PDA

View Full Version : Fender strat MIJ



Orpheo
20 december 2005, 17:42
Die WRC gibson is er niet meer, die hele zaak is over, en omdat ik toch een strat wil heb ik vandaag er eentje gekocht. (wat er mis ging met die wrc is een lang verhaal).

de strat die ik nu heb, heb ik al langer op t oog, tis een sunburst MIJ strat, fender, en ik vind dit echt een TOPPER. zeker een blijvertje.volgens mij komt ze uit '86. serienummer geeft nl aan " tussen '84 en '87. dus ik neem (bijna) t midden; 86 :D tenzij iemand een correcte methode weet? de fendersite is niet nauwkeurig genoeg.

hij (correctie: zij) speelt heel soepel, resoneert superlekker, lekker lange sustain (bijna even lang als van mn les paul), maar hij heeft een paar features die ik niet kan plaatsen. ik som ze even op:

Fender made tremolo: beetje 2point synchronised meets kahler. fotootje komt later, dat zal dan een hoop verklaren. overigens met de kahlerstyle " behind nut" locking nut. is bij mij nu los, en heeft alleen met heel diep duiken de neiging vals te worden. snaren gaan van " onderen" erin, als bij een normale trem, wilkinson style, maar hij kan imo (iets) dieper dan een wilkinson, maar hij heeft geen normale zadeltjes, maar rollerzadeltjes...

4point neckjoint, maar met microtilt.

multiply slagplaat, icm esdoorn toets. ik d8 dat esdoorn alleen op 50style strats zat, en multiply op 60ies/70ies style/reissues.... of ben ik daar nu helemaal abuis?

body is 3 delig, maar het lijkt alsof ze 1 plaat in stukken hebben gesneden, aan elkaar gelijmd, en daar de gitaar van hebben gemaakt, want de nerven lopen bij 2 van de 3 delen wel gewoon door, ondanks die lijmnaad, zeg maar.

de afwerking is echt subliem. speelt heel soepel, en met even wat afstellen klonk ze opeens veel minder schel. de pups zaten echt tegen de snaren aan. nu de pups lager zijn hoor je " meer" zeg maar, meer nuances. ze zijn alsnog heel hot, hotter dan van mn ouwe strat, pinches gaan redelijk (op LP beter, maar das logisch).

het enige dat een beetje krak is, is de nekpup. ik denk dat gewoon een solderinkje ergens los zit. even vastzetten, nieuwe snaren, done.

overigens, vond ik wel leuk om te zien: ik d8 dat MIJ strats altijd de swimmingpool routing hadden. deze dus niet, ze heeft gewoon netjes per single een mooie strakke routing. de slagplaat zat ook haast vastgekoekt. niet omdat er vuil tussen zat, maar omdat de plaat er al heel lang nie is af geweest. er zit nu ook een mooi afdrukje van de slagplaat in mn lak :D foto's post ik zo, als de digicam weer zu hause is.

ik=zeeer blij :D eindelijk weer een strat, en dan ook nog eens zoeentje als deze.

Ganjaman
20 december 2005, 17:45
die trem....is het geen contemporary strat? (of hoe ze heetten)
hoe is ie in vergelijking met die classic van je? (die nu van mij is :P )

Orpheo
20 december 2005, 17:54
die trem....is het geen contemporary strat? (of hoe ze heetten)
hoe is ie in vergelijking met die classic van je? (die nu van mij is :P )

neej, die heeft echt een kahler, dit is een ding van fender zelf. ook stabiel hoor. het lijkt alsof kahler en fender iets ontworpen hebben, en dat fender's naam erop staat.

hmm. de vergelijking :D onvermijdelijk.

de classic is VEEEEEEEEL meer vintage(gevoiced) dan deze. en heel veel zwaarder. deze is echt zo licht als een veertje. ik denk haast dat het ash is en geen alder....

qua tone; de classic was wat smoother, wat liever, wat minder agressief. deze is echt agressief in alles, behalve looks denk ik. als ik nieuwe snaren erop ga jassen, dan haal ik de slagplaat er weer af, en kijk ik wat voor pups t zijn, als dat te zien is.

nog een verschil: de classic ruisde veel, veel veel meer dan deze. deze is muisstil.

het lijkt overigens alsof de sovtek gemaakt is voro deze strat. in input 1 heb je een lekkere rauwe crunch, en input 2 geeft m een warme clean. of andersom, maar iig; die sounds dus :D heel lekker. de les paul wordt snel te flauw of modderig.

Ganjaman
20 december 2005, 17:59
met vergelijken bedoel ik kwalitatief, dus niet houtsoort/pickups maar kwalitweit van hout en de feel ;)

Orpheo
20 december 2005, 18:02
ah, best. je wil een vergelijking qua FEEL en HOUT dus :D

nou, die krijg je, ghehe

deze strat voelt meer modern aan, meer ibanez-like, maar met de mojo en uitstraling van een strat. qua hout is deze tja, hoe moet ik t zeggen....

droger? resonanter in ieder geval. als het de vorm van een fallus zou hebben, en je zou erop spelen, zou het een megadildo kunnen zijn. die classic was in vergelijking tot deze dan (qua resonantie) bijna doods. deze is echt extreem.

onversterkt is deze ook harder in volume. ik vind de nek wil minder prettig vanwege feel, shape en lak (maar das makkelijk op te lossen met wat schuurpapier).

ik zal het ook anders zeggen; de classis was echt NO nonsens, en deze is wat " luxuezer", laat je minder hard werken. legt je meer in de watten, muzikaal gezien. maar dat heeft ook het nadeel dat je minder gaat werken dus, maar GA je eenmaal echt aan de slag (wat je al moest op de classic) dan raakt ie echt los, en gaat ze zingen.

ze is dus neit beter of slechter, maar anders dan de classic.

Orpheo
20 december 2005, 18:12
ah, best. je wil een vergelijking qua FEEL en HOUT dus :D

nou, die krijg je, ghehe

deze strat voelt meer modern aan, meer ibanez-like, maar met de mojo en uitstraling van een strat. qua hout is deze tja, hoe moet ik t zeggen....

droger? resonanter in ieder geval. als het de vorm van een fallus zou hebben, en je zou erop spelen, zou het een megadildo kunnen zijn. die classic was in vergelijking tot deze dan (qua resonantie) bijna doods. deze is echt extreem.

onversterkt is deze ook harder in volume. ik vind de nek wil minder prettig vanwege feel, shape en lak (maar das makkelijk op te lossen met wat schuurpapier).

ik zal het ook anders zeggen; de classis was echt NO nonsens, en deze is wat " luxuezer", laat je minder hard werken. legt je meer in de watten, muzikaal gezien. maar dat heeft ook het nadeel dat je minder gaat werken dus, maar GA je eenmaal echt aan de slag (wat je al moest op de classic) dan raakt ie echt los, en gaat ze zingen.

ze is dus neit beter of slechter, maar anders dan de classic.

Raytheman
20 december 2005, 18:33
Hmmm, klinkt goed Orpheo!
Let vooral op mijn signature... :-D

Negative K3 fan
20 december 2005, 18:37
volgens mij komt ze uit '86. serienummer geeft nl aan " tussen '84 en '87. dus ik neem (bijna) t midden; 86 :D

weer van die typische orpheo redeneringen.

dejohan
20 december 2005, 19:03
Hmmm, klinkt goed Orpheo!
Let vooral op mijn signature... :-D

Worden Jap Strats uit 1984 nu ook al heruitgebracht? :D

Orpheo
20 december 2005, 19:45
volgens mij komt ze uit '86. serienummer geeft nl aan " tussen '84 en '87. dus ik neem (bijna) t midden; 86 :D

weer van die typische orpheo redeneringen.

zoals ik zei; ik weet niet precies het jaar, en het jaar dat ik koos is wishfull thinking, en t leek me wel lollig, omdat ik zelf uit '86 kom... come on, je hoeft niet alles zo serieus te nemen dude....