PDA

View Full Version : Biostabis van Fender?



Javaca
18 december 2005, 15:01
Net was ik wat aan het surfen over de site van Fender. In de shop kwam ik de zgn. Fatfinger tegen:

http://fender.com/products/search.php?partno=0992180100# Fatfinger

Simple physics will tell you that mass is synonymous with sustain. Most guitars have plenty of mass at the bridge end, but are disproportionately light at the headstock. Clamping on a Fatfinger effectively increases the mass of your guitar without modification. Available in Chrome or Gold


Dit dingetje zou dus meer sustain geven doordat de kop van je gitaar zwaarder wordt.

Volgens mij is het net zoiets als de biostabil.
Als je er maar in gelooft werkt het... :lol:

Negative K3 fan
18 december 2005, 15:13
op zich hebben zde toch best een punt???

druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!

Richwoodje
18 december 2005, 15:43
dan heeft die Dean-headstock dus toch nut :-D

ieme
18 december 2005, 15:47
fender kan het zich niet veroorloven iets te verkopen wat niet werkt

Negative K3 fan
18 december 2005, 16:25
niet?

Dirk W
18 december 2005, 17:23
op zich hebben zde toch best een punt???

druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!

het gaat over sustain en niet over volume.

Het zou best kunnen kloppen. Maar het lijkt me dat een dikkere neck veel meer berijkt (daar gaat volgens mij een hoop sustain verloren)
Dirk

mayniac
18 december 2005, 18:16
berijkt

:o :o :-D

Orpheo
18 december 2005, 18:50
hmm, er zit wel IETS in denk ik, maar niet veel.

die dean headstocks hebben overigens niet alleen de functie van looks, of evt. meer sustain dmv meer massa, maar meer sustain door de snaar extreme hoeken te laten maken. dat schijn nog meer sustain te leveren (geeft ie NOG meer energie af aan t hout en dus pups). vandaar dat veel deans string through body hebben en dat headstock; rare hoeken, veel sustain.

Nocki
18 december 2005, 20:19
Ik koop ook alleen gitaren die kopzwaar zijn. al jaren lang maar niemand gelooft me...


































blablabla....
natuurlijk zit er een kern van waarheid in.. eigenlijk geeft fender dus zelf toe dat hun gitaren veelste schel klinken....

bat
18 december 2005, 21:13
druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!
Je tafel fungeert dan als klankkast/-blad. Da's heel wat anders.

vulvasonic
18 december 2005, 21:55
Het is een oude truc. In de jaren 80 zag je massa's gitaristen die kleine staafjes ijzer achter op de kop monteerden om een betere sustain te krijgen. Men beweerde dat het werkt. Het zal best.

robzilla
18 december 2005, 22:55
Dit is geen Fender product, het is al vrij lang op de markt. Het is van Groove Tubes..

robzilla
18 december 2005, 22:56
http://www.musictoyz.com/guitar/gtrstuff/gtfat.php

RS-Rik
19 december 2005, 00:43
Volume wel.. misschien ook wel sustain omdat de energie nu ook meer behouden blijft in de kop en er niet energie van de body naar de kop gaat.

Stratman70
19 december 2005, 10:41
Daarom zijn strats met een grote kop, zoals in de jaren 70 ook veel beter dan die hele oude en de modellen van tegenwoordig: meer hout, meer massa dus meer sustain.

:roll:

Ché
19 december 2005, 11:22
.. eigenlijk geeft fender dus zelf toe dat hun gitaren veelste schel klinken....

pfff typische 'ik speel niet op fender maar op gibson' reactie

heeft vaughan een schelle klank? clapton? knopfler?
plug een strat maar eens in een deftige amp, niet zo een marshall geval met 500 soorten gain knoppen, maar een goede basic amp (bassman, super reverb, slp) dan krijg je volgens mij toch een serieus volle en ronde klank...

laat me raden je speelt met gibson op marshall?

Negative K3 fan
19 december 2005, 11:36
druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!
Je tafel fungeert dan als klankkast/-blad. Da's heel wat anders.

ik denk dat het met elkaar te maken heeft, al snap ik de werking van klankkasten ook nog niet helemaal.

Negative K3 fan
19 december 2005, 11:37
druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!
Je tafel fungeert dan als klankkast/-blad. Da's heel wat anders.

ik denk dat het met elkaar te maken heeft, al snap ik de werking van klankkasten ook nog niet helemaal.

Negative K3 fan
19 december 2005, 11:37
druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!
Je tafel fungeert dan als klankkast/-blad. Da's heel wat anders.

ik denk dat het met elkaar te maken heeft, al snap ik de werking van klankkasten ook nog niet helemaal.

grayfink
20 december 2005, 09:52
Wie zegt trouwens dat sustain per definitie goed is? Als ik Parissienne Walkways speel wil ik sustain en woehoehoe en wiehiehie, maar als ik Sultans of swing speel, wil ik ploingg en twoingg.
Maar eh.. Stel dat ik veel sustain wil, dan bouw ik een betonnen gitaar? De kinetische enrgie van de trillende snaar wordt niet geabsorbeerd door het hout en de snaar trilt door van hier tot Tokyo danwel de Parijse steegjes van Gary Moore.

Negative K3 fan
20 december 2005, 12:20
Wie zegt trouwens dat sustain per definitie goed is? Als ik Parissienne Walkways speel wil ik sustain en woehoehoe en wiehiehie, maar als ik Sultans of swing speel, wil ik ploingg en twoingg.
Maar eh.. Stel dat ik veel sustain wil, dan bouw ik een betonnen gitaar? De kinetische enrgie van de trillende snaar wordt niet geabsorbeerd door het hout en de snaar trilt door van hier tot Tokyo danwel de Parijse steegjes van Gary Moore.

+1!!!!11

Negative K3 fan
20 december 2005, 12:20
Wie zegt trouwens dat sustain per definitie goed is? Als ik Parissienne Walkways speel wil ik sustain en woehoehoe en wiehiehie, maar als ik Sultans of swing speel, wil ik ploingg en twoingg.
Maar eh.. Stel dat ik veel sustain wil, dan bouw ik een betonnen gitaar? De kinetische enrgie van de trillende snaar wordt niet geabsorbeerd door het hout en de snaar trilt door van hier tot Tokyo danwel de Parijse steegjes van Gary Moore.

+1!!!!11

Jeanken
20 december 2005, 15:54
Hehe, ik heb wel al gehoord van een gitaar van graniet, oneindige sustain (bij benadering :D ) en kwam geleverd met een staander :lol:
Kan evengoed weer zo'n stom verhaal zijn, maar volgens de natuurwetten klopt het wel..

sneez0r
20 december 2005, 16:56
Je zou het moeten meten, maar ik geloof er weinig van.

bat
20 december 2005, 21:42
druk je headstock eens tegen iets groots massiefs aan (grote tafel ofzo) en speel dan unplugged iets, adn komt der veel meer geluid van je gitaar af!
Je tafel fungeert dan als klankkast/-blad. Da's heel wat anders.

ik denk dat het met elkaar te maken heeft, al snap ik de werking van klankkasten ook nog niet helemaal.
Het heeft met golven te maken. Massa is niet zozeer de issue, de oppervlakte en de mate waarin deze kan trillen destemeer.

Vergelijk een vederlichte akoestische gitaar met fantastische toon en projectie of een loodzwaar ding dat dood als een pier klinkt.

Maar ik snap het ook niet helemaal hoor.

robzilla
20 december 2005, 23:25
Ik wil er wel ooit eens 1 proberen, misschien als ik ze hier in NL kan vinden..

Mattia
21 december 2005, 00:20
Massa plaatsen zal vibratie beinvloeden, en kan dus je klank beinvloeden. Het is makkelijk zat te testen: wel eerst je finish beschremen (stukkie kurk ofzo), maar doe een houtklem op je headstock en kijk wat je ervan vind.

Kim Wilson
21 december 2005, 07:40
fender kan het zich niet veroorloven iets te verkopen wat niet werkt
Hier wil ik nog wel even op reageren. Dit is namelijk behoorlijk onzin. Ik heb een Fender Hotrod...

Van Mercedes zou je ook verwachten dat ze geen rotzooi maken, maar de Sprinter is bijna de slechtste bus uit het segment.