PDA

View Full Version : SADA Yairi



RAW
19 december 2005, 11:05
Hallo, ik ben op zoek naar info over een klassieke gitaar van het merk SADA. Op het label in de gitaar staat met grote letters SADA, bouwjaar 1972 en model 854. Bovendien is het label voorzien van een stempel (waarschijnlijk q.c) met de tekst: Sada Yairi luthier en met grote letters ARAI. Wie o wie kan mij meer informatie over deze of soortgelijke gitaren geven? Er is niet of nauwelijks info over SADA gitaren te krijgen....

http://members.home.nl/kodok/SADA.jpg


Why invent the wheel when someone's beat you to it?

waayer
19 december 2005, 11:31
Volgens mij komt hij uit Japan :wink:

piezo
19 december 2005, 11:35
Zoek eens op inernet. Ik heb ergens gelezen dat Sada Yairi de vader was van K. Yairi.

RAW
19 december 2005, 11:55
Bedankt voor de info, ik besef nu dat ik mijn vraag niet volledig gesteld heb....
Dat ie uit Japan komt was me inderdaad al bekend en op internet heb ik wel wat info over vader en zoon Yairi ( of SADA) gevonden, maar eigenlijk wil ik meer te weten komen over prijsklasse, afwerking ( gebruikte lakken enzo) en historie.
Het beschreven exemplaar is aan restauratie toe en daarom is het van belang dat ik erachter kom welke materialen gebruikt zijn.
Tóch nogmaals bedankt voor jullie input, alle info is welkom :)



Why invent the wheel when someone's beat you to it?

bert
19 december 2005, 15:31
Ik heb zelf een Sada-Luthier gitaar. Erg mooi om te zien. Geluid is ook mooi alleen niet 100 % zuiver op de hals. Ik heb er ongeveer 15 jaar geleden 800,00 GULDEN voor betaald. Toen veel geld.

Onlangs is er een microfoonstandaard tegen aan gevallen. Nu zit er een gat in de zij-kant :( . Tot mijn 2e grote schrik is deze ook GELAMINEERD. Altijd gedacht, ook gezien de prijs, dat het een masief gitaartje was.

Ik zal eerdaags eens een foto plaatsen van deze gitaar.

Bert.

RAW
19 december 2005, 17:51
Wow Bert!
800 guldentjes is inderdaad niet mis.....ik heb geen idee of mijn Sada in diezelfde prijsklasse valt, maar ook ik heb het idee dat de zijkant van de mijne gelamineerd is :-?
Jammer van dat gat, gezien de prijs en (waarschijnlijk) de leeftijd lijkt het me geen gek idee om 'm te laten restaureren.
Mijn Sada is gelukkig wel zuiver op de hals, zelfs nadat ik de action behoorlijk aangepast heb.

Bedankt voor de info!


why invent the wheel when someone's beat you to it?