PDA

View Full Version : Hiwatt Hi Gain serie



black jetta
19 december 2005, 23:51
Iemand al enige ervaring met de Hiwatt Hi Gain serie?

Ik overweeg er één te kopen (de 100 top), maar ik vind er geen reviews van terug.

thanks

ewout
20 december 2005, 13:00
Even een review van mij dan;
absoluut een goede versterker naar mijn mening. Ik was echt zeer onder de indruk en anderen met mij toen we een test deden samen met de bogner ecstacy, uberschall en koch multitone head over een bogner 412 cabinet. Niet de minste concurrentie voor de Hiwatt, en het zijn zeker allemaal goede versterkers, maar de Hiwatt had het meest dikke, vette en directe geluid van allemaal, op alle kanalen. Ik was niet op zoek naar een nieuwe versterker ofzo, maar ik had per toeval de mogelijkheid deze versterkers eens naast elkaar te horen. De Hiwatt was voor mij de winnaar. Ik geloof dat hij zelfs de goedkoopste van het hele stel was en dat verraste me nog het meest!

Qua constructie is het allemaal super solide, echt vakmanschap. Geen verschil te ontdekken in dat opzicht met de duurdere custom serie, alhoewel die aan de binnenkant handgesoldeerd/bedraad zijn terweil de hi-gain een printplaat heeft. Dat hoor je niet terug in het geluid, ik vond de hi-gain zelfs beter klinken dan de custom die we er later even bijpakten. Je hebt naast dat het cleane kanaal alles kan doen wat die custom doet ook nog eens allemaal high gain geluiden en een mastervolume. (en ik weet niet meer of de custom nou een fx loop heeft en een reverb, maar die heeft de hi-gain ook) Ik snao niet waarom mensen zeggen dat ze het custom-clean beter vinden dan het hi-gain clean. Zelfs op oorverdovende volumes klinkt de hi-gain net zo schitterend op het cleane kanaal!

De balans tussen de kanalen van de hi-gain is erg goed, de knoppen bieden veel afstelmogelijkheden en eigenlijk is er geen lelijk geluid uit te krijgen. De mastervolume zorgt ervoor dat je ook op lage volumes mooie overstuurde geluiden eruit krijgt (er zit echt verassend veel gain in deze versterker) en dat is iets wat thuis wel zo handig is. De reverb klinkt niet als een typische fender reverb, maar ik vond hem erg mooi in combinatie met de geluiden van de versterker. Een fender reverb had ook niet echt gepast denk ik.

Tsja, wat kan ik nog meer zeggen... ga hem testen bij de Feedback in Rotterdam bijv. en zet er andere versterkers naast zoals een orange (maar dat klinkt naar mijn mening als speelgoed nadat je deze versterker hebt gehoord) en probeer verschillende cabinetten. En post een review als je hem getest hebt!

marc_o
22 december 2005, 21:19
Toch vreemd hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond het een tegenvallende versterker waarvan ik echt heel veel meer had verwacht. Heb vroeger jaren op een Hiwatt 100R gespeeld, een 2 kanaals buizentop met clean en overdrive, die niet meer gemaakt wordt, maar die was veel opener van geluid.
Ik heb hier nog ergens een review staan, waarin ik 'm vergeleek met de nieuwe Vox en de Mesa Lonestar special.
Er zit wel een berg gain in, dat is waar, maar daarvoor zou ik ergens anders kijken.

thisafternoon
25 december 2005, 19:56
Ik heb ook overwogen een Higain te kopen, maar ze zijn niet te vergelijken met de point-to-point Hiwatt's zoals de Custom 50 en 100.

Geen reverb en effectloop, maar VEEEEL meer toon.

Ik heb via ebay een DR504 kunnen kopen uit 1975, fantastisch. Ultiem! Je hebt wel een pedaal nodig voor een overstuurd geluid (tenzij je als The Who wil klinken, dan is het PERFECT!!)

De nieuwe Hiwatt Custom 50 is een stuk beter dan de Higain, maar helaas voor jou maar '1 kanaal' en geen reverb of effectloop. Maar probeer ze eens naast elkaar.... Met een goed pedaal (+/- 250 euro) en een Custom 50 (+/- 1750) ben je nog altijd minder kwijt dan een belachelijk dure Bogner of whatever die ook nog eens minder klinken (vind ik hehe)

Roque
25 december 2005, 21:40
Hoe zijn die nieuwe buizen combo versies van Hiwatt.
Iemand al eentje getest en zijn die ook ptp?

thisafternoon
26 december 2005, 12:59
Bij Feeback Utrecht staat een 2x10 PTP 20 watt, schijnt heel erg goed te klinken. Nog niet geprobeerd.

marc_o
28 december 2005, 09:34
Ik heb de 50 watt buizencombo (custom??) wel getest en die klinkt wel goed, moet ik zeggen. Je moet je er wel van bewust zijn, zoals hierboven al wordt geschreven, dat je serieus met pedalen aan de slag moet wil je er een versterker van maken waar je vanalles mee kan. Naar mijn mening issie ie beter van basisgeluid dat de high-gain reeks, maar je hebt alleen clean dus.

Ratdawg
3 januari 2006, 13:10
Hoe doet die high-gain leads? Hiwatt staat nu niet direct bekend als versterker voor leadgitaristen. En hoe gecomprimeerd is de sound? Enige referentie punten? Zou het een probleem zijn om door de rest van de bend te snijden?

thisafternoon
3 januari 2006, 14:19
Hoe doet die high-gain leads? Hiwatt staat nu niet direct bekend als versterker voor leadgitaristen. En hoe gecomprimeerd is de sound? Enige referentie punten? Zou het een probleem zijn om door de rest van de bend te snijden?

Voor lead sounds gebruik ik een pedaal, ik vind het hi-gain kanaal sowieso niet zo mooi. Zeker niet in 'uitgetrokken' stand, teveel 'hiwatt' van het goede, maar dan zonder de vette, echte point-to-point Hiwatt essentie.
T klinkt een beetje als een Hiwatt voluit maar dan met een loadbox/attenuator op 't maximum. Ik vind het naar.

Cleane leads, of licht overstuurde sounds geen probleem (luister maar naar Gilmour). Overigens gebruikt hij vaak een extra compressor.

Een probleem om door de bend te snijden heb je hier niet mee hahaha, sterker nog, ik denk dat je met een hiwatt altijd door de bend heen snijdt! HEEL VEEL PRESENCE!!!

Maar nogmaals, koop een custom 50... die klinken zoveel beter

thisafternoon
3 januari 2006, 14:23
Oja, een ding nog, thuis is een custom 50, 100 of higain gewoon ONBRUIKBAAR. Het gaat gewoon veel en veel te hard. Low input scheelt iets, maar klinkt minder lekker EN is nog steeds knoertent hard!

Als je een hiwatt voor thuis wilt, kun je beter een custom 20 combo kopen. En er schijnt zelfs een 7 watter te zijn...

Ik zal als ik jou was ook kijken op ebay. Ik heb mn DR504 (custom 50) voor 707 euro gewonnen. Scheelt 1000 euro met een nieuwe EN ze worden nog meer waard!