PDA

View Full Version : buizen kapot of iets anders???



roger
16 december 2005, 21:24
Gisteren met de repetitie ging mijn volume ineens een stuk omlaag. Op beide kanalen kreeg ik alleen nog een krakend geluid. Twee van de vier eindbuizen (EL84) gloeiden veel feller dan normaal.
Ik heb mijn versterker uitgezet en even later weer aan. Alle vier de buizen gloeiden toen normaal en ook 't geluid was weer goed. Na ongeveer een uur gebeurde hetzelfde weer. Het betreft een Peavey Deltablues van 1,5 jaar oud.

Morgen ga ik even naar FNS, maar ik was benieuwd of iemand van jullie dit toevallig ook eens heeft meegemaakt.

Grtz Roger
www.rogerarts.nl

Tupelo
17 december 2005, 18:31
Yep en dat liep bar slecht af. Als je er zelf geen verstand van hebt -zoals ik- echt langs een goede reperateur gaan hoor! Niet de 1e de beste winkel voor polsen. En heel erg goede afspraken van te voren maken over tijd, (no)cure (no)pay e.d.

Ik was in mijn geval niet in die gelegenheid. Ding is later toch nog bij een expert beland nadat die als een moeilijk geval 3 maanden heeft staan te verstoffen bij de plaatselijke muziekzaak.

Maar uhh, misschien valt het mee. :)

JimFenderix
21 december 2005, 10:40
Gisteren met de repetitie ging mijn volume ineens een stuk omlaag. Op beide kanalen kreeg ik alleen nog een krakend geluid. Twee van de vier eindbuizen (EL84) gloeiden veel feller dan normaal.
Ik heb mijn versterker uitgezet en even later weer aan. Alle vier de buizen gloeiden toen normaal en ook 't geluid was weer goed. Na ongeveer een uur gebeurde hetzelfde weer. Het betreft een Peavey Deltablues van 1,5 jaar oud.


Ik heb op mijn fender super reverb net hetzelfde voor. Het zijn wel 6L6 lampen ipv EL84. Het is net of dat je geluk moet hebben als je hem opzet. Het is steeds anders van geluid. Tijdens het spelen durft het ook wel eens veranderen. Ik heb gehoord mogelijk de lampen en/of gelijkrichter transfo. Ik moet hem nog eens binnen brengen bij de amp tech.

nicoverduin
21 december 2005, 14:16
Als van een of beide van die eindpitten het grijze gedeelte rood begint te gloeien zou ik er niet meer op spelen. Vermoedelijk is dan een van de buizen op waardoor er een veeeeeel hogere stroom doorheen gaat lopen. Ook krijgt je OT dan op zijn donder (als dat al niet is gebeurt).
Ik zou helemaal niet meer wachten en dat ding laten nakijken.
Nico