PDA

View Full Version : Kuren met mn JCM800 2205



amon
16 december 2005, 16:20
Ik had mn amp in de kelder staan afgelopen 3 weken. Volgens mn vader was het daar niet vochtig (staan 2 vochtwreters die op volle toeren draaien en de kelder is omgebouwd tot feestzaal, dus niet zo'n modderige zooi). Maargoed, na 3 weken dat ding niet aangeraakt te hebben (te druk om te spelen), wilde ik hem vandaag gebruiken: prrrt, geluid, prrr, 5 seconde spelen, prrrt, lange stilte, prrrt, etc.

Hij geeft nu af en toe eventjes geluid en daarna stil. Ik heb hem meteen naar boven gezet en nu staat hij weer op mn kamertje. Had hem in het begin van de middag op mn kamer nog eens getest, maar zelfde probleem. Ik heb de buizen nu warmlopen en dadelijk nog maar eens testen, maar ik verwacht geen verbetering...

Waarschijnlijk dus toch tè vochtig voor een ding als dit. Wat zou er kapot kunnen zijn? Of zou het een kwestie zijn van even een paar dagen op mn droge kamer (misschien bij verwarming?) houden en hopen dat ie het dan weer doet?

Vraag 2, ik had de achterkant opengeschroefd, maar daar valt niet veel meer te zien dan wat buizen die nog wel altijd gloeien. Echter, van de voorversterker-buizen gloeit er eentje feller dan de rest. Kan dit betekenen dat de rest (of eigenlijk allemaal) toe zijn aan vervanging? Het geluid valt me op zich niet tegen, maar ik ken de versterker niet met nieuwe buizen, dus wellicht is het een verandering van hier tot Tokyo of een andere stad heel ver weg?
Ik had wel eens ergend gelezen dat je preamp-buisjes makkelijk zelf kunt vervangen: eruit en nieuwe erin. Maar dat voor eindbuizen er gebiast moet worden en je dat aan iemand anders over moet laten. Klopt dat een beetje? Kan ik dus bijvoorbeeld gewoon 6 nieuwe kleine pream-buisjes kopen ergens en die erin zetten? Of zou dat weinig verschil uitmaken en bepalen de eindbuizen voornamelijk je geluid?
En wat mag zo'n grapje van buizen veranderen kosten? Er staan 2 eindbuizen en 6 kleinere in, verder 2 van die grote blauwe condensators(?). Wat zou ik kwijt zijn als ik hem eens naar een tech zou brengen?

Squier4ever
16 december 2005, 16:25
de elco's ( die condensators) zullen wss niet vervangen hoeven te worden, preampbuizen kosten ongeveer 7,50 en eindbuizen ietsje meer (50€ voor een gematched paar ongeveer), maar het is vaak ook wel iets duurder.

amon
16 december 2005, 16:49
Hmm, de amp deed het van nadat ik dit topic aanmaakte tot nu. Nu net viel hij weer gelijdelijk in 5 seconde weg. Heb hem maar weer even in Standby gezet, kijken of hij dadelijk weer geluid uitspuugd....

Geronimo
16 december 2005, 16:58
Hmm, kan er eigenlijk weinig over zeggen zo met je prrt prrt symptoombeschrijving, maar je kan wat tegen die kleine lampies tikken en kijken of er dan wat gebeurt. Je moet even kijken waar het probleem zit. Als je de MV voluit zet hoor je dan iets? Ruis en dergelijke? Als dat zo mankeert er niks aan de eindtrap. Het zit volgens mij sowieso niet in de eindtrap want die gaat niet kapot van een beetje vocht. Misschien zit er een kleintje niet goed in z'n voetje of zijn de pootjes geoxideerd door het vocht... Die Marshall voetjes zijn ook goedkope meuk dus ik denk dat je het daar moet zoeken.
Dat de ene buis feller gloeit dan de andere zegt niks, waarschijnlijk is die ene van een ander merk. Misschien moet je ze allemaal ff eruit trekken en weer terugstoppen...
Als je ze wil vervangen kan je de nieuwe er gewoon instoppen, je hoeft idd niks in te stellen.
Die kleintjes kosten nieuw van de russische, chinese of oosblokfabrikant (niet getest) ongeveer 8 eu idd. Koop je ven die merkdingen (zijn van dezelfde fabrikant maar getest en opnieuw gelabeled, bv van Groove Tubes, Electro Harmonix, Mesa Boogie enz...) kunnen ze 20 tot 80 eu kosten...
Het kan altijd nog idioter, op Ebay ed kun je New old stock lampies krijgen, dus lang geleden gemaakt maar nooit gebruikt, en dan kan de prijs oplopen tot honderden euro's per stuk. Legendarisch zijn bijvoorbeeld Telefunken Smoothplates, voor drie lampies koop je een hele versterker...

In ieder geval succes ermee, hij gaat het wel weer doen!

Floris

DREAMMACHINE
16 december 2005, 18:45
stop eens een patchkabeltje in je fx loop, werkte bij mij ook.

nicoverduin
16 december 2005, 19:26
Zou inderdaad wel eens een vuile FX loop kunnen zijn. Komt wel vaker voor. Voor wat betreft de buizen: Zo te horen deed hij het goed hiervoor dus zou ik nou niet direct overwegen om gelijk die buizen te vervangen. Dat kan altijd nog.
Nico

DREAMMACHINE
17 december 2005, 15:01
ik speel momenteel al weken met patch kabel in mn fx loop, en t helpt perfect, maar is natuurlijk niet ideaal.....wat kan ik hier aan doen? fx loop rewiren....of andere jacks...??....

robzilla
17 december 2005, 15:58
ik speel momenteel al weken met patch kabel in mn fx loop, en t helpt perfect, maar is natuurlijk niet ideaal.....wat kan ik hier aan doen? fx loop rewiren....of andere jacks...??....

doe ik ook, mijn amp heeft er ook last van..

de switchjacks schijnen vuil te zijn..

nicoverduin
17 december 2005, 17:46
ik speel momenteel al weken met patch kabel in mn fx loop, en t helpt perfect, maar is natuurlijk niet ideaal.....wat kan ik hier aan doen? fx loop rewiren....of andere jacks...??....Jacks schoonmaken en als het niet helpt vervangen
Nico

amon
17 december 2005, 19:37
Is het wijs om de buizen eruit te halen en even wat contactspray in de voetje en over de pootjes spuiten?

nicoverduin
17 december 2005, 20:21
En wat denk je daarmee op te schieten.... :-D :-D :-D Heb je die FX loop nou al geprobeert?