PDA

View Full Version : snaren en optreden



davidof
16 december 2005, 13:30
yo,
ik vraag mij af wat je het beste doet voor een optreden met u snaren een week op voorhand nieuwe opzetten en andere diktes ofzo ?

Harry
16 december 2005, 13:32
ik zet ze er van te voren op zodat ik ze een beetje in kan spelen. En ik gebruik al jaaaaren dezelfde dikte, gewoon omdat ik die het fijnst vind. En als je met diktes zou wisselen moet je ookl weer intoneren enzo, en ik doe liever niks teveel.

faasie
16 december 2005, 13:48
Dag van tevoren of een paar uurtjes van tevoren erop om ze in te spelen. Gebruik altijd dezelfde dikte. Vlak voor een optreden een nieuwe dikte erop zetten is niet handig :), voelt anders en benden voelt dan vreemd.

Lucluc
16 december 2005, 13:52
ik zet ze er van te voren op zodat ik ze een beetje in kan spelen. En ik gebruik al jaaaaren dezelfde dikte, gewoon omdat ik die het fijnst vind. En als je met diktes zou wisselen moet je ookl weer intoneren enzo, en ik doe liever niks teveel.

Ik zou de intonatie altijd even nalopen met een nieuw setje snaren.

Anavrin
16 december 2005, 14:02
ik doe helemaal niks aparts voor een optreden, maar dat is wellicht omdat ik basgitarist ben in m'n band. Ik zorg altijd wel dat ik een verse batterij in m'n zender heb zitten, maar da's het enige.

Bins
16 december 2005, 15:00
Als het een belangrijke show is, dan zet ik er (meestal de dag ervoor) een nieuw setje snaren erop. Ik zorg dat ik iig een uurtje of wat speeltijd erop heb om de rek eruit te krijgen. Voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik breek echt zelden een snaar, en als het gebeurd pak ik de backup of verwissel ik hem ff snel. Als ik niet lam ben is het zo gepiept (en als ik wel lam ben kan het me niet schelen als er op me wordt gewacht ;) )
Andere diktes voor een optreden zou ik niet doen. Meestal klopt je intonatie niet meer precies, en je moet toch altijd wennen aan andere diktes. Zoek gewoon een merk/dikte snaren die je relaxt vind, stel je gitaar er op af en stick with it. Als je ff een tijdje geen gigs hebt kan je altijd nog weer gaan klloien met snaardiktes. Je hebt dan tijd om eraan te wennen.

pimmetje
16 december 2005, 17:40
Idd niet te kort van tevoren erop zetten, ff inspelen en intonatie checken.
Persoonlijk doe ik 't altijd een dag of 4 voor een optreden. Bij meerdere optredens in één weekend niet voor 't 2e of 3e optreden opnieuw nieuwe snaren.

andy
16 december 2005, 21:08
Ik zet soms een paar uur voor een optreden de snaren er pas op. Ik sleur en trek dan wel behoorlijk aan de snaren om de meeste 'rek' er uit te krijgen.
En als ik vlak daarna nog een paar optredens krijg vervang ik de snaren niet, want ook ik breek heel weinig snaren. Mijn lage E en A gaan er meestal als eerste aan na een klein half jaar. Komt door de harde ritmische slag(t) partijen. :wink:

Luca P
17 december 2005, 11:18
Ik heb ze al sinds juni dit jaar erop zitten!
Gisteren weer opgetreden met gekrulde tenen en.....ze hebben het weer overleefd! (wel een reserve setje mee hoor)
Ik hou niet van splinternieuwe pling pling snaren.
Gelukkig is mijn gitaar goed afgesteld en maak ik geen hak bewegingen op het podium.
Ik heb dus al zo'n 2000 nummers met het zelfde setje gespeeld!
8-)

Stitch
17 december 2005, 11:25
Ik breek echt zelden een snaar, en als het gebeurd pak ik de backup of verwissel ik hem ff snel. Als ik niet lam ben is het zo gepiept (en als ik wel lam ben kan het me niet schelen als er op me wordt gewacht ;) )


Same here :-D Alleen heb ik vrijdag een optreden en heb net ipv een gewoon setje .010 een setje 10 gekocht met extra dikke lage snaren (ernie ball heavy bottom ofzo). Die zet ik er vandaag ff op dus ben benieuwd. Maar ik speel eigenlijk overal wel goed op, zolang het maar een beetje in de range van .010 blijft.

Eko
18 december 2005, 00:12
Ik vervang de set na een lange repetitie of een optreden op alle gitaren die gebruikt zijn. Ze roesten dan en klinken gewoon mooier als ze nieuw zijn. De rek is is er in weinig moeite uit te halen.
Kun je gelijk de planken schoon maken.

Wormaap
18 december 2005, 00:17
Woensdag ook met'n setje snaren van'n half jaar oud (ruim een half jaar zelfs) gespeeld op m'n Charvel. De Dean was ook mee voor een paar nummers, stonden gelijk gestemd (allebei standaard D) dus als er een snaar was gesprongen had ik snel kunnen wisselen :)

Bouke
18 december 2005, 03:31
Ik vervang voor (een weekendje) optreden mijn hoofdgitaren, de backup strat doe ik dan niet. Dag ervoor het liefts maar ook vlakvoor een gig, geen probleem, ff rekken werkt prima. Gister en vandaag gespeeld, tweede gig ging de g-snaar :D Weer te heftig, in travellin' south, snel naar de strat geswitched en verder met die solo :D

Leuk werk, gitaarspelen...

(wel weer erg moe nu na drie dikke sets...)

Bouke

richard72
18 december 2005, 10:18
Ik doe altijd nieuwe snaren voor een optreden. Als ik twee / drie keer in een weekend moet spelen, dan gaan er twee / drie keer nieuwe snaren op mijn gitaar (gibson LP custom met D'addario 011 en plectrum 1.14 dunlop)

Mischien heeft het ook met je plectrum te maken. Ik denk dat snaren met een dik plectrum meer op z'n donder krijgen dan bij dunnen plectrums. Maar die dikke klinken wel lekkerder. :D

Moet er maar mee leren leven...... 8-)

casper innosence
18 december 2005, 16:49
vervang ze altijd voor n optreden. meestal smiddags van te voren (zelfde dag dus) beetje rekken is voldoende. heb met mn huidige gitaar ook weinig last van het terug lopen van snaren. Hij blijft altijd goed gestemd. Snaren breken tijdens een optreden heb ik ooit maar 1 keer gedaan. En dat terwijl ik toch redelijk tot zeer hard er op ram :D

Nicci
18 december 2005, 16:54
ik vervang mijn snaren regelmatig. niet speciaal voor een optreden.

roger
20 december 2005, 21:19
Ik gebruik Elixer snaren. Ik heb mijn strat in augustus af laten stellen op deze snaren en ze zitten er nog steeds op! Een keer in de week repeteren en een paar optredentjes plus thuis regelmatig wat pingelen. Ze ontstemmen nauwelijks en voelen nog steeds als nieuw. Ik persoonlijk vind dat toppie-snaren! :-D

Grtz Roger

Philippe
20 december 2005, 21:47
Met mijn Gibson Brite Wires doe ik ook makkelijk een maand of 5 - 6. Gaan nooit dof/dood klinken. Pas als het vuil er een centimeter dik op zit vernieuw ik ze :-D .

Negative K3 fan
20 december 2005, 21:57
ik zet ze er van te voren op zodat ik ze een beetje in kan spelen. En ik gebruik al jaaaaren dezelfde dikte, gewoon omdat ik die het fijnst vind. En als je met diktes zou wisselen moet je ookl weer intoneren enzo, en ik doe liever niks teveel.

Ik zou de intonatie altijd even nalopen met een nieuw setje snaren.

meen je dat nou echt??

Negative K3 fan
20 december 2005, 21:58
ik bedoel, het lijkt me al sterk genoeg dat jij op je vintage jazzmaster fretwave, earvana, buzz fieten oid hebt zitten laat staan dat je een verschil in intonatie merkt na een verversing van de snaren...

Monty
22 december 2005, 12:05
Meestal vervang ik ze voor het optreden, maar soms kom ik daar niet aan toe. Als ik met oude snaren optreed, zit ik toch niet zo lekker in m'n vel en ben ik veels te bang dat ik een snaar breek. Alleen bij 't laatste nummer maakt 't me dan niet uit en ga ik helemaal los :)

Bins
22 december 2005, 12:25
Gast, je moet altijd los gaan \m/ :evil: \m/ ... hoe erg is nou om een snaar te breken?
;)

davidof
22 december 2005, 13:34
hoe erg is nou om een snaar te breken?
;)
wa doe je dan best als er tijdens een optreden een breekt ? :p

vester86
22 december 2005, 13:43
hoe erg is nou om een snaar te breken?
;)
wa doe je dan best als er tijdens een optreden een breekt ? :p

een andere gitaar pakken misschien??

mdb
22 december 2005, 16:12
Meestal vervang ik ze voor het optreden, maar soms kom ik daar niet aan toe. Als ik met oude snaren optreed, zit ik toch niet zo lekker in m'n vel en ben ik veels te bang dat ik een snaar breek. Alleen bij 't laatste nummer maakt 't me dan niet uit en ga ik helemaal los :)

Mijn gitaarleraar vertelde me dat de kans dat je hem breekt na 3 dagen net zo groot is als wanneer je hem er net op hebt zitten, klopt dit? :-?

davidof
22 december 2005, 16:29
ik denk wel dat je niet meteen hard mag spelen als je juist nieuwe opgezet hebbt je moet 2 dagen wachten ofzo en rustig laten uitrekken :p

FruscianteFan
22 december 2005, 16:40
Of juist keihard de snaren uitrekken totdat ze (bijna) niet meer ontstemmen (ik heb pas 2 keer de snaar gebroken bij het uitrekken :amp:)

Wormaap
22 december 2005, 17:40
Of juist keihard de snaren uitrekken totdat ze (bijna) niet meer ontstemmen (ik heb pas 2 keer de snaar gebroken bij het uitrekken :amp:)
Doe ik ook. En ik heb in 3 jaar tijd pas 3 of 4 keer een snaar gebroken :) Waarvan 2 of 3 op m'n Charvel tijdens heftig tremologebruik, en pas 1 die al ruim'n half jaar oud was op m'n Epiphone :-D

aram
22 december 2005, 17:45
ik vervang altijd de dag van tevoren met oprekken.
Trouwens, ik heb op mijn gretsch nu al vier optredens en zele repetities (2mnd) de nieuwe elixir nanoweb snaren zitten. Hulde!!!! die klinken erg goed, voelen lekker aan en beginnen nu pas te rafelen. Zeker het proberen waard.

Bins
22 december 2005, 18:12
hoe erg is nou om een snaar te breken?
;)
wa doe je dan best als er tijdens een optreden een breekt ? :p

een andere gitaar pakken misschien??

Ja, of ff snaar verwisselen.

Michael AE
23 december 2005, 03:20
Direct voor de gig zet ik nieuwe snaren op mijn main en backup gitaar. Als je goed rekt, ontstemd de boel helemaal niet. Gisteren nog in het Patronaat gespeeld, en 5 minuten voor de gig de snaren vervangen. Beetje rekken en klaar is Kees. Mijn gitaar is het hele optreden zuiver geweest. (...en ik sta bekend als intonatie-nazi.)

Nicci
23 december 2005, 07:19
de zogenaamde into-nazi! :D

Michael AE
23 december 2005, 07:43
de zogenaamde into-nazi! :D

:D

Chiel
23 december 2005, 10:05
Bij mij gaat er standaard vóór ieder weekend een vers setje snaren erop. Niets is zo fijn als een fris setje snaren en niets is zo irritant als knappende snaren tijdens een gig.