PDA

View Full Version : Koch Classictone met EL34 of 6L6 t.o.v. Fender Super Reverb



ziggie
15 december 2005, 01:25
In de zoektocht naar mijn ideale versterkers zijn er heel wat afgevallen. Het lijkt er op dat er nog maar twee keuzemogelijkheden over zijn voor mij:

1) Fender Super Reverb (echte Blackface uit periode 1965-1967)

2) Koch Classictone 4x10

Ik heb onlangs zo'n oude Fender Super Reverb kunnen testen naast een Koch 2x10. Helaas hadden ze geen 4x10 staan, dus helemaal eerlijk was het vergelijk niet. Wel even 2 van de 4 speakers van de Fender losgekoppeld voor een eerlijker vergelijk.

Wat het belangrijkste klankverschil was (en ook bleef met 2 speakers in de Fender), was dat de Fender veel ruimtelijker klonk dan de Koch.

Alsof de Koch een doos is waar het geluid uit geperst wordt, terwijl de Fender de ruimte geheel vult met geluid. Dat laatste spreekt mij erg aan.

Nu zoek ik naar oplossingen om dat effect ook uit de Koch te halen (als dat uberhaupt mogelijk is).

Het blijkt dat de Classictone ook geleverd kan worden met 6L6 eindbuizen ipv de standaard EL34's.

Nu vraag ik mij af of dat inderdaad ervoor zorgt dat de Classictone meer gaat klinken als een Super Reverb (dus ruimtelijker en minder vlak).

Dealers weten het niet. Ook heb ik al met Koch gebeld, maar ook zij weten het niet. Ze hebben al 4 jaar geen 6L6 buis meer geplaatst.

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum mij hier verder bij kan helpen. Bij voorbaat dank.



Verder heb ik nog wat andere vragen over beide versterkers:

1) Komt de Classictone net zo goed door de mix heen als je in een band speelt als de Fender, of is de Fender toch meer aanwezig?

2) Is het “randje” bij de Koch net zo mooi als bij de Fender te krijgen, of is de Koch toch cleaner (te clean) ?

3) Kan je met de Fender ook op lager volume goed uit de voeten, of moet hij hard om goed te klinken (ik heb een heel goed tubescreamer achtig pedaal).


Wellicht vragen jullie je af , waarom ik dan niet gewoon de Fender koop. De reden is simpel: De koch biedt zo enorm veel meer mogelijkheden dan de Fender en is ook nog eens 40 jaar jonger en minder afgeleefd. Extra mogelijkheden t.o.v de Fender zijn o.a.: schakelbaar clean en crunch kanaal, boost functie (rhythm/solo), gain knop waardoor je ook op lager volume goed geluid hebt. Die Fender moet erg hard om mooi te klinken.