PDA

View Full Version : Wanneer wordt iets eigenlijk vintage?



Dirk_Hendrik
15 december 2005, 22:20
Zonet concluderend dat ik m'n TS-10 alweer 12 jaar geleden 2e hands kocht begon ik me af te vragen.....
Zelfs Ibanez Soundtanks zijn ook al weer 14 a 15 jaar oud. (Sta er even bij stil! :o ) Wannéér bereikt een effect eigenlijk de leeftijd dat je em vintage mag gaan noemen?

hoofd
15 december 2005, 23:10
na 20 jaar, vint-age :wink:

Speeddemon
15 december 2005, 23:34
Voor m'n gevoel idd 20 jaar. Pedalen uit '88 vind ik niet vintage. Die uit 82 wel.

robert-gitarist
15 december 2005, 23:49
Yeah inderdaad.
Maar dan nog een vraag,waneer is iets zeldzaam of niet?
Bedoel de wereld is echt ontiegelijk groot,dus je weet bijna niet exact wat er allemaal nog van over is enzo.En wat mensen nog achter de hand hebben ;)
Zelfde soort vraag dus als,waneer is iets vintige?
Inderdaad ik denk ook 20 jaar.Denk net als auto's z'n beetje.Die zijn toch ook na 20 of 25 jaar Oldtimer? :D

Quink
16 december 2005, 00:14
Hé, doe 'es niet zo eng. 20 jaar vintage. Ik heb een gitaar die ik nieuw heb gekocht, 21 jaar geleden. Dus als dat vintage is dan ben ik... :o

http://smile.smilies.nl/388.gif http://smile.smilies.nl/388.gif



Kunnen we het niet gewoon op 30-35 jaar vaststellen? 40?

:-D

morris
16 december 2005, 01:46
vintage is als er voor veel te oude crap veel te veel wordt betaald.....
:-D

Goede vintage is een ander verhaal...

Morris

BeeJee
16 december 2005, 02:00
Ben het met Morris eens, als mede-racker :-D

Nicci
16 december 2005, 08:14
iedereen roept maar dat zijn pedaal 'vintage' is. meestal omdat ze denken er een hoog prijsje voor te kunnen vragen . . .

ik heb nog wel een 40 hz XT computertje op zolder staan. die is zeker vintage . . . . wie biedt? laten we beginnen met €1000,-.

Fuhgawz
16 december 2005, 08:53
Tegenwoordig wordt alles wat een beetje oud is al vintage genoemd. Zo zie ik op marktplaats vaker Boss pedalen als de DD-3 verkocht worden onder de noemer 'vintage'... :roll:
Vintage houdt voor mij in dat iets behoorlijk oud is en een meerwaarde (in geluid) heeft ten opzichte van het nieuwe aanbod. Dat is natuurlijk niet de echte betekenis van vintage, wat inhoudt dat iets idd 20 jaar of ouder is.

Robbert
16 december 2005, 10:15
Tegenwoordig wordt alles wat een beetje oud is al vintage genoemd. Zo zie ik op marktplaats vaker Boss pedalen als de DD-3 verkocht worden onder de noemer 'vintage'... :roll:
Vintage houdt voor mij in dat iets behoorlijk oud is en een meerwaarde (in geluid) heeft ten opzichte van het nieuwe aanbod. Dat is natuurlijk niet de echte betekenis van vintage, wat inhoudt dat iets idd 20 jaar of ouder is.

Deels true.

Voor mij is het nog steeds zo dat iets pas na 20 jaar vintage is. Waarbij onderstreept moet worden dat vintage absoluut niet altijd beter is (denk met name aan gitaren).
Hetzelfde geldt voor de term rare dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Een Japanse CE-2 is niet rare, een Boss DM-2 is niet rare. Ebay staat er vol mee, dus het kan never-nooit-niet zeldzaam zijn.

Maar het helpt wel als je wilt verkopen :D

idno
16 december 2005, 11:03
hé, is mn nintendo 8 bit dan ook vintage? :cool:

Fuhgawz
16 december 2005, 11:44
L@@K L@@K t3h Nintendo Entertainment System ULTRA RARE VINTAGE BUY NOW!!!!!1111oneoneone :razz:

Vonk
16 december 2005, 14:23
De Nintendo is zeker vintage: Super Mario 1,2 en 3 EN Duckhunt waren en zijn nog steeds veel beter dan die meuk van tegenwoordig: honden uitlaten op je gameboyDS :???:

Vampire
16 december 2005, 15:30
Probleem alleen is dat Nintendo 8 bit zo gruwelijk veel is gemaakt, dat dat ding ook geen kont meer waard wordt... en ik vind dat dus niet Vintage, Atari is Vintage, nintendo 8 bit nog niet... (is ook nog geen 20 jaar oud, de 8 bit dacht ik, de gameboy wel...)

dejohan
16 december 2005, 15:40
vintage is als er voor veel te oude crap veel te veel wordt betaald.....
:-D



http://www.sports-king.com/images/king_thumb_up.gif

Mithrandir
16 december 2005, 15:43
Probleem alleen is dat Nintendo 8 bit zo gruwelijk veel is gemaakt, dat dat ding ook geen kont meer waard wordt... en ik vind dat dus niet Vintage, Atari is Vintage, nintendo 8 bit nog niet... (is ook nog geen 20 jaar oud, de 8 bit dacht ik, de gameboy wel...)

De NES is geintroduceerd in 1985, de gameboy in 1989...

Maar vintage is een combinatie van oud, zeer goede kwaliteit, grote vraag en klein aanbod, "het voorbeeld van een bepaald item uit een bepaalde periode".

idno
16 december 2005, 16:32
Probleem alleen is dat Nintendo 8 bit zo gruwelijk veel is gemaakt, dat dat ding ook geen kont meer waard wordt... en ik vind dat dus niet Vintage, Atari is Vintage, nintendo 8 bit nog niet... (is ook nog geen 20 jaar oud, de 8 bit dacht ik, de gameboy wel...)

als iets vanaf 20 jaar vintage wordt, dan is de NES wel degelijk vintage, hij dateerd namelijk uit 1985. de gameboy is uit 1989 en is dus nog niet vintage.

hoeveel is een NES eigenlijk waard tegenwoordig? 10 euro, inclusief spellen en zapper?

Vampire
16 december 2005, 18:11
Ow, dan had ik ze omgedraait, ik wist dat eentje uit '85 was. Anyway, ik heb ze allebei nog hier :) Volgens mij betaal je zo'n 25 euro voor die dingen, als je ze nog kunt vinden. voor 10 euro zal heus niemand ze weg doen, aangezien je hem dan nog beter zelf kan houden voor tijden dat games verboden worden vanwege het realisme! :razz:

Rock&Roll
16 december 2005, 18:35
Super Mario Bros. All the way!!

Dirk_Hendrik
16 december 2005, 19:23
effe ontopic of ik ga verschrikkelijk modden ja? :evil:



:wink:

Einzeln
16 december 2005, 22:23
Ik was jaren geleden op een feest waar een oude vrouw (33 jaar) duidelijk in mij geintresseerd was. Ik vond haar echt oud. En ik moest er niets van weten. Ik was 21 en mijn vrienden en ik noemde haar de oma. Ik zag haar jaren later eens lopen en zag toen iets heel anders. Ik zag ineens het verschil tussen oud en vintage.

Speeddemon
16 december 2005, 22:30
Ik was jaren geleden op een feest waar een oude vrouw (33 jaar) duidelijk in mij geintresseerd was. Ik vond haar echt oud. En ik moest er niets van weten. Ik was 21 en mijn vrienden en ik noemde haar de oma. Ik zag haar jaren later eens lopen en zag toen iets heel anders. Ik zag ineens het verschil tussen oud en vintage.
Ditto verhaal:
18 jaar oud, met carnaval als Lemmy van Motörhead verkleed (m'n haar was toen nog lang, beetje grijze verf overheen, wratten opgeplakt, Lemmy-baardje, laarzen, etc. 't was helemaal af! ), en toen zag een (niet lelijke) dame van 35 mij ook wel zitten.
Het mooie was dat een leeftijdsgenoot van haar d'r aan 't versieren was, maar ze had meer oog voor mij.
Ach, beetje zoenen met een MILF (had een dochtertje van 5) moest kunnen. :cool:

Quink
16 december 2005, 23:41
effe ontopic of ik ga verschrikkelijk modden ja? :evil:


+1. Go, D_H!!!!!


















Wanneer word een mod trouwens vintage?? :???:

dml
17 december 2005, 01:12
Vintage = overrated hype. Net als de termen "boutique", "point-to-point" en "true bypass"....... laat me niet lachen.

Speeddemon
17 december 2005, 01:47
Vintage = overrated hype. Net als de termen "boutique", "point-to-point" en "true bypass"....... laat me niet lachen.
over-rated, à lah, maar onzin, nee. :-?
Ik heb ruim 60 pedalen, waarvan 40 'vintage'. En ja, daar zitten flink wat tussen die beter klinken.

Boss CE-2 in een true bypass loop gooien? Hoppa, bypass klinkt niet meer zo steriel.

Damage Inc.
17 december 2005, 10:19
Ik "vind" of voel of denk dat alles vóór 1980 Vintage is.
Want, het is toch zo dat de jaren 80 toch best wel een moderne revolutie was?
Ik bedoel maar, die auto... K.I.T.T. van Knight Rider.
Als je tegen iemand in de jaren 70 over zoiets begon te lullen, dzjaaah dan was je de dorps-gek.
Nee maar echt, de jaren 80 was toch ineens de moderne tijd?...
Zeg maar eens 1979 en daarna 1980, dan voelt 1979 toch veel meer "Vintage" ? :razz:
Zeg maar...

GreetingZ
- Damage Inc.