PDA

View Full Version : Fender vs MArshall



musezic
5 oktober 2002, 23:33
Ik wil mezelf een nieuwe versterker aanschaffen (ben men STAGG 25watt beu VEEL TE STIL EN TE VEEL RUIS GEZOEM EN ANDERE IRRITERENDE ROMMEL :grin:) Nu twijfel ik tussen een marshall en een fender (ik dacht aan fender omdat die eigenlijk van prijs relatief nog meevallen) Ik speel Op een fender telecaster (mexican) en zit in een beginnend bandje wat raden jullie me aan (model) als je iets over de prijs weet vermeld die dan ook even

bedankt !

skanky
5 oktober 2002, 23:41
hmmm wat voor stijl speel je?

als je veel clean speelt, of blues moet je voor de fender gaan en als je meer rock/punk/enz. speelt voor marshall.

de volgende keuze is buizen/transistor.
Buizen zijn wel veel duurder maar geven een veel mooier geluid.

Buizen:
fender hotrod-serie
marshall jcm-serie

transistor:
fender princeton
marshall avt-serie

jpb
6 oktober 2002, 10:38
Dat hangt af van wat voo muziek je speelt, je budget, en persoonlijrke voorkeur.
Belangrijke verschillen tussen Marshall (M) en Fender (F) zijn de verschillende eindbuizen (M: EL34; F: 6V6/6L6) en verschillend toon-circuit.
M heeft meer laag-mid, terwijl F meer hoog-mid heeft. Laag-mid geeft een stevige/vettere toon maar hoog-mid in F bijdraagt aan de bekende F-'sparkle'. Ook heeft M op laag vol. altijd een 'randje' terwijl F meer clean blijft.
Overstuurd blijf M strakker in het laag dan F, dus voor metal/powerchords zit je dan beter. Oversturing bij F is wat 'losser' maar niet minder mooi.
Ik zou voor Jazz/Funk/Soul etc. voor F gaan, en voor hard-rock/metal voor M. Bij blues/punk zijn beide geschikt,vind ik.
Bedenk ook of je de gain in je versterker wilt (gaat, vind ik, ten koste van je clean), of met pedalen. succes

P
6 oktober 2002, 11:20
Fender kan ook lekker scheuren hoor

skanky
6 oktober 2002, 11:24
Zoals jpb al zei heeft fender meer hoog-mid, en klinkt dus minder zwaar, en das juist zo belangrijk bij metal enzo :smile:

musezic
6 oktober 2002, 11:24
iemand raad me de Deluxe 90'Dsp van fender aan of een Avt 50H van marshall Geen buizen maar naar het schijnt hemelse klank iemand ervaring Welke zou jij kieze

skanky
6 oktober 2002, 12:18
ik zou voor de marshall gaan, ik heb zelf een oude valvestate en die doet het nog geweldig, met marshall kan je qua stijlen wat meer dan met een fender

Komkommerschijfje
6 oktober 2002, 19:28
Marshall! 'k vind zelf Fender iets te netjes... Maar een combinatie van Marshall en Fender amps is natuurlijk helemaal te gek! :smile:

B_FORCE
6 oktober 2002, 19:52
loop een muziek winkel binnen, vraag of je een fender en marshall mag proberen, zet die naast elkaar en bvergelijk die 2, je hoort snel genoeg wat je mooi(er) vind

Mitch
6 oktober 2002, 20:14
Misschien geen gek idee: bij Feedback zijn de Fender Deluxe 90 en de Marshall VS65 momenteel allebei 500E. De VS65 is iets minder dan de AVT50 (ik heb ze naast elkaar gehad), maar niet slecht voor het geld.
Lijkt mij een aardige vergelijking.

B_FORCE
6 oktober 2002, 20:19
Op 2002-10-06 20:14, schreef Seymour Paul:
Misschien geen gek idee: bij Feedback zijn de Fender Deluxe 90 en de Marshall VS65 momenteel allebei 500E. De VS65 is iets minder dan de AVT50 (ik heb ze naast elkaar gehad), maar niet slecht voor het geld.
Lijkt mij een aardige vergelijking.

Gewoon doen (wel testen met de gitaar waarmee je speelt)

sammick
8 oktober 2002, 17:48
dit is nou eens een forum waar je wat aan hebt !

Ic3gl0vE
9 oktober 2002, 18:53
Geen princeton kopen! dat geluid is gewoon zwaar kut.
dan zou ik toch ècht voor een valvestate gaan

doncker
12 oktober 2002, 22:26
waarom voor een fender of een marshall gaan?

Er zijn nog goeie merken buiten die 2 waarbij je minder voor de naam betaalt

greets

Negative K3 fan
15 oktober 2002, 15:56
Fender of m,arshall hangt van je stijl af, zelf zou ik gaan voor een fender met ds/od pedaal of als ik wat meer geld had, fender voor clean marshall voor dirty. En als ik een fendedr zou kopen zou dat zeker een silverface twin reverb, pro reverb, bassman of iets anders leuks zijn.
In jouw geval zou ik zeker buizen kopen, als je budget het niet toelaat zou ik eventjes wachten en dan alsnog een buizen amp kopen.

Ic3gl0vE
19 oktober 2002, 16:41
ik zou ook nog een Hughes & Kettner proberen... beetje de gulden middenweg zeg maar, warm clean en leuke distortion