Inloggen

View Full Version : Bouw nieuwe amp gestart: 100 w Plexi!

Pagina's : 1 [2]

JoostBaksteen
6 maart 2006, 14:58
Meen je dat nou? Ik zou dan zeggen, het hangt er zo tussen, dat kan toch niet veel dragen?

Dat dacht ik eerst ook, en had dezelfde fout gemaakt... :D

Opzich is het wel logisch. Het gewicht en de zwaartekracht zorgt ervoor dat de amp naar beneden wilt. Als je duvels gebruikt komt er dus veel kracht op die duvels naar beneden (verticaal) te staan (vat je me nog?).

Als je niet zou lijmen en alleen met duvels zou werken valt de onderkant dus gewoon naar beneden en heb je je handvat nog vast. Als je de plank ertussen hebt, houden die duvels de plank vast en is er niks aan de hand.

Franc
6 maart 2006, 15:03
Op die manier.
Maar dit is ook gelijmd en er komen een voor- en achterkant op die het geheel veel steviger maken...

almarvk
6 maart 2006, 15:08
Franc, je maakt me steeds meer enthousiaster! Zelfs die spam helpt daarbij! :D Nu nog wat soundclips natuurlijk!

Ik al hard aan het sparen, de eerste 5 euro is al binnen :)

ijzerbroot1
6 maart 2006, 23:39
Hoho, geen spam, ik ben apetrots da's wat anders!! :)

Franc
7 maart 2006, 10:50
Ik denk dat ie wat anders bedoelt :)

almarvk
7 maart 2006, 11:04
Ik denk dat ie wat anders bedoelt :)

Dat denk ik ook ;)

ijzerbroot1
7 maart 2006, 13:38
sorry dames;)

Franc
9 maart 2006, 23:38
We hebben toch nog steeds een raar probleem.
Met de vol I knop voorbij 3/4 gaat ie heel lelijk vervormen, bijna als een goedkoop torrenbakje.
Het geluid is dan weer heel erg afgeknepen.

Ik heb hem nu op de werkbank liggen en kan zo snel niets raars vinden.
Wat wel raar is is het volgende:

Door de negatieve feedback, zou de amp moeten gaan gillen dooe positieve feedback, als je de primaire zijde verkeerom aansluit. Nu heb ik deze omgedraaid (ik dacht misschien zitten ze toch verkeerd) maar wat ik eigenlijk verwachtte (dat de amp zou gaan gillen) gebeurt dus niet....

Of het geluid beter is durf ik niet te zeggen op laag volume, het lijkt van wel, maar ik moet hem goed open draaien om er echt iets over te zeggen.
Maar raar is het dus wel... Ik heb nu de nfb even helemaal los waardoor bovenstaande er niet toe doet, maar goed.

Of het allemaal verband houdt met het nare geluid weet ik ook niet, maar mij ontgaat de logica even.

Het lijkt trouwens ook alsof de amp bij lange na niet het geluid van een 100Watter produceert...

Als iemand goeie suggesties heeft :D ik hoor ze graag.
Het moet iets simpels zijn.

nicoverduin
10 maart 2006, 06:06
HF oscillatie? Heb je nou al die scope erop gehad?

Franc
10 maart 2006, 07:36
Ik heb gisteravond her en der gemeten maar niet zo iets gezien.
Vanavond nog even gericht zoeken.

nicoverduin
10 maart 2006, 07:42
Gewoon een toonfiets erop en een load erop. En dan trap voor trap kijken wat er met je signaal gebeurt.

Nico

Franc
10 maart 2006, 07:43
Doet ik, maar dat piepje is nogal irrtant om half 1 snachts ;)

nicoverduin
10 maart 2006, 07:56
Dikke load in plaats van de speaker. Wordt de kleine ook niet wakker.

Nico

Franc
10 maart 2006, 07:58
Ja daar moet ik altijd nog eens iets voor in huis halen...

nicoverduin
10 maart 2006, 08:48
Gewoon een paar van die dikke koper kleurige Aluminium 25 of 100 watt weerstanden nemen. effe een eenvoudige manier verzinnen dat je ze parallel en serie kan schakelen en je kan elke impedantie creeren die je wilt hebben. Alles op een dikke koelplaat monteren en je hebt een prima electrische kachel in de winter

Franc
10 maart 2006, 10:04
Ik had hier bij Aiken Amps wat schemaatjes gevonden:
http://www.aikenamps.com/DummyLoad.pdf

nicoverduin
10 maart 2006, 10:11
Ik pak nu gewoon een soldeer bout en soldeer hem effe om tussen 4 en 8 ohm. De meeste bakken kunnen op 8 ohm werken dus dan heb ik voorlopig genoeg tot ik nog een zooi van de 150 W weerstand 47 ohm heb gevonden.....

Franc
10 maart 2006, 10:52
Ja bij nader inzien lijkt het allemaal wat overdreven.

Met 6x47 kun je met ff solderen zo tussen 16 en 8 ohm dus al die moeite met die schakelaar ga ik me ook niet aan wagen (ik zou zelfs met 2 schakelende inputs iets kunnen flanzen dat 8 of 16 is)

nicoverduin
10 maart 2006, 11:09
Je zou een schakeling kunnen maken met jacks : stereo (dus 2 x apart, serieel en parallel) dus 4, 8 en 16 ohm.
Nico

Franc
10 maart 2006, 11:28
Ik heb een ITA powersoak.
Dat ding zit vol met weerstanddraad, een zware weerstand en ook een ven die draait op de uitgangsspanning.

Als ik de handel daar nou eens in schroef?
Dat ding gebruik ik toch nooit

Franc
10 maart 2006, 12:50
Als iemand trouwens nog een leuke softwarematige 'toonfiets' zoekt:
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Altijd handig. Speakerout van je laptop naar ingang amp.
Alleen ff een kabeltje solderen van mini naar normale jack.

JoostBaksteen
10 maart 2006, 13:08
Ik heb een ITA powersoak.
Dat ding zit vol met weerstanddraad, een zware weerstand en ook een ven die draait op de uitgangsspanning.

Als ik de handel daar nou eens in schroef?
Dat ding gebruik ik toch nooit

Zelf gebruik ik mijn hotplate als dummeload... maar daar zit al standaard een 'load' schakeling in.

@funtiegenerator: dat ding spoort niet helemaal :D Er zit wel een grove bug in, ik kan namelijk tonen vanaf 25.000HZ horen op mijn koptelefoon, zelfs 130.000.000HZ ... of heb ik nou zo'n meesterlijke koptelefoon + oren :satisfie:

http://www.world-voices.com/software/nchtone.html daar staat trouwens een freeware versie van het programma

Franc
10 maart 2006, 14:58
Ja da's die ik bedoelde :) gratis :D uiteraard ;)

Franc
10 maart 2006, 21:32
Niemand een idee over die NFB? Het is toch maf dat ie NIET gaat oscilleren als ik positieve feedback heb ipv negatieve (of dat misschien juist het gevolg van het overal lage volume en het afknijpen?)

chocorookie
10 maart 2006, 22:11
Frank, zit jouw 47K weerstand wel aan de zijde van de hoogste sec. output?
Dus 4/ 8/16 ohm op de 16 kant omdat je dan aan het einde v/d winding zit en niet in een middenaftakking...?

suggestie.............

Choc

nicoverduin
10 maart 2006, 22:11
Komt er wel NFB door. Scope erop gehad?

chocorookie
10 maart 2006, 22:12
ha Nico!

Gelijke tijd gepost!

Hoe istie?

Franc
10 maart 2006, 22:13
Het is 100k en zit op 8 ohm (volgens '69 specs)
Scope nog niet erop gehad, ik heb helaas een baan overdag ;)
Heb erover gedacht vrij te nemen om door te kunnen testen maar te druk :(

Morgen ga ik uitgebreid testen. De NFB doet wel IETS. Ik heb nog wat zitten spelen met de draad los en bij het verbinden naar de Presence pot gaat het volume omhoog, maar verder weinig verschil.