PDA

View Full Version : snaren breken te snel op Ephiphone gitaar



rockabilly_rebel
5 oktober 2002, 16:51
bij mijn ephiphone sheraton gitaar breken de snaren altijd op dezelfde plek; namelijk op de kam, je weet wel, rechts van de elementern als je de gitaar bespeelt zeg maar.


Wat kan ik hieraan doen;
Iemand zei me dat ik de kam moet veilen met schuurpapier zodat de braampjes eraf gaan. Bij een winkel hebben ze een soort plastic onderdeeltjes te koop om mijn snaren op te laten rusten, maar verandert daardoor het geluid niet?

pimmetje
5 oktober 2002, 17:13
Ze breken dus bij de brug... de kam is het gedeelte waar je snaren overheen liggen aan het einde van de hals (bij de stemknoppen).

't Kan idd zijn dat er een braampje op een zadeltje zit. Dat is het deel van de brug waar de snaar overheen ligt... je hebt dus 6 zadeltjes.

Dit komt wel vaker voor, maar meestal heb je 't dan over 1 snaar die vaak breekt vanwege een braampje. Je kan braampjes idd voorzichtig wegvijlen/schuren. Ook kan 't daarna helpen om wat grafiet toe te passen op brug en kam. Dit werkt als glijmiddel.

Je hebt idd ook speciale zadeltjes van bijvoorbeeld Graph-Tech. Zelf heb ik er geen bewuste ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat ze 't geluid beinvloeden.

rockabilly_rebel
5 oktober 2002, 17:47
het is dus de brug ja oke. Maar het is niet 1 snaar die vaak/snel breekt. Nee het zijn ze bijna allemaal, ik moet erbij zeggen dat redelijk hard en lomp speel, maar toch; die snaren kosten me een fortui nen met zo'n gitaar wil ik niet meer het podium op.

freddynl
5 oktober 2002, 18:17
Op 2002-10-05 17:47, schreef rockabilly_rebel:
het is dus de brug ja oke. Maar het is niet 1 snaar die vaak/snel breekt. Nee het zijn ze bijna allemaal, ik moet erbij zeggen dat redelijk hard en lomp speel, maar toch; die snaren kosten me een fortui nen met zo'n gitaar wil ik niet meer het podium op.


Absurd, ik breek er nooit een en ik speel pas 36 jaar guitaar.
Paar mogelijkheden indien van toepassing;
1. Je gebruikt een metalen plectrum
Vervangen door nylon.
2. Je ragt ipv speelt
Guitaarles nemen
3. Je vervangt de snaren niet snel genoeg
Bij dagelijks 1 a 2 uur spelen vervangen om de 14 dagen tot drie weken.
4. Er is wat mis met de brug of de kam van de guitaar.
Bij dit laatste zou ik hem na laten kijken door epiphone. (zij hebben een zeer goed service centrum in Nederland en indien er daadwerkelijk sprake is van een technische/constructie fout is het gratis.

sweet
5 oktober 2002, 18:20
Een sheraton ? Beter !!!

Anders Destium
5 oktober 2002, 19:21
Met welke dikte snaren speel je, dat kan ook nog wel eens schelen of inderdaad zadeltjes vervangen.
Leren spelen wil altijd wel helpen, toen ik nog niet lang speelde brak ik ook weleens een snaar, voordeel is dat je wel leert hoe je snel en makkelijk nieuwe snaren er op zet :smile:

Ic3gl0vE
5 oktober 2002, 20:00
freddynl.. als je echt zo lang speelt waarom kan je het woord GITAAR dan niet eens spellen?

freddynl
5 oktober 2002, 23:58
Op 2002-10-05 20:00, schreef Ic3gl0vE:
freddynl.. als je echt zo lang speelt waarom kan je het woord GITAAR dan niet eens spellen?

:grin: Ik L...L te veel engels
enne ik speel inderdaad zo lang gitaar...:wink:

Hankey
6 oktober 2002, 02:23
Ik had hetzelfde probleem met mijn Ibanezje: de hoge e-snaar brak telkens af bij de brug op het punt waar de snaar het tremeloblok verlaat. Hier maakt de snaar een knik waardoor er een hoop kracht op dat punt staat. Ik heb het metaal op dit punt voor de dunste 3 snaren met een satéprikker en een stukje schuurpapier opgeschuurd, zodat de snaar een bocht maakt ipv. een knik zeg maar... Ik heb nu al een tijdje geen snaar meer gebroken (afkloppen :smile:

rockabilly_rebel
6 oktober 2002, 15:16
ik speel al 7 jaar en heb inderdaad nog nooit les gehad. maar dat heeft hier niets mee te maken. Ik speel met emotie en daarom soms wat harder ja. Ik ben geen BLOf man.

maar jah, het bonnetje van die gitaar heb ik allang niet meer, ik denk dus niet dat ze het bij epiphone gratis repareren.

Ik denk dat ik gewoon die andere zadeltjes erop ga zetten.

rockabilly_rebel
6 oktober 2002, 15:19
en gast, om de 2 weken nieuwe snaren, ik ben student, heb geen geld voor geintjes.

36 jaar spelen en nog nooit een snaaar gebroken? tja, dan speel je geen punk i.i.g.

rePUNKtative
6 oktober 2002, 15:39
er bestaat een verschil tussen ongecontroleerd punk spelen en met beleid punk spelen. En met beleid klinkt het vaak nog het beste ook....

Matje
6 oktober 2002, 15:41
Op 2002-10-06 15:16, schreef rockabilly_rebel:
ik speel al 7 jaar en heb inderdaad nog nooit les gehad. maar dat heeft hier niets mee te maken. Ik speel met emotie en daarom soms wat harder ja. Ik ben geen BLOf man.

maar jah, het bonnetje van die gitaar heb ik allang niet meer, ik denk dus niet dat ze het bij epiphone gratis repareren.

Ik denk dat ik gewoon die andere zadeltjes erop ga zetten.


punk met emotie? yeah right

Leer spelen dude

maarten
6 oktober 2002, 15:50
Hoe dan ook het gaat erom dat ie een probleem heeft met zn gitaar en wij em kunnen helpen :smile: Een vriend van me had ook een epiphone met hetzelfde probleen. De zadeltjes zorgden ervoor dat de snaar idd een knik maakten en bij hem braken de snaren echt vaak. Ik denk niet dat je zó mieters hard speelt dat je alleen maar snaren kan breken want soms ga ik ook een beetje hard spelen maar dat houden de snaren prima. Ik heb een goede brug (lo pro) dus t zal bij jou daar wel aan liggen. Anders breng je gitaar ff langs een gitaarboer
grtz maarten

rockabilly_rebel
21 oktober 2002, 13:25
gityaarboer zegt dat het eraan ligt dat de sheraton gitaar altijd snaren heeft die er verrekte strak opstaan doordat de hals van deze gitaar langer is als die van andere epiphone gitaren. Dus: dunne snaren halen, geen diadoro want die dingen breken het snelst van allemaal.

Harry
21 oktober 2002, 13:48
Op 2002-10-05 17:47, schreef rockabilly_rebel:
het is dus de brug ja oke. Maar het is niet 1 snaar die vaak/snel breekt. Nee het zijn ze bijna allemaal, ik moet erbij zeggen dat redelijk hard en lomp speel, maar toch; die snaren kosten me een fortui nen met zo'n gitaar wil ik niet meer het podium op.


rockabilly rebels horen hard en lomp te spelen, dus daar kan het niet aan liggen

moretel
21 oktober 2002, 14:04
.. als je echt zo lang speelt waarom kan je het woord GITAAR dan niet eens spellen?

Omdat blind gitaar spelen waarschijnlijk makkelijker is dan blind typen, of het is een verbastering tussen guitar en gitaar

rockabilly_rebel
21 oktober 2002, 14:43
ach ja, dunne snaren, nieuwe zadeltjes, probleem uit de wereld!

Cloud Strife
21 oktober 2002, 15:07
:smile:

Bouke
21 oktober 2002, 17:23
Hey,

even over graph-tech zadels; het werkt goed tegen snaarbreuk! Ik ben ook een 'hard hitter' en sinds de zadels geen problemen meer. Ik heb een strat, maar ze zijn er idd ook voor LP's.

Graph-tech claimt ook meer sustain te leveren; dat heb ik niet echt ondervonden, maar de tone is er in geen geval minder van geworden.

Conclusie: breek je veel snaren op de brug: probeer graph-tech > kost wat > heppie ook wat! Ik heb ze speciaal voor op mijn ibanezje zelf moeten modificeren (ball paste er niet door en moet bij mijn iba door de zadels), het boort wel errugg gemakkkelijk moet ik zeggen! :grin:


Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2002-10-21 17:25 ]</font>

Ic3gl0vE
21 oktober 2002, 22:22
ik sloeg een keer een snaar doormidden... bij de 15e fret ongeveer.. maar ja die zat er ook al 1˝ jaar op :grin:

episua
1 november 2002, 20:18
Ik had het ooit eens bij mijn epi lp.
En voor 10 of 15 euro hebben ze de zaddels gewaxt of zo. Ik breek nu bijna nooit meer iets.

Ic3gl0vE
1 november 2002, 20:24
gewaxt? niet een laagje grafiet eroverheen?