PDA

View Full Version : Help, ik ben een starter!



JorienR
14 december 2005, 19:10
Hallo, ik ben nieuw op dit forum! De reden is dat ik er serieus over denk een elektrische gitaar te kopen. Ik heb geen ervaring op gitaar (ook niet akoestisch) of andere instrumenten. Ik kan niet eens noten lezen! Toch wil ik erg graag beginnen met een elektrische gitaar. Heeft iemand tips over het leren van gitaar spelen of het kopen van een elektrische gitaar (in Overijssel)??
Ik zit nogal in een dilemma, dus alvast heel erg bedankt!!

Tennek
14 december 2005, 21:11
ik ben ook van de eerste keer naar een elektrisch gegaan.
en ik had ook nog nooit een instrument gehad.
wel als tip kan ik je geven: als je je gitaar koopt , koop dan ook een leerboek ( zo dee ik het ook ) en veel op het internet surfen voor info.
en zoek vrienden die al gitaar spelen :p
noten moet je niet kennen voor gitaar te leren spelen.ik ken ook geen noten
met tabs gaat dat even goed (mss gemakkelijker ).
en er zullen hier wel genoeg mensen zijn die je uitleg willen geven over tabs.
greetz tennek

Tennek
14 december 2005, 21:12
ik ben ook van de eerste keer naar een elektrisch gegaan.
en ik had ook nog nooit een instrument gehad.
wel als tip kan ik je geven: als je je gitaar koopt , koop dan ook een leerboek ( zo dee ik het ook ) en veel op het internet surfen voor info.
en zoek vrienden die al gitaar spelen :p
noten moet je niet kennen voor gitaar te leren spelen.ik ken ook geen noten
met tabs gaat dat even goed (mss gemakkelijker ).
en er zullen hier wel genoeg mensen zijn die je uitleg willen geven over tabs.
greetz tennek

license to kill
14 december 2005, 21:34
als je soms toevallig een versterker zoekt voor beginners :wink: ik heb er een, een London City 40 Watt (kan je je vader al op stang mee jagen hoor, serieus, dit is al luid voor thuis, oor concerten niet natuurlijk) , goed om mee te beginnen (80 euro) mijn email is wiwiuvin@hotmail.com , als je geinterreseerd bent

als ik je een paar tips mag geven, leer eerst powerchords, zooo gemakkelijk en je hebt het gevoel dat je Jimi Hendrix bent (tot als je zijn tabs opzoekt ;))

Fender Squier is een degelijk beginnersgitaren in tegenstelling tot stagg enz.
een Fender Squier Bullet kan je al hebben voor 100 euro (2dehands)

license to kill
14 december 2005, 21:39
als je soms toevallig een versterker zoekt voor beginners :wink: ik heb er een, een London City 40 Watt (kan je je vader al op stang mee jagen hoor, serieus, dit is al luid voor thuis, oor concerten niet natuurlijk) , goed om mee te beginnen (80 euro) mijn email is wiwiuvin@hotmail.com , als je geinterreseerd bent

als ik je een paar tips mag geven, leer eerst powerchords, zooo gemakkelijk en je hebt het gevoel dat je Jimi Hendrix bent (tot als je zijn tabs opzoekt ;))

Fender Squier is een degelijk beginnersgitaren in tegenstelling tot stagg enz.
een Fender Squier Bullet kan je al hebben voor 100 euro (2dehands)

Nicci
14 december 2005, 21:43
noten moet je niet kennen voor gitaar te leren spelen.ik ken ook geen noten
met tabs gaat dat even goed (mss gemakkelijker ).


er moet niets, maar doe jezelf een plezier: leer noten lezen.

piezo
14 december 2005, 21:49
Welkom.
er zijn al veel "starters" topics geweest. Zoals:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=68218&postdays=0&postorder=asc&start=30

(Laatste post op pag. 3)

Een algemeen boek waarin van alles inzake gitaren en gitaarspelen kunt leren is "De gitaar"van Ralph Denyer

Voor praktische steun/hulp, inclusief het kopen van een gitaar, kun je het beste wat hulp vragen van een ervaren gitarist.

JorienR
14 december 2005, 21:54
Dank jullie wel voor de tips tot zover!
Nog een vraagje: is het wat om een Fender Squier pakket te kopen met gitaar&versterker voor één prijs? Aangezien ik de gitaar zelf moet betalen (ben 15 jaar) kan-ie dus eigenlijk niet te duur zijn. Of is zo'n pakket helemaal flut?

X-Rated
14 december 2005, 22:04
Nou ik heb het zelf eigenlijk instinctief gedaan, maar er werd hier ook eens op het forum gemeld dat je beter een gitaar en een versterker los van elkaar kunt kopen als je voor redelijke kwaliteit wilt gaan. Ik weet niet hoe de anderen erover denken dus ik ben voorzichtig in het geven van advies ;)

amon
14 december 2005, 22:08
misschien is DIT (http://img119.imageshack.us/img119/7218/zoeken5ps.jpg) wat voor je?

Squier4ever
14 december 2005, 22:09
als je gaat beginnen is zo'n squier pakket best wel oké, maar op marktplaats en gitaarmarkt.nl is ook een hele hoop voor je te vinden. probleem is dat je dan wss wel iemand mee moet nemen om te laten testen. Maar als je nieuw wilt kun je IMO best voor zo'n pakket gaan

succes met spelen!

mdb
14 december 2005, 22:22
Ik denk dat je toch het beste zo'n pakketje kunt kopen, via marktplaats / ebay kopen is nogal link lijkt mij, als je weinig tot niks van gitaren af weet...

Ik raad een yamaha pacifica aan, veelzijdige gitaar speelt ook errug lekker!

X-Rated
14 december 2005, 22:45
Nou ik heb het zelf eigenlijk instinctief gedaan, maar er werd hier ook eens op het forum gemeld dat je beter een gitaar en een versterker los van elkaar kunt kopen als je voor redelijke kwaliteit wilt gaan. Ik weet niet hoe de anderen erover denken dus ik ben voorzichtig in het geven van advies ;)

Dit neem ik terug ;) Ben zelf nooit echt gecharmeerd van zulke pakketjes. Maar dat is de kleine amerikaan in mij: "Bigger == Better"

Bobbel
14 december 2005, 23:36
Ik zou het zeker proberen dat gitaar spelen... zoals gezegt noten lezen is niet nodig, maar zeer handig... ik kon het ook niet, maar ben nu wel blij dat ik het snap... voor de rest is het handig als je iemand kent die kan spelen, want die kan het je dan "leren"... ook is het handig om naar een winkel te gaan en gewoon te vragen wat je nodig hebt... die kunnen je wel goed helpen en zijn vaak te vertrouwen...

benodigd heden:

- Electrische gitaar
- Versterker (rond de 30 watt, transistor)
- Snoer (tussen versterker en gitaar)
- Plectrum (voor het aanslaan van de snaren)
- Band (om gitaar om je nek te hangen)
- Tuner (om je gitaar te stemmen)
- Standaard (om je gitaar in te zetten)

voor de rest probeer zoveel mogelijk zonder TABS (systeem om gitaar te spelen zonder noten te lezen... het is wiskunde achtig), maar probeer het op gehoor, zo kweek je een goede muziekale inzicht...

voor de rest moet je er gewoon plezier in hebben en je niet uit het veld laten slaan, want in het begin is het moeilijk, maar daarna is het gewoon leuk en lach je om wat je eerst moeilijk vond... en dit gaat heel snel...

Misschien is het ff handig om te melden van wat voor een muziek je houd...

Nickname
14 december 2005, 23:46
Ten eerste welkom, ik ben ook zomaar begonnen met spelen en heb nooit spijt gehad. :) Wat voor soort muziek wil je gaan spelen? Dat heeft namelijk wel wat invloed op de keuze van je instrument en versterker. Ikzelf ben begonnen op een 15 watt peavey blazer versterker waar ik vreemd genoeg echt tevreden over ben voor thuis oefenen, en een ibanez GSA-60. Als je geld hebt en je muziekstijl is rock tot metal.. probeer dan een Ibanez SA-120 te kopen, voor wat meer richting de normale rock misschien een epiphone les paul. Een squier is wel een fijn gitaartje op zich maar als je van stevige muziek houdt is ie (voor later) wat minder geschikt. En als je blues wil spelen misschien een aria o.i.d. Voor een versterker schijnen de roland cube modellen ook erg goed te zijn. Veel succes :) Ohja, nog een tip, vind iemand die iets van gitaren weet in de buurt en ga dan eens wat proberen in winkels. 8-)

Anavrin
15 december 2005, 00:50
neem les!!!
Ook al is het maar een half jaar. Goed om de basis te leren, en om de goede technieken te leren. Het is echt zwaar kl*te als je de verkeerde techniek aanleert en dan later bij de moeilijkere stukken weer alles moet gaan aanpassen.

Lord Abortion
15 december 2005, 09:22
Ik zou wegblijven van een Squier starterspakket. Die gitaar is wel redelijk, maar het versterkertje is echt rommel. Volgens mij ga je best voor minimum 15 Watt vermogen en een 8" speaker. Lichtere dingetjes zijn echt niet zo super en je zal er op termijn spijt van hebben dat je ze gekocht hebt. Voor meer info i.v.m. gitaren zeg je best eens wat voor genre je het liefst gaat spelen, want er bestaat een wereld van verschil tussen de verschillende type's.

license to kill
15 december 2005, 12:23
hoeveel kost dat squier pakket?
als het meer dan 150 euro is zou ik het echt niet doen,
ik heb hier een versterkertje staan en ik ga het verkopen omdat ik een Line 6 spider 2 ga kopen als je wilt stuur je me een mailtje, ik zal even de specificaties vermelden:

London City MVG-200R 40 Watt met 8 draaiknoppen (clean, gain, volume, high, med, low en reverb) en een schakelaar voor distortion.
Hij heeft 2 gitaar of microingangen, dus je kan er ook mee zingen als je een micro hebt, langs achter nog 3 ingangen (send, reverb en footswitch)
voor dit 80 euro

PS. je kan altijd vragen in deze topic of dit een goede prijs is

hier is een afbeelding (van het internet, maar hij is juist hetzelfde) : http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.esrac.ele.tue.nl/~fred/guitar/ampmods/amp1.jpg&imgrefurl=http://www.esrac.ele.tue.nl/~fred/guitar/ampmods/home.html&h=912&w=957&sz=219&tbnid=RArMOctBb88J:&tbnh=140&tbnw=147&hl=nl&start=2&prev=/images%3Fq%3DMVG-200R%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26sa%3DG

license to kill
15 december 2005, 13:18
het zijn 7 draaiknoppen

john.3001
15 december 2005, 13:25
misschien is DIT (http://img119.imageshack.us/img119/7218/zoeken5ps.jpg) wat voor je?

:seriousf:

JorienR
15 december 2005, 16:38
Wow, bedankt voor alle tips en aanbiedingen voor versterkers! Eerlijk gezegd had ik zelf ook al m'n twijfels over het starterspakket, ik denk dat ik daar van af zie. Zelf lijkt het mij het beste om een nieuwe Fender of Squier gitaar te kopen en een tweedehands versterker, maar zoals ik al zei: ik heb er ook maar weinig verstand van.
Over het type muziek: ik ben een groot fan van Nirvana, dus ik ben van plan iets in de richting te gaan spelen (rock/grunge). Als ik zelf bijvoorbeeld Rape Me kan spelen lijkt me dat echt fantastisch!

license to kill
15 december 2005, 16:43
rape me is met powerchords en is echt niet moeilijk, op mijn versterker klinkt dat nog goed :razz: (ik heb echt geld nodig voor die Spider 2)

je weet, je kan me altijd bereiken op wiwiuvin@hotmail.com
ik woon In Haaltert, niet ver van aalst, Oost vlaanderen

Eko
15 december 2005, 17:21
Het beste advies was tot nu toe, neem les! Niet om het een of ander , maar als je de vingerzetting verkeerd leert dan leer je het heel moeilijk weer af. Een verkeerde houding van je hand of pols kan blessures geven. Nog een voordeel , als je betaald voor les ga je er heen en je oefent er voor. Een half jaar op les leert je meer dan een jaar aan modderen thuis. Waar ben je in Overijssel?
In de buurt van Zwolle? kijk eens bij Big One . In het oosten kijk eens bij Guitar Center Wierden ( my favorite ).

Lord Abortion
15 december 2005, 17:25
license to kill, stop eens met zagen over je versterker zeg!

JorienR
15 december 2005, 20:11
Ja, ik woon vlakbij Zwolle. Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar een gitaarwinkel toe ga. De beste in Overijssel schijnt Huigens te zijn, in Hengelo geloof ik. Een vriend van me heeft daar ook zijn gitaar gekocht.
License To Kill: Het Squier pakket kost ongeveer tussen de 120 en 150 euro.

Anavrin
15 december 2005, 20:18
lijkt me duidelijk dan hè, Squier startpakketje kopen, gitaar eruit halen, en de versterker weer verkopen voor een euro of 30 :razz:

JorienR
15 december 2005, 20:23
Haha, wat een goede, daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Zou op zich wel kunnen, toch? Gewoon op Marktplaats zetten ofzo... Beetje geld erbij, en dan kan ik zelf een betere versterker kopen. Geniaal!

license to kill
15 december 2005, 20:24
privé is wel heel duur (soms wel tot 15 euro per les). In Aalst kost het 70 euro voor een jaar muziekschool per instrument.

@deedee, maar bij privé les is de kans veel groter dat je sneller stopt omdat je die studie niet wilt doen, maar als je ze kent, is je techniek wel vooruit gegaan, een privéleraar betaal je per les (niet elke privéleraar) , dus als je niet wilt gaan, steek je het geld in je zak en ga je gaan shoppen.

conclusie: privé is alleen goed als je echt weet waar te gaan.

@JorienR: ja, ik ram een beetje door met die versterker, ma ik ben geobsedeert door die spider II die ik ga kopen :-D en kheb momenteel nog niet genoeg geld, kzal proberen te stoppen met zagen :roll: :dance:

license to kill
15 december 2005, 20:25
dubbel

JorienR
15 december 2005, 20:50
License To Kill: Verkoop je je Fender Squier Bullet ook? Hoeveel vraag je ervoor? En heb je foto's?

Wabbie
15 december 2005, 21:28
Ja, ik woon vlakbij Zwolle. Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar een gitaarwinkel toe ga. De beste in Overijssel schijnt Huigens te zijn, in Hengelo geloof ik. Een vriend van me heeft daar ook zijn gitaar gekocht.
License To Kill: Het Squier pakket kost ongeveer tussen de 120 en 150 euro.

Als je dan toch in de buurt bent, kun je ook doorrijden naar The American Guitar Store in enschede. Daar ben ik al een tijdje kind aan huis en ik moet zeggen dat ik daar alleen maar goede ervaringen heb. Ik geloof dat ze meestal wel een berg beginnersgitaartjes hebben staan. Ik zou zelf gewoon een losse gitaar en versterker kopen, meestal kun je die ook wel krijgen al setprijs( bij de TAGS zeker wel). Kijk eens naar een Yamaha pacifica, dat zijn erg fijne gitaartjes, beter dan de squiertjes uit dei prijscategorie.

license to kill
16 december 2005, 09:04
ik verkoop alleen mijn versterker, en trouwens, mijn gitaar wil je niet, die staat vol met stickertjes.

Mijn versterker 80 euro (kweet zelf niet of dit een goede prijs is, maar er zijn hier toch genoeg gasten die er verstand van hebben :lol: )

foto komt zo meteen,... :)

license to kill
16 december 2005, 09:07
ik verkoop alleen mijn versterker, en trouwens, mijn gitaar wil je niet, die staat vol met stickertjes.

Mijn versterker 80 euro (kweet zelf niet of dit een goede prijs is, maar er zijn hier toch genoeg gasten die er verstand van hebben :lol: )

foto komt zo meteen,... :)

ben je Belg of nederlander, als je nederlander bent moet het wel nog verstuurd worden en dat kost ook weer geld :-?