PDA

View Full Version : Gibson gitaren



dubbel pisss
20 december 2005, 18:15
Hey mensen,

Ik ben misschien van plan een gibson sg te gaan kopen! Maar nu vroeg ik me eigenlijk af wat het verschil is tussen de sg en les paul? Is er een verschil, is deze gitaar wel goed enzovoort?
Misschien dat iemand me advies kan geven?
Ik heb het over deze gitaar: http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Gib%20SG%20STD%20EB.50.jpg

Mazzel

deedee
20 december 2005, 18:22
??

Als je niet weet wat het verschil is tussen een les paul en een sg, hoe weet je dan dat je een gibson wilt?

zou je niet eerst een beginnersgitaartje kopen, voordat je heel veel geld aan iets uitgeeft waarvan je niet weet wat het precies is?


Waarom kan je zelf neit even zoeken. www.google.com ga dan naar afbeeldingen. Typ gison les paul in en Gibson sg, et voila, je weet al hoe ze eruit zien :roll: . Ga effe naar de gibson site, vergelijk de specs van een les paul en een sg met elkaar. Tot slot ga je naar de gitaarboer, ziet en speelt op wat gitaren, en je merkt dat er meer is dan alleen gibson en fender :wink: .

Dan ga je weer op internet zoeken, op andere sites van fabriekanten, maak je een lijstje met gitaren die je wel leuk lijken, gaat er bij de gitaarboer wat op spelen, opent desnoods een topic om andermans meningen erover te horen, ga nog een keer naar de gitaarboer en ga naar buiten met een nieuwe gitaar!

Fumi SG
20 december 2005, 18:22
Verschil tussen een LP en een SG... tsjah, het zijn hele andere gitaren. Een LP wordt over het algemeen meer gebruikt voor het zwaardere werk. Een SG is wat scheller dan een LP en scheurt wat beter IMO, lekker voor rock -> AC/DC??

Je moet zelf gaan luisteren welke jij lekkerder vind klinken. Ik vind een SG ook mooier dan een LP, vooral die onder die link! :o

Kwalitatief zal het niet zoveel uit maken, het zijn allebei hele goede gitaren waar je zeker plezier van zult hebben! :wink: [/code]

Fumi SG
20 december 2005, 18:36
@Deedee... daar schiet ie wat mee op. Hij weet al hoe een SG eruit ziet en ik neem aan dat ie ook wel weet hoe een LP eruit ziet. Als ie naar de site van Gibson gaat ziet ie dat er in een SG (standard, special...) 490T en 490R pickups zitten en dat er van de LP ik weet niet hoeveel verschillende modellen zijn. Da's maar goed ook... want dán weet hij het verschil tussen een SG en een LP! :roll:


Maar dat ie ff naar de gitaarboer moet ben ik het mee eens! :wink:

RS-Rik
20 december 2005, 19:41
Een LP is zwaar, heeft een volle, ronde, krachtige tone. Geschikt voor bijna alles. Ze komen ook in alle soorten en kleuren.

SG's hebben een hogere, schelle klank, zijn vrij dun en wegen geen drol.
Met SG's wordt vooral Punk en aanverwante muziek gemaakt.

Code-X
20 december 2005, 19:54
Hey mensen,

Ik ben misschien van plan een gibson sg te gaan kopen! Maar nu vroeg ik me eigenlijk af wat het verschil is tussen de sg en les paul? Is er een verschil, is deze gitaar wel goed enzovoort?
Misschien dat iemand me advies kan geven?
Ik heb het over deze gitaar: http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Gib%20SG%20STD%20EB.50.jpg

Mazzel

Voor mijn gevoel weet je er niet heel veel van af.
Ik zou als ik jou was nog even rustig rondkijken en zeker niet direct een Gibson kopen.
Probeer gewoon eens een paar gitaren uit (en neem dan het gitaar die jij het beste vindt).

Code-X
20 december 2005, 19:55
Hey mensen,

Ik ben misschien van plan een gibson sg te gaan kopen! Maar nu vroeg ik me eigenlijk af wat het verschil is tussen de sg en les paul? Is er een verschil, is deze gitaar wel goed enzovoort?
Misschien dat iemand me advies kan geven?
Ik heb het over deze gitaar: http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Gib%20SG%20STD%20EB.50.jpg

Mazzel

Voor mijn gevoel weet je er niet heel veel van af.
Ik zou als ik jou was nog even rustig rondkijken en zeker niet direct een Gibson kopen.
Probeer gewoon eens een paar gitaren uit (en neem dan het gitaar die jij het beste vindt).

Oude Drummer
20 december 2005, 23:59
Ik heb dit weekend ook een paar winkels in Rotterdam bezocht om Les Paul Studios, en SG's te proberen. Had er nog niet eerder op gespeeld. Verschillen die mij opvielen, uiteraard gewicht en , zittend met gitaar over m'n knie, is een SG veel prettiger voor mijn linkerhand; de hals is langer. Het geluid van de LP vond ik iets mooier, lekker diep, maar dat kun je eigenlijk alleen beoordelen als je thuis op je eigen versterker speelt. (allebei kopen?)
Wat me nogal tegenviel was de dikte van de frets. Tering wat een gigaribbels. Maar misschien is dat wennen. Ik ben Fenders gewend. Vanmiddag bij Feedback ook maar een Telecaster Highway geprobeerd en die vond ik veel lekkerder spelen....

Jax
21 december 2005, 06:58
Dit is nou zo'n typisch voorbeeld van gebruik de zoekfunctie. Precies dit onderwerp is echt een maandje terug uitbundig besproken.

Oude Drummer
21 december 2005, 09:52
Bedankt voor deze dooddoener. Had ik al geprobeerd. Misschien kun je me een beetje in de goede richting sturen. Typ maar eens "Les Paul frets" in en klik "alle woorden" aan. Dan komt ongeveer de hele geschiedenis van het forum in beeld. En voeg er het woord "dik" aan toe, dan blijft er niks bruikbaars over.

Kim Wilson
21 december 2005, 12:42
Vergeet dan ook niet de optie "alle woorden" aan te vinken. :wink:

bram123
21 december 2005, 13:44
idd kim wilson, vergeet ook vooral niet te lezen.

Kim Wilson
21 december 2005, 13:54
O ja... :oops:

Sorry...