PDA

View Full Version : Brom



Kjiratsiekoedel
3 oktober 2002, 13:21
Dit is mijn probleem:

als ik speel en ik laat de metalen delen van mijn gitaar los, dan hoor ik een soort kraken en daarna is er meer ruis.

als ik de metalen delenweer aanraak dan weer even gekraak en de ruis is dan over.

Het lijkt er dus op dat er spanning over de gitaar staat en ikzelf wordt als geleider gebruikt.

Is dit normaal? (zal wel niet)
Is dit te verhelpen?

De enige oplossing die ik tot nu toe heb kunnen verzinnen is dat ik een metaaldraad aan bijvoorbeeld mijn brug maak en die dan aan een verwarmingbuis (ofzo).

Maar dit is niet erg praktisch.

BOVENDIEN:
-is niet de 50 Hz brom (het is een soort ruis erbovenop)
-is mijn versterker geaard

OWJA, ik heb een fender mex strat en een line6 flextone I

Fenisi
3 oktober 2002, 13:32
Hey ik heb da ook maar nie zo erg

skanky
3 oktober 2002, 13:40
Kheb het ook met m'n mex-strat, nix bijzonders

Rutger
3 oktober 2002, 13:50
Dat is een aardebrom. steek de stekker (als het goed is een stekker met aarde, anders moet je er een andere stekker opzetten) van je versterker in een geaard stopcontact en het is over wat de brom betreft.

De ruis hoort er waarschijnlijk gewoon bij. Ik gebruik allemaal analoog spul en dat ruist ook. Helaas, maar je moet er maar aan wennen.

Rutger
3 oktober 2002, 13:53
Sorry, te snel gelezen. Je hebt hem geaard. Maar het ene stopkontakt is het andere niet. De kwaliteit van de aarde in een woning kan nog weleens verschillen. In een studio bv is die optimaal, in openbare gebouwen nogal eens een ramp.

Daarnaast: op welke groep zit het stopkontakt dat je gebruikt? Zitten er nog andere (huishoudelijke) apparaten op, magnetrons, koelkasten etc. Gebruik een stopkontakt van een groep waar zo weinig mogelijk ongeaarde en bromgevaarlijke apparaten op zitten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rutger op 2002-10-03 14:06 ]</font>

Fenisi
3 oktober 2002, 14:54
De brom kan toch geen kwaad?

Kjiratsiekoedel
3 oktober 2002, 16:23
Nee, de brom kan geen kwaad, maar is zeer irritant (50Hz brom + irritante brom = veel brom)

En er is een soort kraak als ik mijn snaren dus aanraak waarna de brom weg is (irritante overgang), tot ik hem weer loslaat.

Fenisi
3 oktober 2002, 16:52
jah heb ik dus ook.. zal even geaard gedoetje zoeken.. :smile:

blimb
3 oktober 2002, 17:08
volgens mij is dat die ruis en klik vrij normaal. Het is idd. een aarde ding. En volgens mij kan het niet opgelost worden door je versterker te aarden... Met actieve elementen raak je het wel kwijt...volgens mij

Harry
3 oktober 2002, 17:10
wat bedoel je met 50 Hz brom? is dat de brom die gewoon in je buizenversterker zit?
Ik had laatst trouwens radio-ontvangst op mijn versterker, daar heb ik jaren geen last van gehad.

hoofd
3 oktober 2002, 17:16
Had ik laatst ook, toen ik alles flink open had gedraaid...toen hoorde ik opeens allemaal duitsers door mn versterker lullen.

Kjiratsiekoedel
3 oktober 2002, 17:47
Volgens mij kan ik het dus oplossen door mijn gitaar te aarden??

En zijn er ook mensen die het NIET hebben.

Het lijkt me namelijk erg irritant als je een optreden hebt met de 3x hardere brom+kraken.

Kjiratsiekoedel
4 oktober 2002, 10:38
iemand??

Raffel
4 oktober 2002, 11:06
hmmm, volgens mij heeft het bij mij ooit aan de gitaarkabel gelegen...

FragDaddy
4 oktober 2002, 12:30
je versterker is NIET geaard. je kunt hem wel in je geaarde stopcontact steken, maar dan is dat stopcontact dood.

als je namelijk een draadje aan de verwarming vastmaakt en je probleem is weg, betekend het dat je verwarming WEL goed geaard is!

dus: wil je van je ruis af, versterker goed aarden! probleem opgelost!