PDA

View Full Version : Mechanieken



tbros2000
17 december 2005, 17:13
Hallo,

Vorig jaar heb ik een Richwood strat gekocht, van 145 euro. Nou heb ik af en toe moeite met stemmen nu omdat die mechanieken volgens mij gaar gedraaid zijn. Het zijn Kluson type mechanieken. Als ik de snaar eraf haal en ik draai en draai de andere kant op daarna, duurt het even voordat ie weer mee draait, dit kan niet goed zijn. Echt fokking irritant bij het stemmen dus.

Mijn vraag is of ik deze mechanieken kan vervangen. Ja, is natuurlijk jullie antwoord, maar me vraag is ook of ik dan gesloten schaller mechanieken erop kan zetten. Want die schroeven van Kluson zitten anders.

Kortom ben ik gedwongen om weer die Kluson mechanieken te nemen? (ben niet echt kapot van die dingen)

piezo
17 december 2005, 19:10
Van belang is vooral dat de nieuwe mechanieken busjes hebben met dezelfde diameter als de oude, en de schacht dezelfde lengte heeft. Ga dus naar een speciaalzaak met een ruime sortering mechanieken en ga na welke goed passen. Gezien de reputatie van je huidige flutmechanieken zullen ze die vraag vast heel vaak krijgen.

Gotoh's zijn gelijkwaardig aan Schallers en goedkoper.

De kleine schroefjes zijn alleen om meedraaien van het huis tegen te gaan. Het niet overeenkomen van de plaats daarvan op de nieuwe mechanieken moet je niet je keuze laten beperken. Nieuwe mechanieken gewoon netjes uitlijnen en nieuwe gaatjes boren voor die schroefjes.

tbros2000
17 december 2005, 19:37
hoe weet je zo zeker dat die gotoh net zo goed is als die schaller?

piezo
17 december 2005, 19:56
Ik zei: gelijkwaardig.
Oorspronkelijk Japanse klonen van Schallers. Voelen iets anders aan.

En al zouden ze 10 % slechter zijn dan Schallers, we hebben het hier wel over een goedkope gitaar toch? Ga je hem ook pimpen met echte diamanten soms?

tbros2000
17 december 2005, 20:09
gelijkwaardig = net zo goed (in het nederlands tenminste)

met diamanten pimpen is iets anders dan goede mechanieken voor je gitaar fixen. als die Gotoh na een jaar net zo gaar zijn als die mechanieken die ik nu heb schiet ik niks op, maar dat zal wel niet zo zijn dan.

wat is trouwens de beste vorm van stemmechanieken? Gesloten, Lockin of Kluson?

frekie
17 december 2005, 20:41
Ik heb de standaard mechanieken op mijn RW stratje vervangen door een stel gesloten mechanieken die ik nog had liggen, kwamen van een Fender Mex. Die stemmen wel beter maar het blijft niet beter op stemming! Bij de originele mechanieken was het andersom, zat een halve slag speling op maar bleven dan wel op stemming :o
Ik moest wel de gaten in de kop een stuk groter maken, je kan dus niet meer terug naar Klusons. Ik heb het idee dat een Strat toch wel lekkerder klinkt met ouderwetse Klusons, opener. Ik heb bij Vox Humana of bij Rockinger setjes Klusons gezien voor 40 euri, vervangen zo je RW mechanieken zonder uitboren van gaten e.d.

piezo
17 december 2005, 20:57
gelijkwaardig = net zo goed (in het nederlands tenminste)

Daar heb je wel gelijk in, maar als ze een beetje anders zijn wordt de vergelijking moeilijk.

Laat ik het anders stellen.
Ik heb sinds 1982 een veelbespeelde Japanse akoestische gitaar, waar altijd 013 of nog dikkere setjes snaren opgezeten hebben, waarmee ik in de jaren 80 een jaar lang als vagebond en straatmuzikant half Europa in weer en wind rondgelopen heb en die diverse vliegreizen en woestijnklimaten heeft overleefd.
De oorspronkelijke Gotoh mechanieken erop functioneren nu nog alsof ze nieuw zijn.
Beantwoordt dat je vraag afdoende?

piezo
17 december 2005, 21:11
Bij de originele mechanieken was het andersom, zat een halve slag speling op maar bleven dan wel op stemming

Kan. Ik heb ook nog een "vintage" Maya :D bas met goedkope halfopen mechnieken die boterzacht aanvoelen, maar me nog nooit in de steek gelaten hebben. Op mijn DeArmond zaten van die "piramide doosjes" mechanieken, die je tegenwoordig op veel van die goedkope Aziatische gitaren ziet, en die heb ik wel meteen moeten vervangen.

Door Gotohs!!
(Ik heb ook op diverse gitaren Schallers en die vind ik niet altijd beter)

Tupelo
17 december 2005, 21:12
Gotoh's zijn o.k. maak er geen drama van; Vraag me af of ze RW waardig zijn zelfs. :razz:

Lenweë Míriel
17 december 2005, 22:25
ik heb zo ook op mijn epi zitten en ze bevallen mij erg goed.
en ze waren niet duur.
dus goede kwaliteit en lage prijs wat wil je nog meer.

bram123
17 december 2005, 23:09
ik hoor alleen de topicstarter over 'twee kanten op draaien'. --> altijd alleen omhoog stemmen, anders wordt het nooit wat.

mm80
18 december 2005, 08:37
Check voor de zekerheid ook je topkam eens, die is namelijk voor de stemvastigheid minstens zo belangrijk als de mechanieken.
Goede Schaller tuners bv in combinatie met een slecht gesneden topkam zullen nooit stemproblemen oplossen.

Mij SG kreeg ik ook nooit zuiver, ik maar denken dat het aan die (Gibson)Klusons lag. Die hadden ook die speling wat heel goedkoop aanvoelt.

Uieindelijk heb ik het plastic kammetje voor een benen kam geruild en voila, totaal geen stemproblemen meer.
Het stemmen op zich met die Klusons is lastig vanwege die speling maar als hij eenmaal gestemd is blijft ie goed.

Ik heb ook een Richwood Telecaster, ik geef toe die Kluson achtige mechanieken zijn niet denderend maar nadat ik de topkam had vervangen door een van been was het 100% beter.


Michell

Agent_Smith
18 december 2005, 10:36
Gotoh's zijn o.k. maak er geen drama van; Vraag me af of ze RW waardig zijn zelfs. :razz:

Precies! Gotoh's zijn zeer goed. Ze zitten al vele jaren op m'n 35-jarige Gibson.