PDA

View Full Version : elektronica aanpassen



outside
20 december 2005, 19:15
Hallow allemaal,

Ik heb zonet mijn nieuwe pick-up aangekregen :) : Seymour duncan TB-4 JB model. Deze is voor in de bridge positie van mijn squier strat (chinees denk ik, N4...). Ik ben dan ook ineens van plan heel wat te modden:

- ipv 1 volume, 2 tone -> 2 volume (1 voor de hb, 500k en 1 voor de sc's, 250k), 1 master tone.

- volume pot van hb's wordt push-pull om te kiezen of neck and middle parallel of in serie staan, volgens dit schema: http://www.seymourduncan.com/support/schematics/S_series_split_parallel.html

-5 way switch:

1e positie: bridge
2e positie: bridge + combinatie van middle en neck
3e positie: middle
4e positie: combinatie van middle en neck
5e positie: neck

Is dit allemaal mogelijk? Hoe doe ik dit bij de 5-way switch? Heb ik hier een superswitch voor nodig? Nog iemand leuke ideeën?

piezo
21 december 2005, 01:37
Je hebt in ieder geval al een 4 pole superswitch nodig om stand 2 te realiseren. Met een 4-pole én een push-pull kun je nog veel meer combinaties maken. Kijk op guitarnuts.com voor meer info.

outside
21 december 2005, 08:55
waarom kan ik deze post niet deleten :(

outside
21 december 2005, 09:11
Ik kwam gisterenavond op een ander leuk idee. Als ik nu de oude bridge pickup vak naast de neck pickup zet en deze dan een switch geef (zoals bij 4 conductor) voor serie/parallel en coil spit dan is dit toch ook een humbucker als die 2 sc's in serie staan? Dan wil ik er ook nog wel dit bij om de 2 humbuckers te combineren:
http://www.seymourduncan.com/images/win95tip.jpg

Als ik dit dan kan doen dan ga ik dat van die neck en middle in serie e.d. niet doen.

Als ik voor de Seymour Duncan een on-on-on dpdt switch gebruik voor de 4-conducor wiring, dan is dit voor: serie/parallel/coil split -> welke van de 2 wordt hier dan gebruikt of kan ik deze zelf kiezen? ( http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_1vol_series-split-par.html )


Welke keur staat eigenijk voor wat: en dan bedoel ik bv. die kleur is voor de ground, die voor de eerste single coil.... ? Bij de Seymour Duncan dan he.

http://www.1728.com/humbuck.gif

http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/that's%20it.GIF

piezo
21 december 2005, 11:25
Die kleurencodes kun je volgens mij gewoon op de SD site vinden.

Om 2 gewone singlecoils pal tegen elkaar aan zetten in de halspositie, waarbij de voorste spoel op de goede plaats blijft moet je altijd meer ruimte uitfrezen richting je hals, vanwege de V-vormige onderste flens.
Bovendien klinkt ieder van die single coils afzonderlijk dan niet meer als eerst, vanwege het veranderde magneetveld.

Als je toch 2 singlecoils wilt combineren tot een humbucker, dan in ieder geval NIET je brugelement en je halselement. Die zijn samen namelijk nooit bromonderdrukkend, het middenelement samen met het brug- OF het halselement op moderne Strats meestal wel. Bovendien heeft een brugelement vaak meer wikkelingen, wat samen met ééntje met minder wikkelingen geen efficiënte bromonderdrukking oplevert.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "welke wordt hier dan gebruikt?"

outside
21 december 2005, 11:41
Om 2 gewone singlecoils pal tegen elkaar aan zetten in de halspositie, waarbij de voorste spoel op de goede plaats blijft moet je altijd meer ruimte uitfrezen richting je hals, vanwege de V-vormige onderste flens.
Bovendien klinkt ieder van die single coils afzonderlijk dan niet meer als eerst, vanwege het veranderde magneetveld.

Als je toch 2 singlecoils wilt combineren tot een humbucker, dan in ieder geval NIET je brugelement en je halselement. Die zijn samen namelijk nooit bromonderdrukkend, het middenelement samen met het brug- OF het halselement op moderne Strats meestal wel. Bovendien heeft een brugelement vaak meer wikkelingen, wat samen met ééntje met minder wikkelingen geen efficiënte bromonderdrukking oplevert.


Ben je zeker i.v.m. uitfrezen? Want ik heb een groot gat in mijn squier, of het groot genoeg is kan ik pas zien als ik hem opgedaan heb. Dan kan ik de oude bridge in de middle zetten en in de neck van de neck met de oude middle. Hoe zie ik of ze tegengesteld gewonden zijn? Want naar het schijnt is dat zo als het een gitaar van de laatste 10-20 jaar is? En hij is wel 11-12 jaar.



Ik begrijp niet wat je bedoelt met "welke wordt hier dan gebruikt?"
bv. zwart is ground en groen is voor de humbucker in serie met zichzelf, wat zijn de rode en de witte dan?

piezo
21 december 2005, 12:08
Hoe zie ik of ze tegengesteld gewonden zijn? Want naar het schijnt is dat zo als het een gitaar van de laatste 10-20 jaar is? En hij is wel 11-12 jaar.
Of het middenelement bromonderdrukkend is met één van de andere 2 kun je toch gewoon horen aan het wegvallen van de brom in standje 2 en 4?



Ben je zeker i.v.m. uitfrezen? Want ik heb een groot gat in mijn squier, of het groot genoeg is kan ik pas zien als ik hem opgedaan heb.
Als je de voorste van die single coils op de oude positie wilt handhaven wel. Ik kan het wel uitgebreid gaan uitleggen, maar maak hem gewoon open, dan zie je zelf wel wat ik bedoel.


bv. zwart is ground en groen is voor de humbucker in serie met zichzelf, wat zijn de rode en de witte dan?
Ik moet je echt verzoeken eerst je licht op te steken op de SD site, want dat is leerzaam en alles in woorden te moeten uitleggen is echt heel veel werk.

piezo
21 december 2005, 12:29
Tenslotte nog een advies. Experimenteren met schakelingen is erg leuk en leerzaam, maar met 1001 schakelstanden op je gitaar raak je in de praktijk alleen maar in verwarring. Geloof me, dat gaat beslist ten koste van gewoon lekker gitaarspelen. Maak na alle experimenten liever een keuze uit de mogelijke geluiden, met een minimaal aantal schakelhandelingen. Dat betekent in voor jou in de praktijk een 5-standenschakelaar met maximaal 1 extra omschakelaar. Een superswitch levert maximale flexibiliteit maar schakelt meestal wel stugger dan een gewone 5-standen schakelaar.
Voor experimenteren met schakelingen kun je het beste voorlopig een 6-standen 4-pole draaischakelaar kopen en die iedere keer opnieuw omsolderen. Hou een dagboekje bij van wat je gedaan hebt en wat het resultaat was. Gebruik een stemvork om na te gaan welke spoelen wel en niet output geven en hoeveel output.

(Een stemvork vind ik zelf trouwens nog altijd het beste "stemapparaatje". Gitaristen die alleen maar kunnen stemmen met zo'n electronisch kastje blijven "zwakbegaafd".

outside
22 december 2005, 11:36
Tenslotte nog een advies. Experimenteren met schakelingen is erg leuk en leerzaam, maar met 1001 schakelstanden op je gitaar raak je in de praktijk alleen maar in verwarring. Geloof me, dat gaat beslist ten koste van gewoon lekker gitaarspelen.

Ik weet wat je bedoelt en voor sommigen is dat zo ma ik ben iemand die alles uit iets wil kunnen halen en ik vind dat ook heel plezant om te switchen naar een nieuwe sound e.d. (Ik heb dan ook een moddeling amp). Maar kan er iemand mij nu aub is zeggen hoe ik kan zien of 2 pick ups een tegengestelde winding hebben? :P

piezo
22 december 2005, 13:13
Maar kan er iemand mij nu aub is zeggen hoe ik kan zien of 2 pick ups een tegengestelde winding hebben? :P
Als je dat nu echt persé wilt kun je dat gewoon met je ogen, na het verwijderen van de kapjes. Maar als 2 single coils niet naar wens combineren, kun je er tòch niets aan doen, tenzij overwikkelen je een leuke bezigheid lijkt. Dus nogmaals, gewoon je oren gebruiken in standje 2 en 4. Is daar de brom weg of veel minder dan heb je een RW/RP middenelement. Zoniet dan heb je gewoon pech.

Voor humbuckers met 4 aansluitingen is de wikkelrichting niet van belang. Een combinatie daarvan met een single coil of met een andere humbucker kun je altijd humbucking maken door alleen die 4 aansluitingen om te wisselen. Wil je specifiek één bepaalde van die 2 spoelen met het middenelement humbucking hebben en is dié combinatie nou nèt nièt humbucking, dan hoef je alleen de magneet een halve slag te draaien.

Orpheo
22 december 2005, 13:14
(Een stemvork vind ik zelf trouwens nog altijd het beste "stemapparaatje". Gitaristen die alleen maar kunnen stemmen met zo'n electronisch kastje blijven "zwakbegaafd".

helemaal mee eens! alleen als de gitaar echt weerbarstig is (bv een nagelnieuwe squier uit de doos, net besnaard) dan wil ik nog wel eens een stemapparaat erbij pakken, maar vaak is t gewoon op gehoor.

piezo
22 december 2005, 13:21
O zekers. Stemapparaatjes zijn handig voor afstellen en natuurlijk op een lawaaiig podium, met de bekende ongedisciplineerde medemuzikanten of als je het publiek er niet mee lastig wil vallen.
Aan de andere kant, als stemmen na ieder nummer voor Jimi èn zijn publiek goed genoeg was, waarom dan niet voor al die supertalenten op dit forum? :D

outside
24 december 2005, 09:00
ondertussen weet ik al dat ze RWRP zijn. Dus ik ga dit zo doen denk ik met H-S-H, iemand nog tips, over hoe ik de pickguard moet uisnijden bv. en of er ergens afmetingen staan?

piezo
24 december 2005, 11:12
Netjes aftekenen en uitzagen met een figuurzaag, net binnen de lijntjes. Daarna stukje bij beetje ruimer uitvijlen en iedere keer weer passen.
Afmetingen van alle elementen zijn ook te vinden op de SD site.

outside
24 december 2005, 17:11
Netjes aftekenen en uitzagen met een figuurzaag, net binnen de lijntjes. Daarna stukje bij beetje ruimer uitvijlen en iedere keer weer passen.
Afmetingen van alle elementen zijn ook te vinden op de SD site.

Ik bedoel vooral de afmeting van de bridge tot aan de bridge humbucker, en van de neck tot aan de neck humbucker. Maar anders doe ik het gewoon zo: ik laat de neck pickup staan, en maak dan dat gat groter voor de oude middle pu erbij te steken en er dan voor zorgen dat de afstand van de middle pickup tot de neck pu = de afstand van de middle pu tot aan de bridge pu. Dat moet toch goed zijn denk ik?

edit: na gemeten en gerekent te hebben blijkt dat e afstand van de middle pick up tot een humbucker 2,5 cm is, klopt dat?

piezo
24 december 2005, 19:10
In het door jou getekende plaatje wordt de nieuwe volgorde, gerekend van toets naar brug:
- oude middle precies op de plek van de oude neck, maar andersom, dus met de V naar de toets gericht. Dat betekent dat je zou moeten frezen richting toets om die V-flens in de body te kunnen passen
- oude neck pal ertegenaan, V naar de brug gericht
- oude bridge in de mid positie
- humbucker in de bridge postie

De oude middle moet nu de voorste worden omdat die samen met de oude bridge (nu middle) in standje 2 humbucking moet zijn.
Hou er rekening mee dat die dubbele single coil voor veel stringpull (Stratitis) gaat zorgen. Zet hem dus niet te hoog.
Uit oogpunt van niet hoeven frezen, stringpull en waarschijnlijk een betere verdeling van output sterkte zou het misschien beter andersom kunnen, dus met een dubbele single coil in de brugpositie en de humbucker in de neckpositie, maar dan moet je wel een nieuwe slagplaat maken.
De plaats van een brughumbucker komt minder kritisch dan van een neck single coil. Die hoort voor het echte Fender geluid op driekwart van de mensuur te zitten, dus zoals ie nu zit. De plaats van elementen kun je altijd het beste uitmeten vanaf de 12e fret of de laatste fret als je lineaal niet lang genoeg is.

outside
26 december 2005, 12:08
http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/schema%20gitaar.jpg

Is dit allemaal correct? Ik weet wel niet of de 5-way switch wel helemaal juist is.

Dirk W
26 december 2005, 16:11
hoe zit zon switch in elkaar? die 3 bij 2 puntjes dus. Ik zie ze vaak op schema's, maar ik weet nog steeds niet wat met wat in verbinding staat en wanneer.
Dirk

outside
27 december 2005, 16:23
hoe zit zon switch in elkaar? die 3 bij 2 puntjes dus. Ik zie ze vaak op schema's, maar ik weet nog steeds niet wat met wat in verbinding staat en wanneer.
Dirk

Uit andere schema's denk ik dat elke pick up naar 1 poot van 5-way switch gaat en ik denk dat die dan aan de andere kant kunnen aangepast worden met een pot ofzo? :-? Ik weet dus ook niet of dat deel van het schema juist is, een beetje gegokt? Is hier iemand die er wat van kent?

Dirk W
27 december 2005, 17:29
ow sorry, ik bedoelde niet de pickup switch, maar bijvoorbeeld dpdt switch en spst switch.
Dirk

outside
27 december 2005, 18:35
ow sorry, ik bedoelde niet de pickup switch, maar bijvoorbeeld dpdt switch en spst switch.
Dirk

http://www.1728.com/guitar.htm -> bijna helemaal vanboven (het 2e deeltje) staat een hele duidelijke uitleg

piezo
27 december 2005, 20:19
In ieder geval staan je master tone pot en M+N volume pot helemaal verkeerd aangesloten.
Op een tonepot zitten altijd maar 2 lipjes aangesloten, waarvan de middelste (het sleepcontact) via een condensator aan aarde. Waar is de condensator? Als de tonepot in de verbinding naar de output zit dan moet er een draadje van de schakelaar naar een potlipje en vanaf datzelfde lipje de verbinding door naar de jackplug.
De M+N volumepot moet juist op 3 lipjes aangesloten worden, met de verbinding naar de output op het midden. Ook de samenhang ervan met de 5-switch is dus niet goed. Overdenk het geheel nog maar eens.

Verder is het mij volstrekt onduidelijk wat je wilt bereiken met die SPST schakelaar. Het ziet er uit als een bypass tussen de in en uit van je B-volumepot.

De on/on/on DPDT's staan goed aangesloten, al moet je even kijken welke "diagonale" contacten in de middenstand aanstaan, voor je de verbindingen maakt. Naar kleurcodes van de elementen heb ik niet gekeken.

outside
27 december 2005, 23:52
In ieder geval staan je master tone pot en M+N volume pot helemaal verkeerd aangesloten.
Op een tonepot zitten altijd maar 2 lipjes aangesloten, waarvan de middelste (het sleepcontact) via een condensator aan aarde. Waar is de condensator? Als de tonepot in de verbinding naar de output zit dan moet er een draadje van de schakelaar naar een potlipje en vanaf datzelfde lipje de verbinding door naar de jackplug.
De M+N volumepot moet juist op 3 lipjes aangesloten worden, met de verbinding naar de output op het midden. Ook de samenhang ervan met de 5-switch is dus niet goed. Overdenk het geheel nog maar eens.

Verder is het mij volstrekt onduidelijk wat je wilt bereiken met die SPST schakelaar. Het ziet er uit als een bypass tussen de in en uit van je B-volumepot.

De on/on/on DPDT's staan goed aangesloten, al moet je even kijken welke "diagonale" contacten in de middenstand aanstaan, voor je de verbindingen maakt. Naar kleurcodes van de elementen heb ik niet gekeken.

de spst schakelaar is voor dit:

http://www.seymourduncan.com/images/win95tip.jpg

maar laat het maar, geen enkel winkel hier in de buurt heeft de push-pull's in stock en ik kan niet meer w8en dus ik ga het zonder de verandering van de pot meters en zonder die spst switch doen, dan zijn ook ineens alle problemen opgelost :D. Voor de DPDT switchen heb ik gewoon het schema van seymour duncan overgenomen, zal wel kloppen dan.

Over die V bij de single coil, bedoel je daarmee dat uitsteekseltje waar de 2 draadjes door een gaatje gaan? Want dat is er niet altijd:
http://www.axesrus.com/axepickup_files/epiblkstpu.gif

En volgens mij is da gewoon plastiek en is dat iets redelijk nuttenloos?, ik kan evengoed die draad langs opzij laten gaan... Dus mag ik dat er gewoon afzagen? Ik zal wel weer mis zijn zeker?... :oops:

outside
27 december 2005, 23:53
In ieder geval staan je master tone pot en M+N volume pot helemaal verkeerd aangesloten.
Op een tonepot zitten altijd maar 2 lipjes aangesloten, waarvan de middelste (het sleepcontact) via een condensator aan aarde. Waar is de condensator? Als de tonepot in de verbinding naar de output zit dan moet er een draadje van de schakelaar naar een potlipje en vanaf datzelfde lipje de verbinding door naar de jackplug.
De M+N volumepot moet juist op 3 lipjes aangesloten worden, met de verbinding naar de output op het midden. Ook de samenhang ervan met de 5-switch is dus niet goed. Overdenk het geheel nog maar eens.

Verder is het mij volstrekt onduidelijk wat je wilt bereiken met die SPST schakelaar. Het ziet er uit als een bypass tussen de in en uit van je B-volumepot.

De on/on/on DPDT's staan goed aangesloten, al moet je even kijken welke "diagonale" contacten in de middenstand aanstaan, voor je de verbindingen maakt. Naar kleurcodes van de elementen heb ik niet gekeken.

de spst schakelaar is voor dit:

http://www.seymourduncan.com/images/win95tip.jpg

maar laat het maar, geen enkel winkel hier in de buurt heeft de push-pull's in stock en ik kan niet meer w8en dus ik ga het zonder de verandering van de pot meters en zonder die spst switch doen, dan zijn ook ineens alle problemen opgelost :D. Voor de DPDT switchen heb ik gewoon het schema van seymour duncan overgenomen, zal wel kloppen dan.

Over die V bij de single coil, bedoel je daarmee dat uitsteekseltje waar de 2 draadjes door een gaatje gaan? Want dat is er niet altijd:
http://www.axesrus.com/axepickup_files/epiblkstpu.gif

En volgens mij is da gewoon plastiek en is dat iets redelijk nuttenloos?, ik kan evengoed die draad langs opzij laten gaan... Dus mag ik dat er gewoon afzagen? Ik zal wel weer mis zijn zeker?... :oops:

outside
27 december 2005, 23:56
In ieder geval staan je master tone pot en M+N volume pot helemaal verkeerd aangesloten.
Op een tonepot zitten altijd maar 2 lipjes aangesloten, waarvan de middelste (het sleepcontact) via een condensator aan aarde. Waar is de condensator? Als de tonepot in de verbinding naar de output zit dan moet er een draadje van de schakelaar naar een potlipje en vanaf datzelfde lipje de verbinding door naar de jackplug.
De M+N volumepot moet juist op 3 lipjes aangesloten worden, met de verbinding naar de output op het midden. Ook de samenhang ervan met de 5-switch is dus niet goed. Overdenk het geheel nog maar eens.

Verder is het mij volstrekt onduidelijk wat je wilt bereiken met die SPST schakelaar. Het ziet er uit als een bypass tussen de in en uit van je B-volumepot.

De on/on/on DPDT's staan goed aangesloten, al moet je even kijken welke "diagonale" contacten in de middenstand aanstaan, voor je de verbindingen maakt. Naar kleurcodes van de elementen heb ik niet gekeken.

de spst schakelaar is voor dit:

http://www.seymourduncan.com/images/win95tip.jpg

maar laat het maar, geen enkel winkel hier in de buurt heeft de push-pull's in stock en ik kan niet meer w8en dus ik ga het zonder de verandering van de pot meters en zonder die spst switch doen, dan zijn ook ineens alle problemen opgelost :D. Voor de DPDT switchen heb ik gewoon het schema van seymour duncan overgenomen, zal wel kloppen dan.

Over die V bij de single coil, bedoel je daarmee dat uitsteekseltje waar de 2 draadjes door een gaatje gaan? Want dat is er niet altijd:
http://www.axesrus.com/axepickup_files/epiblkstpu.gif

En volgens mij is da gewoon plastiek en is dat iets redelijk nuttenloos?, ik kan evengoed die draad langs opzij laten gaan... Dus mag ik dat er gewoon afzagen? Ik zal wel weer mis zijn zeker?... :oops:

outside
27 december 2005, 23:59
ok, ik kan die blijkbaar ni delete of aanpassen :???: Maar op die foto staan gewoon covers ma er zijn er ook d8 ik zonder zo'n v ding

outside
28 december 2005, 12:56
laatste vraagje, tenzij er zich problemen voor doen tijdens da ik bezig ben :-? : Als ik die mod ni ga doen kan ik mijn 5-way switch mss beter zo doen:

1e positie: bridge
2e: neck + bridge
3e: neck
4e: midde + neck
5e: middle

Niet logisch maar wel handiger.

Hoe doe ik dit om de tone pots dan aan te sluiten? Zoals standaard moeten neck en middle elk een tone pot krijgen en bridge geen.

Dastard
4 januari 2006, 23:56
aangezien ik geen topics kan aanmaken, doe ik het maar zo.


Ik heb al een aantal jaren een zelfbouw gitaar maar ik heb nooit de moeite genomen om een fase knopje aan te sluiten.
Toch wil ik dit nu doen, er zitten 2 DiMarzio humbuckers op maar ik heb geen idee meer welk type.
De kleurschema's zijn alle 2 hetzelfde, 1 rode, 1 groene, 1 zwarte en 1 witte draad.

Hieronder is het schema van hoe de gitaar nu is.


http://www.dastard.nl/gitaar.jpg



Dus hieronder de vragen

1. Waar moet ik de fase knoppen tussen plaatsen en hoe (als iemand een tekening wil maken dan graag)

2. Is het mooier om er 500k potmeters in te stoppen inplaats van 250k ?

3. Op mijn andere gitaar zit 1 humbucker maar de laatste tijd klinkt ie meer als een single coil, en dat is voornamelijk hoorbaar als ik mijn overdrive aanschakel, is het mogelijk dat een humbucker als ie stuk is, gaat klinken als een single coil ?

piezo
5 januari 2006, 00:53
De schakeling van de link zet je tussen één van de 2 elementen en de rest van de electronica. Kleuren kloppen natuurlijk niet met jouw schema, maar gewoon de 2 huidige aansluitingen loshalen en deze er tussen zetten.
De functie van de schakeling is gewoon het verwisselen van aarde en "hot" van 1 element. Het uit-fase geluid heb je nu in de middenstand. Luister voor hoe het klinkt naar de gitaar in "Need your love so bad" van Peter Greens Fleetwood Mac.

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/phase_switch_humbuckers.html

piezo
5 januari 2006, 01:04
2. Is het mooier om er 500k potmeters in te stoppen inplaats van 250k ?

3. Op mijn andere gitaar zit 1 humbucker maar de laatste tijd klinkt ie meer als een single coil, en dat is voornamelijk hoorbaar als ik mijn overdrive aanschakel, is het mogelijk dat een humbucker als ie stuk is, gaat klinken als een single coil ?

@2. Je houdt dan meer hoog in je signaal.
@3. Dat kan als de verbindingsdraad van de 2 spoeltjes ergens contact mee maakt, bijvoorbeeld met de metalen montageplaat van het element.
Of er maar 1 spoel werkt kun je het best nagaan door een trillende stemvork eerst boven de ene, dan boven de andere spoel te houden. Als 1 van de spoelen weinig signaal geeft is er iets mis.

Dastard
5 januari 2006, 02:00
okay, thanks...alleen snap ik niet wat voor switch ik nu moet nemen en hoe ik die moet solderen aan de hand van mijn eigen schema.

Bij mij zitten zwart en wit aan elkaar, dus dan is rood de hot draad en de groene de aarde.

moet er dus een switch komen tussen zwart en wit in ?

piezo
5 januari 2006, 11:02
Je moet één van je pots vervangen door een z.g. push-pull pot, een pot met een dpdt schakelaar eronder die je schakelt door de knop uit te trekken en weer in te drukken. Verkrijgbaar bij gitaarbouwers/onderdelenwinkels. Kijk maar eens op voxhumana.nl

De schakelaar moet niet tussen zwart en wit, maar tussen rood+groen en output+aarde, dus op de plaats waar nu je pot zit. Rood en groen aan de schakelaar, kruisdraadjes over de schakelaar en 2 nieuwe draadjes van de schakelaar naar de 2 buitenste aansluitingen van de pot. De middelste potaansluiting naar de elementschakelaar. Normaal maak je de "naar beneden" stand van de push-pull de gewone stand, de "omhoog" stand de uit-fase stand. Is het andersom dan gewoon 2 aansluitingen aan de schakelaar omwisselen.

Pffft. Zucht. Ik ga toch maar eens een page aanmaken om plaatjes te kunnen upladen.

Dastard
5 januari 2006, 13:26
Hmm ik ben niet zo'n voorstander van potmeters waar je aan moet trekken, is het niet op te lossen door van die switches erin te stoppen ?
Brian May heeft dat ook bij zijn gitaar ik zou graag weten wat ik aan de ene kant van de switch moet solderen en wat aan de andere kant.
Wat ik dus wil is niet dat de humbucker uit fase gaat met zichzelf maar uit fase gaat met de andere humbucker...ik heb ook geen idee of dat mogelijk is, volgens mij klinkt een humbucker die in zijn eentje uit fase gaat niet zo heel erg mooi.

piezo
5 januari 2006, 16:43
Sorry, maar ik begin er nu een beetje genoeg van te krijgen. Heb je nog niet bij die link gekeken hoe er aan die schakelaar gesoldeerd moet worden? Heb je zelf al enige moeite gedaan nog meer informatiebronnen na te zoeken? Of wacht je tot een ander de boel in elkaar komt solderen?

En als je de moeite had genomen om eens goed te lezen zou je gezien hebben dat ik zei dat de 2 humbuckers in de middenstand MET ELKAAR UIT FASE komen te staan

Of je een push-pull of een gewone dpdt gebruikt maakt geen donder uit voor de werking.

Dastard
6 januari 2006, 04:35
Ok sorry, was niet mijn bedoeling om je kwaad te maken, ik heb zeker wel zelf research gedaan en je links bekeken maar begreep niet helemaal wat er bedoeld werd, nu wel.

Ik heb nog 1 vraag, een humbucker kan ook nog met zichzelf uit fase, zodat de 2 coils, 2 single coils worden uit fase.

Hoe zou dat klinken als je dat ook doet met de bovenste humbucker, want dan heb je 2 aparte humbuckers die uit fase zijn, en daarnaast ook nog eens uit fase met elkaar zijn of klopt dat niet ?

Want volgens mij bestaan er vele combinaties ?!

piezo
6 januari 2006, 10:14
Misschien viel ik wat té geërgerd uit, maar ik heb ook wel eens mijn dag niet. Ik had ook al een schema getekend maar het nog niet opgeladen gekregen.

De twee spoelen van dezelfde humbucker kunnen inderdaad ook met zichzelf uit fase staan, maar omdat de signalen van beide spoelen maar nauwelijks van elkaar verschillen krijg je dan bijna volledige uitdoving en houd je misschien maar 5% van de signaalsterkte over. Bovendien hef je ook nog eens de bromuitdovende werking van de humbucker op. Dan heb je wel brom, maar vrijwel geen snaarsignaal, dus dat is volkomen zinloos.
Er zijn uiteraard nog meer mogelijkheden, zoals uit-fase in combinatie met parallel, gesplitst, en nog veel meer, maar die hebben bijna allemaal als bezwaar dat je weinig tot zeer weinig signaal overhoudt.

De volgende uit-fase mogelijkheden zijn min of meer zinnig gebleken:
1) 2 humbuckers waarvan je er 1 uit fase kunt zetten, de eerder beschreven standaard fase schakeling dus. Een hol geluid met wat minder signaal maar nog wel voldoende, weinig laag, weinig hoog;
2) 2 humbuckers uit fase en in serie met elkaar, dus alle 4 de spoelen in 1 keten met samen maar 1 hot en 1 aarde. Een vergelijkbaar geluid als bij 1) maar met minder signaalverlies en minder hoog;
3) 2 singlecoils uit fase en in serie met elkaar. Dit werkt goed met het brug- en het halselement van een Stratocaster, voor een min of meer Brian May achtig geluid. Is nog bromuitdovend ook;
4) 2 humbuckers met elkaar uit fase, waarvan 1 gesplitst, kan met wat geluk ook een Brian May achtig geluid opleveren

outside
7 januari 2006, 18:15
terug mijn topic eventjes? :) want mijn gitaar is namelijk af:

Zo was die:

http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0016verkleint.JPG


http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0050verkleint.JPG

en een beetje artiestiekere foto:

http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0051verkleint.JPG

En nog wat foto's van het hele proces:

http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0028verkleint.JPG
http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0023verkleint.JPG
http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0029verkleint.JPG
http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/IMAG0049verkleint.JPG

Ik wel de switch gedaan voor bridge pick up aan/uit en er is slecht 1 humbucker omdat het met die V dingen idd niet zo goed ging. Hij klinkt nu super! Single coil mode van TB-4 klinkt wel zeer stil maar parallel is zeer goed voor ni te harde rock distortion en mooie clean en serie voor wat punkere distortion en straffe clean. Hij klinkt zeker niet te schel en heb nu véééééél minder last van feedback (vroeger al zeer snel nu heb ik het zelfs nog niet voor gehad, ookal stond mijn 50-watter open :-D )

Bedankt voor de hulp allemaal!

piezo
7 januari 2006, 19:23
Tof. Zeer veelzijdig zo. Veel plezier ermee. :)

Mij lijkt alleen de plaats en omvang van de nieuwe schakelaars niet optimaal, maar dat kan vertekening zijn. Op die plaats zou ik liever drukschakelaars hebben gebruikt, die tik je minder gemakkelijk per ongeluk om, maar zijn natuurlijk nooit on/on/on.
Ik ben ook blij dat je het bij HSS gehouden hebt. Voor mij wint HSS het van HSH, als je echt een volledige balans van voors en tegens gaat opmaken.

En wat ze ook zeggen, ik blijf een Strat (zeker ook sunburst) een buitengewoon fraaie en elegante gitaar vinden, en de meest veelzijdige gitaar bovendien. Het is echt niet voor niets al 50 jaar HET werkpaard onder de gitaren.

outside
7 januari 2006, 19:56
Tof. Zeer veelzijdig zo. Veel plezier ermee. :)

Mij lijkt alleen de plaats en omvang van de nieuwe schakelaars niet optimaal, maar dat kan vertekening zijn. Op die plaats zou ik liever drukschakelaars hebben gebruikt, die tik je minder gemakkelijk per ongeluk om, maar zijn natuurlijk nooit on/on/on.
Ik ben ook blij dat je het bij HSS gehouden hebt. Voor mij wint HSS het van HSH, als je echt een volledige balans van voors en tegens gaat opmaken.

En wat ze ook zeggen, ik blijf een Strat (zeker ook sunburst) een buitengewoon fraaie en elegante gitaar vinden, en de meest veelzijdige gitaar bovendien. Het is echt niet voor niets al 50 jaar HET werkpaard onder de gitaren.

heb geen problemen met de plaats van de switchen, ik bots nog altijd tegen die volume pot maar niet tegen de switchen :D. Mss als ik later de kans krijg een neck humbucker goedkoop op de kop te tikken dat ik er wel H-S-H van maak, ik speel voor power akkoorden enzo... Maar verlopig ben ik er blij mee :).

Orpheo
7 januari 2006, 21:25
Het is echt niet voor niets al 50 jaar HET werkpaard onder de gitaren.

ben ik niet met je eens. vlak de tele en de les paul ook niet uit. voor mij is de les paul DE gitaar aller tijden, en HET werkpaard ever. de les paul heeft welliswaar minder "kindertjes" gekregen in de vorm van erop geinspireerde gitaren (minder dan strat bijvoorbeeld) maar alle grote hits (in ieder geval; als mijn persoonlijke favo songs) zijn gemaakt met een les paul in de hoofdrol.

outside
7 januari 2006, 21:43
Het is echt niet voor niets al 50 jaar HET werkpaard onder de gitaren.

ben ik niet met je eens. vlak de tele en de les paul ook niet uit. voor mij is de les paul DE gitaar aller tijden, en HET werkpaard ever. de les paul heeft welliswaar minder "kindertjes" gekregen in de vorm van erop geinspireerde gitaren (minder dan strat bijvoorbeeld) maar alle grote hits (in ieder geval; als mijn persoonlijke favo songs) zijn gemaakt met een les paul in de hoofdrol.

vroeger was het toch strat -> single coils: voor rustigere genres, les paul -> humbuckers voor hardere genres. Nu dat humbucker kunne gesplits worden en humbuckers ook vaak te vinden zijn in een strat dnek ik niet dat het allemaal nog zo super veel uitmaakt...

piezo
7 januari 2006, 22:38
Het is echt niet voor niets al 50 jaar HET werkpaard onder de gitaren.

ben ik niet met je eens. vlak de tele en de les paul ook niet uit. voor mij is de les paul DE gitaar aller tijden, en HET werkpaard ever. de les paul heeft welliswaar minder "kindertjes" gekregen in de vorm van erop geinspireerde gitaren (minder dan strat bijvoorbeeld) maar alle grote hits (in ieder geval; als mijn persoonlijke favo songs) zijn gemaakt met een les paul in de hoofdrol.

vroeger was het toch strat -> single coils: voor rustigere genres, les paul -> humbuckers voor hardere genres. Nu dat humbucker kunne gesplits worden en humbuckers ook vaak te vinden zijn in een strat dnek ik niet dat het allemaal nog zo super veel uitmaakt...

Splitten van humbuckers is niet verkeerd, maar toch lang niet het echte single coil geluid.

En Orpheo, ik zei niet dat een Strat voor mij HET geluid was, alleen dattie de meest veelzijdige gitaar was, zeker sinds we niet perse meer humbuckers nodig hebben om voldoende overdrive te krijgen. Ik ben zelf qua clean- en randje geluid nog het meest gecharmeerd van het "akoestische" van de Telecaster, hoewel de Jazzmaster nog wel eens meer mijn geluid zou kunnen zijn. Als ik nou maar zeker wist dat wat ik op die platen hoor ook een Jazzmaster is. :-?

Ach, heb Strat èn Tele èn LP èn PRS, mij hoor je niet klagen! :D
En ben dan nòg bezig een gitaar te bouwen die het goede van allemáál zou moeten kunnen.
(Ja, ik hóór je denken: "Nee, niet weer zo'n illusionist!")

outside
12 maart 2006, 10:50
heey, hier ben ik weer! Na aankoop van een boss gt-8 had ik nog iets in gedachten... De boss heeft een switch voor amp channel en die kan je opslaan in je presets, ik heb echter geen channels want ik gebruik hem met een power amp. Dus ik dacht, mss kan ik de switch gebruiken voor serie/parallel switchen van mijn humbucker, zodat ik bij cleane dingen altijd parallel heb en bij distortion serie (klinkt voor mij het beste, coil split gebruik ik nooit). Lijkt mij goed te doen via een stereo plug (left -> gitaar signaal, right-> switch) maar voor serie/parallel heb je een DPDT schakelaar nodig en ik denk dat de boss een spst gebruikt, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? (ik wil wel de switch op de gitaar kunnen blijven gebruiken liefst...)

Andere mods die ik mss ook ga doen (gewoon om mede te delen, ik denk dat ik dit wel zonder hulp kan ;) ):
5 way switch vervangen door een 4-way tele switch en hier de single coils op aansluiten. Die 4 way switch gaat door een 250k volume pot en dan in een on-on-on mini switch (spdt denk ik) waarbij de ene stand komt van de 4-way de andere komt van de humbucker (met eerst de serie/parallel switch en een 500k pot) en de middenstand is om ze gecombineerd te gebruiken. Die on-on-on switch gaat door een tone pot en dan naar de output. Voor deze mods moet ik geen gaten meer boren dus lijkt mij goed te doen.

Nismorack
15 maart 2006, 16:24
Gezien het feit ik nieuw ben, en dit wel een geschikt onderwerp was om het te posten zet ik het hier neer.

Ik wil graag een gitaar modificeren die 2 humbuckers heeft.
Voor schakelen wil ik een 5 weg switch neerzetten. Maar waar het mij om gaat zijn de tone en volume pots. Er zitten standaar maar 2 op, en voel er niks voor om extra gaten te gaan boren. Dus ik wil dubbele pots, met een knop en een ring zodat ik ze allebij appart kan instellen. En dus tone en volume op beide humbuckers kan hebben.

Mijn vraag is dus, bestaan dergelijke potmeters en waar kan ik deze krijgen.

Dirk W
15 maart 2006, 17:41
centronic pots
http://www.warmoth.com/hardware/parts/parts.cfm?fuseaction=include_potentiometers
verder geen tijd om uit te leggen, zie link.
Dirk

piezo
15 maart 2006, 18:56
Tjemig, word ik ineens met een heleboel oude tekst van mijn hand geconfronteerd.

@ Outside: De enige manier om te doen wat jij wilt is een dpdt relais in je gitaar te maken. Dan moet je er ook een voeding voor hebben natuurlijk. Wel èrg veel gedoe voor iets wat gewoon met een tik van het vingertje ook kan.


centronic pots
Leuk om te zien hoe mooi "concentric" te verhaspelen valt.

Weet je toevallig ook waar ik dubbele pots kan vinden, met een 250 k log en 500 k log huisje boven elkaar, die door dezèlfde as worden bewogen?

Nismorack
17 maart 2006, 13:35
Bedankt, ik snap hoe ze werken. Wist alleen niet of ze bestonden, maar dat is dus wel het geval. Weet ik in iedergeval waar ik moet zoeken.

B_2_the_a
23 maart 2006, 12:33
koop een double switch, 5 standen

dan kan je een hoop(dat zijn 4 schakelaars in 1 inplaats van 2 wat normaal is bij de strat)