PDA

View Full Version : Opnieuw beginnen met opnemen - hulp met set-up



marc_olly
19 december 2005, 11:38
ok, ik wil dus weer eens serieus met opnames aan de slag.
Thuis en alleen gitaar opnemen. De backing tracks wil ik zelf gaan maken.

Mijn laatste opname pogingen zijn van 10 jaar geleden, waar ik met een atari (jaja...) de backings maakte met een synth en 2 modules. Een mengtafeltje erbij en een 4 sporen cassette-rekorder voor de gitaaropnames. Dat was mijn set-up. Werkte prima.

Eigenlijk wil ik nu weer hetzelfde doen, dus zelf backings maken en zo.

Nu is mijn vraag, wat heb ik nodig???

Ik wil met een PC aan de slag (tenzij jullie roepen dat die all-in-one machines veel handiger zijn) om muziek te maken. Sterke PC heb ik al, maar nu een goeie kaart waar ik bijv. dmv een POD mijn gitaar kan opnemen. De backings wil ik maken met behulp van een klaviertje. Nu is mijn vraag: welke (goedkope) software heb ik nodig om het analoge signaal op te nemen en dmv midi backings te creeren ?
En welke hardware (liefst USB) heb ik nodig om het signaal uit de POD mijn PC in te krijgen?

laatste vraag... in het verleden genereerde de synth en de modules het geluid, deze kregen het midi signaal uit de PC/atari. Zijn hier inmiddels beter alternatieven voor (softwarematige synths) of is dit nog steeds de beste manier ? Dus een module (of 2..) aan de pc hangen middels midi en deze het geluid laten creeren of dit software matig oplossen ?

Mijn budget? ongeveer 1000 euro. Hiervoor moet ik dus het volgende hebben ( hoeft niet nieuw !)

software
hardware kaartje voor audi in (eventueel midi)
POD
soundmodule (canvas is voor 100 euro wel te vinden en volstaat in de eerste fase)
effectenbakkie (is ook voor 100 euro wel te vinden)

Kunnen jullie me weer wat op weg helpen ?
Als ik de belangrijkste vraag beantwoord krijg, namelijk via MIDI aan de slag of de PC de geluiden laten genereren) dan ben ik een heel eind!

Thanks