PDA

View Full Version : v/d Haar vs. Fender



the sure thing
16 december 2005, 21:21
Een tijd geleden heb ik op een v/d Haar stratocaster gespeeld. Lekker!!!!!!!!!!! Voelde geweldig en klonk ook zeer goed. Maar...EUR 1.400,- is best veel. Daar heb je ook een goede Fender voor. .. Zijn er mensen die ooit een A-B test met Haar en Fender hebben gedaan? Is er iemand die mij nog kan overhalen om GEEN v/d Haar te kopen? Ik ben zo verliefd....

vulvasonic
16 december 2005, 22:00
Lees je post nou nog eens goed door. In feite geef je zelf het antwoord al. :)

ccc
16 december 2005, 22:06
Als je een gitaar zoekt om weer door te schuiven :koop Fender
Als je een keeper zoekt : V/D Haar

ieme
17 december 2005, 09:40
Als je een gitaar zoekt om weer door te schuiven :koop Fender
Als je een keeper zoekt : V/D Haar

raar maar waar, mijn haar strat is de gitaar die in inmiddels het langste heb, dat zegt toch wel wat!

LordRiffenstein
17 december 2005, 09:56
Een tijd geleden heb ik op een v/d Haar stratocaster gespeeld. Lekker!!!!!!!!!!! Voelde geweldig en klonk ook zeer goed. Maar...EUR 1.400,- is best veel. Daar heb je ook een goede Fender voor. .. Zijn er mensen die ooit een A-B test met Haar en Fender hebben gedaan? Is er iemand die mij nog kan overhalen om GEEN v/d Haar te kopen? Ik ben zo verliefd....

Voor 1400euro heb je inderdaad een Fender maar niet eentje die handgebouwd is, met de beste onderdelen en helemaal op jouw maat. Moet je eens kijken wat dat zou kosten bij Fender :-?

Heb zelf 2 Haar gitaren en 2 Fenders en hoewel ik 2 hele goeie Fenders heb, vind ik de Haar gitaren toch nog een stukje beter.

Bobbel
17 december 2005, 10:56
Ze zijn anders... niet beter...

Raytheman
17 december 2005, 13:19
even een knuppel in het hoenderhok:
machinaal gebouwd is beter dan handgebouwd.

:cool:

Harry
17 december 2005, 13:21
gooi die knuppel dan maar bij de rest van je brandhout








edit; tikfout

Raytheman
17 december 2005, 13:22
hmmm, interessante bijdrage :-?

Nicci
17 december 2005, 13:31
even een knuppel in het hoenderhok:
machinaal gebouwd is beter dan handgebouwd.

:cool:

even nieuwsgierig, wat moet je voor die machinegebouwde japanner hebben?

ieme
17 december 2005, 13:47
Ze zijn anders... niet beter...

klopt, maar prijs kwaltiteit wint de haar!

Orpheo
17 december 2005, 13:50
Ze zijn anders... niet beter...


ze zijn anders, doordat ze beter zijn. ja, zo zeg je het goed bobbel!

haar strats hebben dezelfde houtsoorten, zelfde constructiewijzen en zelfde hardware als fenders....maar waaaaarom zou haar beter zijn dan fender, voor dezelfde prijs...wellicht omdat vdHaar meer aandacht besteedt aan zijn gitaren en aan zijn klanten?

en ik ben wel van mening, in bepaalde gevallen is hand gemaakt minder goed dan machinaal. bv vorm uitfrezen/zagen etc etc. maar dat is dan ook het ENIGE. dat geeft consistentie in de bouw. afwerken, lakken, hout uitkiezen, die dingen (maar fretslots zagen en het fretten zelf niet) die moeten weer met de hand gedaan worden vind ik.

Nicci
17 december 2005, 14:29
je kan bepalen of een gitaar beter is dan een andere gitaar als je hem in handen hebt . . . tot die tijd is het een beetje een virtuele discussie.
ik heb een USA Tele. het enige minpuntje is het wat tamme nek-element. maar dat is smaak, verder niets mis met het element.

Nicci
17 december 2005, 14:32
en ik ben wel van mening, in bepaalde gevallen is hand gemaakt minder goed dan machinaal. bv vorm uitfrezen/zagen etc etc. maar dat is dan ook het ENIGE.

je kletst. de kwaliteit van een gitaar wordt niet bepaald door of hij met een machine of met de hand gemaakt wordt.

vulvasonic
17 december 2005, 14:40
Ik weet niet of het zinnig is een disussie te voeren over machinaal vs handwerk. Het grote voordeel van vd Haar en andere bouwers is eenvoudigweg dat je het instrument precies volgens je eigen specificaties kunt laten bouwen. DAT is HET voordeel van het laten bouwen van een instrument.

Als je een standaard telecaster wil, koop dan een standaard telecaster. Zo niet, dan is vd Haar een serieuze overweging waard.

Harry
17 december 2005, 14:57
goeie uitleg van mijn bijdrage!!

vulvasonic
17 december 2005, 15:22
goeie uitleg van mijn bijdrage!!

Graag gedaan!
Sommige mensen KUNNEN ook gewoon niet tussen de regels door lezen he?
Waar gaat het heen met de wereld........ :D

jero
17 december 2005, 15:31
handgebouwd beter dan machinaal (of andersom) is inderdaad een non-discussie, hangt natuurlijk wel af van de nauwkeurigheid van de machine. Ik heb het idee dat dat laatste bij Fender niet zo goed is geregeld, kijk maar eens naar de exemplarische dramatische hals/body verbindingen.

ieme
17 december 2005, 17:54
Als je een standaard telecaster wil, koop dan een standaard telecaster. Zo niet, dan is vd Haar een serieuze overweging waard.

ik wil een standaard telecaster en heb daarom een Haar besteld, komende woensdag haal ik hem op! :D

Jeanken
17 december 2005, 18:21
handgebouwd beter dan machinaal (of andersom) is inderdaad een non-discussie, hangt natuurlijk wel af van de nauwkeurigheid van de machine. Ik heb het idee dat dat laatste bij Fender niet zo goed is geregeld, kijk maar eens naar de exemplarische dramatische hals/body verbindingen.

En het is dan nog niet omdat een machine nauwkeuriger is dat ze beter werk levert dan een bouwer, ze kan je body exact volgens ik weet niet welk contour ed shapen, misschien vraagt die lichtere elzen body een net wat zwaardere dikte of is die bepaalde nerf toch beter aan de onderkant dan aan de nekpocket, de voordelen van het eene zijn de nadelen van het andere zo'n beetje, denk niet dat er een eenduidig antwoord bestaat.

Ik heb al veel Fenders gezien en bespeeld en nog maar één vd Haar, maar waar je bij vd Haar 1200-1400EUR geeft aan een Strat of Tele betaal je bij Fender voor dezelfde kwaliteit het dubbele nieuw.
Ook kan je werkelijk alles kiezen bij vd Haar, je ziet mensen een nieuwe USA strat kopen, oh, toch maar andere elementjes ingooien, en die tuners mogen toch ook Sperzels zijn, dan nog een andere topkam en grafieten zadeltjes want dat werkt wel even beter bij die tremelo, ondertussen zit je al boven die Haar Strat die je meteen goed had kunnen kopen en daar zit nog eens eerste keus hout en custom vorming hals etc bij, dan weet je het ook wel.
Ok, een Haar die je wil verkopen is waarschijnlijk niet zo waardevast als een Fender, hoewel het zo zou moeten zijn, maar als je het hele ontwerp custom kan kiezen, waarom zou je dan eentje laten maken die je niet echt wil?

Eko
17 december 2005, 23:34
De enige goede reden om het doen is , ... Je speelt het er aan af!

Een gitaar op maat = geluid op maat , jouw maat!
De rest waarde is totaal nich im frage. Als je een gitaar koopt voor verkoop , moet je hem niet eens uit pakken.

the sure thing
18 december 2005, 00:04
Dank je voor alle reacties (en knuppels) tot nu toe. Maar Lordriffenstein had toch een interesseante opmerking.... WAAR zit dan het verschil in? Klank, bespeelbaarheid... Of is het gewoon het GEVOEL van een goede afgewerkte handgebouwde gitaar?

Wormaap
18 december 2005, 00:14
Overigens maakt handgebouwd weldegelijk uit. Inderdaad zoals Jeanken al zegt, details die een machine niet ziet, ziet een bouwer wel. En je hebt een constante kwaliteitscontrole bij'n handgebouwde gitaar (de bouwer die geen prutswerk wil leveren :) )

Nicci
18 december 2005, 00:49
nee, een machine ziet vrij weinig. wat een intikkertje. wellicht staat er iemand naast de machine die geen Stevie Wonder heet?

Orpheo
18 december 2005, 00:53
en ik ben wel van mening, in bepaalde gevallen is hand gemaakt minder goed dan machinaal. bv vorm uitfrezen/zagen etc etc. maar dat is dan ook het ENIGE.

je kletst. de kwaliteit van een gitaar wordt niet bepaald door of hij met een machine of met de hand gemaakt wordt.

en jij kan niet begrijpend lezen. wat ik (al eerder!) zei, is dat machinaal consitenter is. ik HAD moeten zeggen: kan zijn, SORRY. das mijn fout geweest. maar als t gaat om uitfrezen van bodyshapes kan je me niet zeggen dat een mens het nauwkeuriger doet dan een robot die op 10en van millimeters is geijkt.

Wormaap
18 december 2005, 03:02
nee, een machine ziet vrij weinig. wat een intikkertje. wellicht staat er iemand naast de machine die geen Stevie Wonder heet?
En jij gaat ervanuit dat dat een duurbetaalde gitaarbouwer is? Of zou het misschien'n onderbetaalde loonslaaf zijn die het allemaal niets boeit? Als er al iemand staat, that is, want ook gitaren kun je prima van'n lopende band laten rollen zonder menselijke tussenkomst. Dan is er nog de quality-check-meneer op't eind van het proces die 2 akkoorden op'n gitaar tokkelt en kijkt of'ie niet accuut uitelkaar valt, en 'm anders maar doorschuift.

Raytheman
18 december 2005, 10:33
Inmiddels zijn productie-processen computer gestuurd en zijn marges tot honderden van millimeters in te stellen.
Ook hebben computers/machines geen last van het maandagmorgen of vrijdagmiddag-gevoel, zijn nooit ziek of niet lekker in hun vel. Maken ook geen 'uitschietertjes' die misschien later 'onzichtbaar-voor-de-klant' worden gerepareerd

Daarbij zijn veel 'handgebouwde' gitaren ook halffabrikaten. Zelf een potmeter in elkaar flansen lijkt me toch een uitdaging op zich :D
Dan hebben we het nog niet over elementen, bruggen en stemmechanieken...

Nicci
18 december 2005, 11:30
en ik ben wel van mening, in bepaalde gevallen is hand gemaakt minder goed dan machinaal. bv vorm uitfrezen/zagen etc etc. maar dat is dan ook het ENIGE.

je kletst. de kwaliteit van een gitaar wordt niet bepaald door of hij met een machine of met de hand gemaakt wordt.

en jij kan niet begrijpend lezen. wat ik (al eerder!) zei, is dat machinaal consitenter is. ik HAD moeten zeggen: kan zijn, SORRY. das mijn fout geweest. maar als t gaat om uitfrezen van bodyshapes kan je me niet zeggen dat een mens het nauwkeuriger doet dan een robot die op 10en van millimeters is geijkt.

en je blijft maar kletsen . . . .

zjanke
18 december 2005, 11:34
Het kan zijn dat ik het mis heb, maar bij een fabriek als Fender wordt er toch wel gekeken naar hoe het hout in een machine wordt gestoken? Er zit toch een "kwaliteitscontrole" op een aantal punten in het proces?
Of komt er een boom, een blok staal en een emmer verf binnen welke in de machine worden gepropt/gegoten en aan de andere kant rollen alle verschillende types dan van de band :-? :???:

Moraal van mijn verhaal, gereedschap is een hulpmiddel en geen garantie voor een goed product. Een matige bediener kan overigens wel weer een kwalitatief mindere productie tot gevolg hebben. :P

Nicci
18 december 2005, 11:37
nee, een machine ziet vrij weinig. wat een intikkertje. wellicht staat er iemand naast de machine die geen Stevie Wonder heet?
En jij gaat ervanuit dat dat een duurbetaalde gitaarbouwer is? Of zou het misschien'n onderbetaalde loonslaaf zijn die het allemaal niets boeit? Als er al iemand staat, that is, want ook gitaren kun je prima van'n lopende band laten rollen zonder menselijke tussenkomst. Dan is er nog de quality-check-meneer op't eind van het proces die 2 akkoorden op'n gitaar tokkelt en kijkt of'ie niet accuut uitelkaar valt, en 'm anders maar doorschuift.

het is al door meer mensen opgemerkt: dit is een non-discussie.
PRS maakt zijn gitaren voornamelijk machinaal heb ik begrepen. daar werken echter wel mensen die weten wat ze doen. gevolg: prima gitaren.
in china maken ze gitaren machinaal. voor een paar tientjes per gitaar. gevolg: massaproductie die weinig interesants te bieden heeft voor de serieuze gitarist.
of je een gitaar met de hand of met een machine maakt, geeft geen verschil in de uiteindelijke kwaliteit. het gaat om welke onderdelen, houtsoorten, etc. worden er gebruikt. en . . . staan er mensen in de fabriek/werkplaats die weten wat ze doen.
een gitaar is een betrekkelijk simpel instrument. kan prima machinaal gebouwd worden en dat bewijzen allerlei fabrikanten ook keer op keer.

Orpheo
18 december 2005, 18:56
nee, een machine ziet vrij weinig. wat een intikkertje. wellicht staat er iemand naast de machine die geen Stevie Wonder heet?
En jij gaat ervanuit dat dat een duurbetaalde gitaarbouwer is? Of zou het misschien'n onderbetaalde loonslaaf zijn die het allemaal niets boeit? Als er al iemand staat, that is, want ook gitaren kun je prima van'n lopende band laten rollen zonder menselijke tussenkomst. Dan is er nog de quality-check-meneer op't eind van het proces die 2 akkoorden op'n gitaar tokkelt en kijkt of'ie niet accuut uitelkaar valt, en 'm anders maar doorschuift.

het is al door meer mensen opgemerkt: dit is een non-discussie.
PRS maakt zijn gitaren voornamelijk machinaal heb ik begrepen. daar werken echter wel mensen die weten wat ze doen. gevolg: prima gitaren.
in china maken ze gitaren machinaal. voor een paar tientjes per gitaar. gevolg: massaproductie die weinig interesants te bieden heeft voor de serieuze gitarist.
of je een gitaar met de hand of met een machine maakt, geeft geen verschil in de uiteindelijke kwaliteit. het gaat om welke onderdelen, houtsoorten, etc. worden er gebruikt. en . . . staan er mensen in de fabriek/werkplaats die weten wat ze doen.
een gitaar is een betrekkelijk simpel instrument. kan prima machinaal gebouwd worden en dat bewijzen allerlei fabrikanten ook keer op keer.

en ziehier; je hebt hetgeen bevestigd dat ik al eerder zei, hetzij niet zo uitvoerig. dat jij nu niet even de moeite neemt goed door te nemen wat ik zei...

verder: deze discussie is idd al 10 keer gevoerd, en zet net zo veel zoden aan de dijk als fender versus gibson, om maar iets te noemen.

aram
20 december 2005, 19:55
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

aram
20 december 2005, 19:56
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

aram
20 december 2005, 20:01
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

aram
20 december 2005, 20:01
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

aram
20 december 2005, 20:03
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

aram
20 december 2005, 20:04
o.k., dan toch maar meedoen in deze discussie.....

Het kan een toevalstreffer zijn maar afgelopen zaterdag bij van der Haar geweest en op een tele en strat gespeeld. Zoiets had ik nog niet meegemaakt. Super qua klank en hele feel: MOJO!!!! Ik weet niet waar het aan licht.

Ik heb in mijn 29 jaar al meer dan tien U.S.A. fenders, een hele berg tokais en fender japanners gehad, maar ik denk dat een Haar alles overtreft wat ik ooit ben tegengekomen. Ik heb er natuurlijk meteen een besteld, en een vriend van me had moeite om een van die gitaren niet meteen te laten inpakken en mee te nemen.

Hulde aan een nederlandse bouwer die voor een heel eerlijke prijs superinstrumenten bouwt. Op naar een compleet nederlandse set-up (koch amps, Haar strat en nu nog nederlandse pedalen..... wie- o-wie?)

anneke50
20 augustus 2008, 21:13
Een tijd geleden heb ik op een v/d Haar stratocaster gespeeld. Lekker!!!!!!!!!!! Voelde geweldig en klonk ook zeer goed. Maar...EUR 1.400,- is best veel. Daar heb je ook een goede Fender voor. .. Zijn er mensen die ooit een A-B test met Haar en Fender hebben gedaan? Is er iemand die mij nog kan overhalen om GEEN v/d Haar te kopen? Ik ben zo verliefd....
Hoi, kopen dat ding!!
Het is klasse, heb er een laten bouwen en is super, echt!!
daaag Fender en ik weet het want heb een Fender strat usa.
Niet in de schaduw van een Haar.

drap
20 augustus 2008, 21:16
Anneke, dit topic is zowat drie jaar oud... ;)

soup
20 augustus 2008, 21:18
perfecte topic!!!

Als je zo'n van haar laat bouwen, hoe lang duurt het gemiddeld voordat je hem hebt?
En wat is de gemiddelde prijs, ik veronderstel dat je het zo ver kunt gaan alsje zelf kunt 'trekken'?

Vendertje
20 augustus 2008, 21:30
Ik heb op meerdere Haar en Rebel Relic gitaren gespeeld. Vind het helemaal niets. Stemming verloopt snel bij beide gitaren en ze zijn als je er vanaf wil moeilijk te verkopen en zijn al de helf waard als je ze nieuw koopt. Koop een 2dehands Custom Shop en je krijgt dezelfde prijs na een maand, half jaar of 5 jaren. Kan ook zelfs nog meer worden. En niet onbelangrijk een custom shop is ook nogeens een betere gitaar.

guitarnijboer
20 augustus 2008, 22:52
Wat is rebel-relic eigenlijk? Ik dacht dat die in de categorie: Stagg, london City en Keiper vielen of zit ik daar nu naast...

bassmart
20 augustus 2008, 23:23
rebel relics worden de laatste tijd verkocht via marktplaats, ik heb geen flauw idee wat het inhoud..

hun site: http://www.rebelrelic.com/

rickert
20 augustus 2008, 23:26
RebelRelic is een Amsterdamse bouwer die bijzonder goed hele oude gitaren herbouwt. Een echt 62strat is onbetaalbaar, maar er zitten werkelijk pareltjes tussen RebelRelic z'n gitaren, en die kosten beduidend minder!

vulvasonic
21 augustus 2008, 00:48
RebelRelic is een Amsterdamse bouwer die bijzonder goed hele oude gitaren herbouwt. Een echt 62strat is onbetaalbaar, maar er zitten werkelijk pareltjes tussen RebelRelic z'n gitaren, en die kosten beduidend minder!

Zeer smaakvol gemaakt. In welk prijssegment zitten die RebelRelics?

bassmart
21 augustus 2008, 00:54
Op hun site zie je 1 prijs staan ( de enige gitaar die ze nog te koop aanbieden, de rest is verkocht ) en daar zit een prijskaartje op van 1395, valt nog reuze mee vind ik..

vulvasonic
21 augustus 2008, 01:07
Op hun site zie je 1 prijs staan ( de enige gitaar die ze nog te koop aanbieden, de rest is verkocht ) en daar zit een prijskaartje op van 1395, valt nog reuze mee vind ik..

Als deze gitaren net zo goed zijn als men beweert en net zo goed klinken als ze er uit zien, dan is dat inderdaad geen geld.

bagheera
21 augustus 2008, 01:19
De eerste keer dat ik een haar gezien heb was bij de gast waar ik mijn koch gekocht had in nederland ( zwolle ), in België vind je die dus niet he echt ik kende ze van toeten nog blazen. Hoe komt dat toch

maar het was wel een goede gitaar

LordRiffenstein
21 augustus 2008, 07:38
Ik heb op meerdere Haar en Rebel Relic gitaren gespeeld. Vind het helemaal niets. Stemming verloopt snel bij beide gitaren en ze zijn als je er vanaf wil moeilijk te verkopen en zijn al de helf waard als je ze nieuw koopt. Koop een 2dehands Custom Shop en je krijgt dezelfde prijs na een maand, half jaar of 5 jaren. Kan ook zelfs nog meer worden. En niet onbelangrijk een custom shop is ook nogeens een betere gitaar.

Wat een ongelooflijke bullshit. Ik heb 3 Haars gehad waarvan geen eentje slecht op stemming bleef. Mijn Teles bleven weken op stemming zonder problemen en met de strat hing het af van trem gebruik maar ook daar geen verschil met andere strats. Ik heb ze alledrie verkocht omdat ik ondertussen enkele Tylers heb maar de verkoop liep altijd als een trein, 2/3 was binnen een week verkocht voor een zeer aardige prijs (80% van de originele prijs).

Ik heb menig CS Fender getest en er zitten goeie gitaren tussen maar je betaald er het dubbele van een Haar voor en je moet de juist CS er tussen zoeken. De echt goeie CS zal je ook niet 2de hands vinden omdat de meeste mensen ze lekker bijhouden.

LordRiffenstein
21 augustus 2008, 07:40
De eerste keer dat ik een haar gezien heb was bij de gast waar ik mijn koch gekocht had in nederland ( zwolle ), in België vind je die dus niet he echt ik kende ze van toeten nog blazen. Hoe komt dat toch

maar het was wel een goede gitaar

Je zou verschieten hoeveel Haar gitaren er in Belgie gebruikt worden, een heel aantal van de upcoming talenten spelen met Haar. Je ziet sowieso weinig 2de hands Haar gitaren en in Belgie al helemaal niet.

G.G.
21 augustus 2008, 07:42
Je zou verschieten hoeveel Haar gitaren er in Belgie gebruikt worden, een heel aantal van de upcoming talenten spelen met Haar. Je ziet sowieso weinig 2de hands Haar gitaren en in Belgie al helemaal niet.Dus iedereen die een Haar heetf wil hem niet wegdoen. Goed teken. Vendertje lult maar wat.

Bmweber
21 augustus 2008, 10:03
ik heb zelf ook een haar en ik doe hem van m'n leven echt niet weg hoor! ik vind de bespeelbaarheid veel beter dan een fender.

ik heb een '60 haar en een friend van me een fender usa '60 strat en we vinden allebij de haar toch veel beter spelen!

Pepe
21 augustus 2008, 12:48
Waar ik nou niemand over hoor maar wat ik wel interessant vind:
HOE bouwt vdHaar zijn gitaren?

Ik heb een gitaar laten bouwen door Piet vd Brink. Dat duurde een maand of 2, tussen zijn winkeldingen door. Ik kwam af en toe langs, bespraken we blokken hout, experimenteerden we met hardware..... en ik kreeg een fotoboekje van het bouwproces toen ie af was.

IK krijg het idee dat je wat geld stort en een tijdje later kan je je gitaar afhalen bij Erik. De rest is mysterie?

Arjan12
21 augustus 2008, 13:00
Waar ik nou niemand over hoor maar wat ik wel interessant vind:
HOE bouwt vdHaar zijn gitaren?

Ik heb een gitaar laten bouwen door Piet vd Brink. Dat duurde een maand of 2, tussen zijn winkeldingen door. Ik kwam af en toe langs, bespraken we blokken hout, experimenteerden we met hardware..... en ik kreeg een fotoboekje van het bouwproces toen ie af was.

IK krijg het idee dat je wat geld stort en een tijdje later kan je je gitaar afhalen bij Erik. De rest is mysterie?

Je geeft hem een berg geld, hij belt naar de importeur van Fender en bestelt een modelletje zonder decal en een tijdje later kun je 'm met een Haar decal afhalen :listen:

LordRiffenstein
21 augustus 2008, 13:19
Waar ik nou niemand over hoor maar wat ik wel interessant vind:
HOE bouwt vdHaar zijn gitaren?

Ik heb een gitaar laten bouwen door Piet vd Brink. Dat duurde een maand of 2, tussen zijn winkeldingen door. Ik kwam af en toe langs, bespraken we blokken hout, experimenteerden we met hardware..... en ik kreeg een fotoboekje van het bouwproces toen ie af was.

IK krijg het idee dat je wat geld stort en een tijdje later kan je je gitaar afhalen bij Erik. De rest is mysterie?

Ik heb in elk geval bij mijn custombuild het hout van de body mogen kiezen.

Als je zoals Erik een heleboel gitaren bouwt plus nog al het andere werk dat hij heeft, heb je geen tijd om fotoboekjes aan te leggen per plank.

BTW, 2 maanden voor de bouw van een gitaar lijkt me ERG weinig als het volledig met de hand moet gebeuren. Als je moet gaan lakken/schuren/lakken/schuren... dan neemt dat behoorlijk wat tijd in beslag.

Pepe
21 augustus 2008, 13:28
BTW, 2 maanden voor de bouw van een gitaar lijkt me ERG weinig als het volledig met de hand moet gebeuren. Als je moet gaan lakken/schuren/lakken/schuren... dan neemt dat behoorlijk wat tijd in beslag.

Hoe bedoel je. Doet vd Haar daar langer over?

Als een gitaar 1400 euro kost en daar zit voor 600 aan materialen in, dan houd je 800 over voor bouwuren. Hoeveel uur gaat een vakman daarvoor werken denk je.

Als je een inkomen van 4000 bruto wil hebben moet je 5 gitaren per maand afleveren. Piet vd Brink bouwt geen gitaren meer om die reden; hij moet minimaal 3000 per model gaan vragen wil het rendabel zijn.

Mijn vraag nog steeds, hoe doet vd Haar dat met zijn 50 gitaren per jaar en het runnen van een winkel erbij. Do the math.

Tristan
21 augustus 2008, 14:05
Ik weet wel dat 'ie ze echt bouwt hoor, het zijn geen Warmoth pakketjes ofzo, hij heeft alleen een heel groot deel van de body's al klaar liggen, sommigen al helemaal in vorm en sommige gewoon de blokjes hout al aan elkaar gelijmd...
Halzen heeft 'ie wat minder op voorraad geloof ik...

Wat betreft de kwaliteit is het net als bij elke Custombuild, het kan te gek zijn maar het kan ook helemaal niks zijn (afhankelijk van je smaak ook), je weet van tevoren nooit wat het wordt, daarom zou ik dan ook altijd een gitaar van het rek uitzoeken en er geen meer laten bouwen...
Een echt goede Fender Customshop is wat mij betreft nog steeds onovertroffen, zelfs beter dan de oude Fenders die ik in mijn handen heb gehad, maar dat zijn sommige Haar guitars ook...

soup
21 augustus 2008, 14:16
Ik heb in elk geval bij mijn custombuild het hout van de body mogen kiezen.

.

Zou ik mogen weten hoeveel je in totaal betaald hebt? (anders via pm svp ;))

Hoe kun je eigenlijk weten welke houtsoort je wilt, er is natuurlijk een verschil in klank maar dan is het dus de bedoeling dat je al veel verschillende gitaren hebt getest en wel een beetje weet wat je wilt?

barno
21 augustus 2008, 14:28
worden alle Haar gitaren volledig door één man met de hand gebouwd?. Trouwens, wat is handmade? Als ie de bodies en halzen cnc gewijs uitfreest (desnoods rough) niks mis mee, denk ik, maar dan kan het wel veel sneller gaan.

Pepe
21 augustus 2008, 15:04
Ik weet wel dat 'ie ze echt bouwt hoor, het zijn geen Warmoth pakketjes ofzo, hij heeft alleen een heel groot deel van de body's al klaar liggen,
Wat betreft de kwaliteit is het net als bij elke Custombuild, het kan te gek zijn

Dat geloof ik graag maar als je bij een luthier op bezoek gaat die in grote batches bouwt.. dan zie je toch een werkplaats met frezen, spuitcabine, dozen met pickups en hardware, stapels hout..
Maar goed. Hij besteed dat uit natuurlijk. Ik ben toch nieuwgierig wie dat dan wel doet.

Die regel van Custombuild gaat natuurlijk ook voor Fender CS op. De ene gitaar is een juweel, de andere niet bijzonder.
Het zou more sense maken om eerst de gitaren te bouwen en naar gelang een goed gelukt exemplaar hem even te plekken en er een CS stempel op te zetten.

LordRiffenstein
21 augustus 2008, 15:08
Hoe bedoel je. Doet vd Haar daar langer over?

Als een gitaar 1400 euro kost en daar zit voor 600 aan materialen in, dan houd je 800 over voor bouwuren. Hoeveel uur gaat een vakman daarvoor werken denk je.

Als je een inkomen van 4000 bruto wil hebben moet je 5 gitaren per maand afleveren. Piet vd Brink bouwt geen gitaren meer om die reden; hij moet minimaal 3000 per model gaan vragen wil het rendabel zijn.

Mijn vraag nog steeds, hoe doet vd Haar dat met zijn 50 gitaren per jaar en het runnen van een winkel erbij. Do the math.

Hij bouwt volgens mij wel meer dan 50 gitaren per jaar maar hij doet dit niet op z'n eentje natuurlijk.

LordRiffenstein
21 augustus 2008, 15:10
Dat geloof ik graag maar als je bij een luthier op bezoek gaat die in grote batches bouwt.. dan zie je toch een werkplaats met frezen, spuitcabine, dozen met pickups en hardware, stapels hout..
Maar goed. Hij besteed dat uit natuurlijk. Ik ben toch nieuwgierig wie dat dan wel doet.

Die regel van Custombuild gaat natuurlijk ook voor Fender CS op. De ene gitaar is een juweel, de andere niet bijzonder.
Het zou more sense maken om eerst de gitaren te bouwen en naar gelang een goed gelukt exemplaar hem even te plekken en er een CS stempel op te zetten.

Precies, zo is het ook bij VD Haar, daar liggen altijd een stapel bodies en halzen waar aan gewerkt wordt, alsook onderdelen die liggen te relic'en ed. Het is er soms een echt zootje. Ik denk dat hij enkel het lakken uitbesteed tegenwoordig terwijl hij dat vroeger zelf deed

Tristan
21 augustus 2008, 17:33
Ik wou niet zeggen, dat is bij Van De Haar ook zo hoor, ik geloof dat er nog een of twee andere gasten rondlopen die soms misschien ook aan de gitaren werken, maar hij doet het grootste deel van het werk wel zelf...

drap
21 augustus 2008, 17:43
Vandaar dat ie ook nooit geen tijd heeft om fatsoenlijk te mailen? En als je er al eentje krijgt kan je er nog niks mee.

G.G.
21 augustus 2008, 17:44
Hoe bedoel je. Doet vd Haar daar langer over?

Als een gitaar 1400 euro kost en daar zit voor 600 aan materialen in, dan houd je 800 over voor bouwuren. Hoeveel uur gaat een vakman daarvoor werken denk je.


Mij is ook eens gevraagd een relic te bouwen. Ik begin er niet aan, tenzij voor een hele goeie vriend ofzo, die ik een plezier wil doen. Het is inderdaad ongeveer 600 euro aan materiaal, en dan ongeveer 80 uur werk voor een relic en 50 uur werk voor een standaard, niet gerelicced instrument. Maak de rekensom maar. En dan moet ik zelf de financiele klappen met eventuele fuck-ups opvangen.

Ik moet zeggen dat ik de Haar gitaren echt spotgoedkoop vind als ze echt helemaal zelf gebouwd worden.

Pepe
21 augustus 2008, 17:46
I maar hij doet het grootste deel van het werk wel zelf...

Dat is 2 gitaren per week. En Riffenstein vond 2 maanden voor mijn gitaar weinig!
Dan zou dat gitaarbouwen nog een enorme lucratieve buisiness zijn, damm.

Ik krijg nou ineens een beeld van iemand die bij een 30 watt peertje in de nachtelijke uurtjes pickupjes aan het solderen is.

Tristan
21 augustus 2008, 18:11
Het zal wel aan mij liggen... :???:

groovieguitarguus
21 augustus 2008, 18:46
Ik moet zeggen dat ik de Haar gitaren echt spotgoedkoop vind als ze echt helemaal zelf gebouwd worden.


...Ik heb ook het idee dat hij 2x per maand naar Polen o.i.d. pruttelt om de meeste spullen te laten maken. En zelf de afwerking doet.
Bij Dijkman worden de Haar strats ook verkocht voor circa 1600,- en dan moet Dijkman er ook nog aan verdienen.
Hoe hij het ook doet... voor een hele mooie prijs maakt ie wel een mooi product. En daar gaat het hem om.

Tristan
21 augustus 2008, 19:35
Wat een gespeculeer hier zeg, ik ben zelf in zijn werkplaats geweest en zoveel gitaren bouwt hij nou ook weer niet hoor...
Trouwens, Polen is helemaal niet zo goedkoop, daar zijn ook een aantal bouwers, met name van basgitaren, maar daarvoor betaal je bijna hetzelfde...

G.G.
21 augustus 2008, 19:41
Wat een gespeculeer hier zeg, ik ben zelf in zijn werkplaats geweest en zoveel gitaren bouwt hij nou ook weer niet hoor...
Trouwens, Polen is helemaal niet zo goedkoop, daar zijn ook een aantal bouwers, met name van basgitaren, maar daarvoor betaal je bijna hetzelfde...



Volgens mij bouwt hij inedredaad ook alles zelf. Hij is gewoon scherp geprijst en zal het hout wel royaal inkopen net als de rest van het spul.

Hell's Engl
21 augustus 2008, 19:55
Geloof niet dat Erik zijn hout uit Polen haalt.
Heb vorige week 'n gesprekje met 'm gehad en hij heeft altijd in de houthandel gezeten en zal dan ook echt wel weten waar en hoe hij dat moet inkopen....

Hij heeft 'n aantal mensen in dienst die van alles doen. (en als ik 't goed heb sinds kort ook Ron Huisen (ex- Line6) die de buitendienst doet) Body's schuren, lak schuren, HOOK's solderen... Maar denk dat hij 't meeste vakmanschap zelf doet.
Dacht ook altijd dat hij 't spuiten uitbesteed, maar 't toilet op zijn werkplaats hangt altijd propvol met spoten body's. Dus hoe dat precies zit weet ik niet.

Zijn werkplaats is inderdaad altijd wel 'n zooitje, maar ja 't is ook 'n werkplaats. Als zijn werkplaats te opgeruimd is, betekend dat dat hij te veel tijd over heeft om op te ruimen... de zaken gaan dus geloof ik wel goed!
Er stonden 'n hele hoop gitaren die nog afgewerkt moeten worden en z'n toilet hing ook weerk erg vol...


Joost

Mitch
21 augustus 2008, 19:56
Nou nou nou... wat is het weer ongelofelijk makkelijk om iemands product naar beneden te praten, zeg. Hebben we weer even genoeg van het afgeven op Gibsons hoge nieuwprijzen en nieuwe dealer beleid, dan kunnen we het altijd weer hebben over hoeveel goedkoper de Duitse internetshop is ten opzichte van de Nederlandse winkel waar we producten wel willen testen maar niks willen kopen of weet je wat: laten we vandaag eens v/d Haar afzeiken, want die is ook redelijk succesvol :sneaky:
Een internet waarheid is gauw gemaakt hè, paar vage posts zonder enige onderbouwing en v/d Haar gitaren zijn "van die pre-fab gitaren, toch? Dat heb ik eens gelezen"

Even over de tijdsduur, Pepe: afhankelijk van hoe goed je de tijd wil nemen om meerdere lagen te lakken en weer laten drogen kun je daar sowieso alweer een paar weken aan kwijt zijn. Binnen twee maanden een nieuwe gitaar is dan inderdaad vrij snel.

Mr.Fingers
21 augustus 2008, 22:03
Wat mitch zegt: Die vdHaars zijn meestal met nitrocelluloselak afgewerkt. Eer je die lak kan polijsten, moet je 6/8 weken wachten. nitrolak is snel droog, maar het duurt ontzettend lang eer het "hard" is. En vdHaar afkraken, ik heb er eens op eentje gespeeld, en die speelt er vlotjes een Fender American Vintage uit.

groovieguitarguus
21 augustus 2008, 22:12
Zijn werkplaats is inderdaad altijd wel 'n zooitje, maar ja 't is ook 'n werkplaats. Als zijn werkplaats te opgeruimd is, betekend dat dat hij te veel tijd over heeft om op te ruimen... de zaken gaan dus geloof ik wel goed!
Er stonden 'n hele hoop gitaren die nog afgewerkt moeten worden en z'n toilet hing ook weerk erg vol...

Hmmmm... dus omgedonderde gitaren en uitgezuurde bruggen en pick-ups door de pies verkoopt ie dus als Relic... ;-)

Hoe ie het doet, maakt niet uit... Wel gaaf spul! Dus al haalt ie het uit Polen, China, of Mongolië...

groovieguitarguus
21 augustus 2008, 22:16
(en als ik 't goed heb sinds kort ook Ron Huisen (ex- Line6) die de buitendienst doet)
Nou das lekker dan... Heeft meneer Huisen hele kudde's met gitaristen verleidt met Line6. 'Waarom buizen als modelling het ook perfect kan'.
Mag ie nu gitaristen weer het pure buizen geluid van een Hook en Bogner aansmeren... Tja... Dubieus.

Pepe
21 augustus 2008, 22:17
Even over de tijdsduur, Pepe: afhankelijk van hoe goed je de tijd wil nemen om meerdere lagen te lakken en weer laten drogen kun je daar sowieso alweer een paar weken aan kwijt zijn. Binnen twee maanden een nieuwe gitaar is dan inderdaad vrij snel.

Yep, true. Overigens denk ik dat vd Haar zijn dingen uitstekend voor mekaar heeft, het is ongeloofelijk moeilijk gitaren te bouwen en daar een living van te maken. Het is natuurlijk niet te vergelijken met Luthiers die geen gebruik maken van aftermarket hardware maar dat is ook een ander league. Ik zie vd Haar ook meer als een soort Bill Nash, zijn gitaren (Nash) zijn voor een groot deel opgebouwd van Fender onderdelen en dan gereliced. Ook knap.

Als je gitaren in nederlandse en duitse winkels in voorraad liggen snapt een kind dat dat geen one man show is. Daar is ook niks geks aan, dat heet expansie. Als je goed bezig bent ontkom je daar niet aan en kan je niet alles zelf meer doen. Volgens mij doet vdHaar daar ook niet geheimzinnig over.

Maar er kraakt niemand vdHaar toch af? Ik lees alleen maar lof.

Mitch
21 augustus 2008, 22:23
Nou, parts van Fender betrekken of uit Polen halen, binnen no time een gitaar in elkaar flansen.... ik denk niet dat dat erg positief bedoeld was door de respectievelijke posters.

arjanb01
21 augustus 2008, 22:30
Inderdaad, ik hoor overwegend lovende woorden over vd Haar, check hieronder mn vd Haar (die ik al eerder postte) en ik denk dat je er verder geen woorden aan vuil hoeft te maken. En dat over Poolse onderdelen is GELUL en BULLSHIT in de ruimte van mensen die te jaloers zijn om zelf zo'n gitaar te kunnen betalen !
Ik heb Fender Customshops bespeeld en Standard Fenders gehad maar deze is echt de beste:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/08/21/1219348986-760.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/881722.html)

Bmweber
21 augustus 2008, 22:36
mooie gitaar en koffer ^^ als die gitaar blauw was had het de mijn setje kunnen zijn :D(heb ook die koffer :P)

ik lees idd tussen de regels wel wat afkraak pogingen idd maar veelal lof toch wel :)

Mitch
21 augustus 2008, 22:39
O, is dat zo'n gitaar van die man die anderen inhuurt om in Polen ingekocht hout te combineren met ongelabelde Fenderonderdelen en die binnen twee maanden in elkaar te schroeven? :seriousf:

arjanb01
21 augustus 2008, 22:39
Leuke axe he ? En ik heb een compleet NL setup als ik wil.
Ga maar na:

- Koch studiotone, plus 2x12 koch cabinet (binnenkort wordt dat een multitone top)

- vd Haar strat

arjanb01
21 augustus 2008, 22:40
mooie gitaar en koffer ^^ als die gitaar blauw was had het de mijn setje kunnen zijn :D(heb ook die koffer :P)

ik lees idd tussen de regels wel wat afkraak pogingen idd maar veelal lof toch wel :)

O ja, the American guitarstore heeft een blauwe vd haar hangen weliswaar reversed headstock. Check hun site maar ff.... als je belangstelling hebt.

future2future
21 augustus 2008, 22:43
Vandaar dat ie ook nooit geen tijd heeft om fatsoenlijk te mailen? En als je er al eentje krijgt kan je er nog niks mee.

Hij reageert altijd heel snel en correct, niks dan goede ervaringen met Erik!

Ook ik ben heel blij met mijn haar stratje, heb em nu anderhalf jaar en mijn nr.1 axe sinds ik 'm kocht. Ook heel blij met mijn Hook, die ook bij hem vandaan komt. Zoals ik al zeg ik heb alleen maar goede ervaringen met erik

Bmweber
21 augustus 2008, 22:43
ja ik heb zelf een blauwe haar thuis staan ;) die gitaar die je bedoelt speelde ook wel fijn maar toch niet helemaal mijn ding :)

drap
21 augustus 2008, 22:51
Hij reageert altijd heel snel en correct, niks dan goede ervaringen met Erik!

Heel apart dan. Ik heb al een aantal keer haast moeten smeken om een antwoord en als ik er eentje kreeg kon ik er nog weinig mee. En ik weet dat ik daar ook niet alleen in sta. Z'n handeltje kraak ik niet af, ik heb ook wel 's zaken met de man gedaan en uiteindelijk kwam het ook wel goed, maar hij zou echt wel 's wat meer aandacht mogen schenken aan z'n mailverkeer. Als je aangeeft iets bij hem te willen kopen en je krijgt alleen 'ja heb ik op voorraad' en meer niet, dan vind ik dat toch wat stroefjes. Meestal krijg je wat mee info. Ook heb ik al een aantal keer ontzettend lang moeten wachten op mail. De laatste keer heb ik m'n bestelling maar bij iemand anders geplaatst.

Henri H
21 augustus 2008, 22:55
1 beeld zegt meer dan 1000 woorden.....


Nou das lekker dan... Heeft meneer Huisen hele kudde's met gitaristen verleidt met Line6. 'Waarom buizen als modelling het ook perfect kan'.
Mag ie nu gitaristen weer het pure buizen geluid van een Hook en Bogner aansmeren... Tja... Dubieus.Line6 is toch van Bogner of is het nu omgekeerd? Ze werken in ieder geval nauw samen.
Bovendien voor de één kan een modeller prima werken zoals b.v. thuis om te oefenen of op een klein podium etc.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten lijkt me: http://line6.com/spidervalve/bogner.html

Een HAAR lijkt me wel wat, heb een keertje een paar Fenders getest (geen CS's trouwens) maar geen ééntje kon me bekoren.
Ben toen maar voor een (2e hands) MM Axis gegaan.
Is niet echt een vergelijking natuurlijk daarom moet er nog wel een keertje een goeie strat bijkomen.
Heb ook een tijd lang een Fernandez Strat van 600 gulden gehad.
Was in '92 ofzo. De hardware was niet te best maar hij speelde erg goed.

tillens
21 augustus 2008, 23:45
Heel apart dan. Ik heb al een aantal keer haast moeten smeken om een antwoord en als ik er eentje kreeg kon ik er nog weinig mee. En ik weet dat ik daar ook niet alleen in sta. Z'n handeltje kraak ik niet af, ik heb ook wel 's zaken met de man gedaan en uiteindelijk kwam het ook wel goed, maar hij zou echt wel 's wat meer aandacht mogen schenken aan z'n mailverkeer. Als je aangeeft iets bij hem te willen kopen en je krijgt alleen 'ja heb ik op voorraad' en meer niet, dan vind ik dat toch wat stroefjes. Meestal krijg je wat mee info. Ook heb ik al een aantal keer ontzettend lang moeten wachten op mail. De laatste keer heb ik m'n bestelling maar bij iemand anders geplaatst.


Ik herken wat de Drap aangeeft... ik heb een aantal keren info opgevraagd bij Haar om wat dingen, amp plusgitaar, en het leek net alsof ik met een 4 jarige aan het emailen was.. Allemaal leuk maar als ik op het punt sta 4000 euro uit te geven wens ik normaal behandeld te worden. Ik heb dit ook naar Erik gemailed destijds dat ik normaal wilde worden behandeld, en als je dan terugkrijgt 'dat zijn jouw woorden.,.." dan kan je van mij echt de pesttyfuschtering krijgen met je zogenaamde custom shop. Dan mail ik liever met Luke van rebel relic of Zwier die daadwerkelijk het spul zelf in elkaar zet en vervaardigd dan de zogenaamde prefab units... en dat we dus ook tot een deal komen....

Tristan
22 augustus 2008, 01:22
Ach ja, het is gewoon een aparte vent wat dat betreft, maar mensen nemen dat zo gauw persoonlijk, volgens mij bedoelt 'ie er niks slechts mee hoor...
En, nogmaals, ik geloof echt niet dat zijn gitaren prefab zijn...
De hardware haalt 'ie ergens anders vandaan, maar ja, dat doet iedere bouwer toch?
Dat is ook beter, bij Fender weten ze tenminste hoe ze die bruggen enzo moeten maken...

drap
22 augustus 2008, 06:42
Ik weet verder niet of het een raar mannetje is, ik ken hem ook verder niet, maar als je iets wilt verkopen aan mensen, dan heb je een probleem tegenwoordig als je niet fatsoenlijk kan mailen en dat kan Haar duidelijk niet.

RolandT
22 augustus 2008, 08:18
En, nogmaals, ik geloof echt niet dat zijn gitaren prefab zijn...De hardware haalt 'ie ergens anders vandaan, maar ja, dat doet iedere bouwer toch?Ik weet van een lokale gitaarbouwer dat die de bodies van de gitaren (en ook de rest) gewoon koopt en dat (volgens de specs van de klant) in elkaar zet. Hij zegt dat je die zo goedkoop (en met zeer goede kwaliteit) kan kopen dat het geen zin meer heeft om ze zelf te maken.

Hij maakt (zeer zelden) zijn eigen bodies. In zijn werkplaats hangen er altijd onafgewerkte bodies. Grappig is dat die er al jaren hangen;-)

Geen idee of vanHaar start van een "boomstam" of van "kant en klare onderdelen". Ik vermoed dat als de winkelprijs 1600 euro is de materiaal kost lager moet liggen dan 600 euro.

LordRiffenstein
22 augustus 2008, 10:10
Ik weet van een lokale gitaarbouwer dat die de bodies van de gitaren (en ook de rest) gewoon koopt en dat (volgens de specs van de klant) in elkaar zet. Hij zegt dat je die zo goedkoop (en met zeer goede kwaliteit) kan kopen dat het geen zin meer heeft om ze zelf te maken.

Hij maakt (zeer zelden) zijn eigen bodies. In zijn werkplaats hangen er altijd onafgewerkte bodies. Grappig is dat die er al jaren hangen;-)

Geen idee of vanHaar start van een "boomstam" of van "kant en klare onderdelen". Ik vermoed dat als de winkelprijs 1600 euro is de materiaal kost lager moet liggen dan 600 euro.

Ik heb VD Haar al bodies zien maken en heb het hout voor de body van mijn strat kunnen kiezen dus...

Voor al de zeurpieten hierboven herhaal ik nogmaals dat VD Haar in de eerste plaats importeur is van een hele boel merken en dat dit nog altijd zijn core-business is. Verkoop aan particulieren is voor een groot stuk bijzaak en als je de beste service wil, moet je bij de vakhandel zijn en er ook meer voor willen betalen. Helaas wil iedereen altijd EN de beste prijs EN de beste service EN de lekkerste koffie. Voeg nog een blonde mokkel met double D toe en het is compleet. Aan de hoeveelheid spullen dat er bij hem naar buiten gedragen worden, denk ik niet dat hij het slecht doet. Als je denkt dat zo iemand op al de duizenden mails gaat antwoorden in mooi proza dan heb je een hele dikke plaat voor je kop.

wikwakka
22 augustus 2008, 14:01
Ik weet verder niet of het een raar mannetje is, ik ken hem ook verder niet, maar als je iets wilt verkopen aan mensen, dan heb je een probleem tegenwoordig als je niet fatsoenlijk kan mailen en dat kan Haar duidelijk niet.

Erg herkenbaar... Dat er = in 2008 nog mensen zijn die een bedrijf hebben en toch niet normaal via de email kunnen communiceren. Zo lopen dat soort lui toch een hoop klandizie mis en het wordt tijd dat ze eens met de tijd mee gaan. Zo vind ik het ook erg onprofessioneel als je een mailtje terug krijgt die door mijn 6 jarige neefje geschreven zou kunnen zijn.

Angel
22 augustus 2008, 14:17
Heb de laatste dagen enkele keren met Eric gemaild, ivm de Haar Strat die momenteel op het net staat. Steeds degelijk antwoord gehad, vrij snel na mijn mails moet ik zeggen. Soms duurt het iets langer, soms niet.

barno
22 augustus 2008, 14:28
Erg herkenbaar... Dat er = in 2008 nog mensen zijn die een bedrijf hebben en toch niet normaal via de email kunnen communiceren. Zo lopen dat soort lui toch een hoop klandizie mis en het wordt tijd dat ze eens met de tijd mee gaan. Zo vind ik het ook erg onprofessioneel als je een mailtje terug krijgt die door mijn 6 jarige neefje geschreven zou kunnen zijn.

Nooit mensen van onprofessionaliteit beschuldigen als je zelf fouten in je post schrijft.
En verder ben ik er bijna zeker van dat je degelijke antwoorden zal krijgen als je je vraag juist formuleert.

soup
22 augustus 2008, 14:59
Beetje overdreven posts hier, dat ze van haar zouden afkraken. Ik denk dat iedereen wel kan lezen en zijn eigen mening kan vormen en niet alles gelooft wat hij leest, Mitch. ;)

En ook al zou het materiaal uit Polen kopen, hij levert (naar wat ik lees ;)) nog altijd zeer goede gitaren en daar draait het toch om.

wikwakka
22 augustus 2008, 15:21
Nooit mensen van onprofessionaliteit beschuldigen als je zelf fouten in je post schrijft.
En verder ben ik er bijna zeker van dat je degelijke antwoorden zal krijgen als je je vraag juist formuleert.

Ik had het niet over vd Haar, maar over verkopers in het algemeen. en dn bdoel ik dit zort antowrtn teruuugkirjegen............. Ik ben echt geen spellingnazi, maar een beetje moeite in mails stoppen is toch niet te veel gevraagd?

Henri H
22 augustus 2008, 16:18
Ik heb geen ervaring met Haar maar als je een internetsite/shop hebt en je doet je voor als een pretentieuze gitaarbouwer dan ben ik van mening dat je zeker naar je klanten toe wel wat aandacht aan je mailtjes moet schenken.
Mailtjes met mega veel typefouten kan dan eigenlijk niet, dat staat erg slordig en ongeïnteresseerd.
Misschien is dat iets waar Haar wat mee zou kunnen doen; ze lezen dit topic vast! :D.
Maar zoals ik dit topic helemaal heb doorgelezen lijkt me een Haar gitaar op zich een prima gitaar.

drap
22 augustus 2008, 17:13
Ik heb VD Haar al bodies zien maken en heb het hout voor de body van mijn strat kunnen kiezen dus...

Voor al de zeurpieten hierboven herhaal ik nogmaals dat VD Haar in de eerste plaats importeur is van een hele boel merken en dat dit nog altijd zijn core-business is. Verkoop aan particulieren is voor een groot stuk bijzaak en als je de beste service wil, moet je bij de vakhandel zijn en er ook meer voor willen betalen. Helaas wil iedereen altijd EN de beste prijs EN de beste service EN de lekkerste koffie. Voeg nog een blonde mokkel met double D toe en het is compleet. Aan de hoeveelheid spullen dat er bij hem naar buiten gedragen worden, denk ik niet dat hij het slecht doet. Als je denkt dat zo iemand op al de duizenden mails gaat antwoorden in mooi proza dan heb je een hele dikke plaat voor je kop.

Laat mij dan maar een hele dikke plaat voor de kop hebben, maar als ik info vraag en ik krijg het niet, dan vind ik dat op z'n minst raar als klant zijnde. Dat heeft helemaal niets met de beste service of überhaupt je en/en verhaal te maken. Als je weken lang op antwoord moet wachten en er vervolgens maar een tweede mailtje achteraan stuurt en de beste man heeft dan nog niet helemaal begrepen dat je graag zaken wilt doen, dan is het op een gegeven moment niet zo heel raar dat men naar een ander gaat toch? Hij is echt niet de enige internetzaak, welkom in 2008 dan maar. Als hij niet op 'al die duizenden mails' (lijkt me sterk, maar ach) fatsoenlijk kan antwoorden, dan heeft ie meer werknemers nodig, dan is ie uit z'n jasje gegroeid. En verder heb je me z'n business niet zien afkraken toch?

groovieguitarguus
22 augustus 2008, 21:19
Lord Riffenstein:
Voeg nog een blonde mokkel met double D

Lord Riffenstein... je haalt nu alles door elkaar... double D is een andere gitaarbouwer... ;-)

Ash ketchum
23 augustus 2008, 18:42
Ik ben op zoek naar een Haar strat. Het liefst olympic white of lake placid blue. Nu ben ik al naar The American Guitar Store geweest en die hadden ze niet meer. Bij Dijkman in Amsterdam aan de rozengracht hadden ze er nog een paar staan, alleen vroegen ze daar 1799,- voor. Ik dacht dat ze eerder 1599,- koste zoals op hun website.
Weet iemand waar ze nog meer te koop zijn, het liefst niet zo duur als Dijkman.
Of kan ik beter contact opnemen met Erik en dan 4 tot 6 maanden wachten.....

cosmos
23 augustus 2008, 19:36
...Voor al de zeurpieten hierboven herhaal ik nogmaals dat VD Haar in de eerste plaats importeur is van een hele boel merken en dat dit nog altijd zijn core-business is. Verkoop aan particulieren is voor een groot stuk bijzaak en als je de beste service wil, moet je bij de vakhandel zijn en er ook meer voor willen betalen. ....

+1
Erik is echt een goede gast, maar er zijn verschillende mensen (ook fanatieke mede-Gitaarnetters) die bij hem langs komen, een halve dag versterkers van een paar duizend euro af zitten te raggen, om vervolgens met een 12ax7 buisje naar huis te gaan. Ik kan me voorstellen dat hij daar behoorlijk gefokt van raakt. Dat samen met het feit dat hij gewoon importeur is en geen dealer, maakt dat je ook niet die service hoeft te verwachten. Mailen jullie ook dagelijks met Voerman dan? Of met BMI? Nee toch?

RolandT
23 augustus 2008, 20:10
+1
Erik is echt een goede gast ... hij daar behoorlijk gefokt van raakt ... dat je ook niet die service hoeft te verwachten.Dus een goede gast die behoorlijk gefokt raakt van (sommige) klanten en waar je niet dezelfde service van moet verwachten als bij een dealer :)

blindfaith85
24 augustus 2008, 01:03
@Ash ketchum

Gewoon afdingen bij dijkman en anders wachten, maar dijkman zijn oplichters, dus zou gewoon zeggen van wil hem voor €1599 zoals op site en anders haal ik hem wel bij erik zelf, meestal zakken ze dan wel maar ze zullen altijd meer willen krijgen, en het personeel weet de helft niet van hun eigen internet prijzen en zo proberen ze je het gevoel van een mooi deal te geven, en als je dat niet weet ben je voor 200 genaait.teringlaaiers.

drap
24 augustus 2008, 08:04
+1
Erik is echt een goede gast, maar er zijn verschillende mensen (ook fanatieke mede-Gitaarnetters) die bij hem langs komen, een halve dag versterkers van een paar duizend euro af zitten te raggen, om vervolgens met een 12ax7 buisje naar huis te gaan. Ik kan me voorstellen dat hij daar behoorlijk gefokt van raakt. Dat samen met het feit dat hij gewoon importeur is en geen dealer, maakt dat je ook niet die service hoeft te verwachten. Mailen jullie ook dagelijks met Voerman dan? Of met BMI? Nee toch?

Ah, dus dat die beste man niet fatsoenlijk kan mailen is omdat ik versterkers af rag? Of dat anderen dat doen en hij het op mailende klanten afreageert? :chicken:

Hell's Engl
24 augustus 2008, 09:56
Weet iemand waar ze nog meer te koop zijn, het liefst niet zo duur als Dijkman.
Of kan ik beter contact opnemen met Erik en dan 4 tot 6 maanden wachten.....

Jukebox in Boekel heeft meestal ook wel wat hangen en volgens mij niet zo duur als Dijkman... en anders Erik bellen en inderdaad 'n aantal maanden wachten..
Is misschien goedkoper en wellicht geheel naar jouw smaak..


Overgens vind ik 't een beetje jammer dat de discussie op deze wijze loopt. Het gaat 't beetje off-topic. Het gaat nu meer om Erik v/d Haar zelf.
Het ging over 't product dat hij maakt en dat is naar mijn mening nog steeds top... En doet zeker niet onder voor 'n Fender USA.
Maar ja... ieders heeft z'n eigen mening en dat respecteer ik ook....

Joost

LordRiffenstein
24 augustus 2008, 10:12
Laat mij dan maar een hele dikke plaat voor de kop hebben, maar als ik info vraag en ik krijg het niet, dan vind ik dat op z'n minst raar als klant zijnde. Dat heeft helemaal niets met de beste service of überhaupt je en/en verhaal te maken. Als je weken lang op antwoord moet wachten en er vervolgens maar een tweede mailtje achteraan stuurt en de beste man heeft dan nog niet helemaal begrepen dat je graag zaken wilt doen, dan is het op een gegeven moment niet zo heel raar dat men naar een ander gaat toch? Hij is echt niet de enige internetzaak, welkom in 2008 dan maar. Als hij niet op 'al die duizenden mails' (lijkt me sterk, maar ach) fatsoenlijk kan antwoorden, dan heeft ie meer werknemers nodig, dan is ie uit z'n jasje gegroeid. En verder heb je me z'n business niet zien afkraken toch?

Sterker nog, het is helemaal geen internetwinkel maar dat heb je blijkbaar nog altijd niet begrepen. En als je zo graag bij VDH wil kopen, waarom dan niet even bellen?

drap
24 augustus 2008, 10:27
Sterker nog, het is helemaal geen internetwinkel maar dat heb je blijkbaar nog altijd niet begrepen. En als je zo graag bij VDH wil kopen, waarom dan niet even bellen?

Ho ff hoor, hij verkoopt ook via internet aan particulieren en er staat zoiets als contact op z'n site. Er staat zelfs nog bij wat je er ff bij moet zetten aan personalia en dan heb ik het niet begrepen? Prima hoor, als je die man tot in den treure probeert te beschermen. Ik heb 'm verder in z'n handel ook niet afgekraakt, maar dat mailen is een drama bij hem. Dan zou ik hem als advies meegeven om die optie van z'n site te verwijderen als ik dan volgens jou moet bellen inplaats van mailen. Maar goed, ik heb het kennelijk niet begrepen, so be it. Nogmaals, je leeft in 2008 hoor. Misschien heb je het gemist, maar er wordt nogal wat handel bedreven via mail.

edit: Oh, ik vat 'm. Je bent in de veronderstelling dat ik niet weet dat ie gewoon een zaak heeft, in tegenstelling tot een internetwinkel. Ik was er van op de hoogte. En wat doet het er nou aan af wat mijn ervaring met die man is?

paulusdeBKB
24 augustus 2008, 11:26
Offtopic: Ik zag een uitspraak voorbij komen in de trant van "Dijkman zijn oplichters". Ik koop daar al jaren en ik heb er nooit iets van gemerkt. Het lijkt me niet gewenst dat we hier op dit forum mensen / winkels / merken gaan lopen uitschelden.
Als je echt bent opgelicht, had je naar de politie moeten gaan. Heb je ergens te veel voor betaald, dan ben je gewoon te lui geweest om langer te zoeken naar een lagere prijs. Bovendien: kennelijk vond je hetgeen je kocht op dat moment de prijs waard. Je was er dus zelf bij.

Ontopic:
De gitaren van Haar zijn niet zo mijn ding, helemaal dat relic-gebeuren niet. Alsof ik zelf mijn eigen instrumenten niet kan afraggen! :hippie: Maar voor het geld dat je voor een Haar betaalt, kun je ook een goede Fender kopen. Daar staat dan weliswaar geen Custom Shop op maar dat is ook geen garantie dat een instrument naar je zin is. Een gitaar ongezien bestellen zou ik niet zomaar doen (en een nog te bouwen nieuwbouwhuis kopen ook niet). Altijd eerst zelf proberen, kijken of de vibe je bevalt!

Zo.

Dweezman
24 augustus 2008, 11:40
Het interesseert bij geen reet hoe een gitaar in elkaar gezet wordt, al dan niet met liefde, door negertjes, al dan niet pre-fab, (is ooit toch ook gemaakt?) of wat dan ook.

Als ik een Strat wil, moet 'ie goed voelen, goed ruiken en goed spelen en klinken. Ik heb zelf 3 hele mooie Strats die blijven, waaronder 2 Tokai's. Er zijn ook veel weer gegaan, waaronder een AVRI, 2 MIJ's en 2 USA'ers. Ooit heb ik een Haar bespeeld en gehoord. Dat exemplaar was vederlicht, bloedmooi en speelde en klonk fantastisch. Ik wil d'r wel zoëen.

grayfink
24 augustus 2008, 12:38
Een gitaar ongezien bestellen zou ik niet zomaar doen (en een nog te bouwen nieuwbouwhuis kopen ook niet). Altijd eerst zelf proberen, kijken of de vibe je bevalt!

Zo.
Al twee keer een huis gekocht dat nog gebouwd moest worden, is me prima bevallen hoor. Meerwerk naar wens/budget is ook prettig. De eerste met meer winst verkocht dan ik ooit aan hypotheek betaald heb en op mijn huidige woning zit ook alweer bijna een ton aan overwaarde op :)
Ik heb ook al een paar keer een gitaar via internet gekocht, op één lemon na heeft dat ook meestal goed uitgepakt.

Hell's Engl
24 augustus 2008, 13:45
Al twee keer een huis gekocht dat nog gebouwd moest worden, is me prima bevallen hoor. Meerwerk naar wens/budget is ook prettig. De eerste met meer winst verkocht dan ik ooit aan hypotheek betaald heb en op mijn huidige woning zit ook alweer bijna een ton aan overwaarde op :)
Ik heb ook al een paar keer een gitaar via internet gekocht, op één lemon na heeft dat ook meestal goed uitgepakt.

Heb mijn HAAR strat laten bouwen. Heb 'm met menig anders USA strats vergeleken. En ben van mening dat dit qua gitaren, mijn beste koop ooit is geweest...

EN.... heb ik net 'n huis gekocht wat volgend jaar september pas opgeleverd moet worden...

Maar zoals ik al zei;.... ieders z'n mening


Joost

paulusdeBKB
24 augustus 2008, 14:32
Hmmm, misschien moet ik mijn mening dan maar eens herzien. Ik heb toch wel een aantal verhalen gehoord over mensen die helemaal niet happy werden van hun nieuwbouw.

Wat betreft gitaren heb ik vorig jaar merkbare verschillen geconstateerd tussen meerdere exemplaren van hetzelfde Fender stratmodelletje. Ik heb toen de beste mee naar huis genomen. Hadden de andere gitaren het ook gedaan? Ja hoor, en als ik er eentje ongezien had besteld, was ik niet ontevreden geweest. Maar door rechtstreeks te vergelijken is er toch nog wat winst te behalen...

anneke50
25 augustus 2008, 22:08
Ze zijn anders... niet beter...
ze zijn beter en anders!!!!

Mr.Fingers
25 augustus 2008, 22:16
Ik vind mijn japanse Fender beter als zo'n Haar...

anneke50
25 augustus 2008, 22:17
Overleggen wat je wilt hebben en Eric zorgt dat je KLASSE intrument in ongeveer2 maanden in je handen ligt.

anneke50
25 augustus 2008, 22:28
Ik heb op meerdere Haar en Rebel Relic gitaren gespeeld. Vind het helemaal niets. Stemming verloopt snel bij beide gitaren en ze zijn als je er vanaf wil moeilijk te verkopen en zijn al de helf waard als je ze nieuw koopt. Koop een 2dehands Custom Shop en je krijgt dezelfde prijs na een maand, half jaar of 5 jaren. Kan ook zelfs nog meer worden. En niet onbelangrijk een custom shop is ook nogeens een betere gitaar.
Wat voor gitarist ben je eigenlijk?
Speel je de Haar wel goed?
Of ben je zo,n Fender fan dat je het liever niet wil weten dat een haar beter is?
Hulde aan Haar, en laat Fender maar eens beter presteren. Ik speel jaren op een usa strat, maar sinds ik een Haar heb ligt die Fender in de hoek.

anneke50
25 augustus 2008, 22:29
Ik vind mijn japanse Fender beter als zo'n Haar...
Droom maar lekker verder.

drap
25 augustus 2008, 22:30
Of je hebt enige verregaande connecties met Haar, of aandelen. Eén van de twee.

rickert
25 augustus 2008, 22:30
Anneke, hoe diep zit jij in Eric's reet? Ik denk dat als hij z'n mond open doet, we jou kunnen zien!

Mr.Fingers
25 augustus 2008, 22:31
Droom maar lekker verder.

Met plezier, ik geniet er iedere dag van :satisfie:

JeroenSchaaf
25 augustus 2008, 22:31
Ja komt een beetje opdringerig over...

Maar iedereen weet dat niks boven een Peer dellen gaat ;) :sssh:

barno
25 augustus 2008, 22:35
Een Haar is beter dan een Fender of andersom: halelujah. Er is natuurlijk een perfecte vergelijking mogelijk want alle fenders zijn identiek en alle Haars ook...

gezever. Er zijn goede Haars en minder goede. Er zijn goede Fenders en minder goede

anneke50
25 augustus 2008, 22:36
Anneke, hoe diep zit jij in Eric's reet? Ik denk dat als hij z'n mond open doet, we jou kunnen zien!
Alweer zo een!

JeroenSchaaf
25 augustus 2008, 22:37
Die jou kan zien?

Net wat Barno zegt, je moet geluk hebben met gitaren. De ene haar is de andere niet. En de ene fender is de andere niet.

Hier worden we geen haar beter van!

anneke50
25 augustus 2008, 22:58
Anneke, hoe diep zit jij in Eric's reet? Ik denk dat als hij z'n mond open doet, we jou kunnen zien!
Wat een intelligent antwoord zeg!
Alleen al je woorden keus is om te kotsen.
Een mening schijnt je al teveel te zijn, wat doe je eigenlijk hier?

rickert
25 augustus 2008, 22:59
Anneke, zoals je hier praat heeft niets met meningen te maken. Ik doe hier voorlopig meer dan jij, jij hebt enkel en alleen Haar aan zitten prijzen dus ik begrijp niet waarom je mijn aandeel op het forum in twijfel trekt?

grayfink
25 augustus 2008, 23:00
Ja Rick, wat doe jij eigenlijk hier?

Chris Winsemius
25 augustus 2008, 23:02
Rick ga 'ns ff op je Gretsch spelen joh!!!



















;)

anneke50
25 augustus 2008, 23:03
Anneke, zoals je hier praat heeft niets met meningen te maken. Ik doe hier voorlopig meer dan jij, jij hebt enkel en alleen Haar aan zitten prijzen dus ik begrijp niet waarom je mijn aandeel op het forum in twijfel trekt?
Alleen je verwoording al die niet deugt.
Mag ik alsjeblieft mijn mening geven?
Blijkbaar niet.

grayfink
25 augustus 2008, 23:05
wat doe je eigenlijk hier?
We weten heel goed wat Rick hier doet, en hij doet het al jaren. Wie de neuk ben jij eigenlijk?

rickert
25 augustus 2008, 23:05
Hetgeen wat jij tot nog toe gepost hebt heeft nochtans weinig met een mening te maken, je duwt het door de strot.

Tristan
25 augustus 2008, 23:08
Wat een intelligent antwoord zeg!
Alleen al je woorden keus is om te kotsen.
Een mening schijnt je al teveel te zijn, wat doe je eigenlijk hier?

Zich afvragen wat jij hier doet misschien, net als de meeste anderen hier denk ik... ;)
+1 voor Barno en Joene trouwens...

drap
25 augustus 2008, 23:08
Alleen je verwoording al die niet deugt.
Mag ik alsjeblieft mijn mening geven?
Blijkbaar niet.

Misschien moet je anderen ook 's wat meer een mening gunnen, inplaats van mensen die een andere mening zijn toegedaan over jouw oh zo geweldige Haar gitaren neer te sabelen. Informatief is het verder ook niet, het heeft alleen wat Jehova trekjes. Als andere mensen vinden dat hun Fender beter is dan een Haar gitaar, wie ben jij dan om ze dat te ontnemen.

Chris Winsemius
25 augustus 2008, 23:10
Ik vind HAAR beter dan HEM maar da's persoonlijk.

(sorry, kon het niet laten)

Mitch
25 augustus 2008, 23:14
Jongens, chill. Laat je niet zo op de kast jagen, nergens voor nodig.

@Anneke: je gaat nu in de discussie zelf een extreme kant op, namelijk "Haars gitaren zijn het beste". Dan kun je verwachten dat je extreme reacties ontlokt, zeker als nieuwkomer. Je kan dan meteen op je strepen gaan staan en mensen belachelijk maken door ze te vertellen dat ze lekker verder kunnen dromen als ze Haar gitaren niet beter vinden dan Jap Fender, maar dan kun je ook weer anti-reacties verwachten. Moet je daar dan beledigd door gaan reageren? Je oogst wat je zaait.

anneke50
25 augustus 2008, 23:16
Misschien moet je anderen ook 's wat meer een mening gunnen, inplaats van mensen die een andere mening zijn toegedaan over jouw oh zo geweldige Haar gitaren neer te sabelen. Informatief is het verder ook niet, het heeft alleen wat Jehova trekjes. Als andere mensen vinden dat hun Fender beter is dan een Haar gitaar, wie ben jij dan om ze dat te ontnemen.
Sorry, je hebt inderdaad gelijk, maar ik kan niet tegen sommig taal gebruik wat nergens op slaat, ik wil het netjes houden.
Ik sabel niemand neer die een andere mening heeft, geloof me.

Mitch
25 augustus 2008, 23:18
Ik sabel niemand neer die een andere mening heeft, geloof me.

Echt?


Ik vind mijn japanse Fender beter als zo'n Haar...

Jouw reactie:


Droom maar lekker verder.

Ik weet niet hoor, maar echt vriendelijk is het niet.

drap
25 augustus 2008, 23:20
Excuses aanvaard hoor. Misschien moet je je ook gewoon eens een beetje inlezen op dit forum, beetje mensen leren kennen en wat een beetje de omgangsnormen hier zijn. Rick bijvoorbeeld heeft soms een enorme grote muil, maar daarachter is het gewoon een goedzak hoor. En als je dat op den duur weet van mensen, relativeert dat behoorlijk :)

rickert
25 augustus 2008, 23:21
Toen ik merkte dat ze er aanstoot aan nam heb ik het toch ook direct netjes verwoord?

Pepe
25 augustus 2008, 23:21
Sorry, je hebt inderdaad gelijk, maar ik kan niet tegen sommig taal gebruik wat nergens op slaat, ik wil het netjes houden.
Ik sabel niemand neer die een andere mening heeft, geloof me.

Een kenner, da's mooi.
Waarom zijn Haar's beter dan Fenders?

Over welke Fender hebben we het dan? Een reissue, standard, Japanese vintage, hot rod? Of..

vertel, vertel!

drap
25 augustus 2008, 23:25
Toen ik merkte dat ze er aanstoot aan nam heb ik het toch ook direct netjes verwoord?

Jaja, ik bedoelde ook meer in z'n algemeen :satisfie:

rickert
25 augustus 2008, 23:27
gelukkig maar:D

Bernd Veenema
25 augustus 2008, 23:40
Ik ben al een aardig tijdje behoorlijk gelukkig met mijn haar strat, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk. Ik weet alleen dat de mijne niet weggaat. Laten we hier nu niet zo'n onzinnige discussie voeren over ieders smaak. Dat is toch puur subjectief.
En zolang Rick zijn Firebird heeft, mag hij wat mij betreft zeggen wat hij wil :). Wat een gitaar is dat zeg.

Henri H
26 augustus 2008, 08:54
Anneke heeft iig HAAR op de tanden. :D

schizo910
26 augustus 2008, 09:00
Maar ik hoorde van een vriend zijn vriendin haar broer en die zijn achter achter achter neef.... fok it. Zoalng ik er zelf niet met mijn neus bovenop heb gestaan geloof ik geen woord meer uit dit topic. De Haar gitaren die ik heb mogen bespelen waren stuk voor stuk topgitaren...


Mijn Haar is het mooist...

Zowel op mijn hoofd als op mijn reet...

Kim Wilson
26 augustus 2008, 09:01
Waarschijnlijk heeft ze zelfs regelmatig een Haar in d'r doos. :D

calfie
26 augustus 2008, 09:10
Volgens mij zit ze in de overgang :p
Heb medelijden met haar :cheerup:

Antoon
26 augustus 2008, 09:32
Mwa, stellig beweren dat je jap strat beter dan alles is?

jap strat: dikke polylak op de reissues na dan, Haar: meestal mooie dunne nitrocellulose
jap strat: matig bekend staande elementen, Haar: Fralins, Suhrs etc.
jap strat: vaak aan de zware kant, Haar: bijna allemaal keurige gewichten en mooie stukken hout
jap strat: matige tremolo's met gegoten zinken onderdelen, Haar top-of-the-line Callaham tremolo vaak
jap strat: japanse budget pots + schakelaars, Haar: keurige CTS pots en CRL
Etc.

Het enige dat goed is aan die jap strats is dat ze netjes uitgezaagd zijn en redelijk zonder lak-fouten zijn, verder niets.

Je hebt helemaal gelijk hoor Anneke! Altijd leuk om op de lange tenen van de GN koninkjes te trappen ;-)

JeroenSchaaf
26 augustus 2008, 09:42
Mwa, stellig beweren dat je jap strat beter dan alles is?

jap strat: dikke polylak op de reissues na dan, Haar: meestal mooie dunne nitrocellulose
jap strat: matig bekend staande elementen, Haar: Fralins, Suhrs etc.
jap strat: vaak aan de zware kant, Haar: bijna allemaal keurige gewichten en mooie stukken hout
jap strat: matige tremolo's met gegoten zinken onderdelen, Haar top-of-the-line Callaham tremolo vaak
jap strat: japanse budget pots + schakelaars, Haar: keurige CTS pots en CRL
Etc.

Het enige dat goed is aan die jap strats is dat ze netjes uitgezaagd zijn en redelijk zonder lak-fouten zijn, verder niets.

Je hebt helemaal gelijk hoor Anneke! Altijd leuk om op de lange tenen van de GN koninkjes te trappen ;-)

Tjah als hij zijn Japstrat beter vind.... Dan is dat zo.

En Als jij een haar beter vind, dan is dat zo.

En nu? :satisfie:

beruk
26 augustus 2008, 09:42
Ik heb zelf nooit het genoegen gehad om een Haar te kunnen uitproberen vooral omdat er nergens lh gitaren hangen. Ik zou zelf nooit een gitaar laten bouwen alleen omdat ik niet het risico wil lopen dat ik het uiteindelijk niet vind spelen. Je moet wel een voorbeeld hebben toch? Ik ben daarvoor wat huiverig geworden toen ik op zoek naar een lh fender een aantal keren hoorde toen de gitaren niet op voorraad waren dat bestellen kopen betekende...
(off topic: van zo'n telecaster model met p-90 elementen krijg ik wel zwaar gas, maar dan geen korina body)

JeroenSchaaf
26 augustus 2008, 09:51
Heb er laatst een paar getest bij dijkman, waar ze gewoon 1499,- kosten incl koffer volgens mij.

Heb er 5 geprobeerd, en 1 ervan vond ik wel ok! rest had ik niks mee, geen mojo. Vind mijn Peer beter!

Ook nog 1 telecaster geprobeerd, en die speelde wel geweldig.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 09:59
Mwa, stellig beweren dat je jap strat beter dan alles is?


Is nitro dan per definitie beter? Of zwaarder hout? Voor de rest heb je wel gelijk hoor, maar als je je Jap uitvoert met goeie pu's, pots en brug, hoeft een Haar zeker niet beter te zijn dan een MIJ Strat. Kwaliteit gaat verder dan een lijstje specs.

EuroCinema
26 augustus 2008, 10:49
Offtopic: Ik zag een uitspraak voorbij komen in de trant van "Dijkman zijn oplichters". Ik koop daar al jaren en ik heb er nooit iets van gemerkt. Het lijkt me niet gewenst dat we hier op dit forum mensen / winkels / merken gaan lopen uitschelden.


+1 Natuurlijk kun je een slechte ervaring hebben gehad, maar ik heb die niet. Ook ik kom er al jaren en heb er aardig wat spullen gekocht. Over het algemeen zijn de prijzen marktconform en is dat niet het geval, dan zeg je dat en zijn ze niet te beroerd om je tegemoet te komen. (Als je een prijsbewuste koper bent is het natuurlijk wel aan jezelf om te vergelijken wat dingen elders kosten).

Nielsje
26 augustus 2008, 11:17
*grinnik*

mis ik nou de nieuwste forum-rel?

Anyway, van een tijd terug meen ik mij te herinneren dat Haar-strats niet de originele afmetingen hebben qua body vorm. Is dat nog steeds zo? (is het überhaupt zo geweest?).

barno
26 augustus 2008, 11:18
die Haar gitaren zullen wel okee zijn hoor, maar wat mijn verstand te boven gaat is dat iemand een bestaande wereldberoemde gitaar gaat nabouwen en er dan zijn naam opplakt.

Dat een zelfbouwer eens een stratje maakt, helemaal geen problemen mee, maar stratocasters gaan verkopen met je eigen naam op, waarom moet dat eigenlijk ?

drap
26 augustus 2008, 11:19
*grinnik*

mis ik nou de nieuwste forum-rel?

Anyway, van een tijd terug meen ik mij te herinneren dat Haar-strats niet de originele afmetingen hebben qua body vorm. Is dat nog steeds zo? (is het überhaupt zo geweest?).

Dat zijn de Haar telecasters, die hebben de jaren '70 vorm.

Nielsje
26 augustus 2008, 11:21
Dat zijn de Haar telecasters, die hebben de jaren '70 vorm.

Ah, bedankt.

Heb verder niet extreem veel ervaring met Haar strats, een handje vol.
Het zijn naar mijn bescheiden mening goeie gitaren, maar wel vaak naar de klant gemaakt. Maw: Het is niet zo'n allemans gitaar als een 'standaard' zwarte strat.

FruscianteFan
26 augustus 2008, 11:28
die Haar gitaren zullen wel okee zijn hoor, maar wat mijn verstand te boven gaat is dat iemand een bestaande wereldberoemde gitaar gaat nabouwen en er dan zijn naam opplakt.

Dat een zelfbouwer eens een stratje maakt, helemaal geen problemen mee, maar stratocasters gaan verkopen met je eigen naam op, waarom moet dat eigenlijk ?Hij noemt ze nog steeds Strat en Tele, dus hij plakt er geen eigen naam op. Verder gaat het er sowieso om wat de klant wil, en de klant wil meestal toch wel een Strat of een Tele. Dat gaat zelfs zover dat sommige mensen ermee zitten dat de vorm van de Tele niet vintage correct zijn. Met andere woorden: voor de bouwer valt er gewoon veel meer te verdienen als hij zijn gitaren in de vorm van Strats en Teles maakt. Bovendien is hij misschien wel niet zo creatief - wél steengoede gitaren bouwen, maar geen model hoeven te ontwerpen.

@ Nielsje: zou jij voor jezelf een allemans zwarte Strat laten bouwen?

cosmos
26 augustus 2008, 11:29
+1 Natuurlijk kun je een slechte ervaring hebben gehad, maar ik heb die niet. Ook ik kom er al jaren en heb er aardig wat spullen gekocht. Over het algemeen zijn de prijzen marktconform en is dat niet het geval, dan zeg je dat en zijn ze niet te beroerd om je tegemoet te komen. (Als je een prijsbewuste koper bent is het natuurlijk wel aan jezelf om te vergelijken wat dingen elders kosten).

Het ligt bij Dijkman ook niet zozeer aan de prijzen, groter probleem is dat die lui wel zulke ongelooflijke randdebielen zijn dat je nog liever je geld weggeeft aan de eerste de beste zwerver op de Rozengracht...

Nielsje
26 augustus 2008, 11:30
@ Nielsje: zou jij voor jezelf een allemans zwarte Strat laten bouwen?

Nou, dat weet ik dus zo net nog niet. Wellicht niet in het zwart (daphne blue, jeej!), maar zeker niet iets met teveel glitters en meuk. Dat vind ik gewoon niet mooi. Maar daarmee doelde ik een beetje op lastige 2e hands markt.

Aan de andere kant: als je een gitaar laat bouwen, dan ga je d'r toch wel van uit dat je die gewoon blijft houden om op te spelen. Tenzij je smaak zó ontzettend veranderd..

blijkbaar hebben meer mensen daar last van, want ik zie genoeg Haar's voorbij komen.

EuroCinema
26 augustus 2008, 11:39
Dat een zelfbouwer eens een stratje maakt, helemaal geen problemen mee, maar stratocasters gaan verkopen met je eigen naam op, waarom moet dat eigenlijk ?

Tja, het huidige bedrijf Fender heeft natuurlijk ook geen ene moer meer te maken met Leo Fender.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:39
Behalve dat ze de naam en de rechten hebben. :satisfie:

drap
26 augustus 2008, 11:41
Jullie weten wel dat Zwier gitaren absoluut de beste zijn en dat Haar en Fender geen ruk voorstelt? Ik bedoel, dat is gewoon zo!!!... Ik heb één Fender strat, maar die heb ik nu al in de hoek gegooid en ik heb nog niet eens m'n Zwier gitaar, dus dat zegt wel wat.

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 11:56
Dat een zelfbouwer eens een stratje maakt, helemaal geen problemen mee, maar stratocasters gaan verkopen met je eigen naam op, waarom moet dat eigenlijk ?

Ik ben het op 'n bepaalde manier met je eens/kan je goed volgen.
Zelf maak eigenlijk het liefste blauwe paisley amps in 'n kooikastje maar omdat het m'n broodwinning is worden er ook Plexi-, Tweed-, etc.-style amps gebouwd.

De meeste gitaristen gaan qua gitaarmodel meestal voor Strat, Les Paul of Tele dus als je als bouwer je produkt wilt verkopen zijn die vormen the way to go...

JeroenSchaaf
26 augustus 2008, 11:59
Jullie weten wel dat Peer Dellen gitaren absoluut de beste zijn en dat Haar en Fender geen ruk voorstelt? Ik bedoel, dat is gewoon zo!!!... Ik heb één Fender strat, maar die heb ik nu al in de hoek gegooid en ik heb nog niet eens m'n Peer dellen gitaar, dus dat zegt wel wat.

Mwah onder het kopje van verkloot een kwoot!

FruscianteFan
26 augustus 2008, 12:01
Nou, dat weet ik dus zo net nog niet. Wellicht niet in het zwart (daphne blue, jeej!), maar zeker niet iets met teveel glitters en meuk. Dat vind ik gewoon niet mooi. Maar daarmee doelde ik een beetje op lastige 2e hands markt.

Aan de andere kant: als je een gitaar laat bouwen, dan ga je d'r toch wel van uit dat je die gewoon blijft houden om op te spelen. Tenzij je smaak zó ontzettend veranderd..

blijkbaar hebben meer mensen daar last van, want ik zie genoeg Haar's voorbij komen.Als je in je achterhoofd houdt dat je haar na een paar jaar doorverkoopt, kun je sowieso beter een Fender kopen. Maar ik vind het bijzonder vreemd om een gitaar, die ik in ieder geval alleen maar koop als ik er helemaal verliefd op ben, door te verkopen en al helemaal om daar bij aanschaf al bij stil te staan.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 12:03
Yeah right, alsof elke '60s Strat de Holy Grail is.

EuroCinema
26 augustus 2008, 12:09
Oh sorry Kim Wilson, volgens mij reageer je op iets wat ik alweer verwijderd had. Ik vond het eigenlijk niet terecht want ik vind de huidige fenders helemaal niet zo slecht, dus vandaar.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:13
Als je in je achterhoofd houdt dat je haar na een paar jaar doorverkoopt, kun je sowieso beter een Fender kopen. Maar ik vind het bijzonder vreemd om een gitaar, die ik in ieder geval alleen maar koop als ik er helemaal verliefd op ben, door te verkopen en al helemaal om daar bij aanschaf al bij stil te staan.

Je muzieksmaak kan nou eenmaal veranderen en dan is het wel handig om soms bij zulke dingen stil te staan. Je ziet op mp bijvoorbeeld best veel dure spullen te koop staan omdat iemands smaak veranderd is, zou jammer zijn als je er dan niet vanaf kan komen als je iets anders wilt.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 12:13
Oh sorry Kim Wilson, volgens mij reageer je op iets wat ik alweer verwijderd had. Ik vond het eigenlijk niet terecht want ik vind de huidige fenders helemaal niet zo slecht, dus vandaar.
Ghehe, idd. :D

Nee, de huidige RI's van Fender (MIM en USA) zijn allemaal erg goed. :)

FruscianteFan
26 augustus 2008, 12:56
Je muzieksmaak kan nou eenmaal veranderen en dan is het wel handig om soms bij zulke dingen stil te staan. Je ziet op mp bijvoorbeeld best veel dure spullen te koop staan omdat iemands smaak veranderd is, zou jammer zijn als je er dan niet vanaf kan komen als je iets anders wilt.Is een bepaalde insteek waarmee je muziek maakt. Als je een Tele koopt omdat je country speelt, kan ik me voorstellen dat je die Tele wegdoet als je vervolgens de komende 5 jaar alleen maar jazz speelt en daarvoor een ES-175 wilt. Als je een Tele koopt omdat de gitaar helemaal goed aanvoelt, dan maakt de muzieksmaak verder niet meer zoveel uit. Je zult er minder op spelen als je eenmaal een ES-175 hebt en alleen nog maar jazz speelt, maar ik zie persoonlijk een gitaar meer verbonden met mezelf dan met mijn smaak.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die inderdaad meer geld te besteden hebben en eerder een gitaar kopen omdat daar een bepaalde sound uit te halen valt.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 13:13
Ik denk dat je voor een custombuilt gitaar als een Haar, Dellen, Zwier of wat dan ook, wel heel goed moet weten wat voor gitaar je exact wil. De Tele die ik nu heb, ligt me erg goed, maar misschien zijn er wel gitaren die voor mij nóg fijner zijn. Daarvoor moet je heel veel testen, veel gitaren hebben bespeeld om daar achter te komen. Ik ben nog lang niet zover iig om een gitaar te laten bouwen, omdat ik me muzikaal nog steeds behoorlijk aan het ontwikkelen ben.

drap
26 augustus 2008, 13:16
Of je moet al linskhandig zijn en niks kunnen vinden, dan is de keus van een zelfbouwer ook gauw gemaakt. Zo vreselijk ervaren ben ik ook nog helemaal niet opzich. Als je een gitaar laat bouwen, is het toch pak 'm beet 75% wat je aan de expertise van de bouwer overlaat. Eigenlijk niet anders dan bij een fabrieksgitaar dus.

Orpheo
26 augustus 2008, 13:16
Is een bepaalde insteek waarmee je muziek maakt. Als je een Tele koopt omdat je country speelt, kan ik me voorstellen dat je die Tele wegdoet als je vervolgens de komende 5 jaar alleen maar jazz speelt en daarvoor een ES-175 wilt. Als je een Tele koopt omdat de gitaar helemaal goed aanvoelt, dan maakt de muzieksmaak verder niet meer zoveel uit. Je zult er minder op spelen als je eenmaal een ES-175 hebt en alleen nog maar jazz speelt, maar ik zie persoonlijk een gitaar meer verbonden met mezelf dan met mijn smaak.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die inderdaad meer geld te besteden hebben en eerder een gitaar kopen omdat daar een bepaalde sound uit te halen valt.

en wat nu als je jazz en country en rock en metal en blues wilt spelen? hoe wil je dat met 1 gitaar te pakken krijgen enzo?

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 13:18
en wat nu als je jazz en country en rock en metal en blues wilt spelen? hoe wil je dat met 1 gitaar te pakken krijgen enzo?

Dan koop je een Stagg ;) (of een Variax :D)

Kim Wilson
26 augustus 2008, 13:25
Of je moet al linskhandig zijn en niks kunnen vinden, dan is de keus van een zelfbouwer ook gauw gemaakt. Zo vreselijk ervaren ben ik ook nog helemaal niet opzich. Als je een gitaar laat bouwen, is het toch pak 'm beet 75% wat je aan de expertise van de bouwer overlaat. Eigenlijk niet anders dan bij een fabrieksgitaar dus.
Behalve dat je bij fabrieksgitaren niet per se €1400 kwijt hoeft te zijn, en ze vooraf kunt beoordelen.

savecracker85
26 augustus 2008, 13:29
tijdje terug toen ik mn gitaar liet afstellen nog op een custombuild v/d Haar strat gespeeld. Zag er prachtig gereliced uit en was uitzonderlijk(!) licht qua gewicht ook... maar kon niet tippen aan het geluid van een aantal fenders die er ook stonden.

EuroCinema
26 augustus 2008, 13:38
en wat nu als je jazz en country en rock en metal en blues wilt spelen? hoe wil je dat met 1 gitaar te pakken krijgen enzo?

Daar is de 335 voor uitgevonden :dance:

drap
26 augustus 2008, 13:46
Behalve dat je bij fabrieksgitaren niet per se €1400 kwijt hoeft te zijn, en ze vooraf kunt beoordelen.

Dat beoordelen klopt, maar dat is voor een linkshandige toch al bijna geen item. En ik zie regelmatig, in dit geval telecasters, voorbij komen die vele malen duurder zijn en die niet naar eigen wens gebouwd zijn. Dan is €1400,- echt absoluut niet duur. Sterker nog, ik denk niet dat je voor die prijs een fabrieksgitaar krijgt met dezelfde specs, laat staan een customshopper van een bekend merk. En ook hier weer, al helemaal niet linkshandig, gezien daardoor er vrijwel altijd een meerprijs overheen gaat.

Orpheo
26 augustus 2008, 13:52
Daar is de 335 voor uitgevonden :dance:

metal+es335? gaat niet echt lukken denk ik. maar verder; mijn handen zijn zo groot dat ik niet bij de cutout kom.

EuroCinema
26 augustus 2008, 14:33
Mijn Heritage 535 scheurt in elk geval minstens zo vet als mijn Gibson LP standard. Over death en black metal en zo weet ik te weinig om te zeggen of dat kan op zo'n gitaar. Dat van die grote handen snap ik niet helemaal, m'n Les Paul voelt juist veel priegeliger dan een 335.

FruscianteFan
26 augustus 2008, 14:38
en wat nu als je jazz en country en rock en metal en blues wilt spelen? hoe wil je dat met 1 gitaar te pakken krijgen enzo?Ik zie niet in waarom je die vier genres niet op een Strat, Tele, Les Paul, SG, ES-335, Jaguar, superstrat, noem maar op kunt spelen. Hooguit klinkt de één wat strakker, en natuurlijk kun je op de ander beter als een bepaalde artiest klinken dan op de één. Maar het is zo kort door de bocht om een Telecaster weg te doen omdat je muzieksmaak verandert. Veelzijdigheid (of juist niet) zit hem niet in een gitaar. Een gitaar heeft wel een bepaald karakter en je kunt vinden dat je voor een bepaalde stijl beter het karakter van een andere gitaar kunt hebben.

blindfaith85
26 augustus 2008, 14:44
Wat dachten jullie van David grohl et zijn trini lopez. is toch aardige rock/metal en is es335 achtige gitaar, maar ff andere vraag wat is de link tussen type gitaar/muziek en v/d haar versus fender? of mis ik iets?

barno
26 augustus 2008, 14:50
Wat dachten jullie van David grohl et zijn trini lopez. is toch aardige rock/metal en is es335 achtige gitaar, maar ff andere vraag wat is de link tussen type gitaar/muziek en v/d haar versus fender? of mis ik iets?

over Haar/Fender vind je hier zo'n 170 posts gezever, toch genoeg geweest niet? :)

EuroCinema
26 augustus 2008, 14:52
Veelzijdigheid (of juist niet) zit hem niet in een gitaar.

Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Een Gibson ES125 of een Fender Esquire heeft gewoon veel minder mogelijkheden dan een strat of een 335.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 14:53
Maar minder mogelijkheden hoeft niet minder veelzijdig te betekenen. Met een Strat heb je 5 standen, met een Tele heb je er maar 3, en toch is een Tele (is mijn ervaring) veelzijdiger.

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 15:04
Maar minder mogelijkheden hoeft niet minder veelzijdig te betekenen. Met een Strat heb je 5 standen, met een Tele heb je er maar 3, en toch is een Tele (is mijn ervaring) veelzijdiger.

Een tele is veel verschillender qua elementen (halspup verschilt enorm van brugpup), terwijl een strat quasi 3 identieke elementen heeft. Een telecaster is veelzijdiger qua sounds als een Jaguar, terwijl die laatste meer knopjes & schakelaars heeft dan "mission control" van de Apollo-missies.

EuroCinema
26 augustus 2008, 15:07
Wat mij betreft zit de veelzijdigheid er vooral in of een gitaar clean, met overdrive en met dikke scheur goed klinkt. Strats en 335s hebben dat in mijn ervaring meer dan veel andere gitaren. Een LP komt bijvoorbeeld clean vaak wat ballen tekort, en een tele verzuipt sneller in high gain.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 15:12
Wat mij betreft zit de veelzijdigheid er vooral in of een gitaar clean, met overdrive en met dikke scheur goed klinkt. Strats en 335s hebben dat in mijn ervaring meer dan veel andere gitaren. Een LP komt bijvoorbeeld clean vaak wat ballen tekort, en een tele verzuipt sneller in high gain.

Ik hoor juist weer 10x liever een tele met veel gain, klinkt rauwer en niet zo lief als een strat.
En met een les paul vind ik clean ook niks mis, mits het wel een goeie is natuurlijk.

barno
26 augustus 2008, 16:56
mijn main axe is tegenwoordig ook een 335, meest veelzijdige gitaar die ik al had, ze kan klinken als een droge tele maar evengoed als een jazzbak. en mits juiste vervormers kan ze de goorste rock growlen en clean = pure toneheaven.

Alleen blijf ik een strat een handzamere gitaar vinden qua grootte en bodyfit.

Een goede tele does the job ook, alleen zijn er veel te veel middelmatige tele's in omloop.

In vergelijking met deze gitaren vind ik een LP meer een one trick pony, maar zoals meestal bij one trick pony is ze ook echt goed in wat ze kan: rrrocken

FruscianteFan
26 augustus 2008, 17:33
Maar goed, mijn punt was vooral dat mensen die een Telecaster willen omdat 'die tele sound' zo perfect aansluit bij weet-ik-veel-wie-en-welke-speelstijl, dan zullen die mensen sowieso beter uit zijn met een Fender, hoewel dat een gevaarlijke uitspraak is. Als je een Telecaster wilt omdat die zo goed aansluit bij jou, dan lijkt het me pas voor de hand liggen om er een te laten bouwen bij een kleine bouwer - dan laat je een instrument bouwen dat voor jou is, van jou is, en zoiets zul je toch niet zo snel doorverkopen?

Dat vanuit het oogpunt van iemand die muziek maakt en daarbij niet wenst te klinken zoals die en die artiest, en bovendien ook niet zoveel geld heeft dat-ie zomaar elke gitaar kan kopen.

Orpheo
26 augustus 2008, 17:52
Wat dachten jullie van David grohl et zijn trini lopez. is toch aardige rock/metal en is es335 achtige gitaar, maar ff andere vraag wat is de link tussen type gitaar/muziek en v/d haar versus fender? of mis ik iets?

grohl, metal? no way. metal is voor mij paul gilbert, metallica, iron maiden, en die zie ik nog niet beuken op een es335...

Mitch
26 augustus 2008, 17:56
Het tweede deel van blindfatih85d zin vond ik relevanter dan het eerste deel :satisfie: WTF gaat het nou opeens weer over Gibson...

Orpheo
26 augustus 2008, 18:09
Het tweede deel van blindfatih85d zin vond ik relevanter dan het eerste deel :satisfie: WTF gaat het nou opeens weer over Gibson...

nee, hij heeft wel gelijk. moet alleen effe nadenken over 't antwoord :D

de link tussen soort gitaar/model en muziekstijl hangt redelijk nauw samen. RHCP bijvoorbeeld zal ik niet snel qua sound kunnen horen met een uhm.... ibanez RG ofzo. het soort gitaar trekt een soort muziekstijl aan, wil ik mezelf wel eens wijsmaken.

Hell's Engl
26 augustus 2008, 18:15
grohl, metal? no way. metal is voor mij paul gilbert, metallica, iron maiden, en die zie ik nog niet beuken op een es335...

Nu we toch helemaal off-topic zijn..

http://www.paulgilbert.com/CC.YG.paul.marty.jpg

http://nl.youtube.com/watch?v=eoWIcKRSupA


Joost

Orpheo
26 augustus 2008, 18:37
Nu we toch helemaal off-topic zijn..

http://www.paulgilbert.com/CC.YG.paul.marty.jpg

http://nl.youtube.com/watch?v=eoWIcKRSupA


Joost

gilbert is een eigenwijze drol, dat wist ik al :D maar metallica, of judas priest, of Trivium, zie ik echt nog niet beuken op een es335 :D

FruscianteFan
26 augustus 2008, 18:42
nee, hij heeft wel gelijk. moet alleen effe nadenken over 't antwoord :D

de link tussen soort gitaar/model en muziekstijl hangt redelijk nauw samen. RHCP bijvoorbeeld zal ik niet snel qua sound kunnen horen met een uhm.... ibanez RG ofzo. het soort gitaar trekt een soort muziekstijl aan, wil ik mezelf wel eens wijsmaken.Dit vind ik echt flauwekul. Ten eerste: http://www.youtube.com/watch?v=14i_MpkeAO4

Maar ook de moderne RHCP kan best op een RG. Het zal klinken als RHCP op een RG, dat wel. Maar als de gitarist goed is, zal het best klinken.

Een RG is geen vintage Strat, maar maakt dat dat je op een RG alleen maar metal kunt spelen en op een Strat alleen maar blues, funk en rock in de zin van RHCP? Als dat wel zo is, ben je een gitarist die muziekstijl teveel koppelt aan de gitaar en niet doorheeft dat de gitaar alleen nuance aanbrengt in de stijl, door haar eigen sound te hebben.

grayfink
26 augustus 2008, 18:46
Totaal mee eens. Metal op een es335 kan ook best, zitten behoorlijke humbuckers in, in nuances zal het anders klinken dat wel. Dat je het nooit ziet, heeft eerder meer met het imago van de gitaar te maken en dat er geen floydbrose en 24 frets met easy access op zitten. Speelt Malcolm Young (AC/DC) ook niet op een half holle gitaar?

G.G.
26 augustus 2008, 19:39
tijdje terug toen ik mn gitaar liet afstellen nog op een custombuild v/d Haar strat gespeeld. Zag er prachtig gereliced uit en was uitzonderlijk(!) licht qua gewicht ook... maar kon niet tippen aan het geluid van een aantal fenders die er ook stonden.

Dat kan ook een questie van smaak zijn. Wat vind jij een mooi geluid? Wat is je referentiekader?

Ik ben ervan overtuigd dat Haar 100% topgitaren afleverd (gezien het feit dat bijna niemand ze weg wilt doen).

Mijn strat klinkt ook niet zoals veel mensen gewend zijn van een strat maar hij is voor de volle 100% zoals ik hem wil hebben. Da's *ook het mooie van een Haar. Als je dat voor +/- 1400 kan krijgen en je zoekt iets specifieks, dan kan daar denk ik moeilijk een fender tegenop.

*EDIT: woordje "ook" toegevoegd. KLonk alsof ik een Haar bezit. Helaas niet.

Tristan
26 augustus 2008, 19:58
Geen enkele bouwer kan je precies zeggen wat voor (klank)karakter de gitaar heeft als ze eenmaal af is...
De mensen die tevreden zijn met een handgebouwde gitaar hebben of geluk, of ze zijn niet zo kritisch als bijvoorbeeld ik denk ik...

G.G.
26 augustus 2008, 20:13
Geen enkele bouwer kan je precies zeggen wat voor (klank)karakter de gitaar heeft als ze eenmaal af is...
De mensen die tevreden zijn met een handgebouwde gitaar hebben of geluk, of ze zijn niet zo kritisch als bijvoorbeeld ik denk ik...

Ik denk dat een goeie bouwer wel tot 100% qua bespeelbaarheid en 97% qua klank kan komen. Met een beetje testen van condensators, pots en elementen kan je zelf de rest doen.

Maar ik ben het met Tristan eens: het blijft een risico met klank van het hout als variabele factor. Vakmanschap in afwerking lijkt me bij v/d Haar heen variabele meer.

drap
26 augustus 2008, 20:18
Geen enkele bouwer kan je precies zeggen wat voor (klank)karakter de gitaar heeft als ze eenmaal af is...
De mensen die tevreden zijn met een handgebouwde gitaar hebben of geluk, of ze zijn niet zo kritisch als bijvoorbeeld ik denk ik...

Klinkt misschien raar, maar ik pas me meestal een beetje aan aan de gitaar en wen aan de tekortkomingen, waardoor ik er vanzelf een soort haat/liefde verhouding mee krijg (wat klinkt dat suf bij een gitaar). Datzelfde zal ik ook hebben bij een zelfbouwer, met dat verschil dat ie verder al aan m'n eisen is aangepast.

barno
26 augustus 2008, 20:50
Klinkt misschien raar, maar ik pas me meestal een beetje aan aan de gitaar en wen aan de tekortkomingen, waardoor ik er vanzelf een soort haat/liefde verhouding mee krijg (wat klinkt dat suf bij een gitaar). Datzelfde zal ik ook hebben bij een zelfbouwer, met dat verschil dat ie verder al aan m'n eisen is aangepast.

+1
ik heb een pak gitaren met allemaal verschillende feel en kwaliteiten, die me ook anders doen spelen telkens: nice bonus. En ik geloof ook helemaal niet in de holy grail qua gitaren, gewoon omdat mijn goesting te vaak verandert...
Ik vind het juist spannend te leren spelen op weerbarstige gitaren, tame the beast ... Zo ben ik ook al lang af van mijn versterkerfetish want you can't always get what you want. Die attitude brengt op als je voor een gig in het buitenland weer es een transistor marshalltje zonder reverb krijg voorgeschoteld ipv de gewenste Blackface Super Reverb ... :)

Mitch
26 augustus 2008, 20:52
Geen enkele bouwer kan je precies zeggen wat voor (klank)karakter de gitaar heeft als ze eenmaal af is...
De mensen die tevreden zijn met een handgebouwde gitaar hebben of geluk, of ze zijn niet zo kritisch als bijvoorbeeld ik denk ik...
Dat er veel mensen zijn die niet zo kritisch zijn als jij is een feit ;)
Ik snap wel wat je bedoelt met je stelling, maar ik denk toch niet dat het zo scherp ligt als je het nu schetst. Ik hang nog wel eens rond bij De Gier en heb er natuurlijk ook zelf een gitaar vandaan en ik merk dat -ie toch behoorlijk goed weet hoe iets kan gaan worden. Sommige dingen zijn puur een kwestie van gokken kijken hoe het uitpakt, maar dat zijn dan ook gewoon de modellen die hij bouwt zonder opdracht.
Der ervaringen die daarmee worden opgedaan kunnen weer worden verwerkt in de opdrachten. Zo leert volgens mij iedere kritische bouwer van ieder product dat -ie aflevert.
Dat er dan nog steeds verschillen zijn: tuurlijk. Ik kan me twee Reflections herinneren uit hetzelfde stuk hout voor de bodies én de hals, zelfde pups....90% zelfde klank, maar toch wat verschil. De een iets donkerder, de ander helderder. Dat kun je dus niet helemaal vantevoren voorspellen, maar wat G.G. terecht opmerkt: stel dat je nou het warmer klinkende exemplaar hebt en je houdt juist van helderder dan kun je altijd nog gaan finetunen met pots, condensators en evt. pups.

Bij mijn eigen gitaar had ik een redelijk goed plan wat ik wilde qua specs en had ik een idee, maar geen volledig vaststaand beeld van wat ik wilde qua sound. Uiteindelijk is de gitaar iets opener geworden qua klank en daar ben ik zo van gaan houden dat ik er later juist weer de pups op heb aangepast om de sound nog opener te krijgen. Hier ga ik dus een stukje met drap mee: het is niet erg om je enigszins te laten verrassen, het kan juist zeer positief zijn als een gitar net iets anders is dan je dacht. Misschien is dat ook wel juist dat heerlijke vage "karakter"?

Tristan
27 augustus 2008, 01:43
Dat vind ik dus niet, een bepaald type gitaar vind ik goed en een ander type gitaar vind ik gewoon ruk, een gitaar moet een bepaalde helderheid hebben anders werkt 't gewoon niet...
Wat drap zegt ben ik het wel mee eens, je leert met een gitaar omgaan en haar tegenstrijdigheden waarderen...
Dat heb ik ook heel sterk met mijn ES335, ik hou echt van die gitaar evenals dat ik van mijn Stratje hou, maar een gitaar moet je wel in eerste instantie aanspreken en ik kan voor mezelf in ieder geval niet garanderen dat een gitaar me aan zal spreken voordat ik haar echt in mijn handen heb gehouden...
Het is een beetje als een vrouw via internet uit het buitenland halen ofzo, de specs kunnen wel goed zijn, maar dan nog kan de vrouw in kwestie het helemaal niet voor je zijn zeg maar...
Overigens vind ik het tunen van een gitaar met verschillende pickups en pots een beetje onzin, een gitaar moet akoestisch al een karakter hebben dat ik kan waarderen anders kan een gitaar het gewoon vergeten bij mij...
Het is naar mijn idee bijvoorbeeld veel belangrijker dan wat voor brug, hardware of pickups er op de gitaar zitten en juist op die zaken focussen mensen zich vaak bij een in opdracht gebouwde gitaar...
Mensen stappen te makkelijk over het akoestische karakter van een gitaar heen volgens mij, of luisteren er helemaal niet naar, terwijl volgens mij juist dat karakter het extra beetje kan geven dat van een goede gitaar een voor jou uitzonderlijke gitaar maakt, een waar je hart wat sneller van gaat kloppen zeg maar...

cosmos
27 augustus 2008, 09:57
Overigens vind ik het tunen van een gitaar met verschillende pickups en pots een beetje onzin, een gitaar moet akoestisch al een karakter hebben dat ik kan waarderen anders kan een gitaar het gewoon vergeten bij mij...

Dit vind ik dus weer niet. Een auto kan ook een goede motor hebben, maar als er klotebanden onder zitten kun je er niks mee. In een versterker kun je je sounds ook veranderen door andere buizen of andere speakers te gebruiken, ik vind dat dat bij een gitaar niet anders is.

Kim Wilson
27 augustus 2008, 09:59
Dit vind ik dus weer niet. Een auto kan ook een goede motor hebben, maar als er klotebanden onder zitten kun je er niks mee. In een versterker kun je je sounds ook veranderen door andere buizen of andere speakers te gebruiken, ik vind dat dat bij een gitaar niet anders is.
En toch hoor je het karakter van een gitaar altijd terug door je elementen. Ik ben het wel met Tristan eens, de basis moet goed zijn, unplugged moet ie al goed klinken. Als je unplugged al hoort dat het een dooie plank is, kun je met elementen rommelen wat je wil, maar het blijft een dooie plank.

Kapitan Yonker
27 augustus 2008, 10:08
mwah twee hugely overpriced merken..

FruscianteFan
27 augustus 2008, 10:32
En toch hoor je het karakter van een gitaar altijd terug door je elementen. Ik ben het wel met Tristan eens, de basis moet goed zijn, unplugged moet ie al goed klinken. Als je unplugged al hoort dat het een dooie plank is, kun je met elementen rommelen wat je wil, maar het blijft een dooie plank.Juist daarom kun je met elementen en pots finetunen, niet het hele karakter van de gitaar omgooien.

@ Tristan: een gitaar kent geen tegenstrijdigheden. Misschien wat dingen die je tegenstaan, maar da's geen tegenstrijdigheid. Dit is wel wat gemierenneuk, trouwens.

Pepe
27 augustus 2008, 11:52
Juist daarom kun je met elementen en pots finetunen, niet het hele karakter van de gitaar omgooien.
.

Exactly, een slecht basisgeluid kan je een beetje anders slecht maken, het is niet meer dan dat.
Als je 20 pickupjes op een strat gehad hebt kom je er wel achter dat die toch allemaal min of meer hetzelfde doen, de een wat weer mids, dan ander wat meer hoog.. lood om oud ijzer in principe.

Sla een gitaar onversterkt aan en luister met je oor tegen de achterkant; dat is het karakter, de resonatie en hout frequentie. Meer of minder wordt het niet. Bij een strat pak je de onderkant bij de plug vast, dan voel je of daar veel of weinig trilling in zit. Zo vergelijk je gitaren.

Dweezman
27 augustus 2008, 11:57
Bij een strat pak je de onderkant bij de plug vast, dan voel je of daar veel of weinig trilling in zit. Zo vergelijk je gitaren.

Ha! Dat doe ik ook ;-)

Mitch
27 augustus 2008, 11:57
Hardware veranderen wordt altijd onmiddellijk betrokken in de context van: een akoestisch slecht klinkende gitaar proberen goed klinkend te krijgen, maar ik hoop dat ik met mijn opmerking over finetunen niet ineens in dezelfde groep wordt gezet als de gemiddelde Richwood bezitter die met GFSjes denkt een wereldsound te hebben? Een goed klinkende gitaar die net een ietsje donkerder of helderder zou mogen (nuanceverschil dus) is best mogelijk hoor.

Henri H
27 augustus 2008, 12:03
Sla een gitaar onversterkt aan en luister met je oor tegen de achterkant; dat is het karakter, de resonatie en hout frequentie. Meer of minder wordt het niet. Bij een strat pak je de onderkant bij de plug vast, dan voel je of daar veel of weinig trilling in zit. Zo vergelijk je gitaren.Wanneer weet je dan of de resonantie en houtfrequentie (is dat hetzelfde?) goed is? En wat is beter? Veel of weinig trilling?

marc_o
27 augustus 2008, 12:10
Ik heb eigenlijk alleen heel erg goede ervaringen met custombouw.


Ik heb naast wat merkgitaren (fender, musicman, Patrick eggle) ook 3 Zwier-gitaren.
Ik denk dat je een geluid in je hoofd moet hebben, en je muzieksmaak daarin meenemen en dan in lang en goed overleg met de bouwer in kwestie tot een schitterend instrument kunt komen.
Nu ken ik Sjak Zwier erg goed en hij mijn stijl en smaak, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker.
Ik denk dat je beter een Fender kunt kopen wanneer je echt niet weet wat voor geluid je zoekt, lekker standaard en voila, helemaal niks mis mee. Verander een elementje hier en daar en dan kom je ook een eind als de basis al in orde is.
Wanneer je ervaring hebt en een merk niet biedt wat jij wil, qua klank, feel en dat binnen de prijs die je in je hoofd hebt, dan moet je eens gaan kijken naar custombouwwerken, anders mist dat z'n doel. Ga dus niet naar een custombouwer omdat je geliefde strat door fender niet in het paars-met-strepen wordt geleverd.....daar gaat ie niet beter van klinken namelijk, laat dan je gitaar gewoon overspuiten.
De feel is voor mij persoonlijk het belangrijkst en ik laat de halzen van mijn gitaren dan ook shapen naar mijn hand en dat werkt prima voor mij, maar ik heb ook al gehoord dat mensen ze niet lekker vinden spelen, maar dat geeft niet, ze zijn namelijk voor mij wel erg geschikt. koop ook geen custom-built met de gedachte 'm weer te verkopen, want dat zal makkelijk tot een teleurstelling kunnen leiden, de waarde die jij je "droomgitaar" gaf, zal voor de ander heel wat minder zijn.
Over het niet uit kunnen proberen wat ik hier steeds hoor kan ik het volgende zeggen;
wanneer je een goede bouwer hebt, heb je de body, de hals en de hardware allang in je handen gehad voor hij het in elkaar schroeft/lijmt.....tenminste, dat ervaar ik.
dan een testrun, onafgewerkt met snaren, tips die je krijgt of die je hebt, finetunen, snaardikte en hoogte kiezen, hals verder afschuren/shapen....ik vind het een groot voordeel allemaal.


kortom: weet je niet wat je wil hebben>>>lekker een merk kopen en zoveel mogelijk gitaren uittesten.
Weet je precies wat je wil hebben, maar de merken verkopen het niet of voor veel te veel geld>>>>ga eens babbelen met een bouwer en bekijk den bespreek de mogelijkheden.

Pepe
27 augustus 2008, 12:44
Wanneer weet je dan of de resonantie en houtfrequentie (is dat hetzelfde?) goed is? En wat is beter? Veel of weinig trilling?

Dat is maar wat je wil horen natuurlijk.
Probeer het eens met identieke modellen. Je hoort dan eigenschappen als sustain, klankkleur en openheid.

Als ik even 3 LP's van mij vergelijk:
Een vintage Ibanez klinkt door zijn holle constructie open maar lacks sustain,
Een vintage Greco klinkt donker en zwaar, lange sustain,
Gibson historic: sonoor en helder, lange sustain.

Henri H
27 augustus 2008, 13:23
Dat is maar wat je wil horen natuurlijk.
Probeer het eens met identieke modellen. Je hoort dan eigenschappen als sustain, klankkleur en openheid.

Als ik even 3 LP's van mij vergelijk:
Een vintage Ibanez klinkt door zijn holle constructie open maar lacks sustain,
Een vintage Greco klinkt donker en zwaar, lange sustain,
Gibson historic: sonoor en helder, lange sustain.'t is maar net wat je zoekt in een gitaar dus of zijn er ook gitaren die je als "slecht" kunt beoordelen doordat ze b.v. bijna geen sustain hebben, niet open klinken etc.

Pepe
27 augustus 2008, 13:57
't is maar net wat je zoekt in een gitaar dus of zijn er ook gitaren die je als "slecht" kunt beoordelen doordat ze b.v. bijna geen sustain hebben, niet open klinken etc.

Ik ben van mening -en waarschijnlijk een van de weinig hier- dat er niet zoiets bestaat als slecht, wel dat je ze verkeerd kan toepassen.
Zelfs met een Egmond kan je prima een kampvuur aanmaken.

Weinig sustain heeft zijn plaats. RL Burnside klinkt gewoon het beste met een cheapo pawn shop. Een Jackson zou zijn geluid verkloten.

Maar wat je eigenlijk zoekt in een gitaar is een open gecompliceerd geluid met genoeg sustain in de constructie.

Tristan
27 augustus 2008, 17:16
Dat ben ik ergens ook wel met je eens Pepe, een slechte gitaar is een gitaar die qua constructie niet goed in elkaar zit (als ze bijvoorbeeld niet op stemming te krijgen is), wat betreft klank bestaan er alleen gitaren die wel of niet bij de bespeler passen...
Alhoewel ik wel denk dat in negen van de tien gevallen een beetje een helder en open klinkende gitaar door een amp ook een betere klank zal geven dan een minder levendig exemplaar, uitzonderingen daargelaten...
Vandaar dat ik daarnaar ook altijd op zoek ben en precies datgene is dus iets dat een gitaarbouwer, hoe kundig ook, naar mijn idee niet genoeg kan beinvloeden wil het resultaat echt zo uitpakken zoals ik het wil...
Vandaar dat ik toch voor de liefde ga die je uit het rek pakt... :)

Pepe
27 augustus 2008, 19:49
true.
Uitzoeken uit een hele rij is het beste. Aan de andere kant, wat Drap ongeveer zei, dat je naar een gitaar toe groeit, is ook mogelijk.

Wat bouwen betreft. Ik ben indertijd voor mijn strat met mijn bouwer eerst door wat gitaarmuziek geploegd, daarna door een stapel houtblokken. Daar timmerde hij met een hamertje op. Uiteindelijk hielden we 3 blokken over waaruit ik de lichtste koos. Het werd een dekkende laklaag anders was ook de tekening van het hout een factor geweest.
Het hout bleek balsa te zijn. Ongebruikelijk. Maar de man had goede oren, de gitaar denkt dattie een akoestische is, die pickupjes hoeven alleen maar op te pikken wat er al is wat resulteert in een luidere output, minder ruis en meer sustain.
Maar dan nog:er is geen garantie op succes. Laten bouwen blijft toch altijd tricky.

anneke50
27 augustus 2008, 20:19
Mwa, stellig beweren dat je jap strat beter dan alles is?

jap strat: dikke polylak op de reissues na dan, Haar: meestal mooie dunne nitrocellulose
jap strat: matig bekend staande elementen, Haar: Fralins, Suhrs etc.
jap strat: vaak aan de zware kant, Haar: bijna allemaal keurige gewichten en mooie stukken hout
jap strat: matige tremolo's met gegoten zinken onderdelen, Haar top-of-the-line Callaham tremolo vaak
jap strat: japanse budget pots + schakelaars, Haar: keurige CTS pots en CRL
Etc.

Het enige dat goed is aan die jap strats is dat ze netjes uitgezaagd zijn en redelijk zonder lak-fouten zijn, verder niets.

Je hebt helemaal gelijk hoor Anneke! Altijd leuk om op de lange tenen van de GN koninkjes te trappen ;-)
Ik heb wel wat teweeg gebracht zeg met die Haar opmerkingen.
Iedereen sorry!!
Als nieuwkomer had ik misschien te veel praatjes, zal me aanpassen.
En toch vind ik hem super, mag wel he?

Van Dattum
28 augustus 2008, 08:49
Ik vind de kwestie 'custom made' of 'off the rack' wel interessant. Ikzelf ben in de gelukkige positie dat ik van beide categorieen een uitstekend voorbeeld heb:
Aan de ene kant mijn cursus-zelfbouw Bailey superstrat en mijn ouwe '89 Fender Strat+.
De Bailey heb ik van te voren zo nauwkeurig mogelijk omschreven qua spec's met een duidelijke sound in mijn achterhoofd. De hals is precies naar mijn hand gevormd en het geluid, bespeelbaarheid en uiterlijk zijn toch wel voor 95% wat ik ervan verwacht had. Het is een monster!!
En dan mijn Fender.... niet helemaal origineel meer, EMG's en een Wilkinson trem gemonteerd (ook een kwaliteit van het Fender-ontwerp: upgradeable). Het is een geweldige gitaar..... niet helemaal volgens mijn spec's gebouwd (vandaar de aanpassingen), maar wel van een uitstekende bouwkwaliteit die m.i. niets voor een custom made onderdoet.
Het zijn allebei fantastische instrumenten die ik noooooit weg zal doen....

Henri H
28 augustus 2008, 09:25
Ik heb wel wat teweeg gebracht zeg met die Haar opmerkingen.
Iedereen sorry!!
Als nieuwkomer had ik misschien te veel praatjes, zal me aanpassen.
En toch vind ik hem super, mag wel he?Welkom terug Anneke!
Schop nog 's wat in de rondte, het werd net leuk! :D
Laat die "GN koninkjes" nog 's brullen. :rockon:

Tristan
28 augustus 2008, 13:19
Geen probleem hoor, die Haar gitaren zijn over het algemeen ook goede planken, dus dat je er blij mee bent kan ik me wel voorstellen...
Van de echte oude pre 70's Fender Strats waar ik tot nu toe op gespeeld heb klonken de meeste minder lekker...
Het ging mij met name om het risico van het laten bouwen, je weet toch niet precies wat je krijgt, maar als je er gewoon eentje uitzoekt uit het rek bij Erik of in de winkel dan weet ik zeker dat je een voor jou fijne gitaar hebt en het ligt natuurlijk voor iedereen anders of hij of zij wel een gitaar in opdracht zou laten bouwen of niet...

Luke-wannabe
28 augustus 2008, 13:21
Welkom terug Anneke!
Schop nog 's wat in de rondte, het werd net leuk! :D
Laat die "GN koninkjes" nog 's brullen. :rockon:
Nutteloze post.. Damn..

anneke50
28 augustus 2008, 19:06
Welkom terug Anneke!
Schop nog 's wat in de rondte, het werd net leuk! :D
Laat die "GN koninkjes" nog 's brullen. :rockon:
Het mooie van dit alles is dat ik geen vrouwtje ben ha ha, dus ben ook niet in de overgang zoals is uitgebraakt.
maar goed, het is me een genoegen om af en toe mee te lullen met dit forum en zal me niet meer zo opdringen met mijn HAAR want die zijn toch wel erg goed hoor!!

Mr.Fingers
28 augustus 2008, 19:12
Best, want iedere rechtgeaarde gitarist weet dat Stagg het beste merk is!!!

barno
28 augustus 2008, 20:50
Best, want iedere rechtgeaarde gitarist weet dat Stagg het beste merk is!!!

en hopla, de genialiteit van Fingers down the drain ... :)

Ash ketchum
28 augustus 2008, 20:54
en hopla, de genialiteit van Fingers down the drain ... :)
Om een kampvuur mee aan te steken!
Genialiteit is dus geplaatst ;)

barno
28 augustus 2008, 20:58
Om een kampvuur mee aan te steken!
Genialiteit is dus geplaatst ;)

kampvuur aansteken met een Stagg ? dat gaat niet lukken hoor. Je kan er wel prima een laaiend kampvuur mee voeden ...

Ash ketchum
28 augustus 2008, 21:01
kampvuur aansteken met een Stagg ? dat gaat niet lukken hoor. Je kan er wel prima een laaiend kampvuur mee voeden ...
Tomàto, tomáto, branden doet het prima.

Mitch
28 augustus 2008, 21:27
Lollig doen kan verder in Off Topic.

anneke50
26 oktober 2008, 16:58
kampvuur aansteken met een Stagg ? dat gaat niet lukken hoor. Je kan er wel prima een laaiend kampvuur mee voeden ...

Gewoon een merk wat redelijk meekan.
Alleen oppassen dat je geen zere vingers krijgt van die plank.

Dude
26 oktober 2008, 21:54
ah... een ouwe koe





:chicken: