PDA

View Full Version : (on)zin over oude en reissue TS-9 (Tube screamer)



the sure thing
6 oktober 2002, 00:46
Als kersverse lezer van gitaarforum valt mij 1 ding op: het GEZEIK over het al dan niet modificeren van de TS-9. Enige tijd geleden heb ik samen met 2 andere muzikanten/vintage-verzamelaars een 3-tal oude originele TS-9 vergeleken met een reissue. Wat bleek? Er waren wel verschillen te horen, maar die waren TE VERWAARLOZEN. VOoral live zullen die verschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Weg met al die andere chips en bla bla. De TS-808 is inderdaad (copmleet) anders qua klank. Maar een oude of nieuwe TS-9... maakt geen flikker uit. We hebben het uitgebreid (met blinddoek!) getest met meerdere gitaren en buizenversterkers. Deze mening telt dus!!

Iceman
6 oktober 2002, 02:59
Geweldig, dat geneuzel over kabels, topkammen van been, 24 bit, analoog versus digitaal, enz enz. Muzikanten moeten eigenlijk gewoon hun bek houden en spelen. Aftikken maar..................:wink:

Mitch
6 oktober 2002, 13:13
Hulde !

Dirk_Hendrik
6 oktober 2002, 18:45
Op 2002-10-06 00:46, schreef the sure thing:
Als kersverse lezer van gitaarforum valt mij 1 ding op: het GEZEIK over het al dan niet modificeren van de TS-9. Enige tijd geleden heb ik samen met 2 andere muzikanten/vintage-verzamelaars een 3-tal oude originele TS-9 vergeleken met een reissue. Wat bleek? Er waren wel verschillen te horen, maar die waren TE VERWAARLOZEN. VOoral live zullen die verschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Weg met al die andere chips en bla bla. De TS-808 is inderdaad (copmleet) anders qua klank. Maar een oude of nieuwe TS-9... maakt geen flikker uit. We hebben het uitgebreid (met blinddoek!) getest met meerdere gitaren en buizenversterkers. Deze mening telt dus!!


1) Heel belangrijk, Ik ben het volledig met je eens. Houd dat in je achterhoofd voordt je de rest leest.

Dat is belangrijk om te zeggen daar je onderzoek een duidelijke factor mist die je opmerking "Deze mening telt dus!!" onderuit haalt.
Als je je onderzoek namelijk volledig zou hebben gedaan zou je er wellicht achter zijn gekomen dat zowel non reissue TS9's als reissues zijn uitgebracht met en zonder een JRC4558D. Die chip ja. Is belangrijk in het geheel van het onderzoek daar het 1 van de punten is die je onderzoek onderbouwt. Tot het moment dat je deze info hebt meegenomen weet je mischien wel of een reissue wel of niet anders klinkt dan een non-reissue maar kun je geen enkele argumentie gebruiken dat het gelul over de juiste chip gelul is. Dat heb je namelijk niet vergeleken.

Is het dan wel of geen gelul?
Het is gedeeltelij waar. De 4558 chip is wat overhyped. Doe eens een earch op dit typenummer op Google en de tubescreamer resultaten voeren de boventoon. Het opampverschil zit echter meer in het soort opamp. Is het een met bipolaire trasistoren gebouwd ontwerp zoals die 4558 of een 1458 of is het een jfet ontwerp zoals bijvoorbeeld een TL072.

Surething, laat me een TS9 voor je verbouwen met een TL072 (en later weer terug uiteraard) en je zult horen dat het opampgebazel niet helemaal gebazel is. Het is alleen te simpel om aan 1 en 1 alleen speciale opamp toe te schrijven.

the sure thing
6 oktober 2002, 21:23
OK OK, die kennis had ik nog niet. Maar goed: praten we over rommelen in de marge of zou jij in een LIVE-situatie (op verder goede versterker en gitaar) verschillen kunnen horen tussen de verschillende typen TS-9 's ??

Dirk_Hendrik
6 oktober 2002, 22:08
Op 2002-10-06 21:23, schreef the sure thing:
OK OK, die kennis had ik nog niet. Maar goed: praten we over rommelen in de marge of zou jij in een LIVE-situatie (op verder goede versterker en gitaar) verschillen kunnen horen tussen de verschillende typen TS-9 's ??

Ik vermoed het niet. Ik denk overigens dat als ik mijn TS9 en mijn STL supertube op elkaar afstem je het verschil in een Live situatie ook niet hoort. Sterker nog, ik vermoed dat je ik een live situatie niet kunt vertellen welke de metalzone en welke de metal charger is. Ik vind een studiosituatie dan ook veel beter als referentie.

het verschil tussen reissue en non RI TS'9's zul je er juist live niet uit halen. Wil je verschil horen, dan moet je in de marge gaan luisteren en zit je dus aan een kritische opstelling vast. In elk geval een studio dus.

Ik vind dit linke discussies. Ze zitten dicht bij "CD is slechter dan plaat", Buizen klinken beter dan torren en Je kunt hetverschil tussen MP3's en CD niet horen. Meestal geeft dit welles nietus discussies.

hoofd
6 oktober 2002, 22:36
nietus :smile:

FragDaddy
6 oktober 2002, 23:24
VOoral live


dacht je nou echt serieus dat je publiek het verschil hoort tussen een boss OD-1 en een tubescreamer? je mag al blij zijn als ze het horen als je je overdrive intrapt..

kopen/modificeren van een bepaald pedaal doe je vooral voor jezelf en niet voor je publiek.

gab
7 oktober 2002, 02:16
precies. vooral voor je zelf. maar ik speel ook vooral gitaar voor mezelf en niet voor mijn publiek, en als ik dus verschil hoor dan is dat een heel belangrijke reden om iets wel/niet te doen of te kopen. ik speel toch ook liever op mijn gibsonnetje door mijn bassman dan op een stuk brandhout door een transistor bak. toch zal ook daar het meetse publiek het verschil niet horen.

ps ik heb geen ts 9, wel een vox valvetone wat een goede kopie (volgens velen beter dan het orgineel) is met een true bypass knop en zeker nog zo betaalbaar.

Stratoman
7 oktober 2002, 16:14
Wil je je gitaar echt horen zingen, huilen en "screamen"? KOOP DAN EEN BUIZENVERSTERKER !!! Met een transistorbakkie en zeker met een pedaaltje krijg je de sound nooit. Ik weet het want ik heb ze echt allemaal gehad, de TS9, OD1, diverse ZOOM-bakkies, Metalzone, BOSS, IBANEZ enz. Alles leuk en aardig maar niet 'the real thing". Ga even hard werken en koop dan een echte Marshall of een Mesa Boogie en dan weet je het verschil.
Het slaat nergens op als je met je dure Fender of Gibson over een goedkoop pedaaltje gaat spelen. Kan je net zo goed een 3e hands scheurijzer op de rommelmarkt halen. OK, en nu gewoon spelen.

Soulman
7 oktober 2002, 16:36
Hmmm, wat is the real thing ?
In die goeie oude tijd was het gebruik van een pedaaltje DE mannier om je non mastervolume versterker dat extra zetje te geven.
En ik vind nog steeds dat geluid het mooiste.
Zet de volume van je versterker zover open dat je op het randje speelt en gebruik je OD pedaal (met zomin mogelijk drive en veel volume)voor de extra drive.Klinkt in mijn oren beter dan de (buizen)voorversterker scheur van vele moderne versterkers.
Maar gelukkig smaken verschillen :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-10-07 16:52 ]</font>

Grooveyard21
7 oktober 2002, 16:40
Quote: De TS-808 is inderdaad (copmleet) anders qua klank. Maar een oude of nieuwe TS-9... maakt geen flikker uit. We hebben het uitgebreid (met blinddoek!) getest met meerdere gitaren en buizenversterkers. Deze mening telt dus!!


je hebt zeker geen ts808 getest, het verschil tussen een originele ts9 en ts808 allebeide met jrc4558D is ook niet groot.

de reissue klinkt opzich erg goed en het verschil met een originele met jrc4558D is dan ook niet groot, trust me, ik heb beide pedalen.

wat ook uitmaakt en wat in een test situatie vaak wordt vergeten is hoe luidt de amp staat, hoe luider de amp hoe groter het verschil zal zijn. het verschil wordt namelijk versterkt.

Dirk_Hendrik
7 oktober 2002, 18:40
Op 2002-10-07 16:14, schreef Stratoman:
Wil je je gitaar echt horen zingen, huilen en "screamen"? KOOP DAN EEN BUIZENVERSTERKER !!! Met een transistorbakkie en zeker met een pedaaltje krijg je de sound nooit. Ik weet het want ik heb ze echt allemaal gehad, de TS9, OD1, diverse ZOOM-bakkies, Metalzone, BOSS, IBANEZ enz. Alles leuk en aardig maar niet 'the real thing". Ga even hard werken en koop dan een echte Marshall of een Mesa Boogie en dan weet je het verschil.
Het slaat nergens op als je met je dure Fender of Gibson over een goedkoop pedaaltje gaat spelen. Kan je net zo goed een 3e hands scheurijzer op de rommelmarkt halen. OK, en nu gewoon spelen.


Hoi Stratoman, Mooie 1e post...not

Ten eerste is een tubescramer misschien destijds wel bedacht als buizensimulatie maar wordt al sinds jaar en dag gebruikt als extra pep voor een buizenversterker. Als enkele miljoenen mensen een tubescreamer gebruiken moet er blijkbaar toch iets goeds aan zijn huh?

Het slaat nergens op om met een dure Fender/Gibson door een goedkoop pedaaltje te spelen? Stevie Ray Vaughan draait zich met deze opmerking waarschijnlijk weer eens om in zijn graf... Om maar een voorbeeldje te nemen.

Koop een echte Marshall... Liever niet. Ik (IK, mijn mening dus, en dus niet jij) heb altijd ruzie met marshalls en kom met zo'n "goedkoop pedaaltje" beter bij wat ik wil. Boogies zijn een ander verhaal.

Diverse Zoom bakkies. Nee dat klopt. Daarom zijn ze ook zo cheap.

Niet de real thing?? Wat is dan nog "the real thing"??? Ik heb ook over legio waardeloos klinkende buizenbakken gespeelt en je kunt je ook afvragen waarom POD's als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Stratoman, denk eens wat breder. Er zijn meerdere kanten aan het "ultieme gitaargeluid" verhaal en een tubescreamer is er 1 van. Een buizenversterker ook. Een POD ook. etc. etc

the sure thing
7 oktober 2002, 21:01
OK OK!! relax allemaal. Samengevat het volgende: Alle TS-9's klinken LIVE (op de buhne) BIJ BENADERING hetzelfde. In de studio kan je de verschillen wellicht wel horen. Dat is wat ik wilde weten. Ik sta nl. vaak op de buhne (lees: ook wel eens op een bruiloftje) en dan ga ik bij deze dus geen EUR veel,- uitgeven voor een originele TS-9.
En ik geef anderen gelijk: koop een goede buizenbak. Daar komen je (scheur)pedaaltjes veel beter uit de verf en hoor je echt (ook live!!) het verschil tussen een POD/ZOOM (één POD nat :smile:) of een goed scheurijzertje.

PS: als je geen verschil live hoort tussen een OD-1 en een tubescreamer ben je doof of de geluidsman is gek. Al vind ik de OD-1 (nog zonder tone-knop!!) lang niet slecht...

jpb
7 oktober 2002, 21:24
Stratoman, om een buizen versterker mooi te laten oversturen 'ie goed hard staan. Voor verschillende situaties (thuis/repetitie/optreden) heb je dus al gauw meerdere versterkers nodig, en die moet je maar (willen) hebben. Dit is juist een van de redenen waarom effecten pedealen een goede tweede keus zijn. Er zijn tegenwoordig veel hoogwaardige overdrives/distortions te koop (beter dan zoom, boss e.d.) die een mooie oversturing geven, ook als je versterker nog niet op 10 staat.
Voor wat de tubescreamer betreft: Juist het feit dat 'ie niet exact als een overstuurde versterker klinkt (neuzig, 'vies', SRV-esque) heeft dit pedaal zo populair gemaakt.
Er is dus meer aan de hand in buizenland dan je wellicht denkt.

sash
7 oktober 2002, 21:26
Ik heb ook de TS9 naast de 808 gezet. Het waren idd erg kleine verschillen, maar voor mij (als zeikerd die ik ben, als het op toon aankomt) erg irriterend en storend.

pimmetje
8 oktober 2002, 01:20
Ik hoor nu tot mijn schrik/verbazing geluiden dat je pedalen beter uit de verf komen op een buizenbak.

Ff los van of ik 't altijd live zal horen of niet; mijn ervaringen zijn juist exact omgekeerd. Ik vind veruit de meeste pedalen juist bij buizenversterkers veel van dat mooie buizengeluid wegvreten. Dat TS (om 't even welk nummertje) geluid is eerder (en dan ook beter) uit een buizenbak te halen dan je denkt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat veel mensen die dat niet redden met hun lampenkassie, dat juist niet redden omdat ze direct per se een funfduzend watt buzenkissie wilden om hard genoeg te kunnen.

... zeker nooit van PA gehoord.
(toegegeven dat je soms in echt belachelijk kleine kroegies komt, maar toch)

gab
8 oktober 2002, 11:12
Op 2002-10-08 01:20, schreef pimmetje:
Ik hoor nu tot mijn schrik/verbazing geluiden dat je pedalen beter uit de verf komen op een buizenbak.

Ff los van of ik 't altijd live zal horen of niet; mijn ervaringen zijn juist exact omgekeerd. Ik vind veruit de meeste pedalen juist bij buizenversterkers veel van dat mooie buizengeluid wegvreten. Dat TS (om 't even welk nummertje) geluid is eerder (en dan ook beter) uit een buizenbak te halen dan je denkt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat veel mensen die dat niet redden met hun lampenkassie, dat juist niet redden omdat ze direct per se een funfduzend watt buzenkissie wilden om hard genoeg te kunnen.

... zeker nooit van PA gehoord.
(toegegeven dat je soms in echt belachelijk kleine kroegies komt, maar toch)

het hangt er wat mij betreft wel van af welke buizen versterker. over een vol openstaande marshall komen de effecten niet goed tot hun recht, behalve een fuzz, maar over een fender versterker die net niet begint te oversturen klinken ze geweldig. tenminste... dat vind ik.

the sure thing
8 oktober 2002, 23:30
... ik heb diverse pluimage aan wattages (allen lampenversterkers) en echt, ik ben stellig van mening dat een scheurpedaal op een buizenbak beter "tot zijn recht komt" dan op een transistorversterker. Ik ben wel met je eens dat de mooiste vervorming uit een goede buizenbak zelf kan komen. Maar ja, die oma'tjes op de bruiloft gaan zo snel klagen over "die harde gitaar"...

Fonz
9 oktober 2002, 09:15
shut up an play yr guitar

(Zappa)

AutoStatic
9 oktober 2002, 10:38
Als we dat allemaal zouden doen kunnen we het forum net zo goed opdoeken.

Denk zelf dat je als je goed zou luisteren je het verschil wel zou kunnen horen tussen de verschillende chipsets.
Sterker nog, ik zou het zelf wel eens willen horen aangezien ik binnenkort eens wat TS-en uit ga proberen.

the sure thing
9 oktober 2002, 23:19
Succes! Ga op 2 (3?) dingen af: je oren en je gevoel.

Grooveyard21
10 oktober 2002, 16:16
en dan hebben we het nog niet eens gehad over de "brown" mod :smile: