PDA

View Full Version : zelfbouw buizenversterker



chennie
19 december 2005, 14:37
een zelfbouw buizenversterker dit keer.

chennie
19 december 2005, 14:40
Zo m’n huidige hobby bouw project is halfklaar, dus zoals gewoonlijk begint het bij mij te jeuken voor een nieuw project. Ik dacht dit keer om een (buizen) versterker te maken.
Nou moet ik eerlijk zijn en heb ik hier nog niet diep over nagedacht, maar wat kunnen jullie mij vertellen over de haalbaarheid?
Ten eerste, ik wil géén totaal pakket en dan in elkaar zetten. Dat vind ik niet zo heel erg leuk. Ten tweede, ik heb de 18 watt projecten gezien op 18watt.com en alhoewel ze mij goed te doen lijken, ben ik niet zo heel erg van ze gecharmeerd.

Wat ik wel graag wil is een high gain bak. Hoe zijn 5150’s ENGLS en (dual) Recto’s te doen? Geronimo had er één gedaan, naar eigen ontwerp. Zijn hiervan de onderdelen allemaal goed te krijgen? Wat zal ongeveer het kosten plaatje zijn? 1000 euro? of veel meer? Ik zag dat er op inet volop schema’s van deze versterkers te vinden zijn. Dus een possible do of don’t?
Een ander idee is een jcm800, maar die zijn tweedehands zo goedkoop te krijgen, dat de 800-1000 euro die een zelfbouw gaat kosten niet echt waard vind. Iemand andere ideeen voor ontwerpen? Elders is hier begonnen met een plexi, en die zijn dus blijkbaar heftig modbaar. Dat is natuurlijk ook leuk voor in het achterhoofd. Misschien combi van verschillende amps ?

Heeft iemand nog een hoop links naar (uitgebreide) amp zelfbouw pagina’s? Ik zoek vooral ook info over een systematische aanpak voor het bouwen en vooral het testen en meten van verschillende stages. Er was een FAQ hiervoor, maar die is om mysterieuze redenen niet meer.

Even voor de duidelijkheid, ik wil niet bouwen voor het hebben van een versterker. Ik heb al een recto, maar ik ben gitarist en heb gebrek aan een leven, dus klus ik er maar op los =)

Negative K3 fan
19 december 2005, 17:55
Zo m’n huidige hobby bouw project is halfklaar, dus zoals gewoonlijk begint het bij mij te jeuken voor een nieuw project. Ik dacht dit keer om een (buizen) versterker te maken.
Nou moet ik eerlijk zijn en heb ik hier nog niet diep over nagedacht, maar wat kunnen jullie mij vertellen over de haalbaarheid?
Ten eerste, ik wil géén totaal pakket en dan in elkaar zetten. Dat vind ik niet zo heel erg leuk. Ten tweede, ik heb de 18 watt projecten gezien op 18watt.com en alhoewel ze mij goed te doen lijken, ben ik niet zo heel erg van ze gecharmeerd.

schande


Wat ik wel graag wil is een high gain bak. Hoe zijn 5150’s ENGLS en (dual) Recto’s te doen?
als eerste versterkers worden ze niet aangeraden, ontwerpejn met zoveel gain zijn erg gevoelig voor oscillaties en storingen, ook zijn ze wat gecompliceerder dan bv. een 18 watter


Geronimo had er één gedaan, naar eigen ontwerp. Zijn hiervan de onderdelen allemaal goed te krijgen?
Ja, zolang je geen exotische trafo's en dergelijken wil is het goed te verzamelen


Wat zal ongeveer het kosten plaatje zijn? 1000 euro? of veel meer?
dat hangt er helemaal vanaf van wat voor versterker je bouwt, het begint ongeveer bij 300 euro denk ik


Ik zag dat er op inet volop schema’s van deze versterkers te vinden zijn. Dus een possible do of don’t?
possible do natuurlijk :)


Een ander idee is een jcm800, maar die zijn tweedehands zo goedkoop te krijgen, dat de 800-1000 euro die een zelfbouw gaat kosten niet echt waard vind. Iemand andere ideeen voor ontwerpen?
als je het voor de prijs doet moet je sowieso neit gaan zelfbouwen, jcm800s zijn prima te doen al zou ik dan wel een aangepaste versie nemen, een octal hi-octane oid.


Elders is hier begonnen met een plexi, en die zijn dus blijkbaar heftig modbaar. Dat is natuurlijk ook leuk voor in het achterhoofd. Misschien combi van verschillende amps ?
Goed plan :)


Heeft iemand nog een hoop links naar (uitgebreide) amp zelfbouw pagina’s?
ampage.org 18watt.com ax84.com aikenamps.com tube-town.de verelec.com


Ik zoek vooral ook info over een systematische aanpak voor het bouwen en vooral het testen en meten van verschillende stages. Er was een FAQ hiervoor, maar die is om mysterieuze redenen niet meer.
uhmm als je nou eens ietsje concreter vertelt wat je precies wil...


Even voor de duidelijkheid, ik wil niet bouwen voor het hebben van een versterker. Ik heb al een recto, maar ik ben gitarist en heb gebrek aan een leven, dus klus ik er maar op los =)
aha...

maargoed ik heb hier al een paar maanden lang alle onderdelen liggen voor een 18 watt/ ac30/4 / iets anders versterkertje waar ik nog niet aan toe ben gekomen, die zou je evt. van me mogen overkopen, je hebt gegarandeerd iets waar je lekker aan kunt klussen en het is in de buurt+levende vraagbaak (hogekamp terror)

chennie
19 december 2005, 19:25
Geen zin om een hele quote lay out op te bouwen dus:

Schande ? Door schade en schande wordt men wijs =)
Ik kon afleiden uit je verhaal dat het nabouwen van die higain amps in ieder geval geen hercules werken cq bij benadering onmogelijk zijn. Voorlopig blijven deze amps mn eerste keus. Wat is dan voor een dergelijke kloon een eerste prijsschatting, een orde grootte ?

Dat ik geen jcm800 wou doen is niet echt uit het geldperspectief, maar ik hou het wel graag reeel. Anders ga ik mezelf vervloeken op dagen wanneer het tegenwerkt.

Bedankt voor de links, ik denk dat ik daar wel een tijdje mee vooruit kan. Maar ik was toch concreet dat ik info zocht over testen en systematische bouw ? =)

Bedankt voor je aanbod, ik zal het in gedachten houden, maar zoals ik al aangeef ben ik van plan om een higainer te maken. Een 100 watter. Als het moeilijk is, ik hou wel van uitdagingen.

Negative K3 fan
19 december 2005, 19:48
waarom een 100 watter en niet bijvoorbeeld een 10 watter (scheelt aanzienlijk in de kosten, als je daar dan toch op wilt letten) en je hebt al een recto...

als je echt een higainer wilt zou ik gaan voor een hi octane (te vinden op ax84), prijzen vanaf ongeveer 300, 350 euro, maar voor een 100 watter mag je er al wel minstens 150 bij op tellen.

ik zie het nut er niet van in om afzonderlijke stages te gaan testen (testen waarop?), misschien testen met je oren ofzo, verder is een multimeter al genoeg wat betreft testen.

Negative K3 fan
19 december 2005, 19:49
waarom een 100 watter en niet bijvoorbeeld een 10 watter (scheelt aanzienlijk in de kosten, als je daar dan toch op wilt letten) en je hebt al een recto...

als je echt een higainer wilt zou ik gaan voor een hi octane (te vinden op ax84), prijzen vanaf ongeveer 300, 350 euro, maar voor een 100 watter mag je er al wel minstens 150 bij op tellen.

ik zie het nut er niet van in om afzonderlijke stages te gaan testen (testen waarop?), misschien testen met je oren ofzo, verder is een multimeter al genoeg wat betreft testen.

nicoverduin
19 december 2005, 20:13
ik zie het nut er niet van in om afzonderlijke stages te gaan testen (testen waarop?), misschien testen met je oren ofzo, verder is een multimeter al genoeg wat betreft testen.Niet helemaal. Als je wilt weten wat een bepaalde stage doet met bijv. afknijpen van hoge tonen of juist het extra versterken van of juist een heel mooi vlak spectrum heeft, ga je het niet redden met een DMM. Je zult dan toch een een scope moeten. En als je het kan/wilt betalen een laagfrequent spectrum analyzer. Ook kan een scope goed helpen bij het opsporen van hoogfrequent oscillaties (die lage hoor je toch wel).

Vwb. de systematische bouw. Ik zou vooral het schema blijven volgen op de layout. Dat geeft meestal de kortste verbindingen en dus de minste kans op feedback (lees oscillatie).

Tenslotte hou vooral de laagstroom (voorversterkers) zover mogelijk van de hoge stromen (voeding en eindtrap).

Nico

chennie
19 december 2005, 20:51
@negk3terror, maar ik wou juist niet letten op de centen, maar je moet het natuurlijk niet te gek maken. Mijn portomonnee is reeel en allerminst zuiver imaginair, whaha een hogekamp grap :|


Waarom een 100 watter, puur omdat me dat wel leuk lijkt om te doen. Het is zelfbouw weet je nog :) Je zei zelf een possible do.

Verschillende stages omdat je natuurlijk niet alles opgaat bouwen en dan maar de schakelaar omgooien en dan maar hopen dat het doet, toch? Lijkt mij logisch dat je eerst een fatsoenlijke voeding hebt, stabiel en op het gewenste niveau. Dan iets van de eerste ingangs stappen. Wellicht een fx loop? Dan wil je toch testen dat die het doet? Of wanneer je andere features inbouwt?

Ik heb net even gekeken op de ax84 site en ik kon al veel vinden in de faq en de link naar een andere faq over het eerst opstarten. De hi octane heb ik ook even gekeken en is natuurlijk een optie.

Ik weet dus nog niet wat het concreet gaat worden, waarschijnlijk gaat het ook een mix worden ivm wat ik makkelijk in handen kan krijgen bijv trafo's.

chocorookie
19 december 2005, 21:41
Een 64-er Bassman totaal omgebouwd als een high gain bak met El34, lijkt jouw dat wat?
Heb er schema's van liggen van een figuur (idioot) die oude bassmans ombouwde tot schreeuwbakken.

Ik wil ze wel opsturen maar o wee als ik er achter kom dat jij een blackface er voor gaat slopen.
LOL

groetjes choc.

Negative K3 fan
19 december 2005, 22:11
ok nico, daar heb je wel gelijk in, maar dan moet je al wel veronderstellen dat je de ervaring/het verstand hebt om scope readings te interpreteren naar t00000ne.

echt nodig is een osciloscoop zeker niet (kijk maar op ax84 forums, niemand bouwt amps met scopes). maar goed aangezien chennie een elektrotechnicus is is het natuurlijk altijd leuk om te kloten met scopes, als ik er 1 thuis had zou ik het zeker doen :)

nog een laatste vraag aan onze electrotechnicus: wat maakt een 100 watter >100 euro leuker dan een 10 watter???

Negative K3 fan
19 december 2005, 22:12
ok nico, daar heb je wel gelijk in, maar dan moet je al wel veronderstellen dat je de ervaring/het verstand hebt om scope readings te interpreteren naar t00000ne.

echt nodig is een osciloscoop zeker niet (kijk maar op ax84 forums, niemand bouwt amps met scopes). maar goed aangezien chennie een elektrotechnicus is is het natuurlijk altijd leuk om te kloten met scopes, als ik er 1 thuis had zou ik het zeker doen :)

nog een laatste vraag aan onze electrotechnicus: wat maakt een 100 watter >100 euro leuker dan een 10 watter???

chennie
19 december 2005, 22:20
Wat ben ik dol op scopes :) Maar daar kan je wel veel makkelijker oscillaties mee vinden in je circuit.
Waarom ik een 100 watter wil en geen simpele kleine. Nou simpel, daar is geen rationele verklaring voor. Lijkt me leuk om te eindigen met een 100watter. Maar ik ben dus nog op zoek he =) Het kan nog van alles worden.

Negative K3 fan
19 december 2005, 22:22
ik heb op dit moment een 10 watt medium gainer en als je al in het bezit bent van iets groot kan ik je het echt heel erg aanraden een versterkertje te bouwen met minder vermogen...

chennie
19 december 2005, 22:31
ik heb op dit moment een 10 watt medium gainer en als je al in het bezit bent van iets groot kan ik je het echt heel erg aanraden een versterkertje te bouwen met minder vermogen...

Mijn buren mogen lijden onder mijn zwaar uitversterkt slechte gitaarspel. :D
Maar ik geef je gelijk hoor, beetje afwisseling erin. Maar ik geef alleen een voorkeur aan die zware gain dingen. Zowieso begin volgend jaar even naar musik produktiv en andere winkels, versterkers checken. geluid checken. Kijken wat ik wil aan geluid, schema's bij elkaar zoeken, plan maken. bier drinken, plan herzien, en dan pas bouwen.

Dit topic ging me voornamelijk om die eerste kleine dingen genoemd in mn openingspost. Aan je links heb ik al iig heel veel.

Negative K3 fan
19 december 2005, 22:59
ik hoef je toch niet te onderrichten in luidheid, vermogen, decibels etc? een 10 watter doet er ook echt niet moeilijk over een kammer te laten schudden danwel buren te pesten.

chennie
19 december 2005, 23:39
het was grap, ik hoef je toch niet te onderrichten in enige vorm van geschreven luchtigheid ? ;)

bert k
20 december 2005, 00:46
Je zit ook puur praktisch dat 100 watt veel minder snel aan het vervorman slaat als een 10 of 20 watter.

Squier4ever
20 december 2005, 11:13
een recto is erg moeilijk, hier een link van iemand die er een gebouwd heeft, check die pics :o :

http://diy.musikding.de/content/view/23/9/

http://diy.musikding.de/berichte/ver/Dualrect1/bilder/prerechts.jpg

chennie
20 december 2005, 12:13
Hoi squier4ever,
Bedankt voor je link!
Ik had al bedacht dat een recto al misschien een overkill zou zijn, zo'n één heeft 3 kanalen, 8 standen. Plus nog al die features. Ik ben echt wel zo dom dat ik die er ook maar meteen inbouw als ik bezig ben =) Alhoewel ik daar ook geloof dat het te doen is, als je maar rustig je tijd neemt.
Denk waarschijnlijk dat ik iets hybrides maak. Of misschien inderdaad och maar een klein watter en die uitbreiden naar zoveel mogelijk gain. Wellicht een amp met een schakelaar waarbij je kan schakelen tussen verschillend uitgangsvermogen? Gewoon even brainstormen, zonder na te denken over de uiteindelijke realisatie.