PDA

View Full Version : 2e hands gitaar kopen!



VooDoo
19 december 2005, 15:47
test

VooDoo
19 december 2005, 15:48
Goedemiddag,

Ik had een paar vragen het kopen van een 2ehands gitaar.( JA ik heb de zoekfunctie gebruikt, mijn topic heeft een ander doel :) )

Ik zou graag willen weten wat jullie van 2e hands gitaren vinden(de zekere dealers onder ons zullen er wel verstand van hebben :-D )

Ik zou graag een nieuwe gitaar kopen, maar die is 2e hands, en hij word ook niet meer gemaakt

maar ik mag van IEMAND( :evil: ) niet 2ehands kopen.

er zijn natuurlijk ook een aantal dingen waar je op moet letten, maar ik hoor graag jullie ervaringen

alvast bedankt

Orpheo
19 december 2005, 15:50
ik koop alleen maar 2ehands! ik heb nooit iets nieuw gekocht. 2ehands is ideaal; tis goedkoper dan nieuw, de kinderziektes zijn er vaak al uit...en t aanbod is vaak groter dan nieuw.

i.e.: ik ben voor 2ehands kopen. MITS je enigszins verstand van zaken hebt!!

BassAgent
19 december 2005, 15:50
Ja wat moet je in het algemeen zeggen over 2ehands gitaren, behalve dan dat je goed moet kijken hoe ze eruit zien en wat ze nieuw kosten. Je kunt geen algemeen beeld geven van 2ehands gitaren omdat er goeie en slechte exemplaren tussen kunnen zitten. Welke wil je kopen dan?

VooDoo
19 december 2005, 15:52
BTW als ik em zou gaan kopen, neem ik mijn leraar mee.
Waar zou ik over kunnen struikelen :wink:

BartL
19 december 2005, 15:53
Ik speel nu op een engl versterker, een fender strat en een london city tele. Allemaal tweedehands spullen en spelen evengoed als nieuwe spullen.

...het grootste verschil in vergelijking met nieuwe zooi? Een kleine 1500 euro :lol:

Uiteraard moet je opletten met wat je koopt. Maar dat moet je met nieuwe zooi ook! Als je er echt geen reet vanaf weet, vraag dan aan iemand die kent (die er WEL verstand van heeft) mee te gaan en ook te kijken & spelen.

BartL
19 december 2005, 15:54
BTW als ik em zou gaan kopen, neem ik mijn leraar mee.
Waar zou ik over kunnen struikelen :wink:
Dan is er denk ik geen probleem! 8-) GAAN! Maar om welke gitaar gaat het?

Jax
19 december 2005, 15:56
maar ik mag van IEMAND( :evil: ) niet 2ehands kopen.


Waarschijnlijk gaat het hier om je ouders, niet? :)

Het is echt zonde om uitsluitend nieuw te kopen. Oudere modellen kan je niet meer vinden, de prijs ligt hoger, etc, etc. Toch moet je zoals je zegt niet zomaar iets kopen, als je niet weet waar je naar kijkt. Neem desnoods dan iemand mee die er wel verstand van heeft, maar sluit tweedehands gear niet uit. Is gewoon doodzonde!

EDIT: Bart, we zitten op één lijn :)

Nocki
19 december 2005, 16:02
Hoi,

Ik heb zelf gemerkt dat die spullen die ik nieuw heb gekocht voor een hoop geld (voornamelijk bij feedback) allemaal al weg zijn.
en vaak betekent dat dat ik dus 2x zoveel heb betaalt voor iets waar ik geen plezier van heb gehad. een gitaar of versterker zijn dingen waar je gebruik van maakt maar op een gegeven moment afscheid van gaat nemen omdat je een andere richting op gaat. een verlenging van je creaticiteit zeg maar. daarom koop ik alleen nog 2e hands. de prijs is vaak veel lager dan in de winkel en bij gitaren boeven de 300 euro is er toch altijd al een kwaliteid te zien die goed is. natuurlijk wel altijd even goed kijken wat je koopt. zodra een gitaar goed eruit ziet en je m kan stemmen, de actie is lekker en de hals is niet getordeerd ( o wat heb ik een hekel aan die mensen die heel interesant een gitaar langs de nek kijken en dan tegen een perfecte gitaar zeggen: hij is een beetje hol) of te hol of te bol is het een goede gitaar als di goed klinkt en het jouw ding is.


