PDA

View Full Version : Hals krom, te dikke snaren ??



Noltie Silence
3 oktober 2002, 17:30
Mijn vraag is de volgende, ik speel met mijn nieuwe bas sinds kort in een hardcorebandje. Nu is de hele zooi in C# gestemd. Ik heb een 5 snarige Samick !! Als ik de bas gewoon stem en mijn E snaar in C# heb staan, staat de boel TE slap en klinkt het niet echt meer, als ik mijn allerdikste snaar naar C# stem en de rest ook zo als de gitaren gaat de hals iets krom staan! Ik denk dus dat er dunnere snaren op moeten maar mijn vraag is dus of iemand nog wat handige tips voor mij heeft. En ik wou ook graag weten het echt uit den boze is dat de hals iets krom gaat staan of dat ie wel iets mag hebben !! De vriendelijke groeten !

AllodoX
3 oktober 2002, 19:40
Waarom ga je de B-snaar omhoog stemmen, als je ook gewoon de 1e fret in kunt drukken om de C# te krijgen ?

dat is beginnersfout nr. 7 : nutteloos ontstemmen :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2002-10-03 19:41 ]</font>

flearulez
3 oktober 2002, 19:42
idd, daar heb je nou fretten voor.
(goh dacht al.....wat een rare ijzertje op de nek)

basswasp
3 oktober 2002, 19:48
Altijd gedonder met die B-snaar :wink:

AllodoX
4 oktober 2002, 10:44
nee.. altijd gedonder met NU-metal gastjes die in drop-C willen spelen..

waarom niet gewoon drop-B ? paar dikkere snaren erop, en hoppa.. problem solved.

't zal wel te moeilijk zijn om een noot te fretten :smile:

AllodoX
4 oktober 2002, 10:46
om b.t.w. nog terug te komen op het originele subject..

de dikte van je snaren heeft geen anus te maken met de trekkracht van de snaren..

wat jij zoekt voor drop-C tunen op de B-snaar.. is Warwick red-label snaren.. die hebben totaal geen trekkracht.. dus als je die omhoog gaat stemmen, moeten ze perfect uitkomen :smile:

Venomer
4 oktober 2002, 10:59
[de dikte van je snaren heeft geen :eek: te maken met de trekkracht van de snaren..]

Volgens mij wel. Een dikkere (zwaardere) snaar moet je strakker spannen om dezelfde toon te krijgen als een dunnere (lichtere) snaar.

Ron C
4 oktober 2002, 11:03
Op 2002-10-03 19:40, schreef AllodoX:
Waarom ga je de B-snaar omhoog stemmen, als je ook gewoon de 1e fret in kunt drukken om de C# te krijgen ?

dat is beginnersfout nr. 7 : nutteloos ontstemmen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2002-10-03 19:41 ]</font>


2e fret Allodox....

FleaBass
4 oktober 2002, 11:53
hihi :grin:

AllodoX
4 oktober 2002, 14:00
och jah.. iedereen vergist zich wel es een fretje eh :smile:

maareh.. de dikte van een snaar heeft weinig invloed op de trekkracht.. je hebt hele dikke snaren die heel flodderig zijn, en hele dunne snaren die loeistrak staan.

dat een dikkere snaar strakker moet staan voor dezelfde frequentie betekend nog niet per definitie dat die snaar ook meer trekkracht op de hals uitoefend. de trekkracht van de snaar heeft primair te maken met het materiaal en de stufheid van de kern. de windingen eromheen hebben er weinig invloed op..

AllodoX
4 oktober 2002, 14:02
stufheid ? stijfheid bedoel ik.. foutjeuh..

Addixx_
4 oktober 2002, 14:18
Foutje? Editen! :razz:

Venomer
4 oktober 2002, 16:07
Op http://www.itoa.nl/pso/rb99e003.htm staat een uitgebreide uitleg van de natuurkunde achter trillende snaren. Allodox en ik hebben allebei een beetje gelijk. De stijfheid heeft invloed, maar ook de massa per meter, oftewel de dikte van de snaar (als je uitgaat van identiek materiaal).

Een zware snaar heeft van nature een lagere frequentie en die moet je dus strakker spannen om weer de juiste toon te krijgen. Ik ben het wel met Allodox eens dat de stijfheid van het materiaal ook belangrijk is.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Venomer op 2002-10-04 16:10 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Venomer op 2002-10-04 16:10 ]</font>

basswasp
5 oktober 2002, 08:47
Op 2002-10-04 10:46, schreef AllodoX:
om b.t.w. nog terug te komen op het originele subject..

de dikte van je snaren heeft geen anus te maken met de trekkracht van de snaren..

wat jij zoekt voor drop-C tunen op de B-snaar.. is Warwick red-label snaren.. die hebben totaal geen trekkracht.. dus als je die omhoog gaat stemmen, moeten ze perfect uitkomen :smile:


'k heb nog niet veel snaren geprobeerd, maar deze Warwicks spelen tot nu toe het beste :smile:

HeretiC
5 oktober 2002, 18:30
1 super belangrijke tip :::: Gebruik nooit rotosound, helemaal niet waar voor dat klotegeluid dat ze leveren bah dat wou ik ff kwijt,. sorry voor diegenen die denken dat ze beledigd zijn hihi :grin:

Noltie Silence
8 oktober 2002, 13:19
Keej dan, thnx voor de tips. Ik had inmiddels de B al gewoon lager gezet, klinkt best vet want ik was gewoon een 4 snarige gewend. Gewoon effe omschakelen !!