ie aan de primaire kant twee spoelen van elk 110 volt. In dat geval is het een kwestie van in serie zetten (wel opletten dat je ze correct in serie zet) en 230 er op. De afwijking in de spanningen aan de secundaire kant zijn niet zo bezwaarlijk als het goed is. Informeer er naar als ie nog niet besteld is.

Ik zou trouwens de P1 eXtreme niet buiten beschouwing laten, tenzij je niet zo van een beetje scheur houdt. Heb er zelf een gebouwd, en tot nu toe bevalt ie wel, niet echt high gain, maar denk meer aan jtm45 geluid. Eindpit is bij mij een EL34, maar je kan in principe doen wat je wil (6L6 el84 6550 etc).

Ik weet niet wat je ervaring met electronica is, maar wees in ieder geval gewaarschuwd voor de hoge spanningen en lees de waarschuwingen goed door. Ik heb zelf om te kijken eens de filter condensatoren leeg laten lopen zonder weerstand, gewoon om te kijken wat voor vonken je daar nou mee maakt. Ik kan je zeggen, dat geeft een redelijke klap, dus als ik al niet voorzichtig genoeg was ben ik dat nu helemaal! In de sticky's staan waarschuwingen en op AX84.com ook.

Gerbren
21 december 2005, 18:08
k heb t schema s bekeken , en ze willen een 190-0-190 met een secundaire van 6.3.(hammond 269 ex word als voorbeeld genoemt). maakt het dus niet uit wat voor power trafo ik neem? wel tog?! k snap dr ff nix meer vna:P

Gerbren
21 december 2005, 18:09
k heb t schema s bekeken , en ze willen een 190-0-190 met een secundaire van 6.3.(hammond 269 ex word als voorbeeld genoemt). maakt het dus niet uit wat voor power trafo ik neem? wel tog?! k snap dr ff nix meer vna:P

qua ervaring ben ik nog redelijk noob:P alleen de veiligheid zit er wel dik in...

nicoverduin
21 december 2005, 18:17
Je moet dan niet de 269EX nemen maar de 369EX. Die heeft alle internationale spanningen.
Nico

H.Manback
21 december 2005, 23:13
Die 190-0-190 is dus gewoon je secundaire lijkt me. Wel een beetje aan de lage kant heb ik het idee (ik neem ten minste aan dat je dan de midden aftakking gebruikt als aarde). Ik neem aan dat nico wel de juiste trafo heeft genoemd, dus dat moet verder geen probleem meer zijn.

Wat betreft ervaring, opzich hoef je niet zo gek veel ervaring te hebben voor een buizen versterker. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, maar het lijkt me toch wel handig dat je je eerst goed in de materie verdiept in ieder geval. Mij heeft het in ieder geval wel geholpen, de bouw ging opzich perfect nadat ik me een hele tijd goed heb ingelezen en advies heb gevraagd.

Verder vroeg je ook of je nog een apart soort uitgangs trafo nodig had, maar die is gewoon hetzelfde of ie nou voor 110 of 230 volt is. Let wel op dat je de juiste soort uitgangs trafo koopt, voor single ended ontwerpen heb je een ander soort trafo nodig dan voor push pull.

Gerbren
22 december 2005, 13:11
wat is t verschil tussen single ended en push 'n pull? :lol: :cool:

nicoverduin
22 december 2005, 13:17
wat is t verschil tussen single ended en push 'n pull? :lol: :cool:
Normaliter:
- 1 buis = Single Ended
- 2,4,6 of 8.....= Push Pull.

Kleine versterkers (o.a. Champ) zijn meestal Single Ended. De grotere zijn vrijwel altijd Push-Pull. De Firefly is een uitzondering (is wel klein 1 watt) maar gebruikt wel een Push-Pull trafo.
Nico :-D