PDA

View Full Version : Fender HRD Bias-probleem



L-L
20 december 2005, 00:23
Hallo,

Ik heb net m'n eindbuizen vervangen in een Fender Hot Rod Deluxe door 6L6GC (JJ). Na een uurtje warm laten worden heb ik gecontroleerd hoe het met de Bias-waarde was, nou die was opeens behoorlijk laag, iets van 58mV! Terwijl met de oude buizen (GT/Sovtek 6L6GB) de biaswaarde 68mV was.

Ik heb de trimpot nu maximaal naar rechts moeten draaien om een waarde van 66mV te krijgen, hoger lukt niet.

Weet iemand hoe dit kan, is de trimpot kapot? Of is dit typerend voor JJ-6L6GC buizen??

Graag advies, bedankt

nicoverduin
20 december 2005, 09:12
Elke set buizen is anders (zelfs binnen een merk). De BIAS instellingen is vaak wat beperkt in de nieuwe Fenders. Een kleine weerstand aanpassing intern is nodig om meer ruimte te krijgen. Dan ben je van het probleem af.
Nico

nicoverduin
20 december 2005, 09:22
Je moet dan R77 wijzigen. Op basis van de huidige waarde heb je een BIAS bereik van 42....52.5V. Door R77 te verlagen van 100k naar 47k, wordt je bereik veranderd naar 33.9....51.9V. 0.5 watt weerstnad is al voldoende.
Nico

Ray-tje
20 december 2005, 14:30
Check de volgende site: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

Misschien kun je daar een antwoord op je probleem vinden?

Ray

dejohan
20 december 2005, 17:46
Ik heb net hetzelfde probleem gehad, ook met 6L6's van JJ.

Nico Verduin heeft gelijk, maar een eenvoudigere oplossing is een weerstandje van 100k paralell over R77 te plaatsen. Dus gewoon een 100k weerstand vastsolderen aan de twee pootjes van de R77.
Dit is veel eenvoudiger dan R77 zelf te vervangen, want bij dat laatste moet je het printboard uit de amp halen, en bij een Hot Rod Deluxe is dat iets wat je wil vermijden (want een klotejob en als je het echt verklooit breek je een pot of erger, de printplaat zelf). Zo heb ik het opgelost.


Let wel, nadat je dit gedaan hebt en goed gebaised, dat je nog een tijdje je bias regelmatig controleert. Ten eerste omdat de bias nog wel wat wil wijzigen bij nieuwe buizen (buizen moete 'ingebrand worden).
Ten tweede omdat al gemerkt heb dat deze biaspotmeters weleens de geest kunnen geven. Als je bias na enkele weken spelen nog altijd grote fluctuaties vertoond, kan je best die pot (laten) vervangen, want een kapotte biaspot kan op termijn desastreuze gevolgen hebben.

dejohan
20 december 2005, 17:46
Ik heb net hetzelfde probleem gehad, ook met 6L6's van JJ.

Nico Verduin heeft gelijk, maar een eenvoudigere oplossing is een weerstandje van 100k paralell over R77 te plaatsen. Dus gewoon een 100k weerstand vastsolderen aan de twee pootjes van de R77.
Dit is veel eenvoudiger dan R77 zelf te vervangen, want bij dat laatste moet je het printboard uit de amp halen, en bij een Hot Rod Deluxe is dat iets wat je wil vermijden (want een klotejob en als je het echt verklooit breek je een pot of erger, de printplaat zelf). Zo heb ik het opgelost.


Let wel, nadat je dit gedaan hebt en goed gebaised, dat je nog een tijdje je bias regelmatig controleert. Ten eerste omdat de bias nog wel wat wil wijzigen bij nieuwe buizen (buizen moete 'ingebrand worden).
Ten tweede omdat al gemerkt heb dat deze biaspotmeters weleens de geest kunnen geven. Als je bias na enkele weken spelen nog altijd grote fluctuaties vertoond, kan je best die pot (laten) vervangen, want een kapotte biaspot kan op termijn desastreuze gevolgen hebben.

dejohan
20 december 2005, 17:51
O ja, HEEL belangrijk: voordat je die weerstand installeert, zorg er dan voor dat je de FILTERCAPS ONTLAADT. Er zitten namelijk zéér hoge voltages op de amp, ook als hij uitstaat, en die wil je niet voelen.

Kijk op http://studentweb.eku.edu/justin_holton/ voor een "how to"

Kim Wilson
20 december 2005, 19:33
Ik had dit probleem met de originele buizen. Ik heb er dacht ik Sovtek's ingedaan, en nu krijg ik hem wel warm genoeg.

Dat is wel waardeloos met die Hotrods. Dat moet toch op een normale manier te regelen zijn? Moet je kijken hoe lang ze al versterkers bouwen, en dan bouwen ze een nieuwe waar je eerst zelf in moet liggen rotzooien. Zeer slecht van Fender. Het lijkt wel hoe meer ervaring, hoe slechter het produkt. Raar maar waar.

dejohan
20 december 2005, 21:12
Oh ja:
Je kan ook gewoon vragen aan de leverancier van de buizen om een paartje buizen te leveren dat wat meer within specs is.

L-L
20 december 2005, 22:19
Hallo allemaal, erg bedankt voor de goede adviezen! Ik heb intussen ook op het Fender forum gekeken en zie dat dit een wereldbekend probleem is, ik zag dejohan daar ook, internet is echt iets moois. Ja Kim Wilson heeft gelijk, die lui van Fender zijn echte eikels, zeker tav Europa. Jammer dat hun versterkers en gitaren zo goed klinken! Ik heb een tijdje in een muziekwinkel gewerkt en de enige leverancier die niet deugde was Fender, ze leveren altijd te laat, de verkeerde kleur, enz.. De vertegenwoordiging in Europa (1 persoon voor de hele Benelux!) was ook een zooitje. Dat is trouwens 3 jaar geleden, misschien is het wel bijgetrokken intussen, maar ik denk 't niet.

Dejohan, ja ik ga het proberen met een 100K op de R77. Hoe zit dat met de trimpot, als ik die wil vervangen moet ik dan wel de hele amp uit elkaar schroeven? Hij is nog niet echt gammel, maar fluctueert wel enigzins. Ik heb gelezen dat sommigen er nagellak op smeren om dat probleem tegen te gaan, krijg je dan ooit nog wel weer beweging in die trimpot??

Naast het plan van de eindbuizen heb ik de pre-amps ook aangepast:
V1=JJ ECC83
V2=JJ ECC81
V3=JJ ECC81 Matched & Ballanced

Dit is een echte aanrader als je de drive subtieler wilt hebben.

Ik ga de modificaties volgende week uitvoeren, als het een succes is, of juist niet, dan zal ik dit melden in dit forum.

Bedankt!

Kim Wilson
21 december 2005, 07:47
Hallo allemaal, erg bedankt voor de goede adviezen! Ik heb intussen ook op het Fender forum gekeken en zie dat dit een wereldbekend probleem is, ik zag dejohan daar ook, internet is echt iets moois. Ja Kim Wilson heeft gelijk, die lui van Fender zijn echte eikels, zeker tav Europa. Jammer dat hun versterkers en gitaren zo goed klinken! Ik heb een tijdje in een muziekwinkel gewerkt en de enige leverancier die niet deugde was Fender, ze leveren altijd te laat, de verkeerde kleur, enz.. De vertegenwoordiging in Europa (1 persoon voor de hele Benelux!) was ook een zooitje. Dat is trouwens 3 jaar geleden, misschien is het wel bijgetrokken intussen, maar ik denk 't niet.


Nou, het is jammer dat ze zo goed klonken. Zo goed zijn ze niet meer, je moet die dingen eerst van boven tot onder modificeren om een warme klank eruit te kunnen halen. Ik heb het nog niet eens over hun service.

dejohan
21 december 2005, 10:18
Hallo allemaal, erg bedankt voor de goede adviezen! Ik heb intussen ook op het Fender forum gekeken en zie dat dit een wereldbekend probleem is, ik zag dejohan daar ook, internet is echt iets moois. Ja Kim Wilson heeft gelijk, die lui van Fender zijn echte eikels, zeker tav Europa. Jammer dat hun versterkers en gitaren zo goed klinken! Ik heb een tijdje in een muziekwinkel gewerkt en de enige leverancier die niet deugde was Fender, ze leveren altijd te laat, de verkeerde kleur, enz.. De vertegenwoordiging in Europa (1 persoon voor de hele Benelux!) was ook een zooitje. Dat is trouwens 3 jaar geleden, misschien is het wel bijgetrokken intussen, maar ik denk 't niet.

Dejohan, ja ik ga het proberen met een 100K op de R77. Hoe zit dat met de trimpot, als ik die wil vervangen moet ik dan wel de hele amp uit elkaar schroeven? Hij is nog niet echt gammel, maar fluctueert wel enigzins. Ik heb gelezen dat sommigen er nagellak op smeren om dat probleem tegen te gaan, krijg je dan ooit nog wel weer beweging in die trimpot??

Naast het plan van de eindbuizen heb ik de pre-amps ook aangepast:
V1=JJ ECC83
V2=JJ ECC81
V3=JJ ECC81 Matched & Ballanced

Dit is een echte aanrader als je de drive subtieler wilt hebben.

Ik ga de modificaties volgende week uitvoeren, als het een succes is, of juist niet, dan zal ik dit melden in dit forum.

Bedankt!

Lichte fluctueringen zijn normaal bij nieuwe buizen. Als je biasinstemlling, nadat de buizen zo'n maand zijn ingebrand, nog meer dan 5mV fluctueren zou ik overwegen de bias pot te vervangen. Ik betwijfel of nagellak zou helpen, ik heb het probleem ook gehad en daar was het intern, ik had niet het idee dat de pot echt fysisch verschoof, dus nagellak zou daar niet echt geholpen hebben. Bovendien is zo'n kapotte biaspot gevaarlijk voor je amp.
En ja: als de de pot wil vervangen moet je de printplaat er af halen. Dat betekent: alle potmeters en jacks losmaken, de schroeven van de printplaat zelf losmaken, en de printplaat héél voorzichtig er uit proberen te wringen.

L-L
23 december 2005, 11:44
Oke, een 100K er bovenop gezet.

En ja hoor, het werkt! Geweldig!

De buizen kunnen nu weer lekker heet fikken, wat een geluid!

Bedankt voor jullie adviezen.

Ché
30 december 2005, 18:30
hoi ff uit nieuwsgierigheid: overstuurt zo een hotrod op het cleane kanaal ook als je het volume opendraait? zoals bij een blackface/silverface fender deluxe?
of blijft zo een hotrod volledig clean?

Jerre
30 december 2005, 19:48
Nene de Hot Rod overstuurt lekker :razz:

Mr.Jay
2 januari 2006, 18:23
Nene de Hot Rod overstuurt lekker :razz:


Nog nooit een goeie ( lees: échte ) Fender gehoord.

JaY