PDA

View Full Version : oefeningen voor beginners?



Ronald
4 oktober 2002, 13:41
wat zijn goeie oefeningen voor beginners? ik speel nu elektrisch gitaar bijna 2 weken en heb geen les, wat zijn goeie oefeningen om te doen?

hele simpele liedjes ken ik al spelen, zoals the song of joy en mary had a little lamb en zo , ik ben ook begonnen aan intro's trouwens zoals someone in london van godsmack

ik benwel van plan les te nemen maar wat kan ik in de tussentijd het beste doen?

moretel
4 oktober 2002, 14:22
Onder andere oefeningen voor de linker en rechterhand.
Je kan toonladders spelen en andere patroontjes op de hals.
Links alle vingers gebruiken en rechts alternate picking(op en neer).
Er zijn genoeg boekjes te krijgen waarin een en ander netjes is uitgelegd.

Gretsch6120
5 oktober 2002, 17:10
010203040302010
001100220033004400330022001100
en zo maar door. eerst op de hoge e snaar beginnen en langzamerhand ook afwisselen met de b snaar en lager.
En droog oefenen met de vingers. (hoe mag je zelf invullen!)

Ronald
8 oktober 2002, 12:47
nou ik ben al wel wat verder dan dat hoor , ik ben al bezig intro's aan het spelen , zoals het begin van orginal prankster van the offspring en someone in london van godsmack , da lukt op zich wel goed alleen nog niet zo erg snel

ik zit alleen wel met nog een vraagje, wat zorgt vooral voor de kwaliteit het geluid ? de versterker, de gitaar zelf of de snaren? want het geluid klinkt vaak gewoon niet zoals het in het echt is, hoe komt da? is het omdat ik maar een lage kwaliteit gitaar heb van 250 euro of ligt het aan de snaren of de versterker of mischien doe ik wel wa fout? het zou ook kunnen dat de snaren niet goed gestemd zijn , maar ja da ken ik niet op gehoor, maar als je echte muziek luistert klinkt het zo helder , en als je het zelf speelt niet, ligt dat dan aan de kwalitiet van je spullen ofzo??

moretel
8 oktober 2002, 13:16
Die vinger oefeningen zijn niet voor de lol en kun je je hele gitaristen leven oefenen.
Soms zijn de oefeningen saai maar als je langer speelt kun je ook deze wat aanpassen om het leuk te houden.
Oefen dat soort vingeroefeningen met een metronoom regelmatig (het liefst elke dag )
De juiste keuze van oefeningen zorgen ervoor dat de vingers van de linkerhand onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, ook dient het om de coordinatie links en rechts te verbeteren. Daarbij zijn nog meer basisitechnieken te leren en die leer je alleen maar door les te nemen of goede boeken aan te schaffen en samen te spelen met andere gitaristen. Dan zul je merken dat je pas na verloop van tijd meer controle gaat krijgen over je instrument en dat je klank beter wordt en ook meer inzicht krijgt in de apparatuur etc.

Jopie
9 oktober 2002, 00:41
koop speed mechanics for lead guitar van Troy Stetina TOPBOEK

adri_maiden
9 oktober 2002, 15:31
Speel toonladders als deze hieronder. Vergeet niet: alternate picking (van boven naar onder naar boven naar onder ...). Als je deze oefening de eerste keer speelt, zet dan je metronoom op 60. Op iedere tik speel je een noot. Geleidelijk kan je je metronoom sneller zetten. Het blijft dan altijd een uitdaging om de oefening zo snel en correct mogelijk te spelen. !!!Speel deze oefening traag totdat je hem helemaal onder de knie hebt, want als je sneller speelt dan je feitelijk kunt, leer je jezelf fouten aan en die gaan er niet makkelijk meer uit!!!

E----------------------------------------2--3
B----------------------------------3--5------
G-------------------------2--4--5------------
D----------------2--4--5---------------------
A-------2--3--5------------------------------
E-3--5---------------------------------------

Ronald
9 oktober 2002, 18:56
eeen metronoom :s ? is da nie zo'n suf tik ding?

hoofd
9 oktober 2002, 19:06
Op 2002-10-09 17:56, schreef Ronald:
eeen metronoom :s ? is da nie zo'n suf tik ding?


Inderdaad, een metronoom is een suf tikding, tevens een van de beste dingen wat een beginner moet hebben wil hij/zij/het goed strak in de maat kunnen spelen, en een goed ritmegevoel ontwikkelen.

Ronald
10 oktober 2002, 10:25
verrek , meen je da nou ?? eerlijk gezegd lijkt me zo'n ding nogal onnuttig aangezien je het toch niet boven het geluid van je gitaar uit hoort :s en hoor je ritme nie gewoon op gevoel te doen ?? tja jullie zullen het wel het beste weten...

maar ken iemand ff vertellen wat ik hierboven vroeg , wat dus vooral voor de kwaliteit van het geluid zorgt?

Kjiratsiekoedel
10 oktober 2002, 13:35
Kwaliteit van geluid: Het is een samenspel (lekker vaag, wel wel juist).

En verder is een metronoom erg belangrijk. Maat+ritmevastheid is namelijk "vrij nuttig" (understatement)als je met zijn tweeën of meer speelt.

Casey
13 oktober 2002, 18:01
Ik gebruik een Zoom RhythmTrack drumcomputertje als metronoom want dat puk....puk....puk... gaat me op een gegeven moment op m'n zenuwen werken , en dan heb je ze ook nog met een belletje ..puk..ting..puk..ting..AAArrggh. !

Pee
13 oktober 2002, 19:37
he casey, waar sluit je dat drumcomputertje op aan? heb je je eigen pa'tje?

moretel
14 oktober 2002, 10:12
eerlijk gezegd lijkt me zo'n ding nogal onnuttig aangezien je het toch niet boven het geluid van je gitaar uit hoort
maar ken iemand ff vertellen wat ik hierboven vroeg , wat dus vooral voor de kwaliteit van het geluid zorgt?


Een metronoom of drumcomputer gebruik je vnl. tijdens oefensessies voor vingeroefeningen die onder andere de coordinatie en kracht doen toenemen, soms wat saai maar de echte gitarist die beter wil worden kan dat uren volhouden.(stop maar eens met TV kijken of nutteloze PC spelletjes en je zult merken hoeveel tijd je overhoud om te oefenen). Dat oefenen gebeurt clean en op laag volume niveau omdat je netjes moet spelen. Als je dat consequent lange tijd volhoudt en daarnaast gewoon de dingen speelt die je leuk vindt dan zal je merken dat je toon in de loop van de tijd beter wordt. Heeft dus veel met oefenen en netjes spelen te maken en voor het zover is duurt wel even. In de tussentijd kun je je geluid wat opkrikken met wat effectapparatuur maar als je eenmaal zover bent dat je zelf tevreden bent over je eigen spel/techniek gooi je ze het raam weer uit.

Casey
14 oktober 2002, 15:20
Op 2002-10-13 18:37, schreef Pee:
he casey, waar sluit je dat drumcomputertje op aan? heb je je eigen pa'tje?


Wat jij wil , er zit een dubbele jack output achterop dus met verloop naar tulp kan je hem op je Hifi aansluiten of zoals ik via jack naar een stereo mengpaneel samen met een Boss GT3 op m'n koptelefoon .