PDA

View Full Version : Greenbacks & high gain!



imlikeajungle
20 december 2005, 08:05
Wie van jullie gebruikt er greenbacks icm met high gain heads?
Ik heb het niet zo zeer over metal, maar toch stevige rock, wat palmmutes, die dingen.

Ikzelf heb lang een greenback kast gehad onder een Triamp, en met een 'strakke' (mahonie Gibson SG met 500t pup) gitaar kon je daar alles mee. Nu heb ik een greenback kast onder een 5150, en op het eerste gehoor is mijn niet al te strakke (alderbody /maple nek vintage voiced elementen) gitaar daar geen ideale match mee, beetje te los. Diezelfde gitaar & head klonken dan weer wel erg goed door een Bogner V30 kast.

AART
20 december 2005, 08:23
hmm, ik heb een tijdje een enkele greenback onder mijn 5150 II gehad en moet zeggen dat ie idd niet superstrak was, ik vond de eminences beter klinken met die amp.

Josdevos
20 december 2005, 08:31
Heb je geen tubescreamer liggen?

AART
20 december 2005, 08:35
Heb je geen tubescreamer liggen?

daar heb je idd iets wat kan helpen, ik dacht dat geronimo dat ook gebruikte om het geluid iets strakker te krijgen.

Josdevos
20 december 2005, 08:45
Ja enneh nog iets... Al speakerkabel gehaald? Kan zijn dat het geluid te muddy is omwille van de instrumentenkabel die je voorlopig ging gebruiken...

imlikeajungle
20 december 2005, 09:54
Dat is idd ook nog een optie, ik zeg niet dat het té is hoor, ik heb het ook in een slechte (lees: reflecterende) ruimte geprobeerd. En ik zit idd nog zonder speakerkabel op het moment :-?

Maareuh, Tubescreamer en dan?

Verder nog mensen die Greenbacks & high gain combineren?

Orpheo
20 december 2005, 10:08
high gain niet...maar wel lekker heftig werk speel ik er wel op, maar niet met plezier. ik speel t bv. makkelijker/liever op een v30 cab. greenback is voor mij DE speaker voor rock, bluesrock, etc etc; niet TE heftig, en niet TE soft, zeg maar.

Josdevos
20 december 2005, 10:11
Haal eerst maar een degelijke speakerkabel...

imlikeajungle
20 december 2005, 10:12
:)

Misschien krijg ik er vandaag eentje bij :wink:

BLOK182
20 december 2005, 10:42
Onze andere gitarist gebruikt een witte plexi halfstack (anniversary), en daar zit een greenbackkast bij. Met een Mesa Vtwin ervoor en een goeie LP komt daar een vette (hard)rocksound uit. Echt softe muziek maken wij namelijk niet :-D

Negative K3 fan
20 december 2005, 12:23
greenbacks roeleren, ook voor high gain!

ik speel niet echt super high gain, meer medium gain, maar daar kan ik ook wel mee wegkomen kwa metal.

Geronimo
20 december 2005, 15:16
Maareuh, Tubescreamer en dan?

Drive helemaal dicht en dan gebruiken met je scheurkanaal. Tone en Level naar smaak bijvoegen. Je krijgt dan iets meer punch in het midden & hoog en je haalt wat laag weg waardoor het iets strakker klinkt.
Ik doe het idd ook bij mijn SLO kloon. Hij is wat muddy (ligt ook aan mijn gitaar, RG7620 met Evolution 7) en dat compenseer ik met mijn Screamer. Werkt erg goed!


En JosdeVos, maakt dat erg veel uit dan wat voor speakerkabel je gebruikt? Ik heb een stukkie 0,75mm tweelingsnoer met twee neutrikpluggen zou het uitmaken als ik een dik vet ultrasnoer haal? [/list]

Josdevos
20 december 2005, 15:29
Ik denk dat eens je degelijk 2 aderig snoer gebruikt de verschillen niet zo groot meer gaan zijn, maar imlikeajungle vroeg me gisteren nog of het kwaad kon om om te testen even met een instrumentkabel tussen amp en cab te spelen... en dat klinkt meestal niet...

Toaster
20 december 2005, 15:45
Dan zou je het ook nog ála clapton kunnen proberen:

Mid vol open en dan bas en treble dicht. Langzaam naar smaak bass en treble bijdraaien.

imlikeajungle
21 december 2005, 08:21
Cool, bedankt voor de tips, ga ik ook maar effe proberen.
Heb ondertussen ook gewoon weer een snoertje gekregen (moehaha) dus kan straksjes lekker testen!

Thijssie
21 december 2005, 10:11
Wie van jullie gebruikt er greenbacks icm met high gain heads?
Ik heb het niet zo zeer over metal, maar toch stevige rock, wat palmmutes, die dingen.

Greenbacks zijn nu eenmaal modderig in het laag, dat is juist het mooie aan die speakers, dat "losse" waardoor ze zo levendig en muzikaal klinken.

Persoonlijk vind ik het dus met high-gain amps helemaal niets en zou dan eerder voor een andere speaker gaan.

Thijssie
21 december 2005, 19:13
Hoi junglefiguur,

Persoonlijk vind ik greenbacks met een high-gain amp helemaal niets. De charme van de greenback is juist dat "los-klinkende" waardoor ze gewoon modderig in het laag zijn.

Ik vind het dus niets en zou altijd voor een andere speaker kiezen als je op een amp met echt heftige distortion speelt. Ze vervormen van zichzelf ook al heel snel wat het effect nog eens versterkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik speel zelf op greenbacks en vind het een waanzinnige (misschien wel de beste) speaker maar gewoon niet in alle setups. Als je wel die "voicing" wilt maar de the real thing te modderig vind, zou je eens kunnen kijken naar de eminence gb12. Dat is het "antwoord van eminence" op de greenback maar die zijn veel strakker in het laag en geven ook veel meer "punch". Ze zijn wel iets minder levendig en "los" dan de echte gb.

Succes met je zoektocht!

Thijssie
21 december 2005, 23:59
Hoi junglefiguur,

Persoonlijk vind ik greenbacks met een high-gain amp helemaal niets. De charme van de greenback is juist dat "los-klinkende" waardoor ze gewoon modderig in het laag zijn.

Ik vind het dus niets en zou altijd voor een andere speaker kiezen als je op een amp met echt heftige distortion speelt. Ze vervormen van zichzelf ook al heel snel wat het effect nog eens versterkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik speel zelf op greenbacks en vind het een waanzinnige (misschien wel de beste) speaker maar gewoon niet in alle setups. Als je wel die "voicing" wilt maar de the real thing te modderig vind, zou je eens kunnen kijken naar de eminence gb12. Dat is het "antwoord van eminence" op de greenback maar die zijn veel strakker in het laag en geven ook veel meer "punch". Ze zijn wel iets minder levendig en "los" dan de echte gb.

Succes met je zoektocht!

Thijssie
22 december 2005, 00:00
Hoi junglefiguur,

Persoonlijk vind ik greenbacks met een high-gain amp helemaal niets. De charme van de greenback is juist dat "los-klinkende" waardoor ze gewoon modderig in het laag zijn.

Ik vind het dus niets en zou altijd voor een andere speaker kiezen als je op een amp met echt heftige distortion speelt. Ze vervormen van zichzelf ook al heel snel wat het effect nog eens versterkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik speel zelf op greenbacks en vind het een waanzinnige (misschien wel de beste) speaker maar gewoon niet in alle setups. Als je wel die "voicing" wilt maar de the real thing te modderig vind, zou je eens kunnen kijken naar de eminence gb12. Dat is het "antwoord van eminence" op de greenback maar die zijn veel strakker in het laag en geven ook veel meer "punch". Ze zijn wel iets minder levendig en "los" dan de echte gb.

Succes met je zoektocht!