PDA

View Full Version : Koch Classictone EL34 of 6L6 t.o.v. Fender Super Reverb



ziggie
15 december 2005, 22:28
In de zoektocht naar mijn ideale versterkers zijn er heel wat afgevallen. Het lijkt er op dat er nog maar twee keuzemogelijkheden over zijn voor mij:

1) Fender Super Reverb (echte Blackface uit periode 1965-1967)

2) Koch Classictone 4x10

Ik heb onlangs zo'n oude Fender Super Reverb kunnen testen naast een Koch 2x10. Helaas hadden ze geen 4x10 staan, dus helemaal eerlijk was het vergelijk niet. Wel even 2 van de 4 speakers van de Fender losgekoppeld voor een eerlijker vergelijk.

Wat het belangrijkste klankverschil was (en ook bleef met 2 speakers in de Fender), was dat de Fender veel ruimtelijker klonk dan de Koch.

Alsof de Koch een doos is waar het geluid uit geperst wordt, terwijl de Fender de ruimte geheel vult met geluid. Dat laatste spreekt mij erg aan.

Nu zoek ik naar oplossingen om dat effect ook uit de Koch te halen (als dat uberhaupt mogelijk is).

Het blijkt dat de Classictone ook geleverd kan worden met 6L6 eindbuizen ipv de standaard EL34's.

Nu vraag ik mij af of dat inderdaad ervoor zorgt dat de Classictone meer gaat klinken als een Super Reverb (dus ruimtelijker en minder vlak).

Dealers weten het niet. Ook heb ik al met Koch gebeld, maar ook zij weten het niet. Ze hebben al 4 jaar geen 6L6 buis meer geplaatst.

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum mij hier verder bij kan helpen. Bij voorbaat dank.




Verder heb ik nog wat andere vragen over beide versterkers:

1) Komt de Classictone net zo goed door de mix heen als je in een band speelt als de Fender, of is de Fender toch meer aanwezig?

2) Is het “randje” bij de Koch net zo mooi als bij de Fender te krijgen, of is de Koch toch cleaner (te clean) ?

3) Kan je met de Fender ook op lager volume goed uit de voeten, of moet hij hard om goed te klinken (ik heb een heel goed tubescreamer achtig pedaal).


Wellicht vragen jullie je af , waarom ik dan niet gewoon de Fender koop. De reden is simpel: De koch biedt zo enorm veel meer mogelijkheden dan de Fender en is ook nog eens 40 jaar jonger en minder afgeleefd. Extra mogelijkheden t.o.v de Fender zijn o.a.: schakelbaar clean en crunch kanaal, boost functie (rhythm/solo), gain knop waardoor je ook op lager volume goed geluid hebt. Die Fender moet waarschijnlijk erg hard om mooi te klink

Negative K3 fan
15 december 2005, 23:11
ik weet wel dat er kwa pure toon weinig op kan tegen een blackface super reverb, op de laatste groningen meeting heb ik op die van bouke gespeeld en die dingen hebben echt een gigantische hoeveelheid Mojo waar ook een Koch zeker niet tegenop kan.

het is nu prioriteiten stellen voor jezelf, in je laatste alinea zet je alles voor jezelf al op een rijtje... weet je trouwens zeker dat de super reverb zo ver opengedraaiud moet worden voor een mooie sound en weet je ook zeker of dat niet anders is bij de koch???

Wellicht vragen jullie je af , waarom ik dan niet gewoon de Fender koop. De reden is simpel: De koch biedt zo enorm veel meer mogelijkheden dan de Fender en is ook nog eens 40 jaar jonger en minder afgeleefd. Extra mogelijkheden t.o.v de Fender zijn o.a.: schakelbaar clean en crunch kanaal, boost functie (rhythm/solo), gain knop waardoor je ook op lager volume goed geluid hebt. Die Fender moet waarschijnlijk erg hard om mooi te klink

Negative K3 fan
15 december 2005, 23:12
ik weet wel dat er kwa pure toon weinig op kan tegen een blackface super reverb, op de laatste groningen meeting heb ik op die van bouke gespeeld en die dingen hebben echt een gigantische hoeveelheid Mojo waar ook een Koch zeker niet tegenop kan.

het is nu prioriteiten stellen voor jezelf, in je laatste alinea zet je alles voor jezelf al op een rijtje... weet je trouwens zeker dat de super reverb zo ver opengedraaiud moet worden voor een mooie sound en weet je ook zeker of dat niet anders is bij de koch???

Wellicht vragen jullie je af , waarom ik dan niet gewoon de Fender koop. De reden is simpel: De koch biedt zo enorm veel meer mogelijkheden dan de Fender en is ook nog eens 40 jaar jonger en minder afgeleefd. Extra mogelijkheden t.o.v de Fender zijn o.a.: schakelbaar clean en crunch kanaal, boost functie (rhythm/solo), gain knop waardoor je ook op lager volume goed geluid hebt. Die Fender moet waarschijnlijk erg hard om mooi te klink

Baker
16 december 2005, 15:23
Een typisch geval van: wat wil je? Sound of features?

Wat je eigelijk wilt is de mogelijkheden van de classictone, met de sound van de fender. Ik ben bang dat het niet gaat lukken... Een Koch zal nooit klinken als een Fender. (En een fender nooit als een koch. Een koe is geen konijn. )

imo zul je moeten kiezen.
Of je moet zo technisch zijn om de mogelijkheden van de koch in de fender te bouwen, maar waarschijnlijk gaat dat dan weer ten koste van de sound...

Je hebt dus niks aan deze post, maar in ieder geval: succes!

jacky
17 december 2005, 22:13
Tja inderdaad een hele moeilijke keus wil je fender clean en ook dat mooie EL34 crunch randje kom je op koch terecht

Wl je werkelijk groot clean en fender TOON dan heb je een SR nodig echter geeft die weer niet die mooie marshall like crunch zoals een koch wel een beetje heeft

Eigenlijk is zon koch wel een beetje van alles wat eigenlijk helemaal niet verkeerd.......tja

Gelukkig houd ik het even op de SR

Wat ik met die koch wel een beetje vind is wat je al melde blijft in de kast prikt lastiger dan een fender door de mix ....maarja nogmaals beetje smaak kwestie 8-)

Baker
18 december 2005, 13:13
Wat je wel kunt doen bedenk ik me nu,
is de Top-versie op een andere speakerkast proberen.

ewout
18 december 2005, 21:47
Ik speel nu een jaar met een classictone 2x10" el-34. Ik kan je niet helpen met de el-34 vs 6l6. (ik heb het me ook afgevraagd indertijd) Ik heb een 2x10" gekozen omdat een 4x10" soms vervelend met vervoeren is. De 4x10" klinkt wel beter, simpelweg omdat je meer van hetzelfde krijgt ;-). Een aantal bevindingen die je misschien toch helpen met je keus:

-De speakers en het cabinet van de koch maken 50% van die geluidsbeleving en ruimtelijkheid. Met 12" celestion speakers herken ik m'n koch niet meer terug. Ik kan me goed voorstellen dat zelfs andere 10" speakers een groot geluidsverschil kunnen maken. Probeer die koch eens over de speakers van de superreverb. (Ik denk ook dat een 4x10" cabinet altijd ruimtelijker klinkt dan een 2x10" combo, zelfs als de helft van de speakers aangesloten staat) Hiernaast: 40 jaar oude speakers klinken gewoon anders dan gloednieuwe speakers, al zouden het dezelfde type speakers zijn. Vergelijk dus speakers.

-2x10" klinkt goed in een bandsetting, maar een 4x10" vult veel meer. Je moet de koch op 40% open zetten minimaal voordat de (grotere) ruimten echt gevuld wordt met een gebalanceerd geluid. Met een 4x10" is dat minder hard denk ik. Ik vind 2x10" overigens perfect voor in kleine ruimten. Over het algemeen vind ik het 10" geluid heel helder en fris klinken in een bandsetting. Je prikt overal tussendoor, maar als je een wat stevigere rocksound wil mis je net die hele lage bas uit een gesloten 2x12" cabinet. Als je een tweede gitarist of een *creatieve* bassist in de band hebt is het juist ideaal want je pakt echt een ander frequentiegebied.

-Pas na een paar weken spelen na de aanschaf vond ik de speakers echt goed gaan klinken. JJ voorversterker buisjes erin en het geluid werd wederom beter.

-De koch reverb is niet typisch fender vind ik, het doet niet *splash*, maar het is meer een soort platereverb ofzo. Ik ben er persoonlijk juist om deze reden heel blij mee, omdat het veel realistischer klinkt wanneer je live speelt. Met de typische fender reverb vind ik het totale geluidsbeeld als band vreemd worden; alsof de gitarist in een grot staat en de rest van de band erbuiten... Met de koch reverb maak je het geluid echt veel groter en wijdser zonder dat het meteen metalig en 'nat' gaat klinken.

-De koch overdrive klinkt leuk met 10" speakers, maar echt geweldig met bijv. celestion vintage 30's. NIET met hun 12" jensens. (sorry) Met 10" speakers is het geweldig om mee te soleren, maar voor een goede rocksound is het soms wat iel met een stratocaster. Ik vind de koch overdrive absoluut niet rauw, maar juist erg hi-fi. Ik vind dat clean en overdrive elkaar erg goed aanvullen, je kunt het overdrive kanaal ook bijna hetzelfde laten klinken als het cleane kanaal. Overdrive klinkt wel altijd wat dikker in de middenfrequenties dan clean. Met de mastervolume ingeschakeld (soloboost knop) kun je ook op het cleane kanaal erg mooie overdrive krijgen, volume moet wel op ongeveer 10:00 staan hiervoor. Zonder master ingeschakeld moet het volume op 13:00 voor overdrive en dan ben je al flink aan het blazen.

-de schakelbare effectloop werkt geweldig, delay klinkt heel mooi in de loop. De vibrato (trem) klinkt geweldig in een band. Ik heb veel buizen tremolo's gehoord, deze blijft mijn favoriet. De afstelmogelijkheden van speed en intensity laten me niets te wensen over; diep genoeg, snel genoeg.

-Bekijk deze site es en mail de maker, deze man heeft een super gehad en speelt nu op een classictone (en prefereert de koch)
http://www.lucan.nl/gitaar/huidig.php

beetje lange post geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt!

ewout
18 december 2005, 21:48
Ik speel nu een jaar met een classictone 2x10" el-34. Ik kan je niet helpen met de el-34 vs 6l6. (ik heb het me ook afgevraagd indertijd) Ik heb een 2x10" gekozen omdat een 4x10" soms vervelend met vervoeren is. De 4x10" klinkt wel beter, simpelweg omdat je meer van hetzelfde krijgt ;-). Een aantal bevindingen die je misschien toch helpen met je keus:

-De speakers en het cabinet van de koch maken 50% van die geluidsbeleving en ruimtelijkheid. Met 12" celestion speakers herken ik m'n koch niet meer terug. Ik kan me goed voorstellen dat zelfs andere 10" speakers een groot geluidsverschil kunnen maken. Probeer die koch eens over de speakers van de superreverb. (Ik denk ook dat een 4x10" cabinet altijd ruimtelijker klinkt dan een 2x10" combo, zelfs als de helft van de speakers aangesloten staat) Hiernaast: 40 jaar oude speakers klinken gewoon anders dan gloednieuwe speakers, al zouden het dezelfde type speakers zijn. Vergelijk dus speakers.

-2x10" klinkt goed in een bandsetting, maar een 4x10" vult veel meer. Je moet de koch op 40% open zetten minimaal voordat de (grotere) ruimten echt gevuld wordt met een gebalanceerd geluid. Met een 4x10" is dat minder hard denk ik. Ik vind 2x10" overigens perfect voor in kleine ruimten. Over het algemeen vind ik het 10" geluid heel helder en fris klinken in een bandsetting. Je prikt overal tussendoor, maar als je een wat stevigere rocksound wil mis je net die hele lage bas uit een gesloten 2x12" cabinet. Als je een tweede gitarist of een *creatieve* bassist in de band hebt is het juist ideaal want je pakt echt een ander frequentiegebied.

-Pas na een paar weken spelen na de aanschaf vond ik de speakers echt goed gaan klinken. JJ voorversterker buisjes erin en het geluid werd wederom beter.

-De koch reverb is niet typisch fender vind ik, het doet niet *splash*, maar het is meer een soort platereverb ofzo. Ik ben er persoonlijk juist om deze reden heel blij mee, omdat het veel realistischer klinkt wanneer je live speelt. Met de typische fender reverb vind ik het totale geluidsbeeld als band vreemd worden; alsof de gitarist in een grot staat en de rest van de band erbuiten... Met de koch reverb maak je het geluid echt veel groter en wijdser zonder dat het meteen metalig en 'nat' gaat klinken.

-De koch overdrive klinkt leuk met 10" speakers, maar echt geweldig met bijv. celestion vintage 30's. NIET met hun 12" jensens. (sorry) Met 10" speakers is het geweldig om mee te soleren, maar voor een goede rocksound is het soms wat iel met een stratocaster. Ik vind de koch overdrive absoluut niet rauw, maar juist erg hi-fi. Ik vind dat clean en overdrive elkaar erg goed aanvullen, je kunt het overdrive kanaal ook bijna hetzelfde laten klinken als het cleane kanaal. Overdrive klinkt wel altijd wat dikker in de middenfrequenties dan clean. Met de mastervolume ingeschakeld (soloboost knop) kun je ook op het cleane kanaal erg mooie overdrive krijgen, volume moet wel op ongeveer 10:00 staan hiervoor. Zonder master ingeschakeld moet het volume op 13:00 voor overdrive en dan ben je al flink aan het blazen.

-de schakelbare effectloop werkt geweldig, delay klinkt heel mooi in de loop. De vibrato (trem) klinkt geweldig in een band. Ik heb veel buizen tremolo's gehoord, deze blijft mijn favoriet. De afstelmogelijkheden van speed en intensity laten me niets te wensen over; diep genoeg, snel genoeg.

-Bekijk deze site es en mail de maker, deze man heeft een super gehad en speelt nu op een classictone (en prefereert de koch)
http://www.lucan.nl/gitaar/huidig.php

beetje lange post geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt!

piezo
19 december 2005, 16:08
Een lange post, en dubbel ook nog, maar wel informatief, dus dan mag het!

Ik heb naar aanleiding ervan nog wat vragen en opmerkingen, ook ter aanvulling op mijn antwoorden aan Ziggy op "dat andere gitaarnet". (@ Ziggy: Carel is de man achter de nick Piezo)

Vragen:
- M.b.t. de "vulling": Heb je zowel de 2x10 als de 4x10 in een bandsetting geprobeerd? Misschien zelfs de 4x10 eens gesplit naar 2x10?
- Wat had de vervanging met JJ buisjes voor invloed op klank en overdrive gedrag?
- Vind je de tremolo "solo" even goed als in een bandsetting? Ik vind de tremolo ook best goed, maar niet zo goed als in mijn oude blackface Fender. Ik zou zelf de golfvorm van de tremolo liever een klein beetje anders zien, maar dat heeft Koch misschien inmiddels ook al gewijzigd. Bij analyse blijkt die golfvorm bij mij trapeziumvormig te zijn i.p.v. sinusvormig en dat klinkt voor mij blijkbaar een tikkie te "blokkig". Maar misschien is dat in een bandsetting juist wel weer een voordeel omdat het anders te subtiel is.


Opmerkingen:
- De voorzieningen op de Koch zijn inderdaad geweldig, waaronder het true-bypass zijn van de loop.
- Ik heb naast mijn 4x10" ook nog een gesloten 2x12" G12H-30 kast Heel goed ter vervanging/aanvulling t.b.v. het overdrive geluid, maar ook daarin bespeur ik nog een spoortje "krasserigheid" in het overdrive geluid, waarvan ik eerst dacht dat het vooral aan de 4x10" configuratie lag. NB mijn Classictone is wèl nog van vóór de "romiger overdrive" modificatie en de 4x10 Jensen 10PR luidsprekers zijn nog niet eens behoorlijk ingebroken. Dus misschien treedt het alleen op bij te weinig openzetten van de versterker. Het is natuurlijk ook bepaald geen slaapkamer versterker.

ewout
19 december 2005, 18:43
Ik zal proberen wat van de vragen te beantwoorden;

- M.b.t. de "vulling": Heb je zowel de 2x10 als de 4x10 in een bandsetting geprobeerd? Misschien zelfs de 4x10 eens gesplit naar 2x10?
>>4x10" niet in bandsetting, wel meerdere malen de 4x10 en de 2x10 naast elkaar gehad en flink opengedraait. Meerdere mensen erbij en meningen waren telkens wel hetzelfde; éen 4x10 spreid het geluid veel meer en klinkt met dezelfde settings altijd 10% luider, (1 streepje zeg maar) maar op de een of andere reden klinkt de 4x10 wel wat losser in het laag. De 2x10 klinkt dan ook ietsje beter op het overdrive kanaal, 4x10 beter clean. De 2x10 die ik gekocht heb is van de nieuwere serie want de overdrive klinkt iets romiger dan de eerdere serienummers die ik telkens getest had. Ik speel wekelijks in een zaal waar 700 mensen inpassen en kan hem 'redelijk' opendraaien, net niet zo hard als ik eigenlijk zou willen, maar het klinkt echt veeeel beter dan op lage volumes thuis! Noten klinken veel voller, het laag tov. hoog is meer in balans. Op lage volumes klinkt de classictone naar mijn mening behoorlijk uit balans in het laag, dat lijkt pas goed te klinken wanneer de classictone op 30%-40% open staat. Tot de tijd klinkt de classictone best 'trebbelig' ;-)

- Wat had de vervanging met JJ buisjes voor invloed op klank en overdrive gedrag?
>>meer definitie, wat strakker. Ik had overigens de high-gain buisjes (12ax7s geloof ik) aangeraden gekregen, die hebben iets meer headroom. Op het cleane kanaal vind ik de EH buisjes die stock zijn net zo fijn eigenlijk.

- Vind je de tremolo "solo" even goed als in een bandsetting? Ik vind de tremolo ook best goed, maar niet zo goed als in mijn oude blackface Fender. Ik zou zelf de golfvorm van de tremolo liever een klein beetje anders zien, maar dat heeft Koch misschien inmiddels ook al gewijzigd. Bij analyse blijkt die golfvorm bij mij trapeziumvormig te zijn i.p.v. sinusvormig en dat klinkt voor mij blijkbaar een tikkie te "blokkig". Maar misschien is dat in een bandsetting juist wel weer een voordeel omdat het anders te subtiel is.
>>ik vind die tremolo eigenlijk pas goed klinken in bandsetting met het volume wat hoger. Ik vind die blokkerigheid juist erg mooi en ik denk dat als die iets meer sinusvorm zou zijn dat die in een bandvorm te subtiel klinkt... maar ik heb het nooit geprobeerd. Ik moet de tremolo verder openzetten live dan thuis voordat het echt goed merkbaar/voelbaar is. Ik weet overigens niet of Koch die gewijzigd heeft indertijd.

Ik heb naast mijn 4x10" ook nog een gesloten 2x12" G12H-30 kast Heel goed ter vervanging/aanvulling t.b.v. het overdrive geluid, maar ook daarin bespeur ik nog een spoortje "krasserigheid" in het overdrive geluid, waarvan ik eerst dacht dat het vooral aan de 4x10" configuratie lag. NB mijn Classictone is wèl nog van vóór de "romiger overdrive" modificatie en de 4x10 Jensen 10PR luidsprekers zijn nog niet eens behoorlijk ingebroken. Dus misschien treedt het alleen op bij te weinig openzetten van de versterker. Het is natuurlijk ook bepaald geen slaapkamer versterker.
>>Ik heb zeker met een (geleende) G12H-30 kast (heritage serie in mijn geval) geen last van krasserigheid, zelfs op slaapkamerniveau.

piezo
19 december 2005, 19:25
Bedankt, Ewout.
Ik ga dat ding dan toch maar eens meenemen naar de oefenruimte om hem lekker in te blazen. En daarna naar Koch voor die modificatie, die ze overigens gratis voor me zouden doen. Hopenlijk hebben ze er dan ook één staan met 6L6 zodat ik het verschil kan horen.

En speel je toevallig binnenkort in Schiedam, Rotterdam of zo?
Dan kan ik eens komen luisteren.

ewout
19 december 2005, 22:46
Bedankt, Ewout.
Ik ga dat ding dan toch maar eens meenemen naar de oefenruimte om hem lekker in te blazen. En daarna naar Koch voor die modificatie, die ze overigens gratis voor me zouden doen. Hopenlijk hebben ze er dan ook één staan met 6L6 zodat ik het verschil kan horen.

En speel je toevallig binnenkort in Schiedam, Rotterdam of zo?
Dan kan ik eens komen luisteren.

Ik ben benieuwd naar die 6L6 mochten ze die hebben! En zeker de classictone laten blazen, klinkt echt geweldig.

Als ik zeg dat ik op zondagmorgen in een (eigentijdse) kerk speel vind je het dan nog steeds leuk? :D Ik speel met een iets uitgebreidere setup; in mijn effectloop van de classictone staat dan een echopark, waarvan de tweede uitgang naar een koch studiotone head gaat. (waarvan de direct recording-out gebruikt wordt). De studiotone staat in de zaal rechts gepanned en de classictone (gemic'd) links. Met dank aan Gvink (gvees) de geluidsman klinkt het 'best fijn' 8-) Die studiotone is erg fijn en in bezit van de kerk, maar de classictone kan bepaalde dingen toch net even beter. Als je ze beide tegelijk gebruikt hoef ik niet te kiezen haha... :razz:

ziggie
20 december 2005, 00:43
Morgen ga ik een Classictone met 6L6's uitproberen. Als het meezit staat er ook 1 met EL34's. Overigens wordt de versie met 6L6's alleen op aanvraag gemaakt. Naar ik begrijp is dit de eerste die ze gemaakt hebben bij Koch. Ik ben erg benieuwd naar de sound en de onderlinge verschillen. Ik hou jullie op de hoogte.

Iedereen bedankt voor de nuttige bijdragen tot nu toe. Mocht je meer willen/kunnen delen over de Koch Classictone en/of de Fender Super Reverb dan hoor ik dat graag.

piezo
20 december 2005, 13:32
Als ik zeg dat ik op zondagmorgen in een (eigentijdse) kerk speel vind je het dan nog steeds leuk? :D
Hmm, dat is niet echt mijn ding, maar over religie zijn in <off-topic> al genoeg voors en tegens heen en weer gevlogen, dus om die kuil loop ik maar heen. Heb je trouwens vast veel "gigs" in de komende weken.

Ik gebruik ook wel 2 verschillende Koch combo's voor een vergelijkbaar effect: een KC-50 DLX (EL84's, veel mid, romige crunch en hi-gain) en de Classictone 4x10 (veel laag en hoog). Apart, samen of volgens de routing KC-50 loop-send > MultiFX > stereo naar beide loop returns. Omdat mijn huidige band nog niet opgetreden heeft voorlopig alleen nog thuis. En nu even helemaal niet, omdat de KC50 een tikkie - FLITS - uitfikte en nog niet gerepareerd is. Was altijd mijn kleine-en-veelzijdige-meeneem-versterker voor live en oefenruimte. Speel nu stereo met een Tonelab, koffertje voor meenemen is dan voldoende.

ewout
23 december 2005, 20:49
@Ziggie; hoe was die classictone met 6L6 buizen nou?

(Vanmiddag gespeelt met een 2x12 celestion 'heritage' g12H cabinet onder de classictone, en je zou toch echt zweren dat je een marshall hoort... wat een cabinet al niet kan doen! )

Ik kwam er van de week achter dat ik een beetje gesis/getril van de reverbtank hoor als ik de lage E snaar open aansla... en de reverb wil ook nog wel eens storen als de level hiervan over 12:00 komt, zonder gitaar ingeprikt. Zou er iets mis zijn met mijn reverbtank?

PeeVee
25 december 2005, 17:58
Ik heb drie SR's, kan niks geen modern spul tegenop. Waarom wil je persé uit periode '65 - '67. Ze zijn ook in '64 en '68 gemaakt, wat is daar mis mee? Een vroege silverface uit '68 heeft ook nog bf circuit en de legendarische Mallory blue molded koppelcondensatoren trouwens. Zelfs kom je die condensatoren nog in '69 silverfaces tegen en/maar circuit zul je dan even moeten (laten) aanpassen, kun je b.v. voor bij Nico terecht.

ziggie
27 december 2005, 14:45
Vorige week heb ik de Koch Classictone getest met 6L6 buizen en de standaard EL34’s. Zoals verwacht en gehoopt gaf dit een enorm verschil in klank van de versterker. Vooral clean was het verschil groot. De versterker klonk met de 6L6’s veel ruimtelijker. D.w.z. de ruimte werd veel meer gevuld door het geluid, terwijl de EL 34’uitvoering toch meer als een doos klinkt waar het geluid uit komt. Let wel een mooie doos, want de El34 uitvoering deed het zeker niet slecht. Toch vond ik de 6L6 uitvoering clean mooier klinken (meer als een Fender) dan de EL34.

Het gain kanaal vond ik daarentegen met de 6L6 niet mooi klinken. De definitie was weg en het geluid werd snel erg wollig. Werd ik niet vrolijk van. De EL34 uitvoering had een veel mooie randje en had een veel mooiere crunch (meer Engelse sound).

Wat me verder opviel, was dat de 6L6 versie minder goed door de mix heen prikte dan de EL34. Overigens doet de Classictone dat ook met de EL34 minder goed dan een goede Fender buizenamp.

Ook moet de Classictone vrij hard staan om echt lekker vet te klinken, vind ik. Reden voor mij om toch verder te zoeken naar een echt goede Fender. Nu gaan de meeste Fenders helemaal loeihard. Daarom heb ik nu mijn zinnen gezet op een originele blackface Fender Deluxe Reverb uit de periode 1963-1968. Die levert 22 watt. Snijdt op acceptabel volume prachtig door de mix heen, en heeft een bloedmooie natuurlijke vervorming. OK, geen effectloop, geen rhytm/solo functie, geen schakelbare kanalen, etc. Maar die sound…..

Ik zoek me al weken suf naar zo’n ding in binnen- en buitenland. Vorige week ging er in Sneek vlak voor mijn neus 1 weg voor 1250 euro (in perfecte staat). Op ebay werd er 1 in de laatste 4 seconden, door iemand die nog geen enkel bod had gedaan, voor mijn neus weggekaapt. Maar ik zoek door.

Weet je een goede, dan beloon ik je tip graag met 75 euro vindersloon.

Ik dus zoek een originele Blackface Fender Deluxe Reverb uit de jaren 1963-1968 (dus geen reissue of een silverface die is geblackfaced). Mocht je er een weten te staan, die zo goed (en betaalbaar) is dat ik hem koop, dan heb ik graag 75 euro over voor degene die me tipt.

Dus kijk svp regelmatig bij je lokale gitaarboer, andere gitaristen, of op andere plekken.

(Zelf struin ik internet al af, dus tips op Marktplaats, Gitaar.net, Speurders, etc. kan ik helaas niet belonen).

Telefoon: 06-50218279

piezo
27 december 2005, 20:33
Bedankt voor je recensie, Hans.
Waren bij de EL34 vs 6L6 vergelijking alle andere factoren, zoals luidsprekers, pre-amp-voicing etc gelijk?

piezo
27 december 2005, 20:41
(Vanmiddag gespeelt met een 2x12 celestion 'heritage' g12H cabinet onder de classictone, en je zou toch echt zweren dat je een marshall hoort... wat een cabinet al niet kan doen! )
Ik heb dezelfde contrast ervaring: met de P10R Jensens min of meer een "Fendergeluid", met de 2x G12H-30 (pre-Rola's in mijn geval) min of meer een Marshall geluid.


Ik kwam er van de week achter dat ik een beetje gesis/getril van de reverbtank hoor als ik de lage E snaar open aansla... en de reverb wil ook nog wel eens storen als de level hiervan over 12:00 komt, zonder gitaar ingeprikt. Zou er iets mis zijn met mijn reverbtank? Ik had pas ook een trilling. Zou ook nog invloed kunnen zijn van trilling de buisaandrukveren op de buis bij bepaalde frequenties.

ziggie
27 december 2005, 22:36
De amps waren identiek. Beide gloednieuwe Koch Classictones, met als enige verschil de eindbuizen. Pre amp voicing was identiek en ook identieke (4x Koch 10") speakers. Direct naast elkaar opgesteld, dus m.i. ideale testomstandigheden.

ewout
29 december 2005, 09:59
[/quote] Ik had pas ook een trilling. Zou ook nog invloed kunnen zijn van trilling de buisaandrukveren op de buis bij bepaalde frequenties.[/quote]

Dat bleek het te zijn inderdaad! Stom dat ik daar niet aan had gedacht. Bedankt, nu trilt ie niet meer. :) Ik heb nog wel dat de reverb stoort :(

@Ziggie: klonk die classictone met 6L6 nou nagenoeg hetzelfde als een superreverb of klinkt die toch nog 'veel' beter?

Misschien is een marble Bluebird wel wat voor je trouwens mocht een deluxe reverb niet lukken.

ziggie
29 december 2005, 13:03
Ik vind een Super Reverb toch mooier klinken dan een Classitone. Alleen die SR moet zo allejezus hard om een mooie natuurlijke vervorming te krijgen. En je mist natuurlijk al die moderne schakel- en aansluitmogelijkheden.

@peevee, wat is jouw ervaring wat dat betreft, met je (drie!) Super Reverbs. Ik heb het idee dat ik echt (te) hard moet voor die (mooie) natuurlijke vervorming van de SR. Onze band speelt niet zo extreem hard en onze oefenruimte is een beetje een galmbak.

Vandaar dat ik denk aan een Deluxe reverb. Die gaat veel sneller in zijn vervorming. Helaas mis je wel het ruimtelijke van de 4x10 opstelling.

jero
29 december 2005, 18:44
mijn ervaring:

what you see is what you get, m.a.w. als je een versterker wilt die groot en ruimtelijk klinkt moet deze ook groot zijn, een 1x12 is gewoon ielig in een band.

ik vond de classictone el34 juist clean mooier klinken dan mijn SR, maar iedere SR klinkt weer anders (speakers, buizen, etc), niets zo persoonlijk als smaak. Ik heb de classictone ook niet gekocht vanwege al zijn moderne features als fx loop en dergelijke, maar puur voor zijn cleane en overstuurde sound.

ziggie, mail de moderator eens voor een deluxe reverb, die heeft nogal eens wat staan of kan je misschien doorverwijzen

ziggie
5 januari 2006, 00:42
Toch geen Koch! Wel 2 Fenders en…… en Gretsch

Nadat er afgelopen maand 2 Fender Deluxe Reverb blackfaces pal voor mijn neus verkocht werden, heb ik vorige week donderdag een goede Silverface Deluxe Reverb uit 1975 gekocht. Grotendeels nagekeken, nieuwe elco's en technisch (circuit) geblackfaced, met ook nog een extra Weber (C12N) speaker erbij.

Waanzinnige sound. Slechts 22 watt, maar nog nooit zoiets gehoord en gevoeld. Gisteren voor het eerst mee gespeeld in de band. Met het volume op 6 kan ik mezelf beter horen dan ooit, terwijl de rest van de band me nog ook aardig blijft vinden door het acceptabele volume. Die 22 watt is meer dan voldoende! Dat meende ik al toen ik een tijdje terug Tony Spinner live zag spelen met zo’n ding.

Zowel met een Strat als met een Les Paul een super geluid. Na mijn zoektocht van ruim een half jaar naar de voor mij ideale versterker heb ik hem eindelijk gevonden. Ouderwets handgemaakt, point to point. En wat maakt dat veel uit ten opzichte van al die goede modernere amps die ik heb getest, zoals diverse Koch's, bijna alle (buizen) Fenders die nu in de handel zijn, Bogner Shiva en ga zo maar door.

De Super Reverb van Fender (ook echte blackface uit periode 1963-1968) is ook geweldig met zijn 4x10" speaker opstelling. maar met 40 watt gaat ie mij te laat in zijn natuurlijke vervorming. En dat doet die Deluxe Reverb nu net wel goed. Net genoeg clean, iets harder aanslaan of iets meer je volume knop open en daar begint ie zo verschrikkelijk mooi en subtiel te janken en te grommen.

Deze versterker werkt echt voor je. Ik heb nog nooit zo weinig hoeven te werken om zo'n mooi resultaat te krijgen. Sterker, hoe minder je doet, hoe mooier het klinkt. Alle fratsen worden overbodig. En hij is super direct. Ik merk nu pas dat er bij elke moderne versterker (geen point to point) een soort van vertraging optreedt. Op zo'n oude point to point is het alsof
je acoustisch aan het spelen bent qua respons en dynamiek.

Maandagavond stond er tot mijn grote verbazing ineens een echte blackface Deluxe Reverb op Marktplaats. Meteen een optie opgenomen en de volgende dag er heen. Bloedmooi ding. Uit mei 1965, volledig origineel, tolex en speakerdoek perfect, maar….

Wat klonk dat ding schel. Eindbuizen waren net vervangen door Groove Tubes en gebiassed.
Verder wist de verkoper niet wat er aan de hand was. Hij had hem al een jaar of 2 niet gebruikt. Ik heb de gok maar genomen en de amp gekocht. Misschien zijn het de voorversterkerbuizen en/of de elco’s. Volgens mij moet zo’n amp altijd goed te krijgen zijn.
Gelukkig heb ik hierdoor wel het nodige van de vraagprijs afgekregen.

Ik breng hem maar naar Peter van Weelden. Niet onverstandig om zo’n 41 jarig beestje eens een volledige check-up te laten geven, voordat hij aan een nieuw intensief leven gaat beginnen. Want dit collectors-item wordt straks wel vertroeteld door mij, maar ik ga hem wel gebruiken waarvoor hij gemaakt is….

Toen had ik dus ineens 2 Deluxe Reverbs. Wellicht eens kijken of stereospelen bevalt, of anders eentje als backup houden. Ik kan die Silverface evt altijd weer verkopen. Eerst maar een kijken of die blackface in top conditie te brengen is.

En toe zag ik afgelopen week op ebay een Gretsch 6120 met een laag bod er op. Zondag liep de veiling af en in de laatste minuut deed ik een vrij hoog bod, in de verwachting dat vele anderen dat ook zouden doen zoals meestal op ebay). Deze keer dus niet! Ik had ineens een 21/2 jaar oude Gretsch 6120 Nashville in topconditie voor maar 1300 euro. OK een bak geld, maar nieuw wel rond de 2800 euro. Van deze leeftijd doen ze toch meestal tegen de 2000 euro.

Ik heb hem vandaag opgehaald in Duitsland. Man wat is ie mooi. Nauwelijks bespeeld, geen krasje. Alleen een lichte vettige aanslag, van het hangen aan de muur. Waarschijnlijk bratwurstdampen. Maar die heb ik er heel simpel af kunnen poetsen. Glimmen dat ie doet nu!

Nu maar eens wat spullen gaan verkopen, het wordt nu een beetje te gek. Mijn trouwe Marshall 6101 gaat de verkoop in samen met 2 Marshall 6912 extensiecabinets (1x12/200 watt). Nooit gedacht dat ik hier afscheid van zou gaan nemen. Nu heb ik “eeuwige trouw” beloofd aan de Deluxe Reverb.

thisafternoon
5 januari 2006, 02:07
wauw, :-)

Over respons en dynamiek. Ik merk het ook als ik op mn Hiwatt speel. Dat oude heeft iets magisch.
Ik liet de versterker aan mn pa horen (daar staan mijn spullen nl.) en het viel me op dat het geluid via de kamer, de overloop, de gang inging, en daar tot 'stilstant' kwam. Het geluid reist echt ipv dat je voor je speaker moet gaan zitten om iets te horen.

Onmogelijk met nieuwe dingen, hiervoor mijn 19" rackje (vht gp3 en mesa 50/50)was hier totaal niet toe in staat (maar klonk wel goed hoor, maar dit is zoveel MEER!)

ziggie
5 januari 2006, 10:10
Ja dat herken ik ook. Die kleine Fender versterker met maar 1 12" speaker vult de gehele ruimte met een mooi verdeeld geluid. Terwijl het moderne spul vaak klinkt als een "doos" waar het geluid uit komt. Dat viel me eerder ook al op bij het horen van een oude Super Reverb. Toen dacht ik nog dat het vooral te maken had met de 4x10"speakeropstelling.
Nu blijkt een 1x12 dat dus ook te kunnen. Echt super mooi en functioneel.

piezo
5 januari 2006, 10:20
Gelukgewenst Hans,
En ga je nu dubbelen sparen of je onderschrift aanpassen? :)

imlikeajungle
5 januari 2006, 10:31
Proficiat, mooi verhaal! Zo'n Deluxe staat ook bovenop m'n verlanglijstje als ik ooit in een band terechtkom waar ik 'm kan verantwoorden. Supermooi!
Post je ook nog eens een fotootje? Razend benieuwd. Speel ze!

Mitch
5 januari 2006, 13:27
Aha, die mooie Anniversary is dus van jou ? Ik begrijp nu waarom je 'm wegdoet :) Veel plezier met de amps en bedankt voor het mooie verhaal.
Het is altijd even zoeken, maar er staan toch heus wel goeie dingen op het forum :wink:

Mienmachine
8 januari 2006, 09:36
Ziggie,

Nadat ik een Classictone en een '65 Deluxe Reverb RI naast elkaar heb beluisterd, dacht ik ook wat een boxerig geluid ook wat wollig ten opzichte van de DR. De verkoper begreep niet echt dat ik de Fender beter en ruimtelijker vond klinken en wilde hem eigenlijk niet eens aan mij verkopen.

Jammer van de Koch want de vele mogelijkheden spraken mij meer aan dan de DR.

Daarna is mijn zoektocht verder gegaan en een hele lijst Fenders beluisterd van de Tweed '57 Twin-Amp RI tot de Blues Junior, en tussendoor
Eng, Amptech, Koch Multitone.

Bij het intikken Classictone kwam ik op je zoektocht en dacht ik ben toch niet de enige die wat mist bij de Classictone.

Ik heb nog geen originele '60 amps beluisterd maar ik geloof je graag dat het de sound is die je zocht.

Lang verhaal maar nu een vraag:

Kun je het verschil beschrijven tussen je Vintage Fender en de '65 Deluxe Reverb?

Mienmachine
8 januari 2006, 09:36
Ziggie,

Nadat ik een Classictone en een '65 Deluxe Reverb RI naast elkaar heb beluisterd, dacht ik ook wat een boxerig geluid ook wat wollig ten opzichte van de DR. De verkoper begreep niet echt dat ik de Fender beter en ruimtelijker vond klinken en wilde hem eigenlijk niet eens aan mij verkopen.

Jammer van de Koch want de vele mogelijkheden spraken mij meer aan dan de DR.

Daarna is mijn zoektocht verder gegaan en een hele lijst Fenders beluisterd van de Tweed '57 Twin-Amp RI tot de Blues Junior, en tussendoor
Eng, Amptech, Koch Multitone.

Bij het intikken Classictone kwam ik op je zoektocht en dacht ik ben toch niet de enige die wat mist bij de Classictone.

Ik heb nog geen originele '60 amps beluisterd maar ik geloof je graag dat het de sound is die je zocht.

Lang verhaal maar nu een vraag:

Kun je het verschil beschrijven tussen je Vintage Fender en de '65 Deluxe Reverb?

Mienmachine
8 januari 2006, 09:37
Ziggie,

Nadat ik een Classictone en een '65 Deluxe Reverb RI naast elkaar heb beluisterd, dacht ik ook wat een boxerig geluid ook wat wollig ten opzichte van de DR. De verkoper begreep niet echt dat ik de Fender beter en ruimtelijker vond klinken en wilde hem eigenlijk niet eens aan mij verkopen.

Jammer van de Koch want de vele mogelijkheden spraken mij meer aan dan de DR.

Daarna is mijn zoektocht verder gegaan en een hele lijst Fenders beluisterd van de Tweed '57 Twin-Amp RI tot de Blues Junior, en tussendoor
Eng, Amptech, Koch Multitone.

Bij het intikken Classictone kwam ik op je zoektocht en dacht ik ben toch niet de enige die wat mist bij de Classictone.

Ik heb nog geen originele '60 amps beluisterd maar ik geloof je graag dat het de sound is die je zocht.

Lang verhaal maar nu een vraag:

Kun je het verschil beschrijven tussen je Vintage Fender en de '65 Deluxe Reverb?

ziggie
8 januari 2006, 17:04
Tja, ik heb een tijdje geleden ook een Deluxe Reverb '65 Reissue getest. Ik moet je zeggen dat die totaal niet in de buurt komt van een vintage DLR. Fender heeft in de loop der jaren steeds meer bezuinigd op materiaalkosten. Ze zeggen dat de Reissue hetzelfde is als de vintage amp. In theorie is dat juist. Echter in plaats van gesoldeerde point to point verbindingen en ouderwetse hoogwaardige (grote) condensatoren, trafo's, ed., gebruiken ze nu 1 printplaat waar dat hele circuit machinaal op wordt aangebracht met goedkope (kleine) componenten uit het verre oosten.

Ik ben ik mijn zoektocht naar een goede amp er achter gekomen dat niets op kan tegen point to point. Daarnaast kost de Reissue al gauw zo'n 1200 euro. Voor minder (circa 1000 euro) kan je een prima DLR Silverface vinden. Die is weliswaar wat minder dan de blackface,maar nog steeds erg goed en STUKKEN beter dan de Reissue. Je kan een Silverface heel eenvoudig laten wijzigen naar het Blackface circuit. Dan is het nog steeds geen echte Blackface, want die heeft nu eenmaal bepaalde componenten die niet in de Silverface zitten (Blue Mallory Caps).
Ook heeft de Blackface itt de Silverface een massief houten kast. (Silverface is van multiplex).

Je kan ook gaan voor een echte Blackface. Ze zijn alleen heel moeilijk te vinden in Europa. Ik heb echt enorme mazzel gehad met deze. Maar als je goed je best doet, zal je er vast wel een vinden. In Amerika worden ze wel regelmatig aangeboden. Alleen dan zit je wel met het vervoer. Ik vond het wat link om zo'n ding te laten verzenden, met het oog op beschadiging ed. Overigens zijn ze in de VS zeker zo duur als in Europa, zeker als je vervoer, invoerrechten en BTW meerekent.

Wat betreft het specifieke geluidsverschil tussen een vintage DLR of een Reissue:

De vintage klinkt veel ruimtelijker, heeft een veel mooiere natuurlijke vervorming, is veel directer en dynamischer. Daarnaast koop je een point to point amp voor je leven als je hem goed onderhoudt.

ziggie
8 januari 2006, 17:13
Ik zou nog wel wat foto's willen posten van de amps. Echter ik begrijp uit FAQ dat dat niet mogelijk zou zijn op dit forum. Echter zie ik toch soms foto's in de forums. Weet iemand hoe ik foto's kan plaatsen? [/code][/google][/url]

ziggie
8 januari 2006, 17:14
Ik zou nog wel wat foto's willen posten van de amps. Echter ik begrijp uit FAQ dat dat niet mogelijk zou zijn op dit forum. Echter zie ik toch soms foto's in de forums. Weet iemand hoe ik foto's kan plaatsen?

Helter Skelter
8 januari 2006, 17:21
je kan ze niet als bijlage laten zien, wel kan je met de tags plaatjes linken, die moet je dan wel eerst ergens op een site zetten.

Negative K3 fan
8 januari 2006, 18:15
Ik ben ik mijn zoektocht naar een goede amp er achter gekomen dat niets op kan tegen point to point.

Daarnaast koop je een point to point amp voor je leven als je hem goed onderhoudt.

niet om het een of het ander, ik geloof (en weet) dat een fender reissue waarschijnlijk minder klinkt dan het origineel, maar het is nogal wat om het te wijten aan het wel of niet point-to-ppoint zijn van de versterker. Zie ook http://www.bogneramplification.com/Pcboard.htm voor meer info hierover.

Negative K3 fan
8 januari 2006, 18:16
Ik ben ik mijn zoektocht naar een goede amp er achter gekomen dat niets op kan tegen point to point.

Daarnaast koop je een point to point amp voor je leven als je hem goed onderhoudt.

niet om het een of het ander, ik geloof (en weet) dat een fender reissue waarschijnlijk minder klinkt dan het origineel, maar het is nogal wat om het te wijten aan het wel of niet point-to-ppoint zijn van de versterker. Zie ook http://www.bogneramplification.com/Pcboard.htm voor meer info hierover.

ziggie
8 januari 2006, 18:16
OK, hier vind je dan de foto's (bij de concurrent).

http://www.gitaar.net/forum/read.php?f=7&i=38155&t=38155

vester86
8 januari 2006, 20:13
ik help wel ff ziggie:

http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,749/IMG_1255.JPG
http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,750/IMG_1263%20%28Large%29.JPG
http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,751/IMG_1271%20%28Large%29.JPG
http://www.gitaar.net/forum/download.php/7,752/IMG_1276%20%28Large%29.JPG

Mienmachine
8 januari 2006, 21:19
Hier kun je een 'point to point' Blackface kit kopen:

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=843

Venema
14 januari 2006, 18:33
vandaag toevallig een 4 x 10 classictone uitgeprobeerd ...2e hands ... ksote volgens verkope 1150 euries... ik 'm en dacht bingo...van mij...
Gitaartje geplugd....vond 'm koud en evenals anderen op de een of andere manier wollig... vond het na 10 minuten een grote afknapper... helaas...niet wat ik verwachte van koch..

nicoverduin
14 januari 2006, 19:21
Heb er wel eens een in onderhoud gehad. IJskoud afgesteld. Dus dat klopt wel.
Nico