ik denk dat je geld uit spaart door iets 2ehands te kopen in plaats van nieuw. en dat je op de langereduur altijd een instrument hebt wat zn waarde behoudt.

een gitaar nieuw in de winkel duikeld na aanschaf al voor de helft in prijs. een 2ehands kan meer opbrengen na een paar jaar of hetzelfde. eigenlijk dus een waardevaste investering.

je gaat toch doorgroeien dus op een gegeven moment ga je toch naar een gitaar toe die heel duur is. als je dan met je tussengitaren al een klein fortuin kwijt bent is het ook niet leuk en zonde.

ik snap wel dat sommige mensen 2ehands niet vertouwen maar ik handel zelf al een aantal jaar en met een beetje gezond verstand is dat op een heel veilige manier te doen. wees altijd beleefd en wees duidelijk!

Nocki

Eko
19 december 2005, 16:21
Kopen van 2e hands is eigenlijk minder riskant dan nieuw. een instrument dat al enkele jaren in gebruik is en nog niet gescheurd, getordeerd of anders vervormd , zal dat later bijna ook niet meer doen.
Zolang je een leraar meeneemt ( en zelf even op het net nazoekt of de prijs redelijk is ) is het risico hihil.
Eigenlijk het grootste risico wat je loopt is verandering van smaak.
Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor gebruikte gitaren. De frets zijn in het begin nog wat hoekig of scherp. Door het gebruik worden ze wat afgerond en dan vind ik ze wat prettiger.

Mijn laatste aanschaf is een Squier uit Japan. De gitaar is zeer zwaar gebruikt en heeft zeer goed zichtbare sporen op de hals en body. Je ouders zouden hem nooit willen kopen omdat hij er ,,op,, uitziet. Hij is echter zo gebruikt omdat hij zo goed is. Ik heb hem inmiddals al kunnen ruilen voor een Amerikaanse deluxe tele, die was echter niet half zo goed in tone. Deze gaat dus voor geen goud meer weg.
Niet bang zijn dus.

Orpheo
19 december 2005, 16:46
Kopen van 2e hands is eigenlijk minder riskant dan nieuw. een instrument dat al enkele jaren in gebruik is en nog niet gescheurd, getordeerd of anders vervormd , zal dat later bijna ook niet meer doen.
Zolang je een leraar meeneemt ( en zelf even op het net nazoekt of de prijs redelijk is ) is het risico hihil.
Eigenlijk het grootste risico wat je loopt is verandering van smaak.
Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor gebruikte gitaren. De frets zijn in het begin nog wat hoekig of scherp. Door het gebruik worden ze wat afgerond en dan vind ik ze wat prettiger.

Mijn laatste aanschaf is een Squier uit Japan. De gitaar is zeer zwaar gebruikt en heeft zeer goed zichtbare sporen op de hals en body. Je ouders zouden hem nooit willen kopen omdat hij er ,,op,, uitziet. Hij is echter zo gebruikt omdat hij zo goed is. Ik heb hem inmiddals al kunnen ruilen voor een Amerikaanse deluxe tele, die was echter niet half zo goed in tone. Deze gaat dus voor geen goud meer weg.
Niet bang zijn dus.

herkenbaar. had ik met mijn les paul. ik kon m wel ruilen, maar ik doe dat alleen als ik een LP vind die voor mij hetzelfde doet bij mij, als mn huidige.

Orpheo
19 december 2005, 16:47
Kopen van 2e hands is eigenlijk minder riskant dan nieuw. een instrument dat al enkele jaren in gebruik is en nog niet gescheurd, getordeerd of anders vervormd , zal dat later bijna ook niet meer doen.
Zolang je een leraar meeneemt ( en zelf even op het net nazoekt of de prijs redelijk is ) is het risico hihil.
Eigenlijk het grootste risico wat je loopt is verandering van smaak.
Ik heb zelfs een lichte voorkeur voor gebruikte gitaren. De frets zijn in het begin nog wat hoekig of scherp. Door het gebruik worden ze wat afgerond en dan vind ik ze wat prettiger.

Mijn laatste aanschaf is een Squier uit Japan. De gitaar is zeer zwaar gebruikt en heeft zeer goed zichtbare sporen op de hals en body. Je ouders zouden hem nooit willen kopen omdat hij er ,,op,, uitziet. Hij is echter zo gebruikt omdat hij zo goed is. Ik heb hem inmiddals al kunnen ruilen voor een Amerikaanse deluxe tele, die was echter niet half zo goed in tone. Deze gaat dus voor geen goud meer weg.
Niet bang zijn dus.

herkenbaar. had ik met mijn les paul. ik kon m wel ruilen, maar ik doe dat alleen als ik een LP vind die voor mij hetzelfde doet bij mij, als mn huidige.

Nocki
19 december 2005, 17:48
Als ik kijk naar de service naar sommige muziek zaken ben je beter af 2e hands dan nieuw!!!

een gitaar kan ook eigenlijk niet kapot en als tie kapot gaat dan is het door je eigen schuld. laten vallen en een bouwpakket hebben is niet iets wat feedback onder gerantie gaat verstaan...

sterker nog. als je je gitaar laat vallen en hij was 2ehands kost het je niet zoveel als een nieuwe die kaduk is!!!

bij nieuwe gitaren is er ook nog niet gekeken wat een gitaar doet op langere termijn. bv met potmeters. die zijn vaak wel al vervangen ofzo voor betere... je kan met een 2ehands gitaar alleem maar meer zekerheid hebben zolang je zelf niet te gek doet.

NOcki

savecracker85
19 december 2005, 20:33
ik heb ook m'n hele set-up 2dehands gekocht.. Het verliest niet meer z'n waarde(mits het een goede koop is natuurlijk), waardoor je als je iets anders wil je zonder verlies weer kan doorverkopen..
Verder worden er ook vaak dingen in nieuwstaat aangeboden, waardoor je voor weinig geld een "nieuwe" gitaar hebt.. Zo heb ik ooit voor 750 euro een in nieuwstaat verkerende Fender Usa Strat gekocht inclusief hardcase :)

RS-Rik
19 december 2005, 21:21
Ik heb een Gibbie V, zoveelste hands (in ieder geval 3e)... speelt nog steeds als een dijk.

Kep ook een Ibanez strat nog uit de tijd dat headstocks nagemaakt werden. Die is misschien wel 10de hands. Speeld als een dijk waar wat vingers in gestoken moeten worden.

skabouter
19 december 2005, 22:21
ik koop zelf voor 80% 2e hands, ook gitaren. kheb nu 16 gitaren gehad, waarvan 15 2e hands. nooit echt problemen mee gehad, een gitaar kan in feite weinig aan stuk gaan. sommige moet je mss ff opknappen/afstellen, of de pots wat smeren, daarom doe je er altijd goed aan ff te informeren over de staat van de gitaar, bij de verkoper!

en ik zou bij 2e hands wel ALTIJD ophalen, nooit verzenden. je weet nooit wat er mis mee kan zijn, dat kan je pas beoordelen als je hem in je handen hebt. goed letten op:
-rechte neck
-niet te versleten frets
-geen cracks in de body/neck
-brug moet stabiel zijn
-kijk of de pots soepeltjes lopen
-kijk of er geluid uit komt (en meest belangrijk: WAT VOOR GELUID :) )

tja, valt vast nog van alles aan toe te voegen..............be my guest, people :)

maar met 2e hands kopen is niets mis! scheelt vaak een kwart, tot de helft van de nieuwprijs! of je zit voor hetzelfde geld als een nieuwe, op een veel betere 2e handse! en als hij verder goed is, dan kan het geen kwaad :) je hebt wel geen garantie, maar als er wat mis is, dan kan je het altijd ff laten maken, gitaren zijn ook weer nie zo heeeel complex. of er moet echt iets mis zijn met de bouw.......maar daar kom je wel achter door te spelen voor het kopen!

succes dude!!

skabouter
19 december 2005, 22:22
ik koop zelf voor 80% 2e hands, ook gitaren. kheb nu 16 gitaren gehad, waarvan 15 2e hands. nooit echt problemen mee gehad, een gitaar kan in feite weinig aan stuk gaan. sommige moet je mss ff opknappen/afstellen, of de pots wat smeren, daarom doe je er altijd goed aan ff te informeren over de staat van de gitaar, bij de verkoper!

en ik zou bij 2e hands wel ALTIJD ophalen, nooit verzenden. je weet nooit wat er mis mee kan zijn, dat kan je pas beoordelen als je hem in je handen hebt. goed letten op:
-rechte neck
-niet te versleten frets
-geen cracks in de body/neck
-brug moet stabiel zijn
-kijk of de pots soepeltjes lopen
-kijk of er geluid uit komt (en meest belangrijk: WAT VOOR GELUID :) )

tja, valt vast nog van alles aan toe te voegen..............be my guest, people :)

maar met 2e hands kopen is niets mis! scheelt vaak een kwart, tot de helft van de nieuwprijs! of je zit voor hetzelfde geld als een nieuwe, op een veel betere 2e handse! en als hij verder goed is, dan kan het geen kwaad :) je hebt wel geen garantie, maar als er wat mis is, dan kan je het altijd ff laten maken, gitaren zijn ook weer nie zo heeeel complex. of er moet echt iets mis zijn met de bouw.......maar daar kom je wel achter door te spelen voor het kopen!

succes dude!!

skabouter
19 december 2005, 22:25
ik koop zelf voor 80% 2e hands, ook gitaren. kheb nu 16 gitaren gehad, waarvan 15 2e hands. nooit echt problemen mee gehad, een gitaar kan in feite weinig aan stuk gaan. sommige moet je mss ff opknappen/afstellen, of de pots wat smeren, daarom doe je er altijd goed aan ff te informeren over de staat van de gitaar, bij de verkoper!

en ik zou bij 2e hands wel ALTIJD ophalen, nooit verzenden. je weet nooit wat er mis mee kan zijn, dat kan je pas beoordelen als je hem in je handen hebt. goed letten op:
-rechte neck
-niet te versleten frets
-geen cracks in de body/neck
-brug moet stabiel zijn
-kijk of de pots soepeltjes lopen
-kijk of er geluid uit komt (en meest belangrijk: WAT VOOR GELUID :) )

tja, valt vast nog van alles aan toe te voegen..............be my guest, people :)

maar met 2e hands kopen is niets mis! scheelt vaak een kwart, tot de helft van de nieuwprijs! of je zit voor hetzelfde geld als een nieuwe, op een veel betere 2e handse! en als hij verder goed is, dan kan het geen kwaad :) je hebt wel geen garantie, maar als er wat mis is, dan kan je het altijd ff laten maken, gitaren zijn ook weer nie zo heeeel complex. of er moet echt iets mis zijn met de bouw.......maar daar kom je wel achter door te spelen voor het kopen!

succes dude!!

skabouter
19 december 2005, 22:29
ik koop zelf voor 80% 2e hands, ook gitaren. kheb nu 16 gitaren gehad, waarvan 15 2e hands. nooit echt problemen mee gehad, een gitaar kan in feite weinig aan stuk gaan. sommige moet je mss ff opknappen/afstellen, of de pots wat smeren, daarom doe je er altijd goed aan ff te informeren over de staat van de gitaar, bij de verkoper!

en ik zou bij 2e hands wel ALTIJD ophalen, nooit verzenden. je weet nooit wat er mis mee kan zijn, dat kan je pas beoordelen als je hem in je handen hebt. goed letten op:
-rechte neck
-niet te versleten frets
-geen cracks in de body/neck
-brug moet stabiel zijn
-kijk of de pots soepeltjes lopen
-kijk of er geluid uit komt (en meest belangrijk: WAT VOOR GELUID :) )

tja, valt vast nog van alles aan toe te voegen..............be my guest, people :)

maar met 2e hands kopen is niets mis! scheelt vaak een kwart, tot de helft van de nieuwprijs! of je zit voor hetzelfde geld als een nieuwe, op een veel betere 2e handse! en als hij verder goed is, dan kan het geen kwaad :) je hebt wel geen garantie, maar als er wat mis is, dan kan je het altijd ff laten maken, gitaren zijn ook weer nie zo heeeel complex. of er moet echt iets mis zijn met de bouw.......maar daar kom je wel achter door te spelen voor het kopen!

succes dude!!

skabouter
19 december 2005, 22:30
ik koop zelf voor 80% 2e hands, ook gitaren. kheb nu 16 gitaren gehad, waarvan 15 2e hands. nooit echt problemen mee gehad, een gitaar kan in feite weinig aan stuk gaan. sommige moet je mss ff opknappen/afstellen, of de pots wat smeren, daarom doe je er altijd goed aan ff te informeren over de staat van de gitaar, bij de verkoper!

en ik zou bij 2e hands wel ALTIJD ophalen, nooit verzenden. je weet nooit wat er mis mee kan zijn, dat kan je pas beoordelen als je hem in je handen hebt. goed letten op:
-rechte neck
-niet te versleten frets
-geen cracks in de body/neck
-brug moet stabiel zijn
-kijk of de pots soepeltjes lopen
-kijk of er geluid uit komt (en meest belangrijk: WAT VOOR GELUID :) )

tja, valt vast nog van alles aan toe te voegen..............be my guest, people :)

maar met 2e hands kopen is niets mis! scheelt vaak een kwart, tot de helft van de nieuwprijs! of je zit voor hetzelfde geld als een nieuwe, op een veel betere 2e handse! en als hij verder goed is, dan kan het geen kwaad :) je hebt wel geen garantie, maar als er wat mis is, dan kan je het altijd ff laten maken, gitaren zijn ook weer nie zo heeeel complex. of er moet echt iets mis zijn met de bouw.......maar daar kom je wel achter door te spelen voor het kopen!

succes dude!!

Stitch
19 december 2005, 23:10
Ik heb ook bijna alleen maar (goede) ervaring met tweedehands. Soms niet eens de spullen bespeeld (bijv. gitaar uit amerika of versterker transactie op een NS station) en ben echt nog nooit genaaid! Gewoon een beetje voorzichtigheid in acht nemen. Paar keer heen en weer mailen dan weet je ook wel een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik snap ook niet dat sommige mensen een hele shitload aan spullen gewoon nieuw kopen. Winkels zijn er alleen om uit te proberen :cool:

Stitch
19 december 2005, 23:11
Ik heb ook bijna alleen maar (goede) ervaring met tweedehands. Soms niet eens de spullen bespeeld (bijv. gitaar uit amerika of versterker transactie op een NS station) en ben echt nog nooit genaaid! Gewoon een beetje voorzichtigheid in acht nemen. Paar keer heen en weer mailen dan weet je ook wel een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik snap ook niet dat sommige mensen een hele shitload aan spullen gewoon nieuw kopen. Winkels zijn er alleen om uit te proberen :cool:

Stitch
19 december 2005, 23:12
Ik heb ook bijna alleen maar (goede) ervaring met tweedehands. Soms niet eens de spullen bespeeld (bijv. gitaar uit amerika of versterker transactie op een NS station) en ben echt nog nooit genaaid! Gewoon een beetje voorzichtigheid in acht nemen. Paar keer heen en weer mailen dan weet je ook wel een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik snap ook niet dat sommige mensen een hele shitload aan spullen gewoon nieuw kopen. Winkels zijn er alleen om uit te proberen :cool:

grayfink
19 december 2005, 23:26
Hey RS-Rik, zo'n strat heb ik ook. De mijne komt uit '76: C763118
(C = derde maand, 76 het bouwjaar. 3118 de 3118e van dat jaar. De mijne is 2ehands denk ik. Ik heb hem al 24 jaar namelijk. Geweldig hout, geweldige hals, geweldige sound. Alleen zijn de frets helemaal aan gort gespeeld :-(

Op de foto links dus. Die blauwe Ibbie heeft inmiddels plaats gemaakt voor een nieuwe Epi LP Standard Plus Honeyburst



http://www.xs4all.nl/~greevink/tele/slides/PICT0113.html

Stitch
20 december 2005, 11:14
Ik heb ook bijna alleen maar (goede) ervaring met tweedehands. Soms niet eens de spullen bespeeld (bijv. gitaar uit amerika of versterker transactie op een NS station) en ben echt nog nooit genaaid! Gewoon een beetje voorzichtigheid in acht nemen. Paar keer heen en weer mailen dan weet je ook wel een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik snap ook niet dat sommige mensen een hele shitload aan spullen gewoon nieuw kopen. Winkels zijn er alleen om uit te proberen :cool: