PDA

View Full Version : REVERB Lexicon,Yamaha SPX 90 & SPX 90 II, Verbzilla etc.



Don Olivier
16 december 2005, 18:29
Ik ben op zoek naar een goede 19'' reverb...
Ik kom in studio's vaak (naast de onbetaalbare TC's) de spx-90 serie tegen. Nu zijn er twee soorten; de spx 90 en de spx 90 II.

Wie kan mij het verschil vertellen tussen deze 2 types? En, nog belangrijker, zijn ze geschikt voor gitaar in een live - situatie of raden jullie dan wat anders aan?

Hoe klinken de Lexicons en hoe klinkt de Verbzilla van Line 6 bijvoorbeeld op het podium? Of de yamaha rev-7?? Iemand live ervaring met reverb etc. etc. etc.

Dus; elke tip voor een goede betaalbare reverb voor live-optredens is welkom!

Riffcrusher
16 december 2005, 18:54
Welleuh... Ik ken de apparaten niet die je opnoemt, maar... Een goeie tip evenwel is... Rocktron Intelliverb. Even "google" opzetten, ebay, marktplaats, whatever tweedehandssite... Is HEEL erg goed. Ik heb er namelijk net zelf eentje gescoord.

Héél erg transparant, zeker in een parallelle amp fx loop. EN je kunt het digitale circuit helemaal uitschakelen als je de hush niet gebruikt bij de seriële toepassing in je amps fx loop.

Cool apparaatje. Krijgt een ereplaats in mijn rack !
(Thanks Vincent ! Hehe...)

Cheers !
Jo D.

Don Olivier
16 december 2005, 23:31
Iemand die wel bekend is met de bovengenoemde reverbs?

dml
17 december 2005, 01:08
SPX90 en -II zijn "ouderwetse" bakken. Dat je ze in studio's tegenkomt zegt op zich weinig. Ze worden tegenwoordig vooral gebruikt voor "harde" en "kille" galmpjes. Je komt ze ook veel tegen in PA-rekjes, waar de galm uit een SPX veelvuldig wordt gebruikt voor drums. De II-versie heeft, dacht ik, meer presets, meer effecten en aangepaste algoritmes.
De REV-7 hoort op zich ook in het museum thuis, qua leeftijd, maar klinkt al een stuk warmer dan de voornoemde SPX-en. Als je live snel presets wil schakelen met een SPX90 dan kun je het beter laten, je hoort namelijk een flinke signaldrop.

Echt, er is tegenwoordig zoveel beters te krijgen voor relatief weinig geld, tenzij je echt naar die specifieke SPX-sound op zoek bent. Denk daarbij aan bijv. TC M300 (minder dan 200 euro!!) of de Lexicon MX200 (ruim 200 euro).

Don Olivier
17 december 2005, 11:52
Hey DML,
dank voor de tips!

Zijn er nog meer mensen die me een reverb kunnen aanraden?

Scali
17 december 2005, 13:13
Ik kan je alleen over Lexicon wat vertellen...
Ik gebruik zelf al jaren een MPX100. Die is me destijds aangeraden, onder andere vanwege de prima galm en delay. De verkoper heeft inderdaad niets teveel gezegd. Er zit een enorm rijke en diepe kerkgalm in, onder andere.
Ik gebruik em voornamelijk om de opnamen van m'n akoestische gitaren (met piezo) wat ambience mee te geven.
Hier twee voorbeeldjes:
Goedkope Samick SCT450CE klassieke gitaar (http://scali.eu.org/~bohemiq/Samick.mp3)
Goedkope Ovation Celebrity Deluxe westerngitaar (http://scali.eu.org/~bohemiq/Ovation.mp3)