PDA

View Full Version : vraagje



Chromeboy
3 oktober 2002, 15:11
Ik heb hier al wat berichten bekeken en ben wel wat wijzer geworden maar zou graag willen weten of ik van al mijn spullen gebruik kan/moet maken als ik op mijn pc wil opnemen.
En vooral hoe ik alles moet aansluiten.

Dit is wat ik heb:
Versterker: Fender Deluxe 80
Effectprocessor: ART sgx 2000 Express + X-15 Ultrafoot
Gitaren: Ibanez JS 10th, Gibson LP standard, Takamine CP-132SC en een Yamaha APX-6
PC/Geluidskaart: Sounblaster live 8800
Op mijn pc heb ik sinds kort Cool Edir Pro 2.0.
Heb dus nog weinig ervaring met dit programma.

Ik had begrepen dat als ik mijn gitaar op mijn ART aansluit en vervolgens via een output van mijn ART naar de line in van mij geluidskaart ga dat ik dan al een eind op weg ben.

Kan iemand mij vertellen wat ik verder moet doen, of als dit niet klopt hoe het wel moet.

x.studio
4 oktober 2002, 01:10
Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar de manier die je beschreef was prima. De line-out van je versterker kun je (als die erop zit) ook gebruiken, ook een mic voor je versterker kan, maar dan zit je weer met de kosten van een mic en de beroerde kwaliteit van de mic-ingang.
Maar goed, sluit die Art aan op je line-in en klik even met de rechtermuisknop op dat luidspreker-icoontje. Klik vervolgens op volumeregelingen, ga naar opties en dan naar eigenschappen. Zet een puntje bij opnemen en klik ok. Check of er een vinkje staat bij line-in en klik op ok. Je selecteerd nu die line-in en zet die schuif een flink eind omhoog. Venstertje kun je nu weer sluiten. Open Cool-edit, klik linksboven op nieuwe file en kies voor (zal er standaard al staan 16bits, samplerate 44100 en als je Art stereo is voor stereo en als het goed is zie je onderin een balkje waar je je opnameniveau op ziet. Zoniet toets dan even F10 in en dan moet het er staan. Speel even wat om je ingangsniveau goed af te regelen. Die balk onderin loopt tot 0dB, zorg dat je die beslist niet overschrijd, vervormt nl lelijk, er net niet overheen is prima. Dat afstellen van je niveau doe je met je Art of eventueel die al eerder gebruikte schuifbalk in dat windows mixertje. Alles ok, dan op record klikken en spelen.

grt Pieter

Chromeboy
4 oktober 2002, 02:01
Bedankt voor je duidelijke uitleg pieter, ik ga het gelijk ff proberen.
Thanks.