PDA

View Full Version : Tering roest



dacrow
15 december 2005, 16:15
Help ! Heb roest op een van de magneetpooltjes van mijn element (Brugelement single coil Texas special pickup)

Wat doen ?

dejohan
15 december 2005, 16:18
Gitaar weggooien.

Anders Destium
15 december 2005, 16:21
Dat los je op met cola (wattenstaafje gaat het makkelijkst), succes!

dacrow
15 december 2005, 16:25
Zeker van ?!

:-D

Arjo
15 december 2005, 16:31
Dat los je op met cola (wattenstaafje gaat het makkelijkst), succes!




+1

werkt echt, heb t een keer bij m'n versterker gedaan :D

bert k
15 december 2005, 16:50
Je kan ook voorzichtig met een schuurpapiertje eraf halen. Daarna beetje blanke lak erop, anders komt het terug.

dacrow
15 december 2005, 16:54
Okay ,ik ga toch voor de Coke and a Smile :cool:

X-Rated
15 december 2005, 17:08
Ik heb hetzelfde met de schroefjes op mijn gitaar die de pup omranding en de slagplaat bij elkaar houden. Overigens lopen bij mij de brug schroefjes ook niet meer helemaal soepel? Is het geoorloofd om kruipolie te gebruiken?

piezo
15 december 2005, 19:22
Cola als ontroester op een single coil is ongeschikt. Cola bevat zuur en zuur lost roest niet alleen op maar veroorzaakt het ook.
De belangrijkste oorzaak voor jouw huidige roest is trouwens dat je zweet ook zuur is.

Bij singlecoil (brug)elementen in het algemeen en die van Telecasters in het bijzonder dringt zweet dringt langs de magneetjes door tot onder de flens. Daar oxideert het magneetmateriaal. Na enige jaren kunnen die roestdeeltjes de isolatie van het wikkeldraad aan gaan tasten. Als dat maar lang genoeg doorgaat zal er een keer kortsluiting optreden en kun je je element weggooien.

RUIS
15 december 2005, 20:39
Cola als ontroester op een single coil is ongeschikt.

Cola is voor humbuckers.

groovyB3
15 december 2005, 20:45
Of gewoon niet moeilijk doen en het lekker laten zitten. :razz:

Lenweë Míriel
15 december 2005, 22:11
dat is te minste vintage

Anders Destium
15 december 2005, 22:50
>piezo

de reden dat je het wattenstaafje gebruikt is om ervoor te zorgen dat de cola alleen daar komt waar je het wilt. Zorg dat je het snel weer droogt en je hoeft je geen zorgen te maken. Ik heb het regelmatig gebruikt zonder problemen, al moet ik zeggen dat ik de gitaren waarbij ik het had niet meer heb :)

RS-Rik
15 december 2005, 23:45
uhm.. een likje blanke lak wil altijd helpen.
Ik heb een keer de gigantische tepel-magneetpolen van Invaders zilver geverft (geen echte invaders, Designed nepperts)

X-Rated
16 december 2005, 09:29
Cola als ontroester op een single coil is ongeschikt. Cola bevat zuur en zuur lost roest niet alleen op maar veroorzaakt het ook.
De belangrijkste oorzaak voor jouw huidige roest is trouwens dat je zweet ook zuur is.

Bij singlecoil (brug)elementen in het algemeen en die van Telecasters in het bijzonder dringt zweet dringt langs de magneetjes door tot onder de flens. Daar oxideert het magneetmateriaal. Na enige jaren kunnen die roestdeeltjes de isolatie van het wikkeldraad aan gaan tasten. Als dat maar lang genoeg doorgaat zal er een keer kortsluiting optreden en kun je je element weggooien.

Zo abstract als ik scheikunde geleerd heb :P Roest ontstaat toch door RedOx reactie? Komt geen zuur/base aan te pas als je het mij vraagt :P

dacrow
16 december 2005, 11:59
Heb het eens nagevraagd ;

Het wattestaafje met de Cola kan werken (er zitten fosfaten en citroenzuur in cola en die kunnen de roest gedeeltelijk oplossen) !

Wel spoelen met water nadien !


Discussion Closed :cool:

Stitch
17 december 2005, 11:34
Haha ja gewoon emmertje water eroverheen nadien en je zit gebakken (letterlijk). Maareh is wel een leuke tip, ga ik ook eens proberen.

Dirk W
17 december 2005, 11:55
Zo abstract als ik scheikunde geleerd heb :P Roest ontstaat toch door RedOx reactie? Komt geen zuur/base aan te pas als je het mij vraagt :P

klopt. Het is een redox. En cola redoxt weer met het roest waardoor het weggaat. We hebben het met scheikunde gehad, op een proefwerk.
Ik had niet geleerd en snapte er niets van, ik heb ook alleen onthouden dat het werkt. Niet hoe het werkt.
Bij mythbusters was het ook getest en die waren ook onder de indruk.
Dirk

Sicky61
17 december 2005, 13:23
Hou op schijt uit....ik had er ook altijd last van........todat ik op een dag per ongeluk cola over mijn geliefde gitaar morste.
Ik veerde op van de bank om snel ,doch soepel,m'n gitaarschoonmaaksetje uit m'n gitaarspullenkast te pakken en begon als een bezeten huisvrouw de cola af te vegen.
Al snel zag ik het verbluffende resultaat van de bijtende werking van cola en de vegende beweging van m'n elementenlapje.
Als sneeuw onder de zon verdween mijn roest probleem en ging er een nieuwe,smetteloze toekomst voor mij en mijn gitaar open...... :noob: