PDA

View Full Version : herkennen jullie dit?



J@N
18 december 2005, 10:11
Zoals sommige van jullie weten, en waarschijnlijk ook sommige niet, ben ik sinds een maandje of 3 bij de club van gitaarlessers gekomen. Eerst na heel goed advies op deze site een gitaar gekocht en nu heel fanatiek aan het lessen en oeffenen. Nu begin ik inmiddels de (basis)accoorden redelijks op tijd over te pakken, alleen nu komt het....... als ik op les ben en ik speel de accoorden, klinkt het (met een beetje vocaal en gitaarspel van de gitaarleraar) best als het liedje dat ik voor ogen heb. Maar speel ik dezelfde accoorden thuis is het meer een leuke combinatie van accoorden maar het lijkt voor geen meter op het liedje wat ik wil spelen, tenminste dat idee heb ik.......... Klopt dat in het begin of moeten mijn oren nog getraind worden ??

harrie-beton
18 december 2005, 10:38
dit hoort meer onder speel technieken en theorie.

Het samenspel tussen een ervaren gitarist en een beginner is natuurlijk een wereld van verschil!

Blijf kalm, het komt allemaal goed. Je moet zeker in het begin (1e jaren) veel oefenen.

Eko
19 december 2005, 16:39
Harry heeft gelijk. Een beetje hulp van een ervaren gitarist kan een nummer net wel laten klinken , waar het bij je thuis (nog) net niet klinkt.
Geen nood , het komt allemaal goed. Blijven oefenen. Wij hebben dit allemaal gehad en ook bij ons is het goed gekomen.
Succes!

J@N
20 december 2005, 08:27
Pffffffffff, ik maakte me al een beetje zorgen :wink: . Ik heb ook wel gehoord dat het iets ritmischer spelen van de akkoorden al heel veel verschil maakt. Ik speel nog netjes 1, 2e, 3e, 4e, maar met ietsje inhouden of ietsje versnellen komt het ritme al meer naar boven. Nu aan het worstelen met Barre (schrijf je het zo??) akkoorden. dat is weer een heel ander probleem :???: .

harrie-beton
20 december 2005, 09:56
Nou, goed oefenen, binnenkort maar eens een mp3 met je spel online, dan gaan we daar op schieten :-D

Mijn spellings is ook zwakjes altijd maar: Het is AKKOORD met K
AKOESTISCH en Barre met dubbel r
(komt van barrière en "barre" betekent "dwarslegger"



http://www.vandale.nl

waayer
20 december 2005, 09:57
Misschien eens proberen te oefenen met een drumcomputertje,die kun je 2dehands wel voor een leuk prijsje krijgen,het is in ieder geval leuker als met een metronoom oefenen.

MonkeyFace
21 december 2005, 02:08
wat ik altijd heb gedaan is nummers oefenen waar ik ook een cd/mp3 van had, zodat ik ritme/aanslag/demping kon 'imiteren'. Video's helpen daar ook goed bij. Wat ik persoonlijk altijd heel irritant vind aan 'lessende' gitaristen is dat ze in veel gevallen teveel lezen en te weinig luisteren.

Luisteren en oefenen zijn dus de sleutelwoorden. Niet proberen te spelen wat er staat, maar proberen te spelen wat je hoort.

J@N
21 december 2005, 08:53
Dat MP3-tje online om op te schieten, dat geloof ik voorlopig nog niet hoor :razz: . Mijn vaardigheden zijn nou nog niet van die aard dat ik er al uitermate trots op ben. Ik maak vorderingen, maar ik hou het nog even binnenkamers....

bron-yr-aur
4 januari 2006, 11:26
Ik speel zelf graag mee met het originele nummer, dan heb ik het dus over blues, pop e.d. niet klassiek. Op die manier klingt het al snel heel goed en heb je steun wat betreft ritme.

Gebruik hiervoor je PC, b.v. Winamp in combinatie met de plug-in's Loopmaster en Pace-maker en je kunt tempo verlagen (bij gelijkblijvende toonhoogte), stukjes herhalen, transponeren etc.

JoostBaksteen
4 januari 2006, 17:57
Ik speel zelf graag mee met het originele nummer, dan heb ik het dus over blues, pop e.d. niet klassiek. Op die manier klingt het al snel heel goed en heb je steun wat betreft ritme.

Gebruik hiervoor je PC, b.v. Winamp in combinatie met de plug-in's Loopmaster en Pace-maker en je kunt tempo verlagen (bij gelijkblijvende toonhoogte), stukjes herhalen, transponeren etc.

Dit heb ik ook een tijd gedaan, maar ik merkte toch wel dat ik hierdoor mijn ritmisch gevoel hierdoor minder goed ontwikkelde. Ik zou zeker aanraden om (op zijn minst daarnaast) ook met een drumcomputer / metronoom te oefenen.

JoostBaksteen
4 januari 2006, 18:09
Aangezien editten niet werkt:

Wat je wel kan doen is spelen met bijvoorbeeld Guitar Pro. Daarmee kan je de gitaar tracks muten, zodat je alleen met de rest van de band speelt. Zo ontwikkel je wel je ritmisch gevoel terwijl je wel meespeeld met de rest.

Alpha
5 januari 2006, 16:24
Je speelt waarschijnlijk altijd de achtergrondklanken, zonder de lead-gitaar lijkt dat natuurlijk niet op het liedje...
Je moet eens proberen de lead-gitaar te spelen, en vooral ook rekening houden met ritme en de nodige up- & downstrokes...

maar paniekeren hoort erbij, Geen Paniek, Geen Muziek... :-D