PDA

View Full Version : Ongelooflijke beginners vraag



gunter
3 oktober 2002, 21:29
Hoi mensen,
ik heb van de week een elek. gitaar gehad van iemand die hem niet gebruikt. Het is maar een goedkope samick, maar ik wil toch proberen erop te spelen. Ik begrijp iets niet van het spelen op een gitaar. Ik heb gelezen dat je verschillende tonen kan aanslaan als je met je vingers de snaren tussen een bepaalde fret aandrukt. Maar als ik dit doe bij bijvoorbeeld 3 snaren en ik sla ze alle zes aan dan hoor ik eigenlijk alleen maar de 3 snaren waar ik niet met mijn vingers tussen de fretten op druk. Want die snaren kunnen nog trillen. En als ik met mijn vingers op alle snaren tussen de fretten druk, dan komt er bijna geen geluid uit mijn gitaar.

Mis ik iets? Doe ik iets verkeerd?

ps: niet lachen..., tenminste niet te hard

sash
3 oktober 2002, 21:36
We zijn allemaal zo begonnen, dus lachen is het laatste wat we zullen doen.

Je zal toch waarschijnlijk ergens snaren lichtelijk afdempen en ze daardoor bijna niet horen.

Matje
3 oktober 2002, 21:36
huh?

sickpunk
3 oktober 2002, 21:39
uhm......dat had ik ook eerst...ik speelde eerst op nylon...en toen op electrisch... kreeg er nie echt geluid uit... na een tijdje gaat het vanzelf.. maar je moe goed opdrukken(snaar goed op de toets en niet op de fret, of er heel erg dichtbij) maar je leert het snel genoeg, binne een week krijg je er wel geluid uit hoor..

gust
3 oktober 2002, 21:43
Hebben we inderdaad allemaal meegemaakt. Er kunnen inderdaad een aantal oorzaken zijn. Probeer om genoeg druk te zetten op de snaren, wat wel pijn zal doen in het begin. Probeer door te zetten! Succes!

gunter
3 oktober 2002, 21:46
hoe hard moet ik op de snaren drukken ongeveer? Moeten ze het hout raken?

gunter
3 oktober 2002, 21:53
aaaaaaaah ik heb hem door, je moet de snaren zo hard drukken zodat goed tegen de metalen fret aangedrukt worden. Maar ik vind het nu wel moeilijk om de andere snaren niet aan te raken. Ik heb kleine vingers maar als je grote vingers hebt, dan lukt het toch helemaal niet??

Moonchild
3 oktober 2002, 21:55
Je moet de snaar indrukken achter het metalen stukje, dus niet erop, anders krijg je gedempt geluid

sickpunk
3 oktober 2002, 21:55
Op 2002-10-03 21:53, schreef gunter:
aaaaaaaah ik heb hem door, je moet de snaren zo hard drukken zodat goed tegen de metalen fret aangedrukt worden. Maar ik vind het nu wel moeilijk om de andere snaren niet aan te raken. Ik heb kleine vingers maar als je grote vingers hebt, dan lukt het toch helemaal niet??
oefening......:grin: als je worste poten hebt....lijkt het me wel ingewikkeld... maar..
je leert het van zelf wel... gewoon ff goe oefene... je bent nu al verder...:wink:

domie
3 oktober 2002, 22:49
inderdaad,

gewoon veel oefenenen elke dag, komt het vanzelf

Neals
3 oktober 2002, 23:03
met grote vingers kun je wel een poging wagen, althans das mijn ervaring :grin:

guvnor
4 oktober 2002, 08:22
OK, Je hebt een hele avond kunnen oefenen... En, speel je al vrolijk mee met Eddy van Halen??? :grin:

gunter
4 oktober 2002, 12:31
mwoaah, Eddie van Halen nog net niet, ik zit nu ongeveer op het niveau van Jimmy Hendrix. He maar dat is toch ook goed??

het is trouwens niet zo lekker gevoel om met de topjes van je vingers zo hard op die snare te drukken, hebben jullie dat ook?

Dionyios
4 oktober 2002, 12:42
Dat heeft iedereen in het begin gunter. Je vingers zijn het nog niet gewend. Over een paar dagen komt er wel wat eelt op je vingertoppen en dan is dat probleem ook weer opgelost...

gunter
4 oktober 2002, 14:06
ok, ik merk ook na een tijdje spelen dat het best meevalt en dat je veel minder hard hoeft te drukken als je net achter de metalen fret drukt.

Maar nu iets anders, als een snaar op de fret druk, dan raak ik of de snaar daarboven of de snaar daaronder aan met mijn vinger met als gevolg dat ie niet meer vrij kan trillen. Dit zal ook wel weer een kwestie van oefenen zijn, maar hij lijkt wel of de snaren te dicht op elkaar zitten of dat mijn vingers te groot zijn. Heeft iemand misschien nog tips?

moretel
4 oktober 2002, 14:15
Let erop dat je voor de open accoorden echt netjes de top van je vingertopjes gebruikt en niet forceert. Als de vingers het een en ander gewend zijn dan gaat dat makkelijker, Let ook op de juiste houding van je hand, als die niet goed is dan lukt het nauwelijks.
Zorg ervoor dat je armen en schouders ontspant. Leer een paar accoorden echt goed en netjes te spelen voor je verder gaat. Als je vingers een beetje gaan wennen worden nieuwe accoorden steeds gemakkelijker te leren.

Fenisi
4 oktober 2002, 14:45
Dat ze zo dicht op elkaar zitten dat went wel

Rwin
4 oktober 2002, 15:28
Leuk man!

haha
ja inderdaad :grin:
vergeet niet met de topjes van de vinger te spelen. dit zal idd wel gevoeliger worden naarmate je langer aan 1 stuk speelt maar binnen 3weken heb je eelt en als je blijft spelen heb je nergens ooit meer last van.. (behalve RSI achtige dingen :grin:) maar uitkijken daarvoor!

Suc6!

Rwin

Raffel
4 oktober 2002, 15:33
kijk anders even op http://fretboardromance.cjb.net

Daar heb ik een columnpje voor beginnende gitaristen...

gunter
4 oktober 2002, 19:01
Senks for the tips man! ik begin het steeds leuker te vinden.

he maar jullie kunnen dus WEL het volgende met je linkerhand:

op de 1e vier fretten tegelijkertijd drukken en dat moet je dan op alle snaren kunnen.

op de 1e snaar lukt het me wel maar bij de rest lijkt het me bijna onmogelijk om dan geen andere snaren aan te raken.

moretel
4 oktober 2002, 19:08
Dat is een barre, wacht daar nog maar even mee tot je de open accoorden goed kent.

gunter
4 oktober 2002, 19:26
dat is zeker een vervelende, maar wel de eerste oefenen van guitartutoronline.com

ginne
5 oktober 2002, 00:02
een zekere James Marshall Hendrix, die had pas grote klauwen, en die kon op den duur toch aardig spelen :smile:
Idd niet te snel willen. Laat die barré-accoorden nog effe wachten (doet zeer in het begin). Zorgvuldig je vingers neerzetten! Zorg ervoor dat andere snaren niet (ongewild)worden afgedempt. En mocht je hooggemotiveerd zijn: neem les. Foute techniek afleren kost meer tijd dan goeie techniek aanleren.
Succes!