PDA

View Full Version : Sunburst spuiten



Ravanelli
21 december 2005, 12:10
test

Ravanelli
21 december 2005, 12:11
Al een tijdje ben ik bezig om een strat naar mijn wensen samen te stellen. De onderdelen zijn ook allemaal zo goed als aanwezig en ik nader dan ook het lakken van de body. Nou stuit ik hier nog op een aantal onduidelijkheden. De zoekfunctie kan deze vraagtekens helaas niet wegnemen. Ik zal mijn gedachten even op een rijtje zetten:

Ik heb enige tijd geleden een Elzen Strat body op de kop kunnen tikken, welke nog geheel blank is. Mijn bedoeling is deze in 3 color Sunburst te spuiten. Er komen nog enkele vragen naar boven wat betreft kleurbenamingen en ben ik niet helemaal zeker van enkele feiten wat betreft de Sunburst spuittechniek.

Inmiddels heb ik begrepen dat de meest centraal gelegen kleur Amber is, welke aan te brengen is dmv waterbeits. Ik heb daarvoor ook het adres kunnen vinden om deze Waterbeits in poedervorm v/h merk Clou te kunnen bestellen. In eerdere topics heb ik kunnen lezen dat de kleur Amber te verkrijgen is door Fel Gele waterbeits te mengen met Donker Eiken. Zo kan men de gewenste kleur verkrijgen. Men kleurt dan de gehele oppervlakte van de body Amber. De Zwarte rand is te verkrijgen dmv de truc met de mal op punaises. Wat mij nog onduidelijk is, is de overgang van het Amber naar het Zwart. Op enkele sites lees ik dat je eerst een overgangs zone spuit ( ook weer dmv de mal) in de kleur donkerbruin en op deze zone de kleur rood. Klopt dit? ( Het wordt dan eigenlijk 4 color Sunburst)

Zo ja, Hebben de kleuren donker bruin en rood ook nog een exacte benaming of moeten deze ook verkregen worden dmv het mengen van waterbeits?

Dan nog iets over de volgorde van het aanbrengen. Klopt het dat je eerst de body geheel Amber spuit, daarna de randen (zwart) onder handen neemt en hierna de donkerbruin/rode kleur aanbrengt, of werkje van binnen naar buiten waarbij de kleuren elkaar enigzins overlappen en je de spuitrichting naar buiten richt.

Als iemand mij deze vragen weg kan nemen, dan ben ik je zeer dankbaar en kan ik voor de kerst nog de juiste kleuren bestellen :-D .

Alvast Bedankt,

Stefan Graat

Ravanelli
21 december 2005, 12:12
Aangezien ik met mijn verbinding niet van die lappen tekst kan posten doe ik het in meerdere posts....... :???:

Al een tijdje ben ik bezig om een strat naar mijn wensen samen te stellen. De onderdelen zijn ook allemaal zo goed als aanwezig en ik nader dan ook het lakken van de body. Nou stuit ik hier nog op een aantal onduidelijkheden. De zoekfunctie kan deze vraagtekens helaas niet wegnemen. Ik zal mijn gedachten even op een rijtje zetten:

Ik heb enige tijd geleden een Elzen Strat body op de kop kunnen tikken, welke nog geheel blank is. Mijn bedoeling is deze in 3 color Sunburst te spuiten. Er komen nog enkele vragen naar boven wat betreft kleurbenamingen en ben ik niet helemaal zeker van enkele feiten wat betreft de Sunburst spuittechniek.

Ravanelli
21 december 2005, 12:13
Aangezien ik met mijn verbinding niet van die lappen tekst kan posten doe ik het in meerdere posts.......

Al een tijdje ben ik bezig om een strat naar mijn wensen samen te stellen. De onderdelen zijn ook allemaal zo goed als aanwezig en ik nader dan ook het lakken van de body. Nou stuit ik hier nog op een aantal onduidelijkheden. De zoekfunctie kan deze vraagtekens helaas niet wegnemen. Ik zal mijn gedachten even op een rijtje zetten:

Ik heb enige tijd geleden een Elzen Strat body op de kop kunnen tikken, welke nog geheel blank is. Mijn bedoeling is deze in 3 color Sunburst te spuiten. Er komen nog enkele vragen naar boven wat betreft kleurbenamingen en ben ik niet helemaal zeker van enkele feiten wat betreft de Sunburst spuittechniek.

Ravanelli
21 december 2005, 12:13
Aangezien ik met mijn verbinding niet van die lappen tekst kan posten doe ik het in meerdere posts.......

Al een tijdje ben ik bezig om een strat naar mijn wensen samen te stellen. De onderdelen zijn ook allemaal zo goed als aanwezig en ik nader dan ook het lakken van de body. Nou stuit ik hier nog op een aantal onduidelijkheden. De zoekfunctie kan deze vraagtekens helaas niet wegnemen. Ik zal mijn gedachten even op een rijtje zetten:

Mattia
21 december 2005, 12:34
Inmiddels heb ik begrepen dat de meest centraal gelegen kleur Amber is, welke aan te brengen is dmv waterbeits. Ik heb daarvoor ook het adres kunnen vinden om deze Waterbeits in poedervorm v/h merk Clou te kunnen bestellen. In eerdere topics heb ik kunnen lezen dat de kleur Amber te verkrijgen is door Fel Gele waterbeits te mengen met Donker Eiken. Zo kan men de gewenste kleur verkrijgen. Men kleurt dan de gehele oppervlakte van de body Amber. De Zwarte rand is te verkrijgen dmv de truc met de mal op punaises. Wat mij nog onduidelijk is, is de overgang van het Amber naar het Zwart. Op enkele sites lees ik dat je eerst een overgangs zone spuit ( ook weer dmv de mal) in de kleur donkerbruin en op deze zone de kleur rood. Klopt dit? ( Het wordt dan eigenlijk 4 color Sunburst)

Hangt deels van de look die je nastreeft af; ik heb hier nog een potje waterverdunbare aniline stain (poeder) in 'sunburst yellow'. Best wel felle kleur, maar het zag er op de bas die ik ermee gerefinished heb wel goed uit, maar ik zou nu waarschijnlijk amber gebruiken, likje bruin als het er te 'licht' uitziet. Besef wel dat het vast wel iets donkerder wordt in de tijd.

Let wel: geel = directe stain. Dan zou ik een laagje clear spuiten, dan getinte laklagen voor de rest van de burst (dus NIET puur stainen/beitsen voor een goede burst). Dat zwart/donkerbruin, nog een laagje of twee clear (licht), dan rood, dan clearcoaten. Voor een goede burst is een spuitpistol of minstens een airbrush (wellicht wat handzamer/preciezer) zeer wenselijk.

De oude strats hebben helemaal geen zwart; het is eerder zeer donker bruin. Ik zou persoonlijk de twee wat bengen; echt zwart kan wat 'blauwig' uitslaan, wat niet direct past bij de rest, dus een likje bruin lijkt me geen slecht idee. Rood gaat er als laatste op, als ovegangszone. Op oude strats werd dat rode uitendelijk 'bruin', dus je blijft gewoon bij 3 colour sunburst (of 2 colour, voor echt vintage correct).

Zie hier, staat het mooi uitgelegd:
http://www.reranch.com/



Zo ja, Hebben de kleuren donker bruin en rood ook nog een exacte benaming of moeten deze ook verkregen worden dmv het mengen van waterbeits?


Rood is gewoon, nouja, lekker rood. Voor bruin moet je gewoon kijken wat je kan vinden, en veel testen op een stukkie 'afval hout' totdat je de goede kleuren krijgt. Het is altijd even spelen voordat je het precies goed te pakken hebt.



Dan nog iets over de volgorde van het aanbrengen. Klopt het dat je eerst de body geheel Amber spuit, daarna de randen (zwart) onder handen neemt en hierna de donkerbruin/rode kleur aanbrengt, of werkje van binnen naar buiten waarbij de kleuren elkaar enigzins overlappen en je de spuitrichting naar buiten richt.


Amber stain breng ik gewoon met een lapje stof/keukenrol aan, lekker egaal. Dan sealen. Dat zwart/donkerbruin, dan rood eroverheen (het rode 'warmt' het zwart ook iets op). Ik doe meestal eerst de zijkanten (krijg je al wat overspray, dan met spuitpistool in het midden, naar de buitenrand van de body gericht, de rest van de burst lakken. Je kan het ook afdekken om te voor/achterkant te beschermen als je de zijkanten spuit. Hangt een beetje af van hoe precies je pistool staat ingesteld.

Mattia

gecko84
21 december 2005, 12:58
Ik heb ooit eens wat gelezen over een test van een spuitbussen-kit om sunburst te lakken.

http://home.flash.net/~guitars/sunburstaerosol.html

Dat was dit artikel, ik vond het zeer leerzaam.

mm80
21 december 2005, 20:29
Ik ben ook op zoek geweest naar die sunburst aerosols maar omdat het niet verzonden mag worden is het dus niet door gegaan.

Ik ben toen met spuitbussen van Motip en Clou waterbeits aan de slag gegaan en heb een SG sunburst gespoten en een Strat 3-tone sunburst.

Ik heb wat foto's die ik graag zou willen laten zien maar ik heb geen webspace.
Is er mischien iemand die me even wil helpen en via mail mijn foto's wil ontvangen om ze vervolgens even te plaatsen? :(
mtgeerdink@home.nl

Michell

Dirk W
21 december 2005, 22:11
www.imageshack.us
daar kun je zonder registreren plaatjes hosten.
Dirk

mm80
21 december 2005, 23:39
Bedankt Dirk,

bij deze:

http://img254.imageshack.us/img254/2050/sunburststrat2ch.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/3338/strs3qs.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/5735/welsonp9021qv.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/5415/welsonsunburst19kt.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/9837/welsonp908rf.jpg

Gerrit
22 december 2005, 00:15
FF Vraagje tussen door, clou is een waterbeits merk?
Maar wat moet ik nou gebruiken om b.v.b. celluloselak te kleuren geel of melk, met een soort pasta toch, ik bedoel dan wel transparant?

mm80
26 december 2005, 10:36
Gerrit,
Clou is inderdaad een waterbeits merk, verkrijbaar bij de verfspeciaalzaak. Het is waterbeits in poedervorm wat je moet aanmaken met water. De meeste basiskleuren zijn verkrijgbaar :) .

Op je andere vraag heb ik helaas geen antwoord, iemand anders mischien?

Michell