PDA

View Full Version : Raar Draadje



Kjiratsiekoedel
4 oktober 2002, 12:06
Ik het kapje achterop mijn strat erafgeschroefd, nu zit daar een draadje gesoldeerd aan het blok waaraan mijn tremolo-veren zitten.

Weet iemand de functie van dit draadje??

Ik heb namelijk last van extra brom.

Owja, er staat een paar volt wisselspanning over mijn snaren (die via via weer in contact staan met dat draadje)

Raffel
4 oktober 2002, 12:07
dat heeft dus met de aarding te maken, geloof ik...

pimmetje
4 oktober 2002, 13:12
Is idd voor de aarde.

FragDaddy
4 oktober 2002, 13:27
Het is misschien verstandig om je versterker op een GEAARD stopcontact aan te sluiten.

dan heb je dat probleem niet, want dan is het hele zooitje geaard (zelfs je snaren)

Bins
4 oktober 2002, 13:34
Laat ik nou net een gitaar in elkaar aant zetten zijn...en ik ben vergeten waar dat aarde draadje aan vastzat. Bij die veren wissik wel, maar zat de andere kant aan een van de pots, of aan de selector switch (ik heb daan nl. een "pennetje" over)?
Dr is vast wel iemand (of iedereen behalve ik) , die dit weet.
Bvd.

michielv
4 oktober 2002, 15:06
Dat draadje moet aan een aarde stuk zitten, dus bijvoorbeeld een buitenkant van een potmeter.

Maar een geaard stopcontact is inderdaad veel prettiger spelen...

sebass
4 oktober 2002, 15:14
Zo zijn de snaren geaard als je deze weghaald gaat je gitaar meer brommen. Het is juist tegen de brom.

LGK
5 mei 2013, 15:36
Ik heb ff nog een vraagje over dit onderwerp (kwam via google hier op)
Is dat draadje alleen tegen het brommen? Want als je het weg haalt dan is je strat toch "veiliger" Je kan dan toch niet in contact komen met stroom als er wat fout zou gaan?

Ik heb namelijk nog steeds last van een tik als ik mijn snaren aanraak. Ik zit wel in een geaard stopcontact maar ik heb begrepen dat het niet goed geaard kan zijn (ik zit op zolder en de aarde zou dus minder kunnen zijn dan bijvoorbeeld beneden in de keuken)
Ik ben dus nu eigenlijk de aarde. Wat komt door dat draadje.

Maar dus mijn vraag, als je dat draadje weg haalt zit je dan altijd "save"? Is het dus echt alleen maar tegen het brommen?

Fiendish
5 mei 2013, 17:11
Als ik me niet vergis krijg je een nog grotere schok als je die aardedraad weghaalt.

Tabula Rasa
5 mei 2013, 17:26
Wanneer je de aardedraad weghaalt is er geen fysieke verbinding tussen brug, snaren en aan de anderekant de output, die via je gitaarkabel verbonden is met je input van je gitaarversterker, waarbinnen wel 500 volt gelijkspanning kan zitten. Conclussie........ :-)

LGK
5 mei 2013, 17:40
Sorry, maar dit snap ik niet helemaal :hide: (heb er niet echt veel verstand van maar zou het graag willen begrijpen)

Nu zit dat draadje er wel gewoon aan dus,
stopcontact -> versterker -> kabel -> gitaar -> en door dat draadje dus ook mijn snaren.
Maar als je dat draadje weg haalt dan kan het toch niet bij jou komen? Dan zit er toch geen verbinding?

Tabula Rasa
5 mei 2013, 18:06
Precies en dus ben je met het draadje fysiek verbonden met het stopcontact maar ook met de veel hogere spanningen van je versterker.

Ukeloeder
5 mei 2013, 18:35
Belangrijk genoegbom iets uitgebreider te antwoorden TR.
Goed, TR zei al dat dat draadje dient om verbinding van je snaren en brug enz met 'de andere kant' van je snoer en dus de versterker te maken. Wanneer dat draadje NIET aangesloten is, vorm JIJ de kortste weg naar aarde. Stroom zoekt de weg van minste weerstand, dat weet je denk ik. Zorg dat die kleinste weerstand niet via jouw lichaam loopt.

LGK
5 mei 2013, 18:48
Maar als dat draadje er niet is dan is er toch helemaal geen verbinding tussen amp en snaren. Dus dan moet ik er toch geen last van hebben?
Of gaat die stroom dan via de pickups naar mijn snaren? Dat slaat dan gewoon over ofzo?

nickofzo
5 mei 2013, 18:54
Dit draadje (topic) is wel erg oud. ;)

kunk
5 mei 2013, 19:17
Dit draadje (topic) is wel erg oud. ;)

Maar blijft actueel:chicken:

Fiendish
5 mei 2013, 20:00
Maar blijft actueel:chicken:

En als LGK z'n aardedraad wegknipt, dan word het met een beetje pech zelfs actueel nieuws 'Gitarist geëlectrocuteerd door eigen versterker'.

driftkop
5 mei 2013, 20:11
Ik neem aan dat de fabrikant hier goed over heeft nagedacht en dat draadje daar niet alleen heeft toegevoegd om een paar wijsneuzen voor de gek te houden.

LGK
5 mei 2013, 20:17
Nou de gitaar en een zelfbouw en ik heb hem 2e hands gekocht.
Maar het is duidelijk, lekker laten zitten dat draadje.
Alleen ik snap nog steeds niet precies waarom... :hide:

lcvanderhelm
5 mei 2013, 21:36
Dat is maar goed ook,want het verhaal klopt niet helemaal.
Het draadje naar je snaren is alleen om storing weg te halen.
het zou veiliger zijn om de gitaar dubbelgeisoleerd te maken,net zoals vaak handgereedschap is.
In dat geval zouden alle metalen aan te raken delen,geen deel meer mogen uitmaken van de stroomkring,waardoor je niet meer
ge'elektrikuteerd kan worden.
Bij gitaren met EMG's wordt vaak de aarding van de snaren achterwege gelaten,dat is namelijk veiliger.
Stel dat er een defekt in je versterker optreedt,waardoor de aarde van je signaalketen onder spanning komt te staan.dan staat er ineens 230Volt op je snaren.Alleen een goed werkende aardlekschakelaar kan dan je leven redden!

Tabula Rasa
5 mei 2013, 21:49
Nog duidelijker dan de post hierboven is haast niet mogelijk. Ja, dat draadje is een risico, maar haalt wel alle troep uit je signaal.

LGK
5 mei 2013, 21:55
Oke, snap ik. Maar er word mij ook verteld als waneer je het draadje weg haalt of doorknipt (gewoon waneer het er niet is) je dan een nog grotere opdonder kan krijgen als er iets fout zou gaan in je versterker...
Dat snap ik niet. Want dan sta je toch helemaal niet in verbinding met je versterker dus dan kan de stroom toch ook nooit op je snaren komen?

lcvanderhelm
5 mei 2013, 22:02
Dat klopt.
[en ik maar denken dat ik het duidelijk uitgelegd had]

LGK
5 mei 2013, 22:09
Aha, dus als ik hem doorknip dan komt er mischien een vervelende brom maar ben ik wel "veilig".

En stel het zou fout gaan in me versterker dan zijn ze daar toch wel op beveiligd? Zekering ofzo..

Rizz
5 mei 2013, 22:19
Daar heb je stoppen voor..

DarknessAwaits
5 mei 2013, 23:19
Tegen de tijd dat de stop eruit vliegt ben je al gefrituurd hoor. Met een beetje geluk heb je een aardlekschakelaar en vliegt die eruit.

Braindead
6 mei 2013, 00:18
Damn, dit topic geeft je wel te denken. Foutjes in versterker waardoor je gefrituurd wordt tijdens het spelen... Ik denk dat ik de Remia maar vast op tafel zet... slik.

Bij deze een leuk aanverwant topic op een ander forum:
http://www.tdpri.com/forum/bad-dog-cafe/162036-guitarists-who-were-electrocuted-while-playing.html

snaarplukker
14 mei 2013, 17:02
Aha, dus als ik hem doorknip dan komt er mischien een vervelende brom maar ben ik wel "veilig".

En stel het zou fout gaan in me versterker dan zijn ze daar toch wel op beveiligd? Zekering ofzo..
Als je het doorknipt zien we straks een nieuwe topic over gezeur dat je gitaar bromt.:soinnocent: