PDA

View Full Version : Carl Martin pedaaltjes



Chockfull
19 december 2005, 16:52
Goedendag!

Ik speel garage rock 'n roll en surf georienteerde muziek... En nu het met m'n band allemaal wat serieuzer begint te gaan worden wil ik wat goede pedaaltjes aan gaan schaffen om mijn geluid wat meer ballen te geven...
Ik speel met een Fender Tele en met een Epi Les paul Goldtop over een Fender hotrod Deluxe, en het drive kanaal bevalt me wel, dus daar hoef ik geen nieuw pedaal voor. Voor de solo's wil ik echter een Boost en voor de wat lekkerdere Lay-Back surf nummer een lekkere tremelo...

Nu is mijn oog gevallen op 2 pedalen;

De Carl Martin boost kick:

The Carl Martin Boost Kick is a 9V-battery-powered pedal designed to provide up to 12dB of boost to give that extra "kick" required for a great solo.

The level control determines the boost level. The 3 band EQ section is comprised of Punch (bass), Attack (mid) and Edge (treble).

This allows a virtually unlimited range of solo sounds without compromising sonic quality.

Getting your solos to cut through the cacophony of the band can be a handful. With up to 12dB boost and the 3 band EQ at your feet, hitting the right sound at the right level is a breeze.

Ik heb wat reviews gelezen over dit pedaal op HC en het klonk allemaal wel goed dus deze wil ik binnekort zoiezo gaan testen.

en de Carl martin Surf Trem

Do it in Californie! Met dit pedaal heb je het authentieke surfgeluid meteen te pakken!

De naam van dit pedaal en het uiterlijk bevallen me wel maar over de rest valt echt totaal NIETS te vinden. Ik heb het pedaal ook alleen maar gezien in de feedback krant en op hun website en dat is ook het enige wat er over te vinden valt. ( http://www.feedback.nl/?id=55&b=TMP_1130405718 )

Ik wou graag weten wat jullie van deze pedalen weten en wat jullie er van vinden.

M.V.G
Niels

dunnoaname
19 december 2005, 19:24
de surf trem is een soort goedkopere, minder uitgerbreide versie van de andere carl martin tremelo, de tremovibe. De boost kick weet ik niks van, maar de hydra boost is ook leuk.

Lucluc
19 december 2005, 19:33
Ik heb de Boost Kick minder dan 1 dag gehad en die kon weer vertrekken, vanwege de volgende punten:

Erg veel ruis. Hoe je de instellingen ook hebt staan, echt onacceptabel veel ruis.

Adapteraansluiting heeft een afwijkende maat, zodat standaard Boss plugjes er niet op passen. Ik vind dit erg slordig voor zo'n duur merk.

Batterij past er niet in. Ze hebben bij de productie de printplaat niet ver genoeg afgesneden, zodat een 9v blok er net niet in past op de plek waar ie voor bedoeld is. Met wat moeite kan je hem horizontaal op de print kwijt, maar dan drukt ie op de componenten. Lijkt mij niet de bedoeling.

Ik heb hem goed kunnen testen, zowel in mijn band, als op de slaapkamer. Ik snap niet dat ze een pedaal kunnen maken dat zo erg ruist. Echt een hele grote teleurstelling, zeker gezien het idee van een parametrische eq in een boost.

Chockfull
19 december 2005, 19:51
Ik heb de Boost Kick minder dan 1 dag gehad en die kon weer vertrekken, vanwege de volgende punten:

Erg veel ruis. Hoe je de instellingen ook hebt staan, echt onacceptabel veel ruis.

Adapteraansluiting heeft een afwijkende maat, zodat standaard Boss plugjes er niet op passen. Ik vind dit erg slordig voor zo'n duur merk.

Batterij past er niet in. Ze hebben bij de productie de printplaat niet ver genoeg afgesneden, zodat een 9v blok er net niet in past op de plek waar ie voor bedoeld is. Met wat moeite kan je hem horizontaal op de print kwijt, maar dan drukt ie op de componenten. Lijkt mij niet de bedoeling.

Ik heb hem goed kunnen testen, zowel in mijn band, als op de slaapkamer. Ik snap niet dat ze een pedaal kunnen maken dat zo erg ruist. Echt een hele grote teleurstelling, zeker gezien het idee van een parametrische eq in een boost.

is dat niet gewoon een fout die toevallig bij die van jou voor kwam? op HC heb ik er namelijk niets over gelezen, en die hydra boost is die beter? of weet je dat niet..

Lucluc
19 december 2005, 20:16
Bedoel je van de ruis?

vinni
19 december 2005, 20:50
Heb ongeveer 8 CM's gehad.
Chorussen, comp/lims, HDBII's...Allemaal zondermeer goed.
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ze zeer neutraal van karakter zijn.
Dat vind je goed....of niet.

Vinni

Chockfull
19 december 2005, 20:55
Heb ongeveer 8 CM's gehad.
Chorussen, comp/lims, HDBII's...Allemaal zondermeer goed.
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ze zeer neutraal van karakter zijn.
Dat vind je goed....of niet.

Vinni

neutraal? hoe bedoel je dat? geen karakteristiek geluid?

vinni
19 december 2005, 21:15
Geen karakteristiek geluid nee....
Bevoorbeeld de Chorus van TC is heel herkenbaar.
De CE1 ook..Boss Dimension C.....
Maar de chorussen van CM waren analoog dik maar tja.....
niet echt uitblinken in iets. De Choralflange (Fulltone) ook geprobeerd,
vond ik ook zeer goed....lekker transparant en warm, niet schel of zo.

Maar goed dat was de chorus.
Tremolo precies hetzelfde.....heel goed maar voegt niets toe.
Geen warmte e.d.

Vinni

Mimasu
25 december 2005, 23:10
Hallo,

Inderdaad, voegt niets toe.

En dat is nou juist (als je dat zoekt) de kwaliteit van Carl Martin.

Ik gebruik alleen CM effecten met ingebouwde voeding. Ik kan dus niets zegggen over de kwaliteit van de batterij gevoede pedalen. Maar de "ouderwetse" CM pedalen zijn uitstekend.

De meeste CM pedalen zijn van zeer hoge kwaliteit, ruisvrij en onverwoestbaar.
Helaas zijn ze ook "steriel" en kleuren ze niet.

Door de zeer hoog-omige ingang en de prima kwaliteit componenten is een CM pedaal de ideale pedaal als eerste op je effectenboard.
In het algemeen geldt dat als je in je rij effecten begint met een effect met een goede bufferversterker, je het minste kwaliteitsverlies in je signaal hebt (met als enige uitzondering mischien een rij effecten die allemaal true bypass zijn, maar wie heeft dat nou, en bij 10 x true bypass is het allang geen true bypass meer).

Er zijn uiteraard meerdere effceten met een bufferversterker maar volgens mij gaat er niets boven een CM als eerste effect. Bij mij is dat de enige versie van effecten die geen verlies van signaal geeft indien alles op bypass staat (Ik gebruik achtereenvolgens een CM hot drive'n boost, een MXR dynacomp, een TS9, en een TC chorus/flanger).

Bij de CM gebruik ik vooral de boost functie en niet de vervorming.

Bij de keuze van mijn andere pedalen zie je ook meteen de beperkingen van de CM pedalen:
De TS 9 (origenele versie) heeft veel meer karacter dan de vervorming van mijn CM, en de TC chorus klinkt veel warmer en muzikaler dan een CM chorus XLII die ik ook gebruikt heb.

Maar:

Haal je warmte ergens anders en dan zijn de CM pedalen de beste die er zijn.

groeten Mimasu