PDA

View Full Version : Floating bridge vervangen door fixed bridge?



Kristof
19 december 2005, 09:16
Ik heb momenteel een (linkshandige) Ibanez RG 370-DX met een Floyd Rose-achtige floating bridge. Nu vind ik dit ongelooflijk vervelend om snaren te vervangen en te stemmen. Vooral wanneer ik dan weer in standaard tuning wil spelen en dan weer eens in drop D. De tremolo-bar gebruik ik trouwens ook niet.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om die floating bridge te vervangen door een fixed bridge. Eventueel zo een floyd rose speedloader.

Ik heb al gekeken of ik de bridge niet gewoon kan blokkeren met twee stukjes hout, maar door de vorm van de body van de gitaar, rondom de bridge, gaat dit niet.

Enige ideeën?
En hoeveel zou zo een fixed bridge kosten?

jorrit
19 december 2005, 09:22
Een speed loader heeft ook weinig zin in jou geval. das ook gewoon een floating trem.

Je kunt trouwens wel je floyd blokeren hoor, denk dat je niet helemaal snapt hoe want met een ibanez kan dat gewoon ook met stukkjes hout.

Ik heb zelf een gitaar waar ik de hele floyd er uit heb gehaald, opgevuld met een op maat gezaagt stuk hout en toen een fixed brigde er op gezet. is dus ook een mogelijkheid. Maar dan moet je zelf wel enigzins handig zijn.

als ik jou was zou ik hm gewoon vastzetten met stukjes hout. Ik snap je probleem niet echt, je zet een stukje hout voor en een stukje achter de brug. vanaf de onderkant. Dat je misschien niet de hele ruimte kan opvullen door de afgeronde kanten van het gat in je gitaar geeft niets, maar kan met een beetje schuren aan je stukje hout dat je er in gaat stoppen ook opgelost worden..

Kristof
19 december 2005, 09:53
Floyd Rose heeft ook een Fixed Speedloader bridge: http://www.floydrose.com/fixedbridge.html

Wat ik precies bedoel met het blokkeren en stukjes hout, is moeilijk uit te leggen. Ik zal straks thuis een tekening maken en deze uploaden :)

Nickname
19 december 2005, 12:19
Brug vastzetten met blokjes hout is indd makkelijk en doeltreffend, kijk echter ook eens naar dit gevalletje: der tremconverter van dircksons. Zie www.dircksons.com :-D

idno
19 december 2005, 13:28
ik mijn oplossing maar weer eens laten zien, zie dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62466&highlight=

simpel en erg doeltreffend :cool:

glacius
19 december 2005, 17:12
denk dat je niet helemaal snapt hoe ..


Woonplaats: Mol, België
gek he ?

nee geintje, de floyd rose is gewoon te blokkeren..

Kristof
19 december 2005, 18:33
Dit is een tekening van hoe het er vanbinnen 'ongeveer' uitziet:
http://www.plaintalking.be/images/bridge.jpg

Waar normaal de stukjes hout moeten komen, gaat de opening een heel eind naar binnen. Ik kan er dus niet genoeg aan om daar hout van de juiste afmeting tussen te friemelen.

Kristof
20 december 2005, 09:00
Iemand?

jorrit
20 december 2005, 09:25
je hoeft die gaten ook niet perse op te vullen als je rechts en links hout stopt kan ie geen kant meer uit. check ff die link eerder gegeven door idno zo moet het er uit komen te zien.

RedBuell
20 december 2005, 11:13
Het is natuurlijk ook een heeeeel mooi excuus om jezelf een andere gitaar met vaste brug kado te doen. :-D

Kristof
20 december 2005, 11:24
Het is natuurlijk ook een heeeeel mooi excuus om jezelf een andere gitaar met vaste brug kado te doen. :-DHehe, dat was ik ook al aan het denken...

Hmm, een Gibson SG... Yummie!
Jammer dat mijn vriendin er anders over denkt. Mijn bankrekening ook trouwens :-)

RedBuell
20 december 2005, 12:24
Het is natuurlijk ook een heeeeel mooi excuus om jezelf een andere gitaar met vaste brug kado te doen. :-DHehe, dat was ik ook al aan het denken...

Hmm, een Gibson SG... Yummie!
Jammer dat mijn vriendin er anders over denkt. Mijn bankrekening ook trouwens :-)


Dat van die alternatieve tuning is ook een heel mooi excuus, vertelde ik laatst ook tegen mijn vriendin. Ik heb het geld er op het moment ook niet echt voor (over) eerst een maand naar Thailand en dan zie ik wel weer verder. Geld zal dan wel op zijn. :-D