PDA

View Full Version : stom idee: maar waarom?



Richwoodje
17 december 2005, 17:37
ik weet bijna zeker dat het niet kan, maar ik vraag me af waarom ik geen stalen snaren op een spaanse gitaar kan stoppen...

waarom?

Daniël_san
17 december 2005, 17:42
snaren spanning is groter sdus de hals knalt van je gitaar. En verder: gebruik de zoekfunctie.

ieme
17 december 2005, 18:19
snaren spanning is groter sdus de hals knalt van je gitaar. En verder: gebruik de zoekfunctie.

echt niet!
heb een spaanse gitaar daar zit al 3 jaar stalen snaren op en is niets mis mee!

EpiCenturiesAWAy
17 december 2005, 18:20
Ik heb er ook 1 en kheb daar 1 of 2 stalen op gezet en kheb nu een neck-krack!

ieme
17 december 2005, 18:22
Ik heb er ook 1 en kheb daar 1 of 2 stalen op gezet en kheb nu een neck-krack!

had je em niet moeten laten vallen!

bat
17 december 2005, 19:04
snaren spanning is groter sdus de hals knalt van je gitaar. En verder: gebruik de zoekfunctie.

echt niet!
heb een spaanse gitaar daar zit al 3 jaar stalen snaren op en is niets mis mee!
Dat kan zijn, maar de gemiddelde spaanse gitaar kan er echt niet tegen wanneer je er een setje snaren voor westerngitaren op zet. Op z'n minst gaat de boel lekker hol staan, op z'n slechtst knapt de hals van de body en/of de brug van de top. Of gaat de top stuk.

Gewoon niet doen, ze zijn er gewoon niet voor gebouwd.

X-Rated
17 december 2005, 19:21
Ik denk dat de stalen snaren de houten stoptail kapot trekken. En de snaren snijden in je kam. Maar dat denk ik ;)

no 1 hops
17 december 2005, 19:21
meeste western gitaren hebben een metalen VERSTELBARE halspen.

spaanse gitaren meestal alleen een metalen staaf.
deze metalen staaf is uitgezocht op basis van de normale snaarspanning van een setje nylon snaren.
zelf heb ik een spaanse gitaar met bolle hals die met snaren op spanning prachtig bijna recht is

verder is het ook zo dat de top van een spaanse op langere duur omhoog komt daar waar de brug vast zit.
hierdoor komen de snaren verder van de hals te staan en is spelen niet leuk meer.

EpiCenturiesAWAy
17 december 2005, 20:25
Ik heb er ook 1 en kheb daar 1 of 2 stalen op gezet en kheb nu een neck-krack!

had je em niet moeten laten vallen!

wtf ?? heb ik iets gezegd over laten vallen ?

Mattia
17 december 2005, 20:38
Nou, verschillende redenen. Heeft allemaal met de (2x?) grotere spanning die staalsnaren hebben.

De eerste, belangrijkste reden om het niet te doen is dat de top het op termijn niet trekt. Daar is 'ie niet op gemaakt, de brug laat vaak los, en/of het bovenblad trekt lelijk krom. De hals zal wel teveel buigen, en zonder halspen is dat niet recht te trekken, dus da's ook niet optimaal.

Gearjunkie
17 december 2005, 23:17
De vraag of het kan is één ding, maar ik wil eerst vragen WAAROM je dit graag zou willen.

Als je stalen snaren wil, koop dan liever een gitaar met stalen snaren en houdt deze gitaar zoals 'ie is zou ik zeggen.

Richwoodje
17 december 2005, 23:38
De vraag of het kan is één ding, maar ik wil eerst vragen WAAROM je dit graag zou willen.

Als je stalen snaren wil, koop dan liever een gitaar met stalen snaren en houdt deze gitaar zoals 'ie is zou ik zeggen.

ben ik ook aan het overwegen, maar de goedkopere optie moest ik eerst maar 'ns uitsluiten...

Javaca
18 december 2005, 02:39
Op een stalen snaar staat een spanning van zo'n 90 kilo.
Op een nylon veel minder.

Het bovenblad van een klassieke gitaar is over het algemeen bebalkt met dunnen balkjes in een waaierbebalking.
Een westernbovenblad is over het algemeen x-braced. Dit vangt de spanning van de snaren op.

birt
18 december 2005, 10:42
ik heb er eentje gekregen waar stalen snaren op stonden

het bovneblad was in een bult getrokken, de brug hing half los en de nek stond naar voren

Daniël_san
18 december 2005, 11:59
snaren spanning is groter sdus de hals knalt van je gitaar. En verder: gebruik de zoekfunctie.

echt niet!
heb een spaanse gitaar daar zit al 3 jaar stalen snaren op en is niets mis mee!

Die zijn staal omwonden pik. Wat onder het staal zit is nylon.















Owjah nog wat, vervang is wat vaker je snaren :wink: :razz: