PDA

View Full Version : blues 'spreekbeurt'



Pee
4 oktober 2002, 09:09
Voor de lessen muziek wil de leraar ons verschillende muziekgenres bijbrengen. Voorlopig is het allemaal klassiek, en volgens mij blijft dat ook zo. (niet dat ik iets tegen klassieke muziek heb). Maar hij zei ons dat we in het derde trimester zelf de klas iets mochten bijbrengen.

dus ik dacht direct aan blues, want ik ben een van de weinigen (op mijn school) van mijn leeftijd die blues beluisterd en speelt.

nu wou ik aan jullie vragen wat ik zoal kon vertellen, niet dat ik het zelf niet zou kunnen, maar wat zouden jullie doen?

btw, ik heb max. een uur de tijd (om het te brengen natuurlijk)

- de geschiedenis?
- de groepen/gitaristen (bekendste dan wel)
- zelf iets spelen - > tips?
- de stratocaster of een andere gitaar ofzo
- ...

pimmetje
4 oktober 2002, 09:47
Over blues behoort idd wel een uurtje vol te lullen zijn.

Je zou er ook nog een stukje over de bottleneck techniek met z'n open stemmingen kunnen doen.

Of een traditional pakken en laten horen wat verschillende (grote) artiesten met verschillende achtergronden (meer texas, chicago of mississippi delta stijl of zo) van zo'n traditional hebben gemaakt vanuit die stijl.

moretel
4 oktober 2002, 10:13
Doet me denken aan mijn muzikale spreekbeurt op school:

Black Sabbath, een beetje praten en veel voorbeelden laten horen, de meesten vonden het vreselijk.
Nu na al die jaren en de bekendheid van Ozzy op MTV mijn kinderen eens de ouwe Ozzy laten horen, nou ze vinden het verschrikkelijk,
hoe ironisch als kind zijnde heb ik mijn ouders lekker geirriteerd en nu irriteren mijn kinderen zich eraan (die houden meer van r&b, etc., en daar irriteer ik me weer aan en zo is de cirkel rond)

Ik zou het accent op de oude blues en het ontstaan leggen, de gitarist heeft trouwens een blues special waar misschien wel iets bruikbaars instaat.

Wat een ouderwetse leraar zeg. alleen klassiek ?
Wij werden indertijd getracteerd met Jesus Christ Superstar en Tommy.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-10-04 10:14 ]</font>

Pee
4 oktober 2002, 10:47
dank je wel, daar kan ik zeker iets mee.

moretel, welke gitarist was dat? en kan ik die na bestellen?

edit//

welke boeken of sites, liefst in het nederlands vertellen goed de geschiedenis van de blues? Ik heb al wat (2) boeken gevonden, maar die waren het net niet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pee op 2002-10-04 10:49 ]</font>

moretel
4 oktober 2002, 12:15
Bij Feedback staat ie gewoon te koop, maar dat is wel wat ver, ik denk dat ie ook via de redactie van de gitarist wel is aan te schaffen.

Ibanez
4 oktober 2002, 15:31
Ik heb die gitarist.

Raffel
4 oktober 2002, 15:53
hmmmm heb je er al over nagedacht om de NEO-klassieke kant op de gaan?

Beetje Scarlatti omzetten in gitaar, of Paganini?

Kan je geweldig veel over vertellen!!!

Kitaarhiero
4 oktober 2002, 17:44
Op 2002-10-04 09:09, schreef Pee:
Voor de lessen muziek wil de leraar ons verschillende muziekgenres bijbrengen. Voorlopig is het allemaal klassiek, en volgens mij blijft dat ook zo. (niet dat ik iets tegen klassieke muziek heb). Maar hij zei ons dat we in het derde trimester zelf de klas iets mochten bijbrengen.

dus ik dacht direct aan blues, want ik ben een van de weinigen (op mijn school) van mijn leeftijd die blues beluisterd en speelt.

nu wou ik aan jullie vragen wat ik zoal kon vertellen, niet dat ik het zelf niet zou kunnen, maar wat zouden jullie doen?

btw, ik heb max. een uur de tijd (om het te brengen natuurlijk)

- de geschiedenis?
- de groepen/gitaristen (bekendste dan wel)
- zelf iets spelen - > tips?
- de stratocaster of een andere gitaar ofzo
- ...



ga naar de bieb en leen een goed boek over de blues of jazz. daar staat al veel in, dat de oorsprong ligt in de slavenbarrakken van de VS. Toen de slavernij afgeschaft werd werden heel veel mensen "werkeloos" en gingen ze op straat muziek maken, met geïmproviseerde instrumenten volgens een vast thema, zodat iedere muzikant die langs kwam mee kon doen.

belangrijkste mensen (vind ik):
W.C. Handy ("ontdekker")
Leadbelly
Robert Johnson (de eerste gitaarheld)
T-bone walker (eerste electrische blues)
Muddy Waters (chicago blues)
BB. King (eerste gitarist die vibrato gebruikte)
Chuck Berry (link tussen rock 'n roll en blues)
Eric Clapton/john mayal (blanke blues)
Jimmy Hendrix (distorted blues, nieuwe mogenlijkheden)
Allman Brothersband.
Santana (Latinblues)
Stevie Ray Vaughan (de texas sound)

Nog iemand vergeten?

Om zelf te spelen... je kunt natuurlijk voor de grap "because I got High" als blues spelen (wel erbij zingen)... want eigenlijk is het wel een blues...

Pee
4 oktober 2002, 18:36
Op 2002-10-04 15:31, schreef Ibanez:
Ik heb die gitarist.


is hij goed?

Pee
4 oktober 2002, 18:39
Op 2002-10-04 15:53, schreef Raffel:
hmmmm heb je er al over nagedacht om de NEO-klassieke kant op de gaan?

Beetje Scarlatti omzetten in gitaar, of Paganini?

Kan je geweldig veel over vertellen!!!


hmm, nee. ik denk dat ik de geschiedenis ga vertellen, de stijlen vergelijken, zelf iets spelen, en een paar artiesten bespreken.

maar meer tips zijn altijd welkom

Kitaarhiero
5 oktober 2002, 11:15
Op 2002-10-04 18:36, schreef Pee:


Op 2002-10-04 15:31, schreef Ibanez:
Ik heb die gitarist.


is hij goed?


als je de bluestoonladder tot in de puntjes wil kennen... JA
als je een aantal blues klassiekers wil kunnen spelen... JA
als je een top 50 van de beste bluesgitaristen wil zien... JA

Kitaarhiero
5 oktober 2002, 11:15
Op 2002-10-04 18:36, schreef Pee:


Op 2002-10-04 15:31, schreef Ibanez:
Ik heb die gitarist.


is hij goed?


als je de bluestoonladder in wat meer detail wil kennen... JA
als je een aantal blues klassiekers wil kunnen spelen... JA
als je een top 50 van de beste bluesgitaristen wil zien... JA

philbee
9 oktober 2002, 17:52
ga naar de bieb en leen een goed boek over de blues of jazz. daar staat al veel in, dat de oorsprong ligt in de slavenbarrakken van de VS. Toen de slavernij afgeschaft werd werden heel veel mensen "werkeloos" en gingen ze op straat muziek maken, met geïmproviseerde instrumenten volgens een vast thema, zodat iedere muzikant die langs kwam mee kon doen.

belangrijkste mensen (vind ik):
W.C. Handy ("ontdekker")
Leadbelly
Robert Johnson (de eerste gitaarheld)
T-bone walker (eerste electrische blues)
Muddy Waters (chicago blues)
BB. King (eerste gitarist die vibrato gebruikte)
Chuck Berry (link tussen rock 'n roll en blues)
Eric Clapton/john mayal (blanke blues)
Jimmy Hendrix (distorted blues, nieuwe mogenlijkheden)
Allman Brothersband.
Santana (Latinblues)
Stevie Ray Vaughan (de texas sound)

Nog iemand vergeten?

Om zelf te spelen... je kunt natuurlijk voor de grap "because I got High" als blues spelen (wel erbij zingen)... want eigenlijk is het wel een blues...

[/quote]

OK Kitaar, jij weet waar je het over hebt. De meer bekenderen is ook voor neutrale toehoorders te behappen, je kan ze wel vervelen met een meute onbekende grootheden, das slaapverwekkend.

Overigens ik heb nog niemand horen vertellen over andere instrumentalisten, piano, mondharmonica, das net zo veel blues als gitaar jongens.....dan hebben we het nog niet over de zanger gehad, Billy Holiday. Iemand kennen ja?

philbee
9 oktober 2002, 17:53
zanger? zangers? overigens Billy Holiday was een zangeres uuh Phil.

Kitaarhiero
10 oktober 2002, 15:08
Ja, en pianisten... Fats Domino en z'n Naamgenoot Waller